Ongelmana laseja koputteleva vieras

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Täytyy minunkin tunnustaa että vuosia sitten eräissä tupaantuliaisissamme
kävi niin että aamulla kun 350 litraiseen aasia-altaaseen syttyi valot,niin katsoin krapulaisilla silmilläni että kaksi leväbarbia makaa pinnalla kuolleina!

Tarkempi tutkimus paljasti että pinnalla kellui kaksi turvonnutta marlboroa, jotka olivat peräisin siskon miehen askista jonka hän oli jättänyt akvan päälle yöllä, ja silloiset kissamme olivat ne tassuillaan altaaseen pelanneet :mrgreen:

Sen vakavempia "bile-vahinkoja" ei altaiden kanssa ole onneksi sattunut.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
MikaMet
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MikaMet »

Oletko fisu antanut omien muksujen hakata akvaariotasi? Miljoonakalat ei varmaan välitä, mutta vaikka kiekot ei tulisi "normaaleiksi" kovinkaan nopeasti jos lasia kaksin käsin hakkaa... :?
Tuukkah
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

pisces: Tulipa puolestaan tuosta mieleen että ainakin pari kolme vuotta sitten kun vielä enemmän noissa ravitsemusliikkeissä pörräsin, oli helsinkiläisessä Kerma- klubissa todella hyvin hoidettu ja näyttävä merivesiakva. Se joka oli rakennettu väliseinän sisään siten, että sinne näki yhteensä neljästä tai kuudesta pyöreästä lasi-ikkunasta, siis kahdesta tai kolmesta ikkunasta/puoli. Tuo oli vieläpä melkoisen iso ja korkea kokonaisuus, varmaan yli tuhannen litran tankki. Jumputus oli ko. paikassa melkoinen, seinän molemmilla puolilla soi vieläpä erityyppinen musiikki :mrgreen:
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Kerron itse vieraillemme, että akvaarioita ei koputella eikä mielellään tarvitse koskea ollenkaan.
Katsomista vartenhan se on heille. Asia tulee silloin selväksi ja kaikki tietävät pelisäännöt akvaarioiden kanssa.
Aikuiset ovat tuon yleensä tajunneetkin, lapsia tarvitsee vain vähän opastaa.
~Tinski~
marianne*
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Ongelmana laseja koputteleva vieras

Viesti Kirjoittaja marianne* »

Parhaan ystäväni lapsi tykkää hakata ja nakuttaa akvaariotani. Ystäväni tietää etten siitä tykkää, mutta silti hän ei tunnu juuri kieltävän lastaan. Lapsi on juuri sellaisessa iässä että jos jotain kieltää, niin tehdään kahta kauheammin ja katsotaan että seuraako rangaistusta.. En nyt halua ystäväni kasvatusmenetelmiin mitenkään puuttua, mutta minusta hän kieltää lastaan turhan lepsusti. Jos itse kiellän lasta hakkaamasta akvaariota, ystäväni ei tunnu siitä yhtään pitävän ja lapsikin yleensä rupeaa lähes itkemään jos sitä vieras kieltää.

Tänään huomasin altaassa valtavia naarmuja etulasissa joita en kylläkään itse ole saanut aikaiseksi. Ei myöskään kissa, koska se ei pääse syöksähtelemään noin korkealle (altaan alaosiin välillä syöksähtelee monnisia jahdatessaan) ja tuli niin ankara vi***** päälle että huhhuijaa. Kun vielä kaikenlisäksi olen kohta ostamassa luultavasti kardinaalitetroja tai sinineontetroja, enkä tahdo niitä stressiin kuolleina onkia akvaariosta.. Mietin jo kaikenmaailman verhoilu-systeemejä altaan päälle vierailujen ajaksi, mutta siitähän vasta lapsen vanhemmat tuohtuisivat että 'kylläpä on tarkkaa tuon akvaarion kanssa' ja että 'eikö nyt pienen lapsen voi antaa nakuttaa kun se noin kovasti haluaa, eihän ne kalat siihen kuole' tai 'pitikö sinne ostaa niin herkkiä kaloja että ne stressaantuvat pienestä naputuksesta' - voin jo kuulla nuo korvissani.

Mitä oikein teen, en tahdo suututtaa kaveriani enkä myöskään saada lasta itkemään? :mrgreen: myöhemmällä iällä kun lapsi jo suunnilleen tajuaa MIKSi ei akvaariota saa hakata on se hänelle helppo selittääkkin sitten, mutta nyt ei oikein ole :?
sahrami
Junior Member
Junior Member

Re:

Viesti Kirjoittaja sahrami »

Fisu kirjoitti:Eikö teillä kellään ole pientä lasta? Siis sen ikäistä kuka ei vielä ota kieltoja kauhean vakavasti.
Kuulostaa aika skitsoilulta tuo koputtelukeskustelu.

Kari

En ymmärtänyt kari nyt sun pointtia noista pienistä lapsista, kalathan stressaavat moisesta koputtelusta saati sitten hakkaamisesta kaksin käsin :roll:, meillä on pieniä lapsia ja jollei kiellot mene perille tai niitä ei ymmäretä niin ohjaan heidän tekemisensä muualle, vieraitten lapsilla samat säännöt kuin myös aikuisilla. Olen opettanut omille lapsilleni jo pienestä pitäen ettei minkäänlaisia eläimiä ei saa kiusata tai satuttaa, omat lapset saattoivat repiä koiraa korvasta tai hännästä sanoin tiukan ei ja vein lapsen eri paikkaan missä koira oli, kumma kyllä lapsi alkoi ymmärtää sen EI sanan merkityksen ja nyt puhutaan jo alle 2-vuotiaasta monet vanhemmat perustelevat aina lasten huonoa käytöstä " ei se ymmärrä vielä" minusta se on lasten aliarvioimista ja jos todellakin ei ymmärrä, miksei lasta voi siirtää toiseen paikkaan tai keksiä muuta mielekkäämpää tekemistä. :D
PieniPalikka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PieniPalikka »

Heh. Ainahan sitä voi mennä tökkimään vierasta ja sanoa: "Nii-in. Ei noi kalatkaan tykkää.." :mrgreen:
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Itselläni on kokemusta juurikin kokeiluikäisestä ipanasta. Kyllä se tietää, mitä "ei" tarkoittaa, mutta noudattaminen on toinen juttu. Kovakalloinen muutenkin. Saa osoitella allasta sormella, mutta heti kun alkaa tökkimään, niin kiellä. Jos ei ala totella, niin allasnurkasta pois. Sama koskee jalkojen heiluttelua metrin päässä jalustasta. Vähän löysältä tuntuu tämän kotikuri joskus, ja ihan oikeasti: lapsen vierailulla tunnen, kuinka verenpaine nousee ja adrenaliini pitää skarppina. Samaista lasta komennan myös hänen omassa kodissaan, kun alkaa pahoinpidellä perheen kissaa. Näin siis avokkini veljen lapsi. Siskonsa samanikäiset taisivat totella vähemmästäkin.

Pikkusisaruksistani vanhimmat eivät koskaan olleet liian innokkaita katselijoita. Allasta katsottiin, mutten muista kenenkään ikinä koputtaneen allasta. Nuoremmista nuorempi, noin viisivuotias, ekalla kerralla kopautti lasia. Siskonsa kanteli asiasta paikalla olleelle äidilleen, joka kielsi tekemästä niin. Eivät koputtele.

marianne* : Itse kyllä sanoisin ainakin kaverille, että joko hän kieltää lasta tai sinä kiellät ja huudatat lasta. Lapsen itku on pientä siihen, että kalat stressaavat (ja lasiin tulee sormenjälkiä). Karkeasti sanottuna: nuorena vitsa väännettävä tai pahimmillaan jatkaa vielä 50-vuotiaanakin. ;) Kaverille voi ehdottomasti perustella kiellon, pieni lapsi ei välttämättä ymmärrä perustelua. Anteeksi nyt kaikille niille, joiden lapset saavat koputella altaita.
Nemi1
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nemi1 »

Mielestäni on ihan oikein, että kieltää lasta koputtelemasta lasiin. Näin itsekin teen omille sekä vieraille lapsille, jotka ovat kylässä. Jos joku siitä herneet vetää nenäänsä, että mikä oikeus minulla on kieltää kenenkään toisen lapsia, niin sanon että meidän kotona on tällaiset säännöt ja eläimiä ei häiritä ja tämä koskee myös akvaarioita. Ei vielä ainakaan ole kukaan äiti tai isä kieltänyt omien lapsiensa kyläilyt meillä tai muutenkaan pitänyt asiaa pahana. Kun asiallisesti sanoo asiasta, niin en usko, että kukaan siitä nyt oikeasti voi suuttua tai loukkaantua.
satuuk
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja satuuk »

Laita ensi kerralla vieras istumaan aitiopaikalle akvaarion lähelle ja ruoki kalat. Selitä samalla pelisäännöt akvaarion kanssa ja että kun seuraa rauhallisesti vierestä niin näkeekin paremmin. Monilla ei ole mitään hajua akvaariosta ja kalojen käyttäytymisestä, kiinnostusta kyllä olisi.
sardiini_85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Minäkin olen ehdottomasti sitä mieltä, että lapsia pitää komentaa tuollaisesta lasien naputtelusta oli ne sitten omia tai vieraita. Jos lapsi alkaa asiallisesta komentamisesta itkemään niin hänelle voi sitten rauhoittavasti kertoa, ettei ole mitään hätää eikä syytä itkeä, pitää vain muistaa ettei naputtele laseja enää.

Meillä on omat lapset joskus vuoden kieppeillä alkaaneet kokeilla tuota altaiden mätkimistä ja heti ensimmäisestä kerrasta olen napakasti kieltänyt. Jo silloin vuoden iässä lapsi oppi, ettei altaaseen saa koskea. Siihen riitti napakka "ei" ja tuima tuijotus. :D

Myöhemmin lapset ovat pari kertaa kokeilleet onko sama sääntö vielä voimassa... Joskus meidän lapset meinaa provosoitua lätkimään jos jonkun vieraan lapset läpsii allasta vaikka yleensä tuo vanhempi huutaa äkkiä minut paikalle torumaan vierasta. :mrgreen:

Meillä ei ole vieraiden lapsia ikinä kovin tarvinnut komentaakaan tuosta kalojen kiusaamisesta. Yleensä riittää kun sanoo kerran. Yksi poikkeus löytyy, enoni nuorempi poika (7 vuotias). Hän istuu aina nojatuolissa ison altaan vieressä ja odottaa, että kalat tulee katsomaan häntä ja sitten lätkäsee allasta, sama toistuu niin monta kertaa kunnes tilanne huomataan ja häntä komennetaan.

Jos kalat eivät ole vielä tulleet lasin viereen katsomaan niin poika repii odotellessaan nojatuolin käsinojan rottinkeja... Viime vierailulla meillä oli jo uusikin lemmikki, pupu. Sitäkin se alkoi kiusaamaan.. Itse en huomannut sitäkään, mutta mieheni sanoi, että poika tökki pupua heinillä kylkiin. :| Onneksi enoni käy poikineen kylässä vain kaksi kertaa vuodessa eli molempien lapsiemme syntymäpäivillä.

Itse en ole kertaakaan päässyt komentamaan poikaa, kun minulla on aina niin kiire syntymäpäivätarjoilujen kanssa, mutta onneksi isäntä on nykyään tosi tarkkana sen pojan kanssa. Aikaisemmin mieheni ei uskaltanut komentaa poikaa, mutta minä pidin hänelle saarnan kun hän kertoi ensimmäisen kerran vasta vierailun jälkeen nähneensä pojan kiusaavan kaloja. Sanoin, että hänen pitää komentaa poikaa, että tämä on meidän koti ja täällä on meidän säännöt joita kaikkien vieraiden tulee kunnioittaa. Jos joku loukkaantuu siitä, että hänen lasta komennetaan asiallisesti ihan syystä niin ongelma on tämän ihmisen omassa päässä eikä siitä tarvitse itselleen ottaa paineita. Onneksi kukaan meidän tuttavista ei ole vetänyt herneitä nenään vaan on itsekin ruvennut komentamaan lapsiaan.

Seuraavan vierailun jälkeen mieheni sitten kertoi hyvin tyytyväisen näköisenä, että poika aloitti taas sen kalojen kiusaamisen ja hän oli komentanut sitä pariinkin otteeseen. Poika kuulemma teki vielä niin, että odotti sitten siihen asti kunnes luuli, ettei mieheni huomaa ja aloitti sitten uudestaan...
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Minä kyllä olen aina kieltänyt omia lapsia ja vieraita koputtelemasta akvaarion laseihin. Ei ole kukaan vielä itkemään alkanut ja mitä sitten vaikka alkaisi. Minulle se on sama asia kuin, antaisi vieraitten aikuisten tai lasten rääkätä koiraansa.
sparkling
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sparkling »

Myös täällä ovat vieraitten lapset innostuneet koputtelemaan laseja (aikuiset eivät sentään). Lapsien vanhemmat eivät kuitenkaan arvosta sitä, että tällainen "teini" komentelee heidän lapsiaan lopettamaan :| Onneksi äitee ei myöskään pidä siitä, että kaloja häiritään, ja hän kyllä pyytää lapsia lopettamaan ja kertoo vanhemmille miksei laseja saisi koputella. Itse hykertelen tyytyväisenä kun viesti viimein menee perille :twisted:
What I know is that I wish I didn't know what it is I knew. In fact, I'd rather not discuss it.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

sardiini_85 kirjoitti:Minäkin olen ehdottomasti sitä mieltä, että lapsia pitää komentaa tuollaisesta lasien naputtelusta oli ne sitten omia tai vieraita. Jos lapsi alkaa asiallisesta komentamisesta itkemään niin hänelle voi sitten rauhoittavasti kertoa, ettei ole mitään hätää eikä syytä itkeä, pitää vain muistaa ettei naputtele laseja enää.
Eikä se pikkuinen pienestä itkunpuuskasta hajoa, kiukkuitkut on ihan normaali osa lapsena olemista, meinaahan niitä välillä päästä ihan aikuisiälläkin :mrgreen: .

Meillä akvaarioita käy moikkaamassa toisinaan n. 3 v kummipoika, joka ehtii kaikkialle ja koskee kaikkeen, kiitos vikkelien jalkojen ja nopsien hoksottimien. Meillä akvaarioita saa katsella, niiden luona saa leikkiä ja niihin saa koskeakin, mutta tavaroita ei heitellä, laseja ei hakata eikä akvaaroiden lähellä hypitä ja juosta, ettei tule kuhmua otsaan. Yksi allas on sopivasti tarkkailukorkeudella ja erittäin tukevalla harkkojalustalla, sitä vasten saa vaikka nojaillakin.

Itse en jaksa stressata lasien kuola- ja sormenjäljistä, ne on ihan vaan osa elämää. Mulle on tärkeämpää ettei pikku-ukko lyö päätään tai pistä suuhunsa lannoitepalleroita. Ja kun akvaarioista ei tehdä mitään "ei-eitä" niin eipä se jaksa kymmentä minuuttia kauempaa edes kiinnostaa. [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Halla76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Mä en ymmärrä kuinka joidenkin vieraat koputtelevat lasiin. Meillä kukaan ei ole niin tehnyt ei ees pienet lapset. 8O
Olen ihan pöyristynyt!
317l vettä
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Kyllä aikuinen mies tuollaisen asian ymmärtää, jos sen hänelle nätisti suoraan sanoo. Ennemmin aikuinen loukkaantuu, jos yrittää välikäsien kautta asioista vihjailla.
nauris
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven

Viesti Kirjoittaja nauris »

Minä kyllä taidan olla sen verran inhottava ihminen, että jos ei ihmiset iästä riippumatta osaa käyttäytyä minun kodissa, niin ei tarvi tulla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”