Ongelmana laseja koputteleva vieras

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Tuukkah
Senior Member
Senior Member

Ongelmana laseja koputteleva vieras

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

Jälleen eilen kun avopuolisoni äiti kävi miesystävänsä kanssa kyläilemässä alkoi sama tuttu kuvio;

Muuten kaikinpuolin miellyttävä ja mukava reilut 50 vuotias herra naputteli ja koputteli akvaarion laseja ja hekotteli kalojen säntäillessä sinne tänne.

En oikein osaa moisesta iäkkäämpää henkilöä kieltääkään... luulisi itse tajuavan.

Täytyy kaiketi vain toivoa että kalat kestävät tämän parin viikon välein toistuvan puolen minuutin naputtelusession... :roll:

Muilla samoja pulmia?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Jos avopuolisosi vihjaisi äidilleen ja hän eteenpäin? Kovin tylsä tilanne tuollainen.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Kyllähän meilläkin jotkut tuppaavat koputtelee ja jopa lyömään lasiin.
Siinä sitten kalat säntäilevät sinne tänne.

Onhan tuosta kyllä sanottu.

Ja sitten ihmetellään kaikenlaista ja ihastellaan. Eipä tiedä mitä kaikkea akvaariohoito onkaan ja mitä harrastus sisältää :roll:
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Virtis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Ongelmana laseja koputteleva vieras

Viesti Kirjoittaja Virtis »

Tuukkah kirjoitti:Muilla samoja pulmia?
Eipä ole kun olen sen selvästi sanomalla kieltänyt! Ja saman olen avokilleni sanonut ettei kukaan saa naputella akvaariota vaikken olisikaan kotona siitä vieraille sanomassa. Kukaan vieras ei ole vielä ottanut nokkiinsa pakaste vihanneksia kun olen naputtelun kieltänyt. Tietenkin pieni perustelu on paikallaan aina... [;)]
Virtis
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Re: Ongelmana laseja koputteleva vieras

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Tuukkah kirjoitti:Jälleen eilen kun avopuolisoni äiti kävi miesystävänsä kanssa kyläilemässä alkoi sama tuttu kuvio;

Muuten kaikinpuolin miellyttävä ja mukava reilut 50 vuotias herra naputteli ja koputteli akvaarion laseja ja hekotteli kalojen säntäillessä sinne tänne.
Juu, samoja ongelmia on joskus kylään tulevien tuttavaperheiden lasten kanssa mutta niitä kehtaakin kieltää. Hankalampaa on varmasti kieltää vanhempaa ihmistä, miten olisi ystävällismielinen pieni lappu akvaarion reunaan vierailun ajaksi? :mrgreen:
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Ja mitä kauemmin tämä vieras akvaarioon saa koputella, sitä vaikeampaa on sanoa, ettei niin saa tehdä.. Itse laittaisin myös avopuolison vihjaisemaan asiasta äidille, joka sitten voisi vihjaista miesystävälleen. Seuraavalla vierailulla ollaan niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Jos herra vielä jatkaa lasiin naputtelua, niin ei muuta kuin annat oikein napakan korvapuustin niin eiköhän usko.
MikaMet
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MikaMet »

Olettepa hienovaraisia.... [;)]

Minä kyllä kiellän jos ei vieras tajua :x
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

MikaMet kirjoitti:Olettepa hienovaraisia.... [;)]

Minä kyllä kiellän jos ei vieras tajua :x

Samoin. Minä huomautan aina ystävällisesti mutta tiukasti, että akvaarion lasiin ei saa koskea eikä tehdä mitään äkkinäisiä liikkeitä. Lisään samalla, että kalamme ovat kesyjä ja tulevat mielellään katsomaan vieraita, kun malttaa hetken aikaa olla rauhassa paikallaan.
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Mulla oli tossa Halloweenpileet, ja eräs tyyppi sitten rupesi paukuttamaan sitä lasia, kun halusi nähdä krokotiiliplekon liikkuvan (ei se mihinkään tietty liikahtanut, vaan muut kalat säntäilivät paniikissa). Kielsin ja perustelin asian, niin vastaus oli nyrpeä: "ompas täälä tiukat säännöt"! Voi kristus sanon minä. :roll:
No sama tyyppi oli hetkeä aiemmin roikottamassa kissaani kaulapannasta (niin että kissa sätki ja kähisi tukehtumisen partaalla) ja sanoi syyksi, että hän esti kissaa karkaamasta kun oli menossa itse ulos röökille. Kun tämän huomasin, oli niin lähellä etten kimmonut sen sällin kurkkuun kiinni. [}:)]
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
MikaMet
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MikaMet »

Olen huomannut että jos ihminen näkee akvaarion suunnilleen ekaa kertaa niin käyttäytyy juuri noin.... :?
Tuukkah
Senior Member
Senior Member

Ehkä tuo aikaa myöten loppuu tuo koputtelu...

En kyllä ilkeä ruveta tuon ikäistä ihmistä ojentamaan... ehkä sitten olen turhan hienovarainen :D

Kalat eivät kyllä eilen olleet muutaman ensimmäisen kopautuksen jälkeen millänsäkään, ehkä ne alkavat sopeutua tilanteeseen.
Kaija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kaija »

Minulle ei ole koskaan tullut eteen että joku koputtelisi akvaariota. Minun tapani on ainakin "yrittää" totuttaa plekoni liikkeeseen että kun kala on imuttamassa niin hieron sormella sen mahaa lasin takaa. En sitten tiedä vaistoaako kala sen kun sitä "hieroo". Ei ne ainakaan ole moksiskaan siitä.
Sillipurkki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Minä olen sanonut akvaarioista mitään ymmärtämättömille kavereilleni, että kalat tulevat siitä aroiksi, ja että tykkäisivätkö itse, jos joku olisi hakkaamassa ikkunoita. Kerralla on mennyt perille, kun ystävällisesti sanoo.
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
Muho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Muho »

Minäkin kerran katselin Faunattaressa, kun eräs vaahtosammuttimen kokoinen lapsukainen hakkasi oikein kaksin käsin myyntiakvaarion lasia. En mennyt väliin, sillä hänen äiti (ihme kyllä) kielsi moisen paukuttamisen. Oli se kyllä aika "jännä" näky kun sata neontetraa säntäilee pienessä akvaariossa sinne tänne :?
-->Olen puutarhatonttu<--
Fisu
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Eikö teillä kellään ole pientä lasta? Siis sen ikäistä kuka ei vielä ota kieltoja kauhean vakavasti.
Kuulostaa aika skitsoilulta tuo koputtelukeskustelu.

Kari
emys
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja emys »

Minulla on kaksikin pientä "vaahtosammutinta", mutta ei niitä oma akvaario juurikaan kiinnosta. Jos sen sijaan mennään kylään tai eläinkauppaan, saa olla koko ajan kieltämässä.. Ja kotona en kyllä taatusti anna hakata akvaariota.
Viisaat oppivat muiden erehdyksistä,
hölmöt vain omistaan.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Tuukkah,n on nyt vaan rohkaistava luontonsa ja sanottava
tälle vaikkakin iäkkäämmälle herralle, mitä mieltä on siitä kun hän naputtelee akvaarion laseja.

Tai sittenhän on vaihtoehtona vaan salaa purra kuolaimia, ja antaa naputuksen jatkua.

Tai voithan ottaa jonkun kattilan ja asentaa sen hänen korvalle ja napauttaa kauhalla kattilan pohjaa, ja todeta; "Tältä se tuolla akvaariossakin naputtelu kuulostaa" :mrgreen:
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
kirjo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Nojaa, ei se, että lapset ovat pieniä tai aikuiset tietämättömiä ole mikään selitys. Meillä lapset ovat jo isompia, mutta vauvaikäisestä asti on mennyt jakeluun; kenenkään akvaarioon ei kosketa, vain katsotaan, pohjastyroksia ei nakerreta, vieraisiin koiriin ei kosketa, eikä tuttuihinkaan ilman lupaa jne. Meillä ei ole aina ollut omia altaita, mutta ovat nuo tajunneet säännöt siitä asti, kun polvilleen ovat päässeet nousemaan. Myös täällä vierailevat pikkulapset tajuavat välittömästi, kun sanoo että älä koske siihen, kalat pelkäävät. Säännöt opetellaan pienenä, kaikissa asioissa.

Oletan siis myös aikuisten tajuavan kertakiellolla, ei siihen mitään hineotunteisuutta tarvita. Sanoo suoraan että " en ole aiemmin viitsinyt sanoa, mutta kalat eivät pidä koputtelusta, joten voisitko lopettaa".

Kerran olen tosin joutunut poistamaan vähän isomman lapsen, joka osoitti akvaariota leikkipyssyllä, ja ilmoitti ampuvansa sen hajalle. Omat kakarani olivat yksimielisiä tästä, yhdestäkään lemmikistä ei puhuta noin edes vitsinä. Sama pätee aikuisiin, kodissani määrään minä [;)]
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Kirjo: Sul on mun luonto [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuukkah
Senior Member
Senior Member

Tein juuri pienen kokeen; naputtelin oman akvaarioni laseja voimistuvalla voimakkuudella. Kirjoahveneni lähtivät ruokintanurkkausta kohti ruokaa norkoilemaan. Jos naputtelin elikoiden kohdalle lasiin, ne hieman karsastaen peruuttelivat muutaman sentin ja jäivät siihen... Ovat ilmeisesti oppineet luottamaan meikäläiseen [;)]

Taidan tyytyä puremaan hammasta ko. vierailujen aikana, tai ainakin tyydyn tarkkailemaan naputusten voimakkuutta, ei kaveri nyt sentään nyrkeillä ole lasia takomassa :mrgreen:
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

dth kirjoitti:Mulla oli tossa Halloweenpileet, ja eräs tyyppi sitten rupesi paukuttamaan sitä lasia, kun halusi nähdä krokotiiliplekon liikkuvan (ei se mihinkään tietty liikahtanut, vaan muut kalat säntäilivät paniikissa). Kielsin ja perustelin asian, niin vastaus oli nyrpeä: "ompas täälä tiukat säännöt"! Voi kristus sanon minä. :roll:
No sama tyyppi oli hetkeä aiemmin roikottamassa kissaani kaulapannasta...
Tämän takia meillä ei järjestetä minkään sortin pippaloita. Tuskimpa kukaan edes viihtyisi kauaa... Joskus kun oli kiekkoja, niin olin vielä nihkeämpi. Paria metriä läemmäs allasta ei ollut menemstä ja muutenkin piti liikkua varovasti.
Onneksi nuo suolapurkin elikot eivät ole juuri moksiskaan, vaikka altaan lähellä liikkuu.
En myöskään pidä siitä, että vieraat komentavat koiriani. Meillä kun koiran tulee toimia välittömästi yhdestä käskystä, ja suorittaa tehtävää, kunnes sille sanotaan 'vapaa'. Ärsyttää sellaiset tänne-istu-tassu-hyväpoika ihmiset [}:)]
Tuukkah
Senior Member
Senior Member

Meillä on ajoittain pidetty ihan rymybileitäkin, eivätkä kalat kyllä ole olleet jumputuksesta ja heiluvista bilehileistä moksiskaan. Party party...
L.A.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja L.A. »

Meillä on kotiteatteri ja takakajarit on akvaarion päällä (L240) ja tanner tömisee ja valot vilkkuu, mutta kiekot ei oo moksiskaan. Ja ne on niin kesyjä, että kasvipihdeilläkin pitää joskus varoa ettei vahingossa nipistä kiekkoa, ne kun ei mun touhuista juuri välitä, paitsi kun saavat ruokaa.

Eli jos tarpeeksi touhuaa, niin kalat kyllä tottuu siihen.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

dth kirjoitti:vastaus oli nyrpeä: "ompas täälä tiukat säännöt"!
Meillä olisin vastannut tuohon vastaukseen, että villissä lännessä on aikoinaan tapettu pienemmistäkin rikoksista, tai että bileisiin jääminen on vapaehtoista.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
pisces
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pisces »

Kuin myös. Tiedänpä nimittäin niinkin älyttömän tapauksen, jossa vieras (lue: kaveri) kaatoi kännipäissään viinaa isännän altaaseen 8O . Joillakin sitten ns. välähtää. "Selvähän" se, mitä siitä seurasi...
Tuukkah kirjoitti:Meillä on ajoittain pidetty ihan rymybileitäkin, eivätkä kalat kyllä ole olleet jumputuksesta ja heiluvista bilehileistä moksiskaan. Party party...
Tuli tuosta mieleen sen enempää arvostelmati (lue: kyllä meilläkin jatkoilla rokki raikaa...) Imatralla oli aikanaan bilehileravinteli, jossa oli akvaario. Siellä sitä sitten kaikki kekkulissa keikkui milloin minkäkin bändin tahdittamana. Välillä lähinnä kiinni lasissa. Karmiaa. 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”