Tämä oli itseasiassa tarkoituksenikin. Sillä siltä mun postaukselta nämä keskustelut monesti kuullostavat aloittelijan korvaan. Olen itse kyllä googlannut sen verran, että sain nuo asiat kyllä itselleni selville. Se googlen tarve vain ei tee tästä asiasta yhtään helpompaa aloitteleville harrastelijoille.rain- kirjoitti:Täytyy sanoa, että onnistuit kyllä tekemään yksinkertaisista asioista monimutkaisen näköisiä tuossa kirjoituksessasi.![]()
Miksei sitä kansantermiä sitten käytetä? Tottakai sen tiedon löytää, mutta miksi ihmispolon pitää käyttää googlea sanakirjana, että ymmärtää mitä muut ihmiset kirjoittaa kun suomeakin voisi käyttää?rain- kirjoitti: Ruokasooda on jo kansantermi, sen helpommaksi tuskin asia voi mennä.
Ja Googlen avulla löytää, että ruokasooda on natriumbikarbonaattia (tai natriumvetykarbonaattia).
Kumpi on ei-kemistille selkeämpää:
Jos vesitestisi näyttää liian alhaisia arvoja kovuuksille, niin kokonaiskovuutta (KH) saa nostettua kipsillä ja karbonaattikovuutta (GH) ruokasoodalla.
vai:
Kovuutta saa nostettua kalsiumsulfaattihydraatilla ja alkaliniteettiä parhaiten lisäämällä seosta, jossa on 6 paino-osaa natriumbikarbonaattia ja 1 paino-osa natriumkarbonaattia. Kun sen polon testi puhuu vain KH:sta ja GH:sta.
Johan pikkuihminen menee apteekkiin kävellessään sekaisin, kumpaa piti ostaa enemmän, sitä bi- vai heteroa... Puhumattakaan siitä, että se yrittää nostaa sitä liian alhaalla olevaa karbonaattikovuutta sitten kipsillä (kun ruokasooda ei kerran vaikuta kovuuteen lain) ja menee entistä enemmän sekaisin kun ei se sitten toimikkaan. Tässä kohtaa tuo VilleJ:n viesti puoltaa enemmän kuin paikkansa.
Kyllä mä itse olen jo kartalla tässä asiassa. Peräänkuulutan vain sitä, että käyttäkää nyt kansantermejä siellä missä niitä voi käyttää ilman sekaantumisen vaaraa.
Ai niin, kukaan ei vastannut siihen, mitä haittaa on liian suurista/pienistä KH ja GH arvoista malaweille? Eli onko tää koko keskustelu turhaa hifistelyä?
T:Jarkko