Pienemmästä akvaariosta isompaan

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
::kata::
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Pienemmästä akvaariosta isompaan

Viesti Kirjoittaja ::kata:: »

Hei! Olen vaihtamassa pienemmästä akvaariosta (130 l) isompaan (n. 200 l). Olen miettinyt, että tällöin voisin päästä eroon kotilo-ongelmastani. Eli minulla olisi siten kaksi akvaariota kerrallaan, siis sillä aikaa kun uusimpani kypsyy. Onko järkevää? Olen kyllä ajatellut jo jonkin aikaa kotilomyrkkyä, mutta en ole uskaltanut sitä sinne tunkea. Kokemuksia? :?
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Älä myrkkyä käytä. [:I] Ongelma kyllä siirtyy toiseen altaaseen jos aiot kasvit ja pohjamateriaalin siirtää uuteen altaaseen.
Itse hankkisin jotain pienikokoisia nuoliaisia jotka söisivät nuo kotilot.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Hara
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hara »

Jup, kotilomyrkyn unohtaisin - sillä kun ei pakosti edes pääse ongelmasta eroon.
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Muutama raitanuoliainen ja homma on todennäköisesti hoidossa. Omassa 128 litraisessa on vahingossa eksynyt raitanuoliainen ja sen jälkeen ei kotiloita ole kovin usein näkynyt.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kotiloista pitäisi helpoiten päästä eroon sillä, että siirrät kasvit uuteen altaaseen alunakylvyn kautta ja samalla puhdistat kasvit ja juuristot kunnolla kaikesta hiekasta ja lietteestä. Saman teet sitten kaikille hankkimillesi uusille kasveille tai kotiloita tulee jossain vaiheessa jotakin. Myös suodattimet sun muut vermeet kannattaa pestä kunnolla, mieluiten alunassa tai muussa desinfioivassa kylvyssä jottei niiden mukana tule kotilon kutuja tai pikkukotiloita. Pohjamateriaalia tai suodatinten bakteereja et luonnollisesti voi tuoda uuteen altaaseen, joten uusi allas on kypsytettävä ilman ymppiä vanhasta altaasta.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
toxic69
Member
Member

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

En suosittele luottamaan tuohon alunakylpyyn. Itse kun olen ostanut kasveja muilta harrastajilta, olen aina liottanut kasveja sen puoli tuntia alunakylvyssä. Silti kotiloita altaaseen pääsi ja nyt saan olla niitä koko aikaa nyppimässä pois. Aluna ei ilmeisesti tuhoa kotiloiden munia vaan pelkästään jo syntyneet kotilot.

Jos et halua kotiloita uuteen altaaseen, joudut laittamaan sinne täysin uudet (tai desinfioidut) pohjahiekat/sorat ym. Siis kaikki tarvikkeet täysin uutena tai kunnolla desinfioituna altaaseen. Kasvien mukana kotiloita voi tulla helposti, joten paras olisi vanhat kasvit myydä/heittää roskiin ja ostaa uudet sellaisesta altaasta, jossa ei varmasti kotiloita ole.

Aika turhauttavaa, eikö? Itse olen päätynyt tuohon kotiloiden nyppimiseen aina niiden näkyessä, sillä en jaksa alkaa suuriin desinfiointipuuhiin.
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Minä raasu jokin aika sitten kuvittelin että joudun taistelemaan postitorviongelmaa vastaan ihan koko ajan, mutta sitten kun heittäydyin laiskaksi enkä enää poiminut lasille tulleita kotiloita vaan aloin murskaamaan ne kalojen herkuksi niin olen tuumannut että ihan okei homma [;)]

Kiilakyljet tulevat jopa "kantelemaan" jos kotiloita on päätylaseissa, ne ihan selvästi käyvät kertomassa minulle että herkkua on tarjolla. Ovat suorastaan ahneita litsattujen kotiloiden perään ja siinä samalla tulee sitten ruokittua kaloja kun vähentelee kotiloita.

Kotiloita on ilmeisen vaikea hävittää kokonaan ja jos ei halua jotain sellaista kalaa joka ne itsenäisesti syö niin tämä litsaaminen on helppo homma. Meillä ainakin kotilomäärä on pysynyt sen verran hyvin aisoissa ettei kasveille ole käynyt kuinkaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”