Pienemmästä akvaariosta isompaan
Valvoja: Moderaattorit
Pienemmästä akvaariosta isompaan
Hei! Olen vaihtamassa pienemmästä akvaariosta (130 l) isompaan (n. 200 l). Olen miettinyt, että tällöin voisin päästä eroon kotilo-ongelmastani. Eli minulla olisi siten kaksi akvaariota kerrallaan, siis sillä aikaa kun uusimpani kypsyy. Onko järkevää? Olen kyllä ajatellut jo jonkin aikaa kotilomyrkkyä, mutta en ole uskaltanut sitä sinne tunkea. Kokemuksia? 
Älä myrkkyä käytä.
Ongelma kyllä siirtyy toiseen altaaseen jos aiot kasvit ja pohjamateriaalin siirtää uuteen altaaseen.
Itse hankkisin jotain pienikokoisia nuoliaisia jotka söisivät nuo kotilot.
Itse hankkisin jotain pienikokoisia nuoliaisia jotka söisivät nuo kotilot.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Kotiloista pitäisi helpoiten päästä eroon sillä, että siirrät kasvit uuteen altaaseen alunakylvyn kautta ja samalla puhdistat kasvit ja juuristot kunnolla kaikesta hiekasta ja lietteestä. Saman teet sitten kaikille hankkimillesi uusille kasveille tai kotiloita tulee jossain vaiheessa jotakin. Myös suodattimet sun muut vermeet kannattaa pestä kunnolla, mieluiten alunassa tai muussa desinfioivassa kylvyssä jottei niiden mukana tule kotilon kutuja tai pikkukotiloita. Pohjamateriaalia tai suodatinten bakteereja et luonnollisesti voi tuoda uuteen altaaseen, joten uusi allas on kypsytettävä ilman ymppiä vanhasta altaasta.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
En suosittele luottamaan tuohon alunakylpyyn. Itse kun olen ostanut kasveja muilta harrastajilta, olen aina liottanut kasveja sen puoli tuntia alunakylvyssä. Silti kotiloita altaaseen pääsi ja nyt saan olla niitä koko aikaa nyppimässä pois. Aluna ei ilmeisesti tuhoa kotiloiden munia vaan pelkästään jo syntyneet kotilot.
Jos et halua kotiloita uuteen altaaseen, joudut laittamaan sinne täysin uudet (tai desinfioidut) pohjahiekat/sorat ym. Siis kaikki tarvikkeet täysin uutena tai kunnolla desinfioituna altaaseen. Kasvien mukana kotiloita voi tulla helposti, joten paras olisi vanhat kasvit myydä/heittää roskiin ja ostaa uudet sellaisesta altaasta, jossa ei varmasti kotiloita ole.
Aika turhauttavaa, eikö? Itse olen päätynyt tuohon kotiloiden nyppimiseen aina niiden näkyessä, sillä en jaksa alkaa suuriin desinfiointipuuhiin.
Jos et halua kotiloita uuteen altaaseen, joudut laittamaan sinne täysin uudet (tai desinfioidut) pohjahiekat/sorat ym. Siis kaikki tarvikkeet täysin uutena tai kunnolla desinfioituna altaaseen. Kasvien mukana kotiloita voi tulla helposti, joten paras olisi vanhat kasvit myydä/heittää roskiin ja ostaa uudet sellaisesta altaasta, jossa ei varmasti kotiloita ole.
Aika turhauttavaa, eikö? Itse olen päätynyt tuohon kotiloiden nyppimiseen aina niiden näkyessä, sillä en jaksa alkaa suuriin desinfiointipuuhiin.
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Minä raasu jokin aika sitten kuvittelin että joudun taistelemaan postitorviongelmaa vastaan ihan koko ajan, mutta sitten kun heittäydyin laiskaksi enkä enää poiminut lasille tulleita kotiloita vaan aloin murskaamaan ne kalojen herkuksi niin olen tuumannut että ihan okei homma
Kiilakyljet tulevat jopa "kantelemaan" jos kotiloita on päätylaseissa, ne ihan selvästi käyvät kertomassa minulle että herkkua on tarjolla. Ovat suorastaan ahneita litsattujen kotiloiden perään ja siinä samalla tulee sitten ruokittua kaloja kun vähentelee kotiloita.
Kotiloita on ilmeisen vaikea hävittää kokonaan ja jos ei halua jotain sellaista kalaa joka ne itsenäisesti syö niin tämä litsaaminen on helppo homma. Meillä ainakin kotilomäärä on pysynyt sen verran hyvin aisoissa ettei kasveille ole käynyt kuinkaan.
Kiilakyljet tulevat jopa "kantelemaan" jos kotiloita on päätylaseissa, ne ihan selvästi käyvät kertomassa minulle että herkkua on tarjolla. Ovat suorastaan ahneita litsattujen kotiloiden perään ja siinä samalla tulee sitten ruokittua kaloja kun vähentelee kotiloita.
Kotiloita on ilmeisen vaikea hävittää kokonaan ja jos ei halua jotain sellaista kalaa joka ne itsenäisesti syö niin tämä litsaaminen on helppo homma. Meillä ainakin kotilomäärä on pysynyt sen verran hyvin aisoissa ettei kasveille ole käynyt kuinkaan.