Mitä nuoliaista ehdotatte melko uuteen akvaaioon. PH on n.7
kaloja on kuutisen neontetraa ja töyhtöpari lisäksi on monnisia pohjalla
akva 250litraa pohjanaon 2-3 millin soraa. kaloja on sitä varten vähän että oon päättäny alotaa hittasti ja varmasti
Uusi nuoliainen
Valvoja: Moderaattorit
Olen samaa mieltä että vaida sora hiekkaan mutta sitä en allekirjoita että sora monnisten viiksiä pilaisi. Tämä hiekka buumi on tullut vasta 90 luvulla ja monnisia on kasvatettu onnistuneesti soralla ties mistä asti._Marjana_ kirjoitti:Ensinäkin. Vaihda sora (kokonaan) hiekkaan. Sillä sora ei käy monnisille. Se pilaa niiden viikset. Monniset muutenkin tykkää kaivella pehmeätä hiekkaa. Haulla löydät paljon.
Itsellänikin oli 80 luvun alussa kuparimonisia ihan myytäväksi asti.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta nuoliaiset käsittääkseni kyllä menee sorapohjallakin
Tuon kokoiseen itse ehdottaisin kääpiö-, touhu- ja harlekiininuoliaisia. Ehkä myös raitanuoliaisia. Muistathan että nuoliaiset on parvikaloja, että mitä tahansa lajia hankitkin, ota vähintään 4 kipaletta ja järjestä kaikille ainakin yksi oma piilo, mielellään enemmänkin niin niiden olo on turvallinen ja ovat näin enemmän näkösällä. Itsellä on 3 vyönuoliaista samankokoisessa altaassa ( enkä kyllä suosittele noin pieneen!) ja aluksi en tyhmänä tarjonnut niille tarpeeksi piiloja, ja kun sitten lisäsin kiviä ja juurakoita joista kokosin erilaisia luolia, kalat muuttuivat heti paljon reippaammiksi ja nyt niitä näkeekin joskus.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Kyllä niitä pyöreitä pikku kiviä soraksi kutsutaan, ei kukaan varmaan kuvitellut altaassasi olevan sepeliä joka teräväreunaista.obu kirjoitti:sora ei oo soraa vaan pyöreitä kiviä joten ei luulis terävien reunojen "katkovan viiksiä"
Mutta ei kala niin tyhmä ole että viiksiään ehdoin tahdoin katko.
Toki viihtyvät paremmin hiekkapohjassa itselläni kaksi allasta hiekalla ja yksi soralla joka vaihtuu hiekalle kahden viikon sisällä.
Olen voinut verrata oloja ja hiekalla monniset ja nuoliaiset paljon touhukkaampia.