Uusi nuoliainen

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
obu
Starting Member
Starting Member

Uusi nuoliainen

Viesti Kirjoittaja obu »

Mitä nuoliaista ehdotatte melko uuteen akvaaioon. PH on n.7
kaloja on kuutisen neontetraa ja töyhtöpari lisäksi on monnisia pohjalla
akva 250litraa pohjanaon 2-3 millin soraa. kaloja on sitä varten vähän että oon päättäny alotaa hittasti ja varmasti
_Marjana_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Ensinäkin. Vaihda sora (kokonaan) hiekkaan. Sillä sora ei käy monnisille. Se pilaa niiden viikset. Monniset muutenkin tykkää kaivella pehmeätä hiekkaa. Haulla löydät paljon. :D
Tell me why we build castles in the sky?
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

_Marjana_ kirjoitti:Ensinäkin. Vaihda sora (kokonaan) hiekkaan. Sillä sora ei käy monnisille. Se pilaa niiden viikset. Monniset muutenkin tykkää kaivella pehmeätä hiekkaa. Haulla löydät paljon. :D
Olen samaa mieltä että vaida sora hiekkaan mutta sitä en allekirjoita että sora monnisten viiksiä pilaisi. Tämä hiekka buumi on tullut vasta 90 luvulla ja monnisia on kasvatettu onnistuneesti soralla ties mistä asti.
Itsellänikin oli 80 luvun alussa kuparimonisia ihan myytäväksi asti. [;)]
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Mutta nuoliaiset käsittääkseni kyllä menee sorapohjallakin [;)] Tuon kokoiseen itse ehdottaisin kääpiö-, touhu- ja harlekiininuoliaisia. Ehkä myös raitanuoliaisia. Muistathan että nuoliaiset on parvikaloja, että mitä tahansa lajia hankitkin, ota vähintään 4 kipaletta ja järjestä kaikille ainakin yksi oma piilo, mielellään enemmänkin niin niiden olo on turvallinen ja ovat näin enemmän näkösällä. Itsellä on 3 vyönuoliaista samankokoisessa altaassa ( enkä kyllä suosittele noin pieneen!) ja aluksi en tyhmänä tarjonnut niille tarpeeksi piiloja, ja kun sitten lisäsin kiviä ja juurakoita joista kokosin erilaisia luolia, kalat muuttuivat heti paljon reippaammiksi ja nyt niitä näkeekin joskus.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
obu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja obu »

sora ei oo soraa vaan pyöreitä kiviä joten ei luulis terävien reunojen "katkovan viiksiä"
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

obu kirjoitti:sora ei oo soraa vaan pyöreitä kiviä joten ei luulis terävien reunojen "katkovan viiksiä"
Kyllä niitä pyöreitä pikku kiviä soraksi kutsutaan, ei kukaan varmaan kuvitellut altaassasi olevan sepeliä joka teräväreunaista.

Mutta ei kala niin tyhmä ole että viiksiään ehdoin tahdoin katko.

Toki viihtyvät paremmin hiekkapohjassa itselläni kaksi allasta hiekalla ja yksi soralla joka vaihtuu hiekalle kahden viikon sisällä.

Olen voinut verrata oloja ja hiekalla monniset ja nuoliaiset paljon touhukkaampia. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”