Ei se nyt noinkaan selväpiirteinen raja ole. Mutta totuushan on, että ilman rahaa ei toimeen tule. Akvaarioharrastuksessa motivaation puutetta tuskin on, pikemminkin rahan. Toki löytyy myös akvaristeja, jotka vähän välittävät siitä, miltä akvaario näyttää, mutta ei pidä yleistää kaikkiin suomalaisiin harrastajiin.Juska kirjoitti: Kun nykypäivän suomalaista arkipäivää seuraa, niin usein tulee sellainen tunne, että ainoa motivaatio nähdä vaivaa tai tehdä työtä on raha, eli vaivannäöstä tulee aina maksaa.
Ei minulla ole varaa ostaa monimetallilamppuja tai edes elohopeakaan, joten tyydyn toistaiseksi loisteputkiin. Loisteputket taas tehonsa takia asettavat tietyt rajat kasvien valintaan ja 50-60cm korkeassa altaassa en kyllä edes viitsi lähteä kokeilemaan glossoa tai muuta hankalaa kasvia.
Kyllä minäkin sisustaisin altaita vaikka joka päivä ja pitäisin kunnon hollantilaisia akvaarioita, mutta kun ei yksinkertaisesti ole varaa tekniikkaan, joka mahdollistaisi tämän. Enkä mielellään osta kasveja vain kokeillakseni, että viihtyykö ja, jos eivät viihdy, kuolevat pystyyn.Juska kirjoitti:mielihyvä, minkä hyvin sisustettu akvaario antaa, ei näyttäisi olevan riittävä motivaatio useimmille alan harrastajille kunnon kasviakvaarion perustamiselle, eli työ ja sen tulokset sinänsä eivät enää tunnu tekijäänsä riittävästi palkitsevan.
No, entäs hintataso ja yleensäkin saatavuus. Erikoisemmat kasvit joutuu poikkeuksetta tilaamaan erikseen tai jopa hankkimaan ulkomailta asti itse.Juska kirjoitti:hienoimmat kasviakvaariot tulevat Hollannista ja Japanista. Molemmat puutarhaihmisen unelmamaita. Myös näiden maiden
No, kuinkas moni palstalaisista tykkää kasvatella levää altaissaan? Kyllä minunkin altaat ovat "levättömiä" ja se levä, mikä kasvaa, pitävät levänsyöjät ne poissa. Ainoastaan kahden akvaarion etulasiin kasvaa ilkeää täplälevää, koska aurinko pääsee heijastumaan niihin.Juska kirjoitti:on luonnollista ja kuuluu akvaarioon siinä missä kasvit ja kalatkin. Tämä hoitamaton luonnontila on OK kansallispuistoissa, mutta pihoilla ja akvaarioissa se on mielestäni hivenen kyseenalaista.
Olisikohan tuolla kylmällä talvella ja pitkällä syksyllä mitään sanottavaa puutarha-asioissakin?Juska kirjoitti:hienoihin taloihin ja autoihin, mutta pihat ovat mitä sattuu. Tuskin on kaupungissa yhtään oikein kasvatettua ja leikattua pensasaitaa.
No, näin opiskelijana löydän kyllä rahareiät muusta kuin lisävalaistuksesta. Mielellään hankkisin monimetallit ja hiilidioksidisysteemit yms. yms., mutta kun maksavat saman verran kuin itse allas laitteineen. Mutta voinen sanoa, että kasveja on kyllä rutkasti enemmän altaissani kuin itse kalojaJuska kirjoitti:että jonkinmoisella vaivalla (ja valitettavasti myös rahallisella sijoituksella: kasvit ja lisävalaistus maksavat) voi tehdä akvaarionsa kovasti erilaisen näköiseksi.

Toki tuollaisen pienen alle 200-litran akvaarion voisi perustaa Amanohenkeä ajatellen tai yleensäkin hollantilaiseksi akvaarioksi, mutta en kyllä ihan helpolla suuria akvaarioita lähde työstämään, eikä edes varaa olisikaan.
---
Huom! Tämä ketju on jaettu otsikosta "Amano pääkaupunkiseudun kirjastoihin (vihdoinkin)". -Tiinanen