Laitevalintoja kasviakvaarioihin (jaettu)

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Laitevalintoja kasviakvaarioihin (jaettu)

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Juska kirjoitti: Kun nykypäivän suomalaista arkipäivää seuraa, niin usein tulee sellainen tunne, että ainoa motivaatio nähdä vaivaa tai tehdä työtä on raha, eli vaivannäöstä tulee aina maksaa.
Ei se nyt noinkaan selväpiirteinen raja ole. Mutta totuushan on, että ilman rahaa ei toimeen tule. Akvaarioharrastuksessa motivaation puutetta tuskin on, pikemminkin rahan. Toki löytyy myös akvaristeja, jotka vähän välittävät siitä, miltä akvaario näyttää, mutta ei pidä yleistää kaikkiin suomalaisiin harrastajiin.

Ei minulla ole varaa ostaa monimetallilamppuja tai edes elohopeakaan, joten tyydyn toistaiseksi loisteputkiin. Loisteputket taas tehonsa takia asettavat tietyt rajat kasvien valintaan ja 50-60cm korkeassa altaassa en kyllä edes viitsi lähteä kokeilemaan glossoa tai muuta hankalaa kasvia.

Juska kirjoitti:mielihyvä, minkä hyvin sisustettu akvaario antaa, ei näyttäisi olevan riittävä motivaatio useimmille alan harrastajille kunnon kasviakvaarion perustamiselle, eli työ ja sen tulokset sinänsä eivät enää tunnu tekijäänsä riittävästi palkitsevan.
Kyllä minäkin sisustaisin altaita vaikka joka päivä ja pitäisin kunnon hollantilaisia akvaarioita, mutta kun ei yksinkertaisesti ole varaa tekniikkaan, joka mahdollistaisi tämän. Enkä mielellään osta kasveja vain kokeillakseni, että viihtyykö ja, jos eivät viihdy, kuolevat pystyyn.
Juska kirjoitti:hienoimmat kasviakvaariot tulevat Hollannista ja Japanista. Molemmat puutarhaihmisen unelmamaita. Myös näiden maiden
No, entäs hintataso ja yleensäkin saatavuus. Erikoisemmat kasvit joutuu poikkeuksetta tilaamaan erikseen tai jopa hankkimaan ulkomailta asti itse.
Juska kirjoitti:on luonnollista ja kuuluu akvaarioon siinä missä kasvit ja kalatkin. Tämä hoitamaton luonnontila on OK kansallispuistoissa, mutta pihoilla ja akvaarioissa se on mielestäni hivenen kyseenalaista.
No, kuinkas moni palstalaisista tykkää kasvatella levää altaissaan? Kyllä minunkin altaat ovat "levättömiä" ja se levä, mikä kasvaa, pitävät levänsyöjät ne poissa. Ainoastaan kahden akvaarion etulasiin kasvaa ilkeää täplälevää, koska aurinko pääsee heijastumaan niihin.
Juska kirjoitti:hienoihin taloihin ja autoihin, mutta pihat ovat mitä sattuu. Tuskin on kaupungissa yhtään oikein kasvatettua ja leikattua pensasaitaa.
Olisikohan tuolla kylmällä talvella ja pitkällä syksyllä mitään sanottavaa puutarha-asioissakin?
Juska kirjoitti:että jonkinmoisella vaivalla (ja valitettavasti myös rahallisella sijoituksella: kasvit ja lisävalaistus maksavat) voi tehdä akvaarionsa kovasti erilaisen näköiseksi.
No, näin opiskelijana löydän kyllä rahareiät muusta kuin lisävalaistuksesta. Mielellään hankkisin monimetallit ja hiilidioksidisysteemit yms. yms., mutta kun maksavat saman verran kuin itse allas laitteineen. Mutta voinen sanoa, että kasveja on kyllä rutkasti enemmän altaissani kuin itse kaloja :D Tosin kalastoa on jo hankinnassa lisää, että kyllä sekin populaatio lisääntynee. Kasvien hiilidioksidin tarve täyttyy isommassa akvaariossa kolmella hiivatepullolla paremman puutteessa.

Toki tuollaisen pienen alle 200-litran akvaarion voisi perustaa Amanohenkeä ajatellen tai yleensäkin hollantilaiseksi akvaarioksi, mutta en kyllä ihan helpolla suuria akvaarioita lähde työstämään, eikä edes varaa olisikaan.

---

Huom! Tämä ketju on jaettu otsikosta "Amano pääkaupunkiseudun kirjastoihin (vihdoinkin)". -Tiinanen
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Amano pääkaupunkiseudun kirjastoihin (vihdoinkin)

Viesti Kirjoittaja Maisu »

aqua2002 kirjoitti:Kyllä minäkin sisustaisin altaita vaikka joka päivä ja pitäisin kunnon hollantilaisia akvaarioita, mutta kun ei yksinkertaisesti ole varaa tekniikkaan, joka mahdollistaisi tämän. Enkä mielellään osta kasveja vain kokeillakseni, että viihtyykö ja, jos eivät viihdy, kuolevat pystyyn.
Ei kasvien tyyytyväisenä pitämiseen juurikaan rahaa tarvita. Minulla ei ole missään altaassani kuin normaali määrä loisteputkia ja suosin tavanomaista sisäsuodatusta, mutta olen silti pitänyt ja pidän edelleen monia harvinaisempiakin kasvilajeja. Ja toisaalta kaunista sisustusta ei tehdä erikoisuuksilla vaan ajan kanssa. Muutamilla hyvin valitulla lajeilla pääsee jopa näyttävämpään lopputulokseen kuin useilla ihmeellisyyksillä.

Mitä tulee Japaniin ja Hollantiin, niin näillä mailla on vielä sekin kyseenalainen "etu" puolellaan että molemmat ovat hyvin tiiviisti asutettuja; Japanissa eletään jopa muutaman neliön yksiöissä ja Hollantiin on tehty lisämaata merta kuivaamalla. Puutarhan ja puutarhamaisen akvaarion arvo korostuu kenties ahtaissa oloissa helpommin kuin harvaan asutuissa maissa.
Mitä Amanoon tulee, niin ihmettelen elleivät ne kirjat kävele hyllystä tiehensä hyvin nopeasti jonkun epärehellisemmän akvaristin mukana. Näiden pitäisi ehdottomasti olla käsikirjastokirjoja ilman lainausmahdollisuutta.
Juska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Juska »

aqua2002 kirjoitti:
Ei se nyt noinkaan selväpiirteinen raja ole. Mutta totuushan on, että ilman rahaa ei toimeen tule. Akvaarioharrastuksessa motivaation puutetta tuskin on, pikemminkin rahan.

--

Toki tuollaisen pienen alle 200-litran akvaarion voisi perustaa Amanohenkeä ajatellen tai yleensäkin hollantilaiseksi akvaarioksi, mutta en kyllä ihan helpolla suuria akvaarioita lähde työstämään, eikä edes varaa olisikaan.
En minäkään rahaa ole mitenkään ylettömästi tähän harrastukseen laittanut. Olen tehnyt luontoakvaarioni kahteen käytettyyn piloille naarmutettuun alle 200 litraiseen pönttöön. Hiilidioksidi tulee vesi-sokeri-hiiva -litkusta. Rahaa meni ulkosuodattimiin (EHEIM classic 2113) ja BigBoy-valaisimiin ja loistelamppuihin sekä tietysti kasveihin, jotka tilaan Hietalahdenkadun Kobylinistä (superhyvä palvelu + Tropican ensiluokkaiset kasvit = luontoakvaristin unelma). Saidempi amanisti hankkii kasvinsa akvaarioseuran huutokaupoista. Viime vuonna HAS:n huutokaupassa oli muistaakseni melkein kaikkia oleellisia luontoakvaariossa perinteisesti käytettäviä kasveja, kuten Hemianthus micranthemoides ja Ludvigia arcuata. Saatan itse tuoda tänä vuonna myyntiin (kun olen nykyisin HAS:n jäsen) Riccian japanilaista kapea- ja pitkävartista versiota, jos se myytäväksi huolitaan. Tällä Riccialla saadaan aikaan se oikea luontoakvaario-look, kun se sidotaan siimalla kiveen ja annetaan kasvaa akvaarion pohjalla.
"If the desired tank seems too expensive, settle for a cheaper one" - Takashi Amano
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Moikka!
Voitko tuoda HASin maaliskuun kokoukseen minulle hieman tuota japanilaista Ricciaa mattosuodattimeen kiinnitettäväksi ja demonstroitavaksi. Se sitten joko lähtee tai ei?

Minulla on tuolloin aiheesta esitelmä.
Etukäteen kiittäen
Jukka J.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

aqua2002 kirjoitti:Ei minulla ole varaa ostaa monimetallilamppuja tai edes elohopeakaan, joten tyydyn toistaiseksi loisteputkiin. Loisteputket taas tehonsa takia asettavat tietyt rajat kasvien valintaan ja 50-60cm korkeassa altaassa en kyllä edes viitsi lähteä kokeilemaan glossoa tai muuta hankalaa kasvia.
Loisteputket ovat teholtaan aivan riittävät akvaariokäyttöön. Itse olen selvästi tuonne kasvipuolelle suuntautunut akvaristi, ja kaikissa pöntöissäni (kork. 50-55cm) on loisteputkivalaistus. Vielä ei ole tullut eteen sellaista rehua, jolle loisteputkivalo ei riittäisi (myös glosso kuuluu kokeiltujen listaan).
aqua2002 kirjoitti:Kyllä minäkin sisustaisin altaita vaikka joka päivä ja pitäisin kunnon hollantilaisia akvaarioita, mutta kun ei yksinkertaisesti ole varaa tekniikkaan, joka mahdollistaisi tämän.
Mutku siihen ei tarvita ihmetekniikkaa eikä paksua lompakkoa. Kokemus on osoittanut, että hel*etin hyvän näköinen ja toimiva kasviallas on täysin mahdollinen ilman rahan syytämistä monimetallivalaisimiin tai hiilidioksidin syötön säätövehkeisiin.

Kati
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

No, toistaiseksi kasvit pärjäävätkin 3 hiivatepullolla, mutta jos ph-kh-co2 taulukoihin on yhtään luottamista, on hiilidioksidia altaassa aivan liian vähän.

Seuraavaksi ajattelin askarrella sellaisen systeemin, jossa vesivirtaa hiilidioksidipötkylän läpi, täältä jostain löysin jutun sellaisesta. Siten kuulemma CO2 imeytyy paremmin veteen.
Vielä ei ole tullut eteen sellaista rehua, jolle loisteputkivalo ei riittäisi (myös glosso kuuluu kokeiltujen listaan).
Kasvaako pohjaa myöten, vai köynnöstääkö enemmän? Loisteputkien takia olen kyllä itsekin pitänyt max 50cm korkeaa allasta. Kyllähän se valo pohjalle asti tulee... Etenkin kun tiheästi kasveja, huomaa kuinka köynnösmäiset kasvit alkavat venymään ja alalehdet ovat kovin pieniä.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

aqua2002 kirjoitti:No, toistaiseksi kasvit pärjäävätkin 3 hiivatepullolla, mutta jos ph-kh-co2 taulukoihin on yhtään luottamista, on hiilidioksidia altaassa aivan liian vähän.
Millainen levityssysteemi sulla on?
aqua2002 kirjoitti:Kasvaako pohjaa myöten, vai köynnöstääkö enemmän?
Täydellisesti pohjaa pitkin :D.
Loisteputkien takia olen kyllä itsekin pitänyt max 50cm korkeaa allasta. Kyllähän se valo pohjalle asti tulee... Etenkin kun tiheästi kasveja, huomaa kuinka köynnösmäiset kasvit alkavat venymään ja alalehdet ovat kovin pieniä.
Mites heijastimet noissa valaisimissasi?

Ei ne köynnöstävät ole alas asti täydellisiä Amanonkaan tankeissa. Rumat alavarret piilotetaan tietysti matalampien kasvien taakse [;)].

Kati
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Kati kirjoitti:Millainen levityssysteemi sulla on?
Tällä hetkellä kaksi Tetran levitintä ja yksi pullo kytketty sisäsuodattimen ilmanottoon.
Mites heijastimet noissa valaisimissasi?
Heijastimet? :mrgreen: Foliota. Aikeissa ostaa kyllä ihan ns. kaariheijastimet kun rikastuu tarpeeksi.. Valoa kyllä luulisi olevan tarpeeksi 5*36w 150/60cm akvaariossa.

Huomaa vain selvästi kuinka kasvien kasvaessa pintaan asti jää todella varjoisia kohtia pohjalle. Esim. intianvesitähdikin varret ovat tikkuja, vaikka päällystö onkin rehevää: syynä juuri, että valo ei kunnolla pääse pohjalle asti. Tehokkaimmissa valonlähteissä pääsee valoa paremmin kyllä kasvuston läpikin/välistä.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

aqua2002 kirjoitti:Huomaa vain selvästi kuinka kasvien kasvaessa pintaan asti jää todella varjoisia kohtia pohjalle. Esim. intianvesitähdikin varret ovat tikkuja, vaikka päällystö onkin rehevää: syynä juuri, että valo ei kunnolla pääse pohjalle asti. Tehokkaimmissa valonlähteissä pääsee valoa paremmin kyllä kasvuston läpikin/välistä.
Nimenomaan näin se ei tapahdu. Monimetallivalaisimesta valo lähtee hyvin pienestä pisteestä. Sen valoa on mahdoton suunnata yhtä moneen suuntaan kuin laajempipintaisten valonlähteiden kuten loisteputken, vaan käytännössä se yleensä kääntyy (heijastimesta riippuen) hyvin tiukaksi kiilaksi alaspäin, jolloin valon ja varjon kontrasti on hyvin suuri, ja jolloin esim. lehtien alle jää lähes pimeä varjopaikka. Loisteputkesta taas valoa lähtee enemmän ristiinrastiin, jolloin osa siitä löytää tiensä myös sinne lehtien alle ja puskiin.

Elohopeapolttimot säteilevät myös isommalla pinnalla, mutta ne taas häviävät monessa muussa asiassa loisteputkille.
Heijastimet? Foliota. Aikeissa ostaa kyllä ihan ns. kaariheijastimet kun rikastuu tarpeeksi.. Valoa kyllä luulisi olevan tarpeeksi 5*36w 150/60cm akvaariossa.
Hanki kunnolliset, sellaiset, jotka ovat jo valmiiksi oikean muotoiset tai joita voit itse väännellä. Niillä saat putkista irti ihan sikana (olikos se nyt peräti tuplasti?) enemmän. On myös halpa ratkaisu pitkän päälle, kun ei tarvitse maksaa lisäsähköstä.

Valoa sinänsä on varmasti tarpeeksi. Itselläni on 4 putkea joka altaan päällä. Mitä putkia muuten käytät?

Kati, joka taisi oppia paljon HAS:n toissapäiväisessä kokouksessa 8)
Viimeksi muokannut Kati, 16:34, 20.02.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

No, mitä nyt itse olen kuvia ja "luonnossa" katsellut noita ei-loisteputki-akvaarioita, näyttää ne kyllä paremmin valaistulta, etenkin pohjaosuudet. En tiedä sitten, onko vain silmänlumetta [;)]
Hanki kunnolliset, sellaiset, jotka ovat jo valmiiksi oikean muotoiset tai joita voit itse väännellä.
Juuh, hankkisen heti jos löytyisi vain entisiä sibeliuksia. Alustavasti olen katsellut JBL:n/Arcadian, mutta olenko käsittänyt oikein, että niissä olisi sellainen lippa? Toinen puoli pidempi kuin toinen?

Mistähän noita saisi halvimmalla? Itse olen löytänyt vain 20e heijastimia ja 100e laitto heijastimiin tuntuu aika pahalta.
Mitä putkia muuten käytät?
Kaksi taitaa olla Aquastaria ja loput philipsin 865:ia.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

aqua2002 kirjoitti:Alustavasti olen katsellut JBL:n/Arcadian, mutta olenko käsittänyt oikein, että niissä olisi sellainen lippa? Toinen puoli pidempi kuin toinen?
Joo, on, mutta ei se mielestäni ole mitään haitannut. Mulla on ihan näitä standardinmallisia, kaksiputkisia valaisimia.
Mistähän noita saisi halvimmalla? Itse olen löytänyt vain 20e heijastimia ja 100e laitto heijastimiin tuntuu aika pahalta.
Itse satuin aikanaan saamaan Arcadian vanhempaa mallia halvalla. Akvaarioliike myi niitä pois uudempien tieltä. Saksan nettikaupoista saa kans varmaan vähän halvemmalla kuin kotimaan liikkeistä. http://www.aquaristic.netin omaa tuotantoakin olen kokeillut, kun ne olivat sikahalpoja, mutta ne eivät ole yhtä kiiltävät pinnaltaan. Muoto on kuitenkin ihan oikea, ja se kai tuossa on se pääasia.

Osan olen taivutellut itse tavallisen kattoloisteputkivalaisimen heijastimista, sellaisista päästä päin katsottuna W:n mallisista. Kattovalaisinten heijastimia löytää roskalavoilta (ei saa sitten ottaa kysymättä [;)]). Niitä menee kaatikselle toimistoremonttien ja muiden vastaavien yhteydessä pilvin pimein.
Kaksi taitaa olla Aquastaria ja loput philipsin 865:ia.
Ihan jees putkia. Vähän kylmät sävyt mun esteettiseen silmääni, mutta muuten pro.

Kati
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Juska kirjoitti:Luontoakvaarion idea on kuitenkin järjestää akvaariosisustus kopioiden kasvien luonnollisia kasvutapoja. Luontoakvaristi idealisoi luontoa samalla tavalla kuin esim. maisema- tai luontovalokuvaajat.
Olen ymmärtänyt nature aquarium käsitteen niin, että etsitään pala luonnollista kasvipusikkoa maan päältä ja sitten kopioidaan tuon palasen tyyli, asetelma, jne mahdollisimman tarkkaan veden alla. Siis erittäin paljon yksinkertaistettuna. Ts. sisutusideat hankitaan luonnosta.

Monimetallien välttämättömyys tuossa jo kiistettiin, mutta onko kaikilla, jotka itsensä kasviakvaristeiksi mieltävät, hiilidioksidilannoitus käytössä? Kokeilin tuossa jokin aika sitten 1 kk:n ajan hiilidioksidilannoitusta, enkä huomannut sillä olevan juurikaan vaikutusta. Kasvu ei kiihtynyt havaittavalla tavalla paitsi konnanputken kohdalla, vesiarvot eivät muuttuneet arvaustestien perusteella juuri mihinkään (Tetra pH litku 7,5 -> 7,0, mutta noiden värien kohdalla en ole ennekään ollut varma), ja punalevä taisi jopa villiintyä vielä enemmän vaikka sen pitäisi juuri viihtyä hapekkaassa vedessä (virtausta pinnalla ei muutenkaan ole paljoa). Harmittaako minua? Ei. Mutta ymmälläni olen kieltämättä hieman, koska hiilidioksidia mainostetaan niin kovasti välttämättömyytenä.

Itsekin olen katsellut Arcadian heijastimia sillä silmällä, mutta ostopäätös on vielä tekemättä. Onko tuo toispuolinen lippa jotenkin huono juttu?
Lisäys: Ah, vastaus tulikin tuossa tätä naputellessani. Tänks.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Kati kirjoitti: Joo, on, mutta ei se mielestäni ole mitään haitannut. Mulla on ihan näitä standardinmallisia, kaksiputkisia valaisimia.
Mitkä heijastimet sulla on ja miten leveät ne heijastimet ovat? Omat putkeni kun ovat 10cm etäällä toisistaan. Että onko vaaraa, että se "lippa" tulee toisen putken eteen?
Itse satuin aikanaan saamaan Arcadian vanhempaa mallia halvalla. Akvaarioliike myi niitä pois uudempien tieltä.
Ahaa, siis Arcadian. Miten vanhat eroaa näistä uusista?
Saksan nettikaupoista saa kans varmaan vähän halvemmalla kuin kotimaan liikkeistä. http://www.aquaristic.net
En ole tuolta aquaristic.netistä tilannut, a-shopista kyllä. Enpä tiedä, tuleeko pelkkien heijastimien tilaaminen sitten paljonkaan halvemmaksi kaikkien mahdollisten postimaksujen takia.
Kattovalaisinten heijastimia löytää roskalavoilta (ei saa sitten ottaa kysymättä [;)]). Niitä menee kaatikselle toimistoremonttien ja muiden vastaavien yhteydessä pilvin pimein.
Höh! Miksen mä koskaan mitään löydä :(
Ihan jees putkia. Vähän kylmät sävyt mun esteettiseen silmääni, mutta muuten pro.
Juuh, makuja on monia. Päädyin itse tuohon 865:een, koska 84:nen on aika keltainen. Niin, olisihan siinä tietysti välissä 5000K -putkiakin, mutta ihan hyvä näin.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Cory kirjoitti:Monimetallien välttämättömyys tuossa jo kiistettiin, mutta onko kaikilla, jotka itsensä kasviakvaristeiksi mieltävät, hiilidioksidilannoitus käytössä?
Minulla ei ole. Kokeiluja olen kyllä aiheen tiimoilta tehnyt eikä mikään kasvanut sen kummemmin kuin ilman hiilidioksidiakaan. Minulla on kyllä vastapainoksi melkoinen liuta kierteissarvikotiloita jotka hönkivät "luomuhiilidioksidia". :-)
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

maisu kirjoitti:
Cory kirjoitti:Monimetallien välttämättömyys tuossa jo kiistettiin, mutta onko kaikilla, jotka itsensä kasviakvaristeiksi mieltävät, hiilidioksidilannoitus käytössä?
Minulla ei ole. Kokeiluja olen kyllä aiheen tiimoilta tehnyt eikä mikään kasvanut sen kummemmin kuin ilman hiilidioksidiakaan. Minulla on kyllä vastapainoksi melkoinen liuta kierteissarvikotiloita jotka hönkivät "luomuhiilidioksidia". :-)
Mulla on, tosin ihan tämä hiivateversio. Kalliita, säädöllä varustettuja vehkeitä ei tarvita.

Lisähiilidioksidin tarve riippuu paitsi niistä luonnollisista tuottajista, myös valon määrästä. Maisun altaat ovat ainakin viimeksi nähdyn perusteella kohtuudella valaistut, joten niissä yhteyttämisen nopeus ja siten myöskään lisähiilidioksidin tarve ei liene niitä suurimpia.

Kati
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

aqua2002 kirjoitti:Mitkä heijastimet sulla on ja miten leveät ne heijastimet ovat? Omat putkeni kun ovat 10cm etäällä toisistaan. Että onko vaaraa, että se "lippa" tulee toisen putken eteen?
Ei mulla ole ainakaan ollut tuollaista ongelmaa.
Ahaa, siis Arcadian. Miten vanhat eroaa näistä uusista?
Vanhoissa on kulmia, uusissa muoto on pyöreä. Mulla on siis molempia. Se pyöreä lienee teoriassa parempi, mutta käytännössä en ole eroa huomannut.
En ole tuolta aquaristic.netistä tilannut, a-shopista kyllä. Enpä tiedä, tuleeko pelkkien heijastimien tilaaminen sitten paljonkaan halvemmaksi kaikkien mahdollisten postimaksujen takia.
Jep, paitsi jos tuppaat mukaan johonkin kimppatilaukseen tai on muutakin ostettavaa.
Juuh, makuja on monia. Päädyin itse tuohon 865:een, koska 84:nen on aika keltainen. Niin, olisihan siinä tietysti välissä 5000K -putkiakin, mutta ihan hyvä näin.
Philipsin hyvätehoisessa "Super 'TLD' New Generation" 80-sarjassa on kyllä muistaakseni 5000K:n 85-putki (pisti joskus silmään jossain tuotekuvastossa), mutta perskeles kun sitä ei saa ainakaan Suomesta. Olen yrittänyt tilata sitä, mutta ilmeisesti se ei kuulu Euroopan katalookiin, sen valmistus on juuri lopetettu tai muuta vastaavaa. Itse taidankin seuraavaksi kokeilla, miltä 865 ja 84 näyttäisivät vierekkäin.

Kati
Maisu
Elite Member
Elite Member

Kati kirjoitti:Lisähiilidioksidin tarve riippuu paitsi niistä luonnollisista tuottajista, myös valon määrästä. Maisun altaat ovat ainakin viimeksi nähdyn perusteella kohtuudella valaistut, joten niissä yhteyttämisen nopeus ja siten myöskään lisähiilidioksidin tarve ei liene niitä suurimpia.
Riittävän hyvin nuo kasvit näyttävät kohtuudella valaistuinakin kasvavan. 8) Minullahan siis on 468-litraisessa 4x 58W (=0,49 W/l) ja 257-litraisessa 3x 30 W (=0,35 W/l). Kahdessa pienimmässäni on käytössä vain 15W /63 l ja 15W /45 l mutta niillekin tietysti on olemassa valaisimet joista saisi koska tahansa 2x 18W 63:lle ja/tai 2x 15W 45:lle jos näkisin sen tarpeelliseksi. Uusimmallani, jossa tosin ei ole kasveja, on valoa 1,71 W/l. Aiemminhan minulla oli enemmänkin valoa käytössä (esim. 0,57 W/l) mutta en mielestäni saanut siitä sen kummempaa hyötyä edes hiilidioksidilisäyksen kera.

Minkä watti/litra -rajan jälkeen lisättyä hiilidioksidia mielestäsi tarvitaan? Paljonko sinulla Kati on valoa? Erityisen mielenkiintoista tämä on mielestäni siksi että totesimme aiemmin että meillä on hyvin samantapaisia loisteputkiratkaisuja käytössä.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

maisu kirjoitti:...4x 58W (=0,49 W/l) ja ... 3x 30 W (=0,35 W/l) ... on valoa 1,71 W/l. ... esim. 0,57 W/l
Olisiko fiksumpi käyttää "kunnollisia" mittoja valon määrittelemisessä kuten lumen ja lux? Eri loisteputkehan antavat aivan eri määrän valoa,tämä määrähän ei ole sidoksissa watteihin mitenkään. Esim Osramin 67 (sinivalo) antaa ~2/5 valomäärän verrattuna vastaavaan tavalliseen putkeen.

Jos halua jotain faktapohjaa niin kannattaisi, minun mielestä, tarkistaa paljonko lumenia putki/putket tuottaa ja laskea valaistava pinta-ala (m²). Näillä arvoilla saadaan jo näppärästi laskettua luxit (lumen/m²).

Esim 1 HillyBillyn tekemä nano-riutta (60*30*40cm):
6*9W normaalia putkea a´ ~500lm
2*9W sinivalo putkea a´ ~200lm
Yht: ~3400lm

Valaistava pinta-ala 60*30cm -> 0.18m²

Antaa lopputuloksen (3400lm/0.18m²): ~18888lux (lm/m²)

Esim 2 125*50*50cm allas jossa 2*36W valot:
2*36W 5000K putkea a´ ~3250lm (esim. Sylvania Daylightstar)
Yht: ~6500lm

Valaistava pinta-ala 125*50cm -> 0.625m²

Antaa lopputuloksen (6500lm/0.625m²): ~10400lux (lm/m²)

jne jne jne...
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

maisu kirjoitti:Riittävän hyvin nuo kasvit näyttävät kohtuudella valaistuinakin kasvavan. 8) Minullahan siis on 468-litraisessa 4x 58W (=0,49 W/l) ja 257-litraisessa 3x 30 W (=0,35 W/l).
Oho, olet upgreidannut sitten viime näkemän (tai sitten muistan ihan väärin alunalkaenkin :roll:)...
Minkä watti/litra -rajan jälkeen lisättyä hiilidioksidia mielestäsi tarvitaan?
En osaa sanoa. Mulla ei ole kovin paljoa kokemusta nykyistä alhaisemmista valomääristä. Ja kun tähän sotketaan se, että joka altaassa on aina omanlaisensa kanta niitä luonnollisia hiilidioksidintuottajia, nyrkkisäännön vetäminen on kovin hankalaa.

Ja tähänhän voi sotkea vielä yhden asian - ilmasta saatavan hiilidioksidin. Mulla ei kasvit mahdu kasvamaan altaasta ulos, joten kaikki "hiilarit" on saatava vedestä. Mites sulla?
Paljonko sinulla Kati on valoa? Erityisen mielenkiintoista tämä on mielestäni siksi että totesimme aiemmin että meillä on hyvin samantapaisia loisteputkiratkaisuja käytössä.
Kaikissa 4 putkea, eli 604- ja 594-litraisissa 4x58w:n putket, 375-litraisessa 30-wattiset. Joka putkessa on erillinen heijastin. Hiilidioksidin puutteen huomaa heti kun hiivate laiskistuu. Nopeampikasvuisten kasvien vauhti hiipuu, ja usein punalevätkin alkavat heräillä.
/sam kirjoitti:Olisiko fiksumpi käyttää "kunnollisia" mittoja valon määrittelemisessä kuten lumen ja lux?
Juu, olis. Tosin meillä on Maisun kanssa tietääkseni käytössä apaut samaa laatua olevat putket (mulla on isommissa Philipsin 84- ja 865-putket, 375:ssa "poistolistalla" olevat Aquastarit).

Lisäinfoa Philipsin putkista: http://www.eur.lighting.philips.com/int ... /5218s.pdf

Kati
Viimeksi muokannut Kati, 10:20, 21.02.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

/sam kirjoitti:Olisiko fiksumpi käyttää "kunnollisia" mittoja valon määrittelemisessä kuten lumen ja lux? Eri loisteputkehan antavat aivan eri määrän valoa,tämä määrähän ei ole sidoksissa watteihin mitenkään. Esim Osramin 67 (sinivalo) antaa ~2/5 valomäärän verrattuna vastaavaan tavalliseen putkeen.

Jos halua jotain faktapohjaa niin kannattaisi, minun mielestä, tarkistaa paljonko lumenia putki/putket tuottaa ja laskea valaistava pinta-ala (m²). Näillä arvoilla saadaan jo näppärästi laskettua luxit (lumen/m²).
Olen itsekin pohtinut juuri tuota kun tein sivuilleni vähän juttua loisteputkivalaistuksesta... Mutta kun on vain yksinkertainen nainen [;)] , niin ei sitä ihan kaikkea ymmärrä. Joten kiitoksia selventävästä kirjoituksesta. Tämä tyttö lähtee opettelemaan lukseja ja lumeneita.

Entäs sitten heijastin? Miten paljon se vaikuttaa noita laskiessa? Kellään eksaktia tietoa/tietolähdettä?
Maisu
Elite Member
Elite Member

Kati kirjoitti:
maisu kirjoitti:Riittävän hyvin nuo kasvit näyttävät kohtuudella valaistuinakin kasvavan. 8) Minullahan siis on 468-litraisessa 4x 58W (=0,49 W/l) ja 257-litraisessa 3x 30 W (=0,35 W/l).
Oho, olet upgreidannut sitten viime näkemän (tai sitten muistan ihan väärin alunalkaenkin :roll:)...
Tuosta 257:sta vähensin yhden putken jossain vaiheessa. 468:ssa oli vuoden verran vain kaksi putkea, sitten pidin aika pitkään kolmea päällä ja nyt on kaikissa neljässä putkessa valo, vaikkei se ehkä ole oikein hyvä ratkaisu koska kasvillisuus "räjähtää käsiin" enkä oikein jaksaisi sellaista enää. 63:ssa oli aiemmin ne kellariin jemmatut 2x 18W mutta en muista olisitko ollut jo silloin kuvioissa.
Kati kirjoitti:
/sam kirjoitti:Olisiko fiksumpi käyttää "kunnollisia" mittoja valon määrittelemisessä kuten lumen ja lux?
Juu, olis. Tosin meillä on Maisun kanssa tietääkseni käytössä apaut samaa laatua olevat putket (mulla on isommissa Philipsin 84- ja 865-putket, 375:ssa "poistolistalla" olevat Aquastarit).
Ja minulla on isoimmassa kaksi Aquastaria ja kaksi 84:sta, 257:ssa kaksi 865:sta ja yksi 84, pienissä pelkkiä 84:sia.
Janda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Janda »

/sam kirjoitti:Olisiko fiksumpi käyttää "kunnollisia" mittoja valon määrittelemisessä kuten lumen ja lux? Eri loisteputkehan antavat aivan eri määrän valoa,tämä määrähän ei ole sidoksissa watteihin mitenkään.
Mutta eikös tämän torpedoi ainakin lumenien kohdalla se, että nyt puhutaan kasvien käyttämästä valosta ja lumenit mittaavat silmin havaittavaa?
Mistäs luxit kertovat?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Janda kirjoitti:Mutta eikös tämän torpedoi ainakin lumenien kohdalla se, että nyt puhutaan kasvien käyttämästä valosta ja lumenit mittaavat silmin havaittavaa?
Ei se nyt ihan torpedoi... Paras suure olisi tietysti PAR-arvo, eli fotosynteesiin kelpaavan valon määrä, mutta eri putkien PAR-arvojen hankkiminen on aika hankalaa.

Minä olen käytännössä tuudittautunut tuijottamaan toisella silmällä lumeneja ja toisella silmällä spektriä ;). Jos putkesta lähtee hyvin lumeneja eikä spektri ole ihan perceestä fotosynteesiin kelvollisten aallonpituuksien suhteen, sillä on todennäköisesti ihan jees kasvattaa rehuja.
Mistäs luxit kertovat?
1 lux = 1 lumen / m2, eikö?

Kati
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”