160 litran akvaarion alle mitä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Reetta J.
Junior Member
Junior Member

160 litran akvaarion alle mitä?

Viesti Kirjoittaja Reetta J. »

Lueskentelin tuossa aikaisempia kirjoituksia. Niistä meni harrastuksen aloittelija aivan sekaisen...
Voisko joku ystävällinen kertoa mitä sinne akvaarion alle on hyvä laittaa? Ja vielä sellaiset hyvät perustelut ja selkeet ohjeet. Oikeesti ei tiedä mitä uskoa :|

Kyse siis 160 litran akvaariosta jossa on kehykset.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Tukeva lipasto riittää noin pienen altaan alle mainiosti.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Tällä akvaarion nykyisellä omistajalla, en siis ole sitä vielä ostanut, on siellä akvan alla styroksia noin 2 sentin paksuinen levy. Ja se on sillai siellä kehysten sisäpuolella. Että että...

Mites sen lipaston sit saa prikulleen suoraksi? Siis jos lattia hiukan vino ku vatupassin panee lipaston päälle.
MrLogistics
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Leka

Viesti Kirjoittaja MrLogistics »

Varsin toimiva ja halpa, joidenkin mielestä hieno(itsellä myös). Eli ostat lecaharkkoja sopivan määrän alle. Suosittelen!
Tilattu 720 litranen Akvastabil kaikilla mausteilla! 400 liranen monniste paratiisi..
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Re: Leka

Janneimmonen kirjoitti:Varsin toimiva ja halpa, joidenkin mielestä hieno(itsellä myös). Eli ostat lecaharkkoja sopivan määrän alle. Suosittelen!
Oisko kuvaa sun virityksestä?
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Lecaharkkojalusta paksulla vanerilla ei taatusti hajoa millään. Luotettava ratkaisu :D
*laa la laa*
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Minä en laittaisi lipastoa 160l altaan alle, ellei sitten kyse olisi nimenomaan akvaariolle tehdystä lipastosta. 160l allas hiekkoineen ja vesineen painaa varmasti 200kg eli mikä tahansa melamiinihökötys ei sitä kestä.

Minulla on sekä 128l että 240l altaiden alla lecaharkkojalustat. Koostuvat siis 1) maalatuista lecaharkoista (maalasin itse tavallisella sisäseinämaalilla, maalatut näyttävät minusta mukavammalta eikä harkkojen pinnasta irtoa niin helposti "murusia"). Lecaharkkojen "pohjaan" liimasin kalustehuopaa ettei lattia naarmuunnu. Lecaharkot on erittäin kestäviä ja halpoja.
2) Lecaharkkojen päällä on vanerilevy, maalattu sekin. Maalilla ei ole mitään muuta tarkoitusta, kuin että se näyttää minusta paremmalta kuin maalaamaton. Vanerilevy on altaan pohjaa isompi.
3)Vanerilevyn päällä on styroksi, joka on tasan tarkkaan altaan pohjan kokoinen. Akvaario on styroksin päällä.

Lecaharkkojalustan lisäksi käypiä vaihtoehtoja ovat mm. akvaarioliikkeissä myytävät metallijalustat tai akvaariojalustaksi teetetyt lipastot/kaapit tms. Lecaharkkojalusta on varmasti näistä halvin vaihtoehto ja hyvin luotettava.
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

MKM kirjoitti:Minä en laittaisi lipastoa 160l altaan alle, ellei sitten kyse olisi nimenomaan akvaariolle tehdystä lipastosta. 160l allas hiekkoineen ja vesineen painaa varmasti 200kg eli mikä tahansa melamiinihökötys ei sitä kestä.

Minulla on sekä 128l että 240l altaiden alla lecaharkkojalustat. Koostuvat siis 1) maalatuista lecaharkoista (maalasin itse tavallisella sisäseinämaalilla, maalatut näyttävät minusta mukavammalta eikä harkkojen pinnasta irtoa niin helposti "murusia"). Lecaharkkojen "pohjaan" liimasin kalustehuopaa ettei lattia naarmuunnu. Lecaharkot on erittäin kestäviä ja halpoja.
2) Lecaharkkojen päällä on vanerilevy, maalattu sekin. Maalilla ei ole mitään muuta tarkoitusta, kuin että se näyttää minusta paremmalta kuin maalaamaton. Vanerilevy on altaan pohjaa isompi.
3)Vanerilevyn päällä on styroksi, joka on tasan tarkkaan altaan pohjan kokoinen. Akvaario on styroksin päällä.

Lecaharkkojalustan lisäksi käypiä vaihtoehtoja ovat mm. akvaarioliikkeissä myytävät metallijalustat tai akvaariojalustaksi teetetyt lipastot/kaapit tms. Lecaharkkojalusta on varmasti näistä halvin vaihtoehto ja hyvin luotettava.
Niin siis vaikka on kehysakvaario niin styroksi laitetaan reunoihin asti ei sinne kehysten sisälle? Kuinka paksu styroksi 160 litran akvan alle ja onko styroksin merkillä/laadulla väliä?

Mitä vaneria ja kuinka paksu olis hyvä 160 litran alle?

Ei olis kuvaa sulla tästä lecaharkkoalustasta? En ole ennen moista nähnyt niin saisi jonkinmoisen käsityksen :)

Kyllä halvempi ratkaisu passaa aina nimittäin :mrgreen:
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Minulla on 140 litrainen akvaario hiekkoineen kahden Ikean Lack-pöydän päällä ja hyvin kestää :D
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ellmarj »

Jos sulla on semmonen tukeva lipasto jota jo ennemminki "kaupattiin", nii se kyllä kestää. (Itse en tykkää lecaharkko viritelmistä, sillä ei oo mun silmille kovinkaan nätti, mut kestäviähän ne on.) Esim. semmoset vanhemmat lipastot jotka painaakin ku synti. Ja laita lipaston (lecaharkkojen jos niihin päädyt) ja lattian väliin jotain, että saat akvaarion suoraan. Styroksin merkillä tuskin on väliä.
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Reetta J. kirjoitti: Niin siis vaikka on kehysakvaario niin styroksi laitetaan reunoihin asti ei sinne kehysten sisälle? Kuinka paksu styroksi 160 litran akvan alle ja onko styroksin merkillä/laadulla väliä?

Mitä vaneria ja kuinka paksu olis hyvä 160 litran alle?

Ei olis kuvaa sulla tästä lecaharkkoalustasta? En ole ennen moista nähnyt niin saisi jonkinmoisen käsityksen :)

Kyllä halvempi ratkaisu passaa aina nimittäin :mrgreen:

En ole varma ymmärsinkö kysymystäsi oikein, mutta koetan vastata:
Kyllä, styroksi (/solumuovi) kannattaa laittaa sekä kehystetyn että kehystämättömän altaan alle. Styroksia ei siis laiteta akvaarion kehysten sisään (eli altaaseen), vaan altaan alle, eli akvaarion pohjalasin ja vanerin väliin.

Styroksi sisällä altaassa (hiekan alla) on tarpeen jos altaaseen aikoo laittaa isoja kiviä (joista tuleva pistekuormitus voisi halkaista lasin). Jalustan kannalta altaan sisällä olevalla styroksilla ei ole mitään merkitystä.

Styroksin ei tarvitse olla paksua. Minulla on 128l altaan alla noin sentin paksuista styroksia ja 240l altaan alla 5 cm paksuista. Tuo 5 cm paksuinen styroksi on aivan liioittelua, tuo sentin paksuinen kävisi aivan hyvin myös tähän. Satuin vain saamaan tuota 5cm paksua sopivan palan kaverilta, joten käytin sitä. Minulla ei ole harmainta hajuakaan styroksieni merkeistä, ne ovat jotain sellaista rautakaupasta rakennuksille myytävää styroksia, semmosia levyjä joista olen leipäveitsellä "sahannut" sopivan kokoiset palat.

Mulla on toisen altaan (128l) alla vesivanerilevy (olisko sentin paksuinen) ja toisen (240l) alla koivukalustelevyä (paksuus noin 2 cm). Jalusta tarttee tehdä niin, että altaan paino on lecaharkkojen, eikä tuon levyn varassa. Levy on vaan lisätukena.

Mulla ei ole kuvia omista jalustoista, pitää katsoa jos sellasen sais huomiseksi taiottua. Täältä a-w:sta varmaan löytyy lecaharkkojalustojen kuvia haku-toiminnolla.

Lecaharkkojalustan voi verhoilla mieleisen näköiseksi, ellei tykkää sen ulkonäöstä sellaisenaan.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että lipastojen yms kanssa on syytä olla varovainen. Se että lipasto on puuta/painava, ei tarkoita että se kestäisi useamman sataa kiloa ylhäältä tulevaa painoa - ellei sitä sitten ole tukirakenteineen kaikkineen sellaiseen suunniteltu. Joillakin toki on käytössä, onnistuneestikin, mutta itse en kokeilisi. Ajatus särkyneesä lipastosta, rikkinäisestä akvaariosta, kuolleista kaloista ja ennen muuta vesivahingosta on sen verran karmaiseva, että jätän kokeilut väliin.

Tosiaan sitten enne kuin akvaarion täytät, on syytä kokeilla vatupassin kanssa että se on suorassa.
ellmarj
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ellmarj »

Kirjoitanpa vielä, että Reetta J. tarkoitit kaiketi kuitenki että laittaisit sen styroksin levyn ja akvaarion väliin, mutta sinne kehysten sisälle? Eli ku ne kehykset tulee ulommaksi mitä lasinen pohja :| ymmärtääkö kukaa mitä yritän selittää? :roll:
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Niin en mä sinne akvaarion sisäpuolelle veteen ollu laittamassa sitä styroksia vaan sinne ulkopuolelle akvan alle. Jossain vain oli kahta mielipidettä että se styroksi pitää olla just akvaarion kokoinen että kyllä se painuu se kehys sinne styroksiin niin että pohjalasi osuus styroksiin. Toisessa oli sitten että se pitää olla sen verran pienempi että jää sinne kehysten sisäpuolelle osuen ainoastaan pohjalasiin. Ymmärsikö nyt mun selityksiä? :mrgreen:

Kuinkas pienten kivien alle sinne akvaarion sisälle pitää olla jo jotain laittamassa? Entä jos laitan vain esim. luonnosta puita ja saviruukkuja, ei kait ne niin paina että tarvii siellä akvaarion sisällä olla jotain pehmikkeenä?

Tuosta vanerista sillä kyselin kun isäni on töissä paikassa mistä saa varilevyä. Ihan ohuimmat levyt (5-7 mm) ainakin alkavat taipumaan ajan kuluessa, kyse siis vesivanerista, oletan ainakin kun on veden pitävää että on vesivaneria. Niin asiaan takaisin, että taipuuko ne paksummatkin vesivanerit sit ajan kuluessa.

Minusta toi lecaharkkojuttu kuullostaa ihan mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Yritänpä haulla sitä kuvaa...
MKM kirjoitti:Minä en laittaisi lipastoa 160l altaan alle, ellei sitten kyse olisi nimenomaan akvaariolle tehdystä lipastosta. 160l allas hiekkoineen ja vesineen painaa varmasti 200kg eli mikä tahansa melamiinihökötys ei sitä kestä.

Moista kysyy vielä... Voiko tän lecaharkkosysteemin alle laittaa muuta kuin kalustehuopaa esim. sellaisen retkipatjan/makuupussin alusta.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Reetta J. kirjoitti:Niin en mä sinne akvaarion sisäpuolelle veteen ollu laittamassa sitä styroksia vaan sinne ulkopuolelle akvan alle. Jossain vain oli kahta mielipidettä että se styroksi pitää olla just akvaarion kokoinen että kyllä se painuu se kehys sinne styroksiin niin että pohjalasi osuus styroksiin. Toisessa oli sitten että se pitää olla sen verran pienempi että jää sinne kehysten sisäpuolelle osuen ainoastaan pohjalasiin. Ymmärsikö nyt mun selityksiä? :mrgreen:

Mulla on käytössä tuo vaihtoehto 1, eli styroksi on just akvan kokoinen, kehykset mukaanlukien.

Itse en ole huomannut vanerin taipumista, se kun on riittävästi tuettu (lecaharkoilla, eli ei painu altaan painosta notkolle) ja yritän aina varoa ettei se kastu vedenvaihdossakaan, ettei kosteudesta ryhdy taipumaan.

Lattian ja lecaharkon väliin voi aivan hyvin laittaa retkipatjaa ellei halua käyttää kalustehuopaa.
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Mietin tota retkipatja hommaa kun jos meillä on lattia vaikkas vähän vino niin auttaako se siihen että tasosta tulee suorempi? En ole kyllä vatupassilla katsonut että onko vino, mutta mahdollistahan se on. Asutaan kerrostalossa...

Niin ja se vanerinpaksuus... Mikä on hyvä?

------------------

Kuvaa en löytänyt kuin tällaisen käyttämällä hakua

http://community.webshots.com/photo/164 ... 5618BRSslH

Muut kuvat ei auennut.

No nyt tuli lisää kyssäreitä kun lueskentelin juttuja tästä lecaharkkoalustasta.

Pitääkö siellä harkkojen välissä olla jotain jos niitä lappaa päällekkäin?
Ja siitä retkipatjasta siellä alla sanottiin että painuu rikki harkkojen alla, onko näin?

Kauheeta kun lukee nuita vanhoja kirjoituksia niin menee aina niin päästä pyörälle eikä tiedä enään miten se homma pitäis tehdä. Se on kuitenkin varmaa että lecaharkkoalusta me laitetaan akvan alle ja styroksia kans...
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

...Ajatus virhe...
Käsitin jostakin kumman syystä, että ko allas on 100 litranen.
Meillä 90 litranen oli jonkin aikaa lipaston päällä. Vaihdoin kylläkin sen harkkojen päälle, kun nykyiset kaikki altaani on harkkojen päällä.
Omamielipiteeni kuitenkin on, että kovinkaan pienet altaat eivät ole nättejä harkkojen päällä.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

No tuosta kuvasta käy ilmi perusidea ihan hyvin. Tuossa harkot näyttävät maalaamattomilta tai vain kuultomaalilla käsitellyltä. Makuasia tietysti, miltä niiden haluaa näyttävän. Valmiin jalustahan voi halutessaan verhoilla vaikka kankaalla tai puulla, ihan miten tykkää.

Minun jalustani eivät ole noin korkeita. On vain 2 lecaharkkoa päällekkäin. Niiden harkkojen välissä ei ole mitään. Kannattaa huomioida, että lecaharkkoja on monta eri kokoa. Omani ovat melko leveitä, eivätkä siksi ole lainkaan kiikkeriä päällekkäinkään aseteltuna (tämä on tärkeä asia kun taloudessa on isohko koira, joka leikkiessään törmäilee milloin mihinkin). Kannattaa miettiä sitä korkeutta ennen ostoksia - huomioi harkkojen korkeus, levyn ja styroksin paksuus sekä altaan korkeus. Allasta ei kannata laittaa liian korkealle jalustalle, sillä silloin hoitaminen (esim. kasvien karsiminen pohjan tuntumasta) käy kovin hankalaksi.

Mulla on harkkojen pohjassa kalustehuopaa, eli sitä samaa jota tuolinjalkojen alle laitetaan. Se ainakin kestää, ei ollut mennyt miksikään kun akvaariota 1,5v käytön jälkeen siirsin muutossa ja tarkastin jalustan kunnon samalla. Voisin kuvitella että retkipatja saattaa painua rikki, mutta omaa kokemusta ei ole.
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

MKM kirjoitti:No tuosta kuvasta käy ilmi perusidea ihan hyvin. Tuossa harkot näyttävät maalaamattomilta tai vain kuultomaalilla käsitellyltä. Makuasia tietysti, miltä niiden haluaa näyttävän. Valmiin jalustahan voi halutessaan verhoilla vaikka kankaalla tai puulla, ihan miten tykkää.

Minun jalustani eivät ole noin korkeita. On vain 2 lecaharkkoa päällekkäin. Niiden harkkojen välissä ei ole mitään. Kannattaa huomioida, että lecaharkkoja on monta eri kokoa. Omani ovat melko leveitä, eivätkä siksi ole lainkaan kiikkeriä päällekkäinkään aseteltuna (tämä on tärkeä asia kun taloudessa on isohko koira, joka leikkiessään törmäilee milloin mihinkin). Kannattaa miettiä sitä korkeutta ennen ostoksia - huomioi harkkojen korkeus, levyn ja styroksin paksuus sekä altaan korkeus. Allasta ei kannata laittaa liian korkealle jalustalle, sillä silloin hoitaminen (esim. kasvien karsiminen pohjan tuntumasta) käy kovin hankalaksi.

Mulla on harkkojen pohjassa kalustehuopaa, eli sitä samaa jota tuolinjalkojen alle laitetaan. Se ainakin kestää, ei ollut mennyt miksikään kun akvaariota 1,5v käytön jälkeen siirsin muutossa ja tarkastin jalustan kunnon samalla. Voisin kuvitella että retkipatja saattaa painua rikki, mutta omaa kokemusta ei ole.
No laitamme kans kalustehuopaa :)

Meilläkin on iso koira, tanskandoggi :D Kuinkas leveitä ne sun harkot on?
Eli sulla on vain kalustehuopa, pari harkkoa päällekkäin, vesivaneri (edelleen kuis paksu?), styroksi ja akvaario. Eikä mitään muuta.
Onko sullakin tuollai rakoja niinku tuossa kuvassa vai onko kokonaan harkkoja täynnä alusta? Ja kuin isot raot voi olla kun kyse on n. 100 cm pitkä akva?

Pitää nyt kysellä kunnolla niin ei tarvi alustan takia yöunia menettää. Mulla ei ole ennen ollut näin iso akvaariota niin vähän jänskättää :mrgreen:
MrLogistics
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Harkot

Viesti Kirjoittaja MrLogistics »

Itselläni harkot on aseteltu siten että väliin jää rakoja. esim ulkosuodatin helppo piilottaa sinne...
Tilattu 720 litranen Akvastabil kaikilla mausteilla! 400 liranen monniste paratiisi..
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Reetta J. kirjoitti: Meilläkin on iso koira, tanskandoggi :D Kuinkas leveitä ne sun harkot on?
En muista harkkojen leveyttä ulkoa, mutta voin mitata kotona ja kirjoitella ne mitat tänne huomenissa.
Minä tykkään, että isojen koirien kanssa kannattaa kyllä huomioida (akvaarioissa ja muissakin) ettei ne saa kampetta kumoon - kai olen vähän sellainen "varmuuden maksimoija", mutta minä nyt tykkään miettiä huolella tämmöset jutut. Ei tarvi sitten pelätä ja miettiä että käykö köpelöt. Harvoin mulla koira varsinaisesti riekkuu kotona sisällä, mutta JOS se sen joskus tekee, haluan olla varma että ainakaan akvaarioiden jalustat ei lasahda irrottelemaan innostuneen saksanpaimenen tönäisyistä.

Reetta J. kirjoitti: Eli sulla on vain kalustehuopa, pari harkkoa päällekkäin, vesivaneri (edelleen kuis paksu?), styroksi ja akvaario. Eikä mitään muuta.

Juuri näin.

Reetta J. kirjoitti: Onko sullakin tuollai rakoja niinku tuossa kuvassa vai onko kokonaan harkkoja täynnä alusta? Ja kuin isot raot voi olla kun kyse on n. 100 cm pitkä akva?

Ei ole kokonaan täynnä harkkoja. 80cm leveän (128l) altaan alla on harkot molemmissä päädyissä, 120 cm leveän (240l) altaan alla on harkot päädyissä ja keskellä. Yritänpä mitata ne raotkin kotona, veikkaisin että minulla ovat noin 30 cm luokkaa.
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Kiitos MKM sinulle kovasti :D

Katselen huomenna oletko saanut mitat tänne skriivailtua...

----------------

Akvaarion alle styroksin sijaan...

Onko kellään kokemusta sellaisesta "aineesta" (ei tiedä nimee) mitä laitetaan esim. betonielementtien väliin. Siis ei mitään mössöä vaan sellaista tyyliin retkipatjaa rullatavarana.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Meillä on retkipatja(/makuualusta) 325l. akvaarion lecaharkkojen alla, ja akvan mukana tullut paksuhko retkipatja akvaarion ja vanerin välissä. Toimii :D
Ja retkipatjan voi hyvin viskata lattialle johon akva laitetaan,ja sitten jälkikäteen leikata jalkojen ympäriltä ylimääräisen pois näkyvistä. Toimii hyvin akvan alla lattian suojanakin, jos säilyttelee joitakin akvatarpeita tai suodatinta siellä.
*laa la laa*
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Niistä harkkojen mitoista.
Mulla akvajalustojen lecaharkkojen koko on (pit)59x(kork)19x(lev)20cm. Pienemmän altaan leveys on 80 cm, siinä lecat päädyissä, harkkojen väliin jää siis 40 cm tilaa. Isomman altaan mitta 120 cm, siinä lecat päädyissä ja keskellä, harkkojen väliin jä siis 20cm "aukko". Isomman altaan alla on yhdet harkot (ei siis kasattu päällekkäin),pienemmän altaan alla 2 lecaa päällekkäin.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Meillä on nuo harkot vissiin 25-30 cm kanttinsa, ja yhteensä neljä pylvästä, kaksi molemmissa päissä. Väliin jää n. 70cm tyhjää, ja päätyihin 10-15. Vaneri on kaksi senttiä paksua. Tuossa välitilassa on kätsä säilytellä kaikkia ämpäreitä sun muuta(toosi kauniin näköstä :mrgreen: ).

Ei vielä ole saanut aikaseksi verhoilla tuota, tarkotus kyllä olisi juuri tuon rojumäärän takia.
*laa la laa*
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Kiitoksia tiedoista :D

Kyselen vielä sellaista että onko sillä lecaharkkojen päälle tulevalla tasolla merkitystä onko se vaneria vai lastulevyä vai mitä tahansa puuta. Kunhan on esim. ton 2 cm paksua?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”