Voisko joku ystävällinen kertoa mitä sinne akvaarion alle on hyvä laittaa? Ja vielä sellaiset hyvät perustelut ja selkeet ohjeet. Oikeesti ei tiedä mitä uskoa
Kyse siis 160 litran akvaariosta jossa on kehykset.
Valvoja: Moderaattorit

Niin siis vaikka on kehysakvaario niin styroksi laitetaan reunoihin asti ei sinne kehysten sisälle? Kuinka paksu styroksi 160 litran akvan alle ja onko styroksin merkillä/laadulla väliä?MKM kirjoitti:Minä en laittaisi lipastoa 160l altaan alle, ellei sitten kyse olisi nimenomaan akvaariolle tehdystä lipastosta. 160l allas hiekkoineen ja vesineen painaa varmasti 200kg eli mikä tahansa melamiinihökötys ei sitä kestä.
Minulla on sekä 128l että 240l altaiden alla lecaharkkojalustat. Koostuvat siis 1) maalatuista lecaharkoista (maalasin itse tavallisella sisäseinämaalilla, maalatut näyttävät minusta mukavammalta eikä harkkojen pinnasta irtoa niin helposti "murusia"). Lecaharkkojen "pohjaan" liimasin kalustehuopaa ettei lattia naarmuunnu. Lecaharkot on erittäin kestäviä ja halpoja.
2) Lecaharkkojen päällä on vanerilevy, maalattu sekin. Maalilla ei ole mitään muuta tarkoitusta, kuin että se näyttää minusta paremmalta kuin maalaamaton. Vanerilevy on altaan pohjaa isompi.
3)Vanerilevyn päällä on styroksi, joka on tasan tarkkaan altaan pohjan kokoinen. Akvaario on styroksin päällä.
Lecaharkkojalustan lisäksi käypiä vaihtoehtoja ovat mm. akvaarioliikkeissä myytävät metallijalustat tai akvaariojalustaksi teetetyt lipastot/kaapit tms. Lecaharkkojalusta on varmasti näistä halvin vaihtoehto ja hyvin luotettava.
Reetta J. kirjoitti: Niin siis vaikka on kehysakvaario niin styroksi laitetaan reunoihin asti ei sinne kehysten sisälle? Kuinka paksu styroksi 160 litran akvan alle ja onko styroksin merkillä/laadulla väliä?
Mitä vaneria ja kuinka paksu olis hyvä 160 litran alle?
Ei olis kuvaa sulla tästä lecaharkkoalustasta? En ole ennen moista nähnyt niin saisi jonkinmoisen käsityksen![]()
Kyllä halvempi ratkaisu passaa aina nimittäin
Moista kysyy vielä... Voiko tän lecaharkkosysteemin alle laittaa muuta kuin kalustehuopaa esim. sellaisen retkipatjan/makuupussin alusta.MKM kirjoitti:Minä en laittaisi lipastoa 160l altaan alle, ellei sitten kyse olisi nimenomaan akvaariolle tehdystä lipastosta. 160l allas hiekkoineen ja vesineen painaa varmasti 200kg eli mikä tahansa melamiinihökötys ei sitä kestä.
Minulla on sekä 128l että 240l altaiden alla lecaharkkojalustat. Koostuvat siis 1) maalatuista lecaharkoista (maalasin itse tavallisella sisäseinämaalilla, maalatut näyttävät minusta mukavammalta eikä harkkojen pinnasta irtoa niin helposti "murusia"). Lecaharkkojen "pohjaan" liimasin kalustehuopaa ettei lattia naarmuunnu. Lecaharkot on erittäin kestäviä ja halpoja.
2) Lecaharkkojen päällä on vanerilevy, maalattu sekin. Maalilla ei ole mitään muuta tarkoitusta, kuin että se näyttää minusta paremmalta kuin maalaamaton. Vanerilevy on altaan pohjaa isompi.
3)Vanerilevyn päällä on styroksi, joka on tasan tarkkaan altaan pohjan kokoinen. Akvaario on styroksin päällä.
Lecaharkkojalustan lisäksi käypiä vaihtoehtoja ovat mm. akvaarioliikkeissä myytävät metallijalustat tai akvaariojalustaksi teetetyt lipastot/kaapit tms. Lecaharkkojalusta on varmasti näistä halvin vaihtoehto ja hyvin luotettava.
Reetta J. kirjoitti:Niin en mä sinne akvaarion sisäpuolelle veteen ollu laittamassa sitä styroksia vaan sinne ulkopuolelle akvan alle. Jossain vain oli kahta mielipidettä että se styroksi pitää olla just akvaarion kokoinen että kyllä se painuu se kehys sinne styroksiin niin että pohjalasi osuus styroksiin. Toisessa oli sitten että se pitää olla sen verran pienempi että jää sinne kehysten sisäpuolelle osuen ainoastaan pohjalasiin. Ymmärsikö nyt mun selityksiä?![]()

No laitamme kans kalustehuopaaMKM kirjoitti:No tuosta kuvasta käy ilmi perusidea ihan hyvin. Tuossa harkot näyttävät maalaamattomilta tai vain kuultomaalilla käsitellyltä. Makuasia tietysti, miltä niiden haluaa näyttävän. Valmiin jalustahan voi halutessaan verhoilla vaikka kankaalla tai puulla, ihan miten tykkää.
Minun jalustani eivät ole noin korkeita. On vain 2 lecaharkkoa päällekkäin. Niiden harkkojen välissä ei ole mitään. Kannattaa huomioida, että lecaharkkoja on monta eri kokoa. Omani ovat melko leveitä, eivätkä siksi ole lainkaan kiikkeriä päällekkäinkään aseteltuna (tämä on tärkeä asia kun taloudessa on isohko koira, joka leikkiessään törmäilee milloin mihinkin). Kannattaa miettiä sitä korkeutta ennen ostoksia - huomioi harkkojen korkeus, levyn ja styroksin paksuus sekä altaan korkeus. Allasta ei kannata laittaa liian korkealle jalustalle, sillä silloin hoitaminen (esim. kasvien karsiminen pohjan tuntumasta) käy kovin hankalaksi.
Mulla on harkkojen pohjassa kalustehuopaa, eli sitä samaa jota tuolinjalkojen alle laitetaan. Se ainakin kestää, ei ollut mennyt miksikään kun akvaariota 1,5v käytön jälkeen siirsin muutossa ja tarkastin jalustan kunnon samalla. Voisin kuvitella että retkipatja saattaa painua rikki, mutta omaa kokemusta ei ole.

En muista harkkojen leveyttä ulkoa, mutta voin mitata kotona ja kirjoitella ne mitat tänne huomenissa.Reetta J. kirjoitti: Meilläkin on iso koira, tanskandoggiKuinkas leveitä ne sun harkot on?
Reetta J. kirjoitti: Eli sulla on vain kalustehuopa, pari harkkoa päällekkäin, vesivaneri (edelleen kuis paksu?), styroksi ja akvaario. Eikä mitään muuta.
Reetta J. kirjoitti: Onko sullakin tuollai rakoja niinku tuossa kuvassa vai onko kokonaan harkkoja täynnä alusta? Ja kuin isot raot voi olla kun kyse on n. 100 cm pitkä akva?