Ensimmäiset kalat

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Ensimmäiset kalat

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Olisi mielenkiintoista tietää, millaisilla kokoonpanoilla kukin teistä on aloittanut tämän akvaariohullutuksen. Omalla kohdallani laji on se vanha tuttu eli miljoonakala (jotain spekulaatiota on myös, että Oikea Akvaario olisi tullut ennen tätä purnukkavaihetta, mutta epäilen vahvasti) ja niitä uiskenteli muutaman litran lasipurnukassa jokunen hassu argentiinanvesiruton seassa. Oi aikoja oi tapoja :mrgreen:

Yritin kyllä etsiä sitä keskustelua :roll:
Viimeksi muokannut Lisa, 21:15, 03.02.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Jostain AW:n syövereistä löytyy edelleen keskustelu tästä samasta aiheesta.

Omani olivat juuri nuo miljoonakalat purkissa, sitten tuli kunnon akvaario kultakaloineen, lehtikaloineen, kiinanmonneineen etc.

Akvaario oli about 90 litrainen :|
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Joo minulla oli ekat kalat myös miljoonakaloja sekä monnisia ja monneja. Taisipa olla tetrojakin. Sain akvaarion lahjana yllätryksenä.

Altaan kokoa en uskalla sanoa jottei tulisi moitteita [:I]
MikkoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 22:07, 29.11.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja MikkoP »

Minulla oli muistaakseni palettikalapariskunta, parvi intiaaninsulkia ja tulipyrstö [:I] n.70 litraisessa pytyssä. Miljoonakaloja ja kultakaloja minulla ei ole ollut koskaan, mitä mä voitin??
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Taistelukala oli eka.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Elmiira
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 21:23, 05.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

tiikeribarbit ja kaksi täplämonnista.

Nolona tunnustan että nuo yllä mainitut kalat joutuivat kärsimään 20 litran pleksipurkissa.. :? ...
Viimeksi muokannut Elmiira, 09:40, 04.02.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saara
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 23:22, 19.11.2002
Paikkakunta: Helsinki - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saara »

En nyt tyydy vain mainitsemaan kalalajeja: Olin 7-vuotias, kun meille ostettiin 40-litran akvaario, jossa oli valmiiksi 2 lehtikalaa, platypariskunta, neontetra, poikassuodatin, vanusuodatin ja muovikasveja. Neontetra kuoli pian. Lehtikalat elivät monta vuotta tuossa akvaariossa, kunnes ostimme levänuoliaisen, joka alkoi sittemmin hyökkäillä niiden kimppuun... Äiti puhdisti akvaariota, milloin muisti ja viitsi. Lainasin 9-vuotiaana kirjastosta Markku Varjon Elävän akvaarion ja yritin sivistää saamillani tiedoilla vastahankaista äitiä akvaarion hoidossa - ilman tulosta - en ajatellutkaan, että olisin voinut vaihtaa itse vettä. Saimme sitten siskon poikaystävän isältä vanhan 70-litran akvaarion, jossa pidimme marmorilehtikaloja, keltabarbeja ja vielä elossa olevia platyja ja levänuoliaista. Haaveilin banjomonnista ja helmirihmakaloista. Annoin akvaarion 12-vuotiaana kaverille, kun aloin kiinnostua muista asioista ja kyllästyä jatkuviin kalakuolemiin...
lincci
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 20:15, 20.08.2002

Viesti Kirjoittaja lincci »

Joskus vuonna nakki oli meilläkin kotona ehkä 100- litrainen akvaario ja muistan siellä elelleen sulassa sovussa ainakin sinirihmakaloja, lehtikaloja, aasianmutakaloja, seeprakaloja ja miekkapyrstöjä.
Ihan oman harrastukseni aloitin reilu kolme vuotta sitten partamonnilla, pantteriripsimonnilla, neontetroilla ja mustatetroilla . Akvan koko oli 150-litraa.
-Panther-
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 01:04, 16.12.2002
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Panther- »

Apua, vieläkin tulee syyllinen olo noista "entisajan" tietämättömyyksistä :|

Hmm..olisikohan ollut vuosi 1990, kun me perheen kanssa oltiin Jyväskylässä, ja niinpä sitten eläinkaupassa tuli hieno idea "ostetaan akvaario".
Myyjä laittoi pakettiin kalat ja akvaarion, ja sitten ajeltiin kotiin.

Akvaario oli 100-litrainen, ja muistaakseni siinä oli 2 lehtikalaa, parvi kardinaalitetroja ja 2 partamonnia.
Olikohan muita kaloja, ei ainakaan ole muistikuvia, eli ei se nyt niin "huono" kalasto ollutkaan, jos ei lasketa noita lehtikaloja :?

Ongelmana oli lähinnä se, että asuimme maalla ja vesi tuli kaivosta, taisi olla ihan vääränlaista kaloille. Lehtikalat kuolivatkin, samoin kardinaalitetrat.
Tänne Mikkeliin muutettaessa saivat partikset hyvän kodin eräästä lähemmäs 300-litraisesta altaasta :D

Harmittaa kun mentiin lahjoittamaan se 100-litrainen jollekin koululle.
Sen jälkeen oli lähinnä pienissä purkeissa miljoonakaloja.

Onneksi ne ajat on takana.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

ÖÖ...heti Kiinan kivisodan jälkeen (luetaan: lapsuuteni aikoina) meillä oli n. 100 litrainen pytty missä uiskenkenteli miekkapyrstöjä, joitain monnisia ja muutama partis.

Jossain vaiheessa muistan että ne monniset kutivat..ainakin äiti on niin kertonut vahvistuksia muistikuvilleni.. :mrgreen:

Sen jälkeen oli sitten se "pakollinen" kultala+malja kokoonpano joka oli todella hieno seinähyllyllä...poissa lasten ulottuvilta.


P.S. oli näköjään minulla tosi "persoonallinen" akva harrastuksen aloitus tapa.. ...hih
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
dth
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 21:49, 17.06.2002
Paikkakunta: Helsinki/HAS

Viesti Kirjoittaja dth »

Silloin kun olin pikkunen, niin systerillä oli kanssa tämä kultakalamaljahässäkkä..
Sen jälkeen ostimme serkulta 40-50 litraisen muovialtaan (heidän kalojensa kuoltua liikaruokintaan). Sielä taisi olla kääpiö- tai hunajarihmakaloja ja taisi sielä jossain vaiheessa olla miljoonakalojakin (ja poikasia!). Pohjakaloista ei kyllä mitään havaintoa, täplämonnisia ehkä joskus.
Sitten kun sain itse haltuun ekan oman altaan (60L) niin sielä taisi olla platyja, intiaaninsulkia ja albiinomonnisia. Ja suodattimena sellainen Tetran "vaahtomuovi"-kapine. Nyttemmin allas on tädilläni, ja sama suodatin pelittää sielä yhä. Kaloina on rubiinitetroja ja jotain muita, en muista.
:mrgreen:
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Kun olin 9-vuotias, vanhempani ostivat minulle kalamaljan( :( ) jossa minulla oli kaksi kultakalaa. Muutama vuosi myöhemmin sain 60-70 litraisen akvaarion jossa minulla oli helmirihmakalapariskunta.
Phoenix
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 17:03, 29.01.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Viime vuonna tuli ostettua tollainen 128-litrainen... kaloja siellä on 2 rihmakalaa, uros+naaras, miljoonakaloja (kenellä ei olisi ekassa akvassa.. :D ) ja neontetroja. Partamonnikin oli alussa mutta kuoli melko pian. Rihmoillehan tuo on vähän pienehkö (tyhmä ja tietämätön kun olin), mutta hyvin ovat sovussa elelleet, yllättävää kyllä. Vasta tuli ostettua toinen 100-litranen purkki, johon pitäisi vaihtaa silikonit. Siitä olisi tarkoitus tehdä jonkinlainen monniakvaario.
Iiris
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 19:14, 20.01.2003

Viesti Kirjoittaja Iiris »

Mummo sponssasi meille muutama vuosi sitten 85-litran altaan, joka on edelleen käytössä. Siellä sitten uiskenteli aluksi "tavallinen" monni, mustatetroja (edelleen elossa) sekä neontetroja.. Kasveista ei ole mitään muistikuvaa..
katsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 10:42, 12.03.2002

Viesti Kirjoittaja katsu »

Olin 11 vuotias, kun ostin ekan akvaarioni. Siis ostin itse, isä ei nimittäin antanut lupaa [:I]
Äiti oli kyllä juonessa mukana, mutta omilla rahoilla ostin (kauan sai säästää). Akvaario oli 60 litraa ja siihen tuli neontetroja ja albiinoita monnisia.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Meillä oli joskus 70-80-lukujen taitteessa 120-litrainen akvaario, pikaisen 80-litraisen kokeilun jälkeen. Kaikkia kaloja en edes muista, mutta sellainen yhteensopimaton soppa joka tapauksessa - nimittäin ainakin siellä oli miekkapyrstöjä, rihmakaloja, pusukala, kultakala (!) ja eri näköisiä monnisia. Ja Oskari. Oskari (siis ihan oikeasti paitsi nimeltään myös lajiltaan tämmöinen oskariahven, olikos se riikinkukkokirjoahven) olikin tapaus... en tajua miten se selvisi siellä hengissä edes vedessä ollessaan, mutta kova oli hinku pois surkean pienestä, ylikansoitetusta ja kehnosti hoidetusta altaasta.

Useamman kerran Oskari hyppäsi lattialle, pahin tapaus oli kun se oli yöllä loikannut matolle ja kuivahtanut siihen kiinni. Luulin kuolleeksi, mutta saatuani "raadon" revittyä irti se hiukkasen värisi. Äkkiä lautaselle veteen ja siinähän se pehmeni, ei ollutkaan kuolonkankea vaan suomut vaan kuivuneet kiinni toisiinsa... Hetken päästä takaisin altaaseen ja kelluttuaan siellä jonkin aikaa oudossa asennossa se lähti uiskentelemaan. Mattoon juuttunut silmä oli pitkään samea, mutta kirkastui aikaa myöten ja näkökin kaiketi palautui. Kala eli vielä useamman vuoden.

Hoitorutiinit... Vettä sentään vaihdettiin ajoittain, en kyllä muista kuinka usein. Mutta kerran-pari vuodessa kokonaan, kalat saaviin ja kaikki pestiin, niin hiekat, lasit kuin suodatinkin. Tosin se suodatin nyt oli sellainen vanulla täytetty kolmiomainen akryylilaatikko johon meni ilmaletku... Muu tekniikka oli lämmitin, yksiputkinen valaisin (alussa putkimainen hehkulamppu, sittemmin oikein akvaarioloisteputki) Edelleenkin ihmettelen, miksi tuosta altaasta kuoli kaloja niinkin harvoin kuin kuoli.

No, nyt on aloitettu sitten ihan uudelleen. Ehkä ainoa hyvä asia mitä tuosta muinaisesta akvaariosta on koitunut on se, että nyt uskon että kohtuullisella hoidolla saattaa tavallisten kalojen hengissäpitäminen onnistua. Kertakaikkisen surkealla ylläpidolla suhteellisen iso joukko kaloja selvisi hengissä vuosikausia pienessä altaassa. Nyt kun kuuntelee tämän päivän oppeja, ehkä niille olisi ollut parempi kuolla ajoissa, mutta se oli silloin se. Uutta akvaariotani ja sen kaloja olen tainnut mainostaa ihan riittämiin muissa keskusteluissa, se tuskin suurempaa mielenkiintoa muissa herättää. Joka tapauksessa kuten arvata saattaa, nollilta lähdetään, nuo vanhat kokemukset eivät ainakaan opettaneet kalojen hoidosta mitään. Paitsi juuri tuon että saattavat ne selvitä ihmeellisistä asioista...

Mika
Huk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 19:18, 05.09.2002
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Huk »

hmm... Taisi olla ihan kunnon akvaario, nimittäin 128-litrainen.
alkuun siellä uiskenteli suurin piirtein nämä fisut:

pari kultarihmakaloja (sinirihmakaloja)
parvi neontetroja (about 10-20)
6 intiaaninsulkaa
2 leväbarbia
1 partamonni
1 verkkonuoliainen

Tämä oli 6 vuotta sitten, ainut kala joka on selvinnyt tähän päivään asti on tuo verkkonuoliainen. Nyt sillä on jo parvikin ympärillä ja vähän isompi pytty, 500-litraa. :D
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Meikäläisellekin hankittiin ensimmäiseksi altaaksi 128 -litrainen, se oli varmaan vuonna 83-84. Onneksi oli ihan akvaarion kokoinen, eli pysyi elossa ja tasapainossa siinä, missä siskon n.60-litrainen ei pysynyt. Se sitten eli kanssani ihan tuonne viime vuoteen saakka, jolloin tämä harrastus levisi käsiin :roll:

Ensimmäisinä kaloina milliksiä, kardinaalitetroja, kaksi partista. Lisäksi altaassa "kävivät" vuosien saatossa hunajarihmakaloja, tapparakaloja, mustamolleja, intiaanisulkia yms. Partikset elivät "suunnattomasta huolenpidostani" huolimatta noin kymmenvuotiaiksi. Nykyään allas on muuttanut takaisin vanhaan huoneeseni äidin luokse ja siinä on - yllätys, yllätys - miljoonakaloja ja kaiken maailman erilaisia tetroja (kardinaali - neon - neon var. "timantti" - mustaneon). Ja kaksi partista...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
KaSu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 222
Liittynyt: 10:50, 22.10.2002
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaSu »

Minä joskus vuonna ennen käpysotaa kävin naapurinpoikien kanssa sammakkolammesta nuijapäitä sankolla. Lasten muoviammeen pohjalle hiekkaa ja nuijapäät sinne. Tosin muutaman päivän päästä isä kävi kaatamassa vedet pois. Se jälkeen en sitä yrittänyt kun olen aina ollut sitä mieltä, että kaikella elollisella on tunteet.

Ensimmäinen virallinen akvaario tuli meille vuosi sitten tammikuussa. Litroja siinä 140. Sinne partamonneja, työhtökääpiöahven pariskunta ja täplämonnisia 2. Kuukauden päästä helmirihma pariskunta.
~Katja~
Aniliini
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 11:47, 15.08.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aniliini »

Platyja, miekkiksiä ja tiikeribarbeja oli aikoinaan 30 litran purkissa :roll: Ja onpas tullut kokeiltua myös noita nuijapäitä siinä samaisessa purtelossa. Sattui vaan hiukan ikävästi kun akva unohtui kesällä ulos auringonpaisteeseen ja nuijapäät paahtui kuumassa vedessä kuoliaiksi... hyi minua :x
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Viesti Kirjoittaja iisa »

Mun eka akvaario (on ollut muutaman kuukauden) on 98-litranen, kalastona täplämonnisia, kiilakylkiä, partis ja ottoja. :)
skorpio
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 22:25, 08.01.2003
Paikkakunta: Turku

Ensimmäiset kalat...

Viesti Kirjoittaja skorpio »

Ensinnä oli muutama intiaanisulka ja täplämonnisia muutaman kymmenen litran rasiassa. Tämä oli 80-luvun alussa... onneksi sain aika pian 70-80-litraisen purkin, joka onkin ollut käytössä sittemmin, kalastona vuosien mittaan hyvin sekalainen valikoima otuksia. Arvelluttavista "hoito"tavoista huolimatta monet kalat elivät tyytyväisen oloisina vuosia ja lisääntyivät.
Mutta nyt on 300-litrainen kypsymässä nykyisiä suosituksia noudatellen. :)
Eeva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 88
Liittynyt: 13:52, 17.06.2002
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Eeva »

Meille tuli 128-litrainen akvaario 80-luvun alussa. Kaloista en kaikkia muista, mutta ainakin miekkapyrstöt, miljoonakalat, pusukala, vahingossa joukkoon eksynyt neontetra, albiinot monniset ja äkäinen leväbarbi sekä sitäkin kiukkuisempi lehtikala :twisted: jäivät mieleen. Sitten akvaario oli välillä tyhjillään, kunnes perustin sen itse uudelleen v. -94. Ekat omat kalani olivat 10 mustatetraa, 8 kardinaalikalaa ja 2 korumonnista.
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 13:16, 16.01.2004
Paikkakunta: lappeen Ranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tpip »

Tulipa kaivettua vanha ketju ylös. Tässä minun tarinani.

Pienen pojan saama joululahja-akvaario oli 98 litrainen. Lisäksi lahjaksi hän sai vielä muutaman akvaariokirjan joihin tutustuttiin huolella ennen altaan "pystyttämistä". Allas kypsytettiin sen ajan ohjeilla (vuosi siis ~1992-93) ja puolitoista viikkoa kulutettiin kalavalintoja tehdessä ja altaan kypsymistä odotellessa. Kun kasvit oli saatu altaaseen, oli ensimmäisten kalojen vuoro. Vaikka pojalla olikin tarkat suunnitelmat (laskelmat kuinka monta senttiä mitäkin kaloja mahtuu) mitä altaaseen oli tulossa, meni hän sekaisin kalojen paljoudesta kaupassa. Kaikkia suunniteltuja kaloja ei löytynyt ja taisipa pojalta unohtua koko suunnitelma "karkkikaupassa". Kalastoksi muodostui suurinpirtein tämä( tietysti kauppiaan suosiollisella avustuksella):

Partamonni
Intiaaninsulkia (taisi olla n.6)
4 mustatetraa
1 Corydoras, ei kuitenkaan kupari- tai täplämonninen
Neontetroja kanssa se 6
Seeprakaloja kuutisen kappaletta.
Tulipyrstö

Aikamoinen sekamelska siis.

Myöhemmin altaaseen hankittiin lisää kaloja. Myyjä tuntui pojasta luotettavalta ja ainapoika kysyi luottavaisena mahtuuko altaaseni vielä tämä? Vastaus oli aina, "kyllä mahtuu." Myyjä tiesi hyvin mitä pojan akvaariossa ui, koska poika kavereineen kävi liikkeessä vähintään kolme kertaa viikossa ja aina jutteli kaloistaan myyjälle.

Pian altaassa olikin edellämainittujen lisäksi ainakin:
Haarniskamonni
Palettikalapariskunta
Perhoskala
Nuolimonneja
Purjepleko

Perhoskala kuoli mystisesti (kovinkin yllättävää?).
Palettikalat lisääntyivät kovin, yhdet poikaset poika vei kauppaan ja sai nähdä oskareiden syövän ne elävänä. Tämän jälkeen poika luopui poikasten kasvatuksesta kokonaan.

Jossain vaiheessa poika tajusi kalaston olevan täysin kaoottinen ja siisti kalaston hyvinkin paljon nätimmäksi.

Kalastot tarkistettu vanhoilta videoilta jolle olen pienenä akvaariota muutamaan otteeseen kuvannut. Kalakuolemia en muista kuin tuon perhoskalan ja sitten muutaman kuivuneen seeprakalan löytymisen lattialta. Vettä vaihdoin ohejeitten mukaan, eli 1/4 kahden viikon välein. Onpa ollut kaloilla varmasti mukavaa :?.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Ostin 25-litraisen akvaaion, jonka mukana tuli 4 palettikalaa, keltabarbi ja partis. Myöhemmin niiden tilalle tuli platyja, millejä ym. mukavaa :roll:
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”