Piikkisilmä: lajin tunnistus

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Tosina
Junior Member
Junior Member

Piikkisilmä: lajin tunnistus

Viesti Kirjoittaja Tosina »

http://kuvablogi.com/nayta/1/37594 Minkähän lajin yksilö mahtaisi olla?
Se tietää koska olet tyytyväinen. Se tietää koska olet ylpeä. Se tietää koska sinulla on porkkanoita.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Mulla luikertelee karanteenissa samanlainen kaveri joka tuli rescuena. Joku piikkisilmähän se on :mrgreen:
murmeliotus
Member
Member

Viesti Kirjoittaja murmeliotus »

veikkaisin tummapiikkisilmää, itselläni niitä ja samanvärisiä ainakin ovat
Vihe90
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Vihe90 »

Se on joko tummapiikkisilmä (Pangio oblonga) tai ruskopiikkisilmä (Pangio pangia) (siis tumma sellanen)
Tosina
Junior Member
Junior Member

Kuva jonkinverran väriä vääristää, mutta mielestäni se on melkein vaaleanpunainen ja päässä olevat raidat on kuten siaminpiikkisilmillä.
Se tietää koska olet tyytyväinen. Se tietää koska olet ylpeä. Se tietää koska sinulla on porkkanoita.
murmeliotus
Member
Member

Viesti Kirjoittaja murmeliotus »

Voivatko erillaiset piikkarit risteytyä? tuli vain mieleen jos on sekoitus kahta erilaista "lajia" :roll:
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

No toivottavasti eivät voi risteytyä! 8O Silloin mulla vois tulla jotain piikkisilmähybridiä, nyt on muodostumassa mätiä tummapiikkisilmän mahaan.

Onko tuolla kuvan kalalla lovi pyrstössä vai ei? Siitä sen helpoimmin tunnistaa, onko se tumma- vai ruskopiikkisilmä. (Ruskopiikkisilmällä on tasapäinen tai hieman kupera, tummapiikkisilmällä on lovi.)
Tosina
Junior Member
Junior Member

Kyllä se pyrstö on ihan tasainen. Mutta nuo päässä olevat raidat ihmetyttää, on ruskopiikkisilmällä raidallinen pää? Luulin että rusko- ja tumma piikkisilmät ovat tasaisen värisiä...
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Mielenkiintoista, en tuollaiseen olekkaan vielä törmännyt.
Odotellaas -Antin- kommentointia. 8-)
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Toivottavasti -Antti- katsoisi kuva myös. Minusta nimittäin piikkisilmäsi näyttää vähän turhan pitkältä tumma- tai ruskopiikkisilmäksi ja päässä olevat raidat hämää. Pangio alcoides olisi arvaukseni, mutta mun piikkariprosyyrissä on vähän epäselvä kuva siitä.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

millia kirjoitti:ja päässä olevat raidat hämää..
Huomion saman, päässä ja taitaa pyrstössäkin olla jonkinsortin raita(vaalea) ellen ihan väärin tihrustanut.
Olis vaan vähän tarkempi kuva. :)
Tosina
Junior Member
Junior Member

Liikkeessä, josta tuon piikkarin bongasin, ei tiedetty mikä piikkisilmä se on. Eikä heillä kuulemma ole aiemmin tuollaista ollutkaan. Tiesivät kyllä eri lajeja olevan (monestihan liikkeissä ei tiedetä kuin että piikkisilmä on, ei tiedetä kuitenkaan onko tumma- vai siaminpiikkisilmä [;)] ).
Minun oli pakko tuo erikoisen värinen saada, vaikka en lajia tiennytkään. Hyvin näyttää kuitenkin viihtyvän siamin- tumma- ja ruskopiikkisilmien kanssa. Muilla minun ruskopiikkareilla ei ole tuollaisia raitoja ja värikään ei ole niin vaaleanpunainen kuin tämän kaverin.
Parempaa kuvaa en vain saa otettua, ei ole kamera mikään paras mahdollinen. Tuo näytille laittamani kuva on varmasti paras kuva minkä milloinkaan olen yhdestäkään piikkarista saanut. Voin kuitenkin laittaa toisenkin kuva. *hetkinen*
Tosina
Junior Member
Junior Member

http://kuvablogi.com/blog/1092/0/ Nyt laitoin sinne pari muutakin kuvaa, joissa sitten näkyy ehkä paremmin tuo pyrstö ja väri.

Kuvien laatu on kyllä kehno, tiedetään. :( Mutta jospa joku tunnistaisi.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Ihan nän ohi aiheen, ihan Fazerin Kis-kis karkkien värinen :D .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Jostakin muistelen lukeneeni, että joskus löytyy tummanruskeita siaminpiikkisilmiä, jotka erottaa tumma- ja ruskopiikkisilmistä juuri pään raidoituksen avulla. Muistini kuitenkin joskus pätkii, eli kannattaa odottaa jotakuta jolla on varmempaa tietoa. ;)
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Minun eilen hakemani siamilaiset, tai siis yksi niistä näytti juuri tuolta pussissa. Kun pääsi altaaseen, muutaman tunnin kuluttua oli värit palanneet normaaliksi. Sulla tuo on ilmeisesti pysynyt tuollaisena jo pitemmän aikaa? Aika metkan näköinen :)
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
-Antti-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Tavis piikkisilmä on kyseessä, pyrstön ja pään kuviointi on tyypillinen kuhlii/semicincta/myersi kompleksin lajeille, outo yhtenäinen selän väritys on mahdollisesti pitempään akvaariossa viljellyn kannan omituisuuksia tai luonnollisempi oikku. Edellinen viesti tukee tätä oletusta aika hyvin.

Vesieläimellä taisi olla ihan aitoja alcoides-lajin edustajia jossain vanhemmassa viestissä kuvattuna, niiltä puuttui tuo pyrstön kuviointi.

Antti
iitui
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja iitui »

Toi näyttää ihan samanlaiselta kuin mun siaminpiikkisilmä sen jälkeen, kun sen raidat katosivat. Ostin meinaan n. 3 vuotta sitten kaksi kauniin raidallista piikkisilmää. Pian kotiutumisen jälkeen toisen kaveruksen raidat alkoivat yksi kerrallaan takapäästä alkaen kadota niin, että n. puolen vuoden päästä jäljellä oli vain tumma pohjaväri.
Tosina
Junior Member
Junior Member

Kyllä tämä on ihan jatkuvasti ollut tuon värinen, siis tuollainen pinkkiin vivahtava yksivärinen, pään raidoitusta ja pyrstön kuviota lukuunottamatta.

Tämä ei ole viljelty yksilö (ainakaan liikkeen tiedon mukaan), ehkä sitten joku luonnonoikku. Mutta ymmärsinkö nyt oikein että siaminpiikkisilmä kyseessä kuitenkin?!
miuagua
Member
Member

joopa..

Viesti Kirjoittaja miuagua »

Se on joko siaminpiikkisilmä, tai sit kahden lajin risteytymä. Ei kai se mikään mahdottomuus olisi?
Tosina
Junior Member
Junior Member

Tietääkö joku onko tosiaan mahdollista, että piikkisilmät voivat risteytyä keskenään? Onko tästä tietoa missään, onko joku nähnyt?

Minun käsitykseni mukaan ei risteydy (kuten esim. noitamonnit), mutta olisiko se nyt sitten mikään mahdottomuuskaan?!?
Beldaiel
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Beldaiel »

Minulle helsingin akvaariokeskuksesta sanoivat että eri piikkislajit voivat kyllä risteytyä.
totoro
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja totoro »

Minunkin mielestäni piikkikset voivat lisääntyä keskenään; ne ovat lähisukulaisia (risteytyyhän betta imbellis ja betta splendens keskenään, ellen väärin muista?). Minulla on n. 7 sekasikiötä (kaunista sellaista), jotka eivät näytä kuuluvan mihinkään lajiin.
-Antti-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Nuo kuhlii, myersi, semicincta ja pari muuta harvinaisempaa ryhmän lajia ovat luonnossa geografian toisistaan eristämiä omille esiintymisalueille ja hiljalleen enemmän tai vähemmän eriytyneitä, veikkaisin että lisääntyvät keskenään.

Mm. malayana, cuneovirgata, alcoides, shelfordii + yksi yllä mainituista saattavat esiintyä samalla biotoopilla, eli nämä tuskin lisääntyvät ristiin.

Antti
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Törmäsin tällaiseen sivuun: http://www.kolumbus.fi/pekka.sivander/n ... jaiset.htm

Sivun lopussa on kuva, jossa on laitettu piikkisilmiä allekkain. Kuvan vieressä on piikkisilmien tieteelliset nimet. Tähän asti olen pitänyt "tavallisia" raidallisia piikkisilmiäni P. semicincta:na, mutta kuvan mukaan P. semicincta on aaltopiikkisilmä! Kun kuvasta katsoo, mitkä sitten piikkisilmäni olisivat, niin oikea laji osoittautuu P. kuhlii:ksi.

Lisäksi kyseisellä sivulla lukee piikkisilmillä olevan 4 viiksisäieparia. Olen siis elänyt harhaluulossa että niillä on kolme viiksisäieparia. Ovatko kuvat ja tieteelliset nimet vääriä tai muuttuneet, vai olenko itse sotkeutunut niihin ja luullut väärin? :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”