Piikkisilmä: lajin tunnistus
Valvoja: Moderaattorit
Piikkisilmä: lajin tunnistus
http://kuvablogi.com/nayta/1/37594 Minkähän lajin yksilö mahtaisi olla?
Se tietää koska olet tyytyväinen. Se tietää koska olet ylpeä. Se tietää koska sinulla on porkkanoita.
-
- Member
-
- Member
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
No toivottavasti eivät voi risteytyä!
Silloin mulla vois tulla jotain piikkisilmähybridiä, nyt on muodostumassa mätiä tummapiikkisilmän mahaan.
Onko tuolla kuvan kalalla lovi pyrstössä vai ei? Siitä sen helpoimmin tunnistaa, onko se tumma- vai ruskopiikkisilmä. (Ruskopiikkisilmällä on tasapäinen tai hieman kupera, tummapiikkisilmällä on lovi.)

Onko tuolla kuvan kalalla lovi pyrstössä vai ei? Siitä sen helpoimmin tunnistaa, onko se tumma- vai ruskopiikkisilmä. (Ruskopiikkisilmällä on tasapäinen tai hieman kupera, tummapiikkisilmällä on lovi.)
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
Liikkeessä, josta tuon piikkarin bongasin, ei tiedetty mikä piikkisilmä se on. Eikä heillä kuulemma ole aiemmin tuollaista ollutkaan. Tiesivät kyllä eri lajeja olevan (monestihan liikkeissä ei tiedetä kuin että piikkisilmä on, ei tiedetä kuitenkaan onko tumma- vai siaminpiikkisilmä
).
Minun oli pakko tuo erikoisen värinen saada, vaikka en lajia tiennytkään. Hyvin näyttää kuitenkin viihtyvän siamin- tumma- ja ruskopiikkisilmien kanssa. Muilla minun ruskopiikkareilla ei ole tuollaisia raitoja ja värikään ei ole niin vaaleanpunainen kuin tämän kaverin.
Parempaa kuvaa en vain saa otettua, ei ole kamera mikään paras mahdollinen. Tuo näytille laittamani kuva on varmasti paras kuva minkä milloinkaan olen yhdestäkään piikkarista saanut. Voin kuitenkin laittaa toisenkin kuva. *hetkinen*
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Minun oli pakko tuo erikoisen värinen saada, vaikka en lajia tiennytkään. Hyvin näyttää kuitenkin viihtyvän siamin- tumma- ja ruskopiikkisilmien kanssa. Muilla minun ruskopiikkareilla ei ole tuollaisia raitoja ja värikään ei ole niin vaaleanpunainen kuin tämän kaverin.
Parempaa kuvaa en vain saa otettua, ei ole kamera mikään paras mahdollinen. Tuo näytille laittamani kuva on varmasti paras kuva minkä milloinkaan olen yhdestäkään piikkarista saanut. Voin kuitenkin laittaa toisenkin kuva. *hetkinen*
Se tietää koska olet tyytyväinen. Se tietää koska olet ylpeä. Se tietää koska sinulla on porkkanoita.
http://kuvablogi.com/blog/1092/0/ Nyt laitoin sinne pari muutakin kuvaa, joissa sitten näkyy ehkä paremmin tuo pyrstö ja väri.
Kuvien laatu on kyllä kehno, tiedetään.
Mutta jospa joku tunnistaisi.
Kuvien laatu on kyllä kehno, tiedetään.

-
- Senior Member
Minun eilen hakemani siamilaiset, tai siis yksi niistä näytti juuri tuolta pussissa. Kun pääsi altaaseen, muutaman tunnin kuluttua oli värit palanneet normaaliksi. Sulla tuo on ilmeisesti pysynyt tuollaisena jo pitemmän aikaa? Aika metkan näköinen 

Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Tavis piikkisilmä on kyseessä, pyrstön ja pään kuviointi on tyypillinen kuhlii/semicincta/myersi kompleksin lajeille, outo yhtenäinen selän väritys on mahdollisesti pitempään akvaariossa viljellyn kannan omituisuuksia tai luonnollisempi oikku. Edellinen viesti tukee tätä oletusta aika hyvin.
Vesieläimellä taisi olla ihan aitoja alcoides-lajin edustajia jossain vanhemmassa viestissä kuvattuna, niiltä puuttui tuo pyrstön kuviointi.
Antti
Vesieläimellä taisi olla ihan aitoja alcoides-lajin edustajia jossain vanhemmassa viestissä kuvattuna, niiltä puuttui tuo pyrstön kuviointi.
Antti
Toi näyttää ihan samanlaiselta kuin mun siaminpiikkisilmä sen jälkeen, kun sen raidat katosivat. Ostin meinaan n. 3 vuotta sitten kaksi kauniin raidallista piikkisilmää. Pian kotiutumisen jälkeen toisen kaveruksen raidat alkoivat yksi kerrallaan takapäästä alkaen kadota niin, että n. puolen vuoden päästä jäljellä oli vain tumma pohjaväri.
Kyllä tämä on ihan jatkuvasti ollut tuon värinen, siis tuollainen pinkkiin vivahtava yksivärinen, pään raidoitusta ja pyrstön kuviota lukuunottamatta.
Tämä ei ole viljelty yksilö (ainakaan liikkeen tiedon mukaan), ehkä sitten joku luonnonoikku. Mutta ymmärsinkö nyt oikein että siaminpiikkisilmä kyseessä kuitenkin?!
Tämä ei ole viljelty yksilö (ainakaan liikkeen tiedon mukaan), ehkä sitten joku luonnonoikku. Mutta ymmärsinkö nyt oikein että siaminpiikkisilmä kyseessä kuitenkin?!
Tietääkö joku onko tosiaan mahdollista, että piikkisilmät voivat risteytyä keskenään? Onko tästä tietoa missään, onko joku nähnyt?
Minun käsitykseni mukaan ei risteydy (kuten esim. noitamonnit), mutta olisiko se nyt sitten mikään mahdottomuuskaan?!?
Minun käsitykseni mukaan ei risteydy (kuten esim. noitamonnit), mutta olisiko se nyt sitten mikään mahdottomuuskaan?!?
Nuo kuhlii, myersi, semicincta ja pari muuta harvinaisempaa ryhmän lajia ovat luonnossa geografian toisistaan eristämiä omille esiintymisalueille ja hiljalleen enemmän tai vähemmän eriytyneitä, veikkaisin että lisääntyvät keskenään.
Mm. malayana, cuneovirgata, alcoides, shelfordii + yksi yllä mainituista saattavat esiintyä samalla biotoopilla, eli nämä tuskin lisääntyvät ristiin.
Antti
Mm. malayana, cuneovirgata, alcoides, shelfordii + yksi yllä mainituista saattavat esiintyä samalla biotoopilla, eli nämä tuskin lisääntyvät ristiin.
Antti
-
- Advanced Member
- Viesti:
Törmäsin tällaiseen sivuun: http://www.kolumbus.fi/pekka.sivander/n ... jaiset.htm
Sivun lopussa on kuva, jossa on laitettu piikkisilmiä allekkain. Kuvan vieressä on piikkisilmien tieteelliset nimet. Tähän asti olen pitänyt "tavallisia" raidallisia piikkisilmiäni P. semicincta:na, mutta kuvan mukaan P. semicincta on aaltopiikkisilmä! Kun kuvasta katsoo, mitkä sitten piikkisilmäni olisivat, niin oikea laji osoittautuu P. kuhlii:ksi.
Lisäksi kyseisellä sivulla lukee piikkisilmillä olevan 4 viiksisäieparia. Olen siis elänyt harhaluulossa että niillä on kolme viiksisäieparia. Ovatko kuvat ja tieteelliset nimet vääriä tai muuttuneet, vai olenko itse sotkeutunut niihin ja luullut väärin?
Sivun lopussa on kuva, jossa on laitettu piikkisilmiä allekkain. Kuvan vieressä on piikkisilmien tieteelliset nimet. Tähän asti olen pitänyt "tavallisia" raidallisia piikkisilmiäni P. semicincta:na, mutta kuvan mukaan P. semicincta on aaltopiikkisilmä! Kun kuvasta katsoo, mitkä sitten piikkisilmäni olisivat, niin oikea laji osoittautuu P. kuhlii:ksi.
Lisäksi kyseisellä sivulla lukee piikkisilmillä olevan 4 viiksisäieparia. Olen siis elänyt harhaluulossa että niillä on kolme viiksisäieparia. Ovatko kuvat ja tieteelliset nimet vääriä tai muuttuneet, vai olenko itse sotkeutunut niihin ja luullut väärin?

Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/