pH-mittarit
Valvoja: Moderaattorit
-
ParratonMonni
- Advanced Member

pH-mittarit
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Hannan mittarit ovat laadukkaita. Noissa halvimmissa malleissa on kiitenä elektrodi ja, jos sen rikkoo, niin pitää vaihtaa koko mittari. Noh, elektrodin hinta pyörii 40 tienoilla, että se ja sama...
En tiedä, kuinka tarpeellista on erillinen pH-mittarin osto, kun tippatestit ajavat saman asian. Mittarin hintaan kuitenkin pitää lisätä vielä kalibrointiliuokset sekä säilytysneste. Parikymppia siis...
Enemmänkin mittarin käyttö on silloin suositeltavaa, kun omistaa esim. malawi/tang-akvaarion, jossa mitataan myös sähkönjohtavuus. Tällainen mittari on esim Hannan Combo malli (~150 euroa).
Mutta onhan pH-mittari tietysti kätevä mitata, jos paljon mittailee...
En tiedä, kuinka tarpeellista on erillinen pH-mittarin osto, kun tippatestit ajavat saman asian. Mittarin hintaan kuitenkin pitää lisätä vielä kalibrointiliuokset sekä säilytysneste. Parikymppia siis...
Enemmänkin mittarin käyttö on silloin suositeltavaa, kun omistaa esim. malawi/tang-akvaarion, jossa mitataan myös sähkönjohtavuus. Tällainen mittari on esim Hannan Combo malli (~150 euroa).
Noissa pocket mittareissa oon elektrodia suojaava kuppi, jossa on varattu nesteelle tila. Säilytysnestettä laitetaan muutama pisara ko kuppiin, jossa saattaa olla pieni pehmeä vaahtomuovin palanenkin. Elektrodi pysyy kosteana koko ajan. Kunhan vain muistaa käyttää sitä säilytysnestettä 
Erillinen sauvamallinen elektrodi vaatii kuitenkin itse yksikönkin ja ovat ihan eri hintaluokassa kuin 40 kybää...
Erillinen sauvamallinen elektrodi vaatii kuitenkin itse yksikönkin ja ovat ihan eri hintaluokassa kuin 40 kybää...
-
Ville K.
- Senior Member

- Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Näin juuri muistelinkin. Olen itse sen verran laiska, että en jaksaisi olla jatkuvasti kyttäämässä, joko kaikki säilytyskupin vesi on haihtunut.VilleJ kirjoitti:Noissa pocket mittareissa oon elektrodia suojaava kuppi, jossa on varattu nesteelle tila. Säilytysnestettä laitetaan muutama pisara ko kuppiin, jossa saattaa olla pieni pehmeä vaahtomuovin palanenkin. Elektrodi pysyy kosteana koko ajan. Kunhan vain muistaa käyttää sitä säilytysnestettä
Osaatko sanoa, onko kuivunut elektrodi täysin käyttökelvoton vai voiko elektrodin elvyttää vielä liottamalla? Idea ymmärtääkseni on, että lasimembraanin huokosissa on jatkuvasti kosteutta.
Mä ostin joskus markka-aikaan Bebekistä mittarin, jossa elektrodi on kaapelin päässä, enkä pitänyt hintaa kovin pahana. Olen pitänyt mittarin tuloksia sunnilleen yhtä luotettavina kuin tippatestejäkin. Minusta mittarissa on käyttömukavutta enemmän eikä väriä tarvitse yrittää tulkita. Kalibrointikin pysyy melko kiitettävästi kohdillaan.VilleJ kirjoitti:Erillinen sauvamallinen elektrodi vaatii kuitenkin itse yksikönkin ja ovat ihan eri hintaluokassa kuin 40 kybää...
-
ParratonMonni
- Advanced Member

No minulla on tuo Tetran tippatesti, jossa menee vähän arvailuksi noiden värien kanssa, jos kaipaa tarkempaa kuin "alle 7". Onko joku muu tippatesti tarkempi?VilleJ kirjoitti:En tiedä, kuinka tarpeellista on erillinen pH-mittarin osto, kun tippatestit ajavat saman asian. Mittarin hintaan kuitenkin pitää lisätä vielä kalibrointiliuokset sekä säilytysneste. Parikymppia siis...
---
Ja tosiaan, pH on ainakin tällä hetkellä seurattava koko ajan, mittaan 2-3 kertaa viikossa.
Ja juu, olen katsellut noitakin mittareita, joissa se anturimikälie on siellä johdon päässä, vaan niissä liikutaan jo ihan eri hintaluokassa.
On se sen verran tiivis, että kyllä se neste siellä kuukauden päivät pysyyVille K. kirjoitti:Näin juuri muistelinkin. Olen itse sen verran laiska, että en jaksaisi olla jatkuvasti kyttäämässä, joko kaikki säilytyskupin vesi on haihtunut.
Ainakin valmistaja suosittaa, että jos elektrodi pääsee kuivumaan, niin sitä huljutellaan jokunen tunti säilytysliuoksessa - 3M KCl. Tosin eihän se hyvää tee elektrodilla, jos sen laskee kuivahtamaan, eikä usean tunnin huljuttelu takaa, että mittari toimi oikein. Parempi siis pitää kosteana sitä kaiken aikaaOsaatko sanoa, onko kuivunut elektrodi täysin käyttökelvoton vai voiko elektrodin elvyttää vielä liottamalla? Idea ymmärtääkseni on, että lasimembraanin huokosissa on jatkuvasti kosteutta.
Tuossa Combo mallissa on vaihdettava elektrodi, jos vioittuu, niin selviää pelkän elektrodin vaihdolla.
-
ParratonMonni
- Advanced Member

Wird komplett mit Batterien (4 Stück Knopfzellen 1,5 Volt) und Kalibrierschraubendreher geliefertVilleJ kirjoitti: Mittarin hintaan kuitenkin pitää lisätä vielä kalibrointiliuokset sekä säilytysneste. Parikymppia siis...
Jaa, ymmärsinkö mä tämän ihan väärin...
No niin, ja kolmas Ville mukaan keskusteluunVilleJ kirjoitti:On se sen verran tiivis, että kyllä se neste siellä kuukauden päivät pysyyVille K. kirjoitti:Näin juuri muistelinkin. Olen itse sen verran laiska, että en jaksaisi olla jatkuvasti kyttäämässä, joko kaikki säilytyskupin vesi on haihtunut.![]()
Siksi säilytinkin mittaria yleensä vesilasissa
T:Ville
-
ParratonMonni
- Advanced Member

-
Juissi
Minulla on ollut kyseinen mittari nyt kaksi vuotta. Hyvin toimii edelleen ja olen ollut tyytyväinen. Elektrodi tosiaan pääsee helposti kuivahtamaan, jos ei muista lisätä kuppiin litkua. Pari kertaa näin onkin tapahtunut, mutta kummasti vaan edelleen mittaa ilman virhettä... mutta ehkä tosiaan kannataisi virittää joku kuppisysteemi säilytyspaikaksi.
Voin suositella kyseistä kapinetta edullisuutensa ja toimivuutensa vuoksi.
-Juissi
Voin suositella kyseistä kapinetta edullisuutensa ja toimivuutensa vuoksi.
-Juissi
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Me tilattiin Hannan mittari(Linkin kuvassa oleva) tuossa jokunen aika sitten Aquaristicshopista n. 40 euroa.
Matkaan kuulemma olisi pitänyt tulla kalibrointinesteet ja säiläri, mutta ei sellasia näkynyt.
TAS:silta(seuralta) sai ostettua kalibrointinestettä, halvalla.
Treen Corallista sai vitosella hyvän satsin säilytysnestettä matkaan. Ja hyvin on toiminut, jos se nyt näyttää oikein.
Kalibroimme sen kerran, niin ainakin Seran tippatestit heittävät asteen verran.
Seran tipalla sain altaastani 6,5, mikä olis ihanne niin Hannalla mitatessa tuli yli 7.
Muita tippatestejä en ole vielä kokeillut.
Ostokseen olen tyytyväinen, kun mittari on helppo säilyttää ja sillä on vaivaton ottaa pH. Kliks vaan.
Ja jos sitä pH:ta mittailee, niin kyllä pitkällä aikavälillä tippatesteihin enempi rahaa kuluu.
Ainakin minulla.
Matkaan kuulemma olisi pitänyt tulla kalibrointinesteet ja säiläri, mutta ei sellasia näkynyt.
TAS:silta(seuralta) sai ostettua kalibrointinestettä, halvalla.
Treen Corallista sai vitosella hyvän satsin säilytysnestettä matkaan. Ja hyvin on toiminut, jos se nyt näyttää oikein.
Kalibroimme sen kerran, niin ainakin Seran tippatestit heittävät asteen verran.
Seran tipalla sain altaastani 6,5, mikä olis ihanne niin Hannalla mitatessa tuli yli 7.
Muita tippatestejä en ole vielä kokeillut.
Ostokseen olen tyytyväinen, kun mittari on helppo säilyttää ja sillä on vaivaton ottaa pH. Kliks vaan.
Ja jos sitä pH:ta mittailee, niin kyllä pitkällä aikavälillä tippatesteihin enempi rahaa kuluu.
Ainakin minulla.
Öhm, mömmöm.. Millä olet kontrolloinut, että mittari näyttää edelleen oikein, jos se on vain kerran kalibroitu? Tyypillisesti näitä pocket malleja saa kalibroida kuukauden-parin välein, varsinkin jos toimii yksipistekalibraatiolla. Kaksipistemittarit ovat varmempia.VesiEläin kirjoitti:Kalibroimme sen kerran, niin ainakin Seran tippatestit heittävät asteen verran.
Kai sää pyysit niitä erikseen vielä?? Käsittääkseni noi toimitaan kyllä ilman mitään litkuja tai sitten pakettina, jossa on litkut mukana, mutta paketti maksaa enempi.Matkaan kuulemma olisi pitänyt tulla kalibrointinesteet ja säiläri, mutta ei sellasia näkynyt.
Hannan kertakäyttöliuospusseja saa ainakin jostain vihermyymälöistä, jotka myyvät mittareitakin. Itse olen ostanut jostain viherliikkeestä sähkönjohtokykyyn soveltuvan kalibrointinesteen aikoinani.
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Mittari on kaksipisteinen.VilleJ kirjoitti:Millä olet kontrolloinut, että mittari näyttää edelleen oikein, jos se on vain kerran kalibroitu? Tyypillisesti näitä pocket malleja saa kalibroida kuukauden-parin välein, varsinkin jos toimii yksipistekalibraatiolla. Kaksipistemittarit ovat varmempia.
Testasin huvikseen äsken pH:n altaastani; Seralla(Kaksi eri pH-testiä). Sera näytti molemmilla testeillä ~6 ja Hanna 7.3.
Kalibroimme mittarin heti kun saimme nelosen ja seiskan nesteet hankittua. Mittari on ollut käytössä meillä kuukauden päivät.
Joo, nesteet olis varmaan pitänyt tilata sitten erikseen, luulisi että kaupattais samassa, kun kerta ovat niin tärkeitä.
kuivumisesta
Meillä käytetään parafilmiä säilytysastia ja mittakennon kohdalla. Saa "tiukan" paketin, jolloin nesteet eivät haihdu. Kaksi kalibrointi liuosta niin saat parhaan tuloksen. Kolmas jos vielä löytyy, mittaa tämän pH ja kun tiedät tämän oikean pH:n niin paikkaansa pitävyyden saat parhaiten.
-
Juissi
Mittarin hinta-laatusuhteeseen olen ollut tyytyväinen. Haittaouolena on ollut juuri tuo elektrodin kuivuminen.ParratonMonni kirjoitti:. Eli siis Ville V: olet kuitenkin ollut tyytyväinen tuohon mittariisi, eli se näyttää sitä mitä pitääkin? Se tuossa kuitenkin seätärkein ominaisuus on...
Itse kuitenkin suosin Ville K:n mainitsemia mittareita, joissa on erillinen anturi. Tällaisiin mittareihin kun voi valita miten hyvän elektrodin haluaa hankkia. Tosin pelkän erillisen elektrodin hinnalla saa jo tuon pocket mallin mittarin
pH:n mittaus keskusteluissa mittarin hankintaa perustellaan usein mittauksen nopeudella. Väittäisin kuitenkin, että tippatestin saa suoritettua nopeammin
Huomion arvoisia seikkoja pH-elektrodin käytössä on myös se, että veden mineraali pitoisuus ei saa olla kovin alhainen (johtuen anturin toimintaperiaatteesta). Eli jos veden sähkönjohtavuus on reilusti alle 100 MirkoSiemenssiä, kannattaa mittaus suorittaa esim. erillisessä astiassa, johon lisätään hieman suolaa nostamaan sähkönjohtavuutta. Ruokasuolahan ei vaikuta pH-arvoon.
-
ParratonMonni
- Advanced Member

Kiitos Ville V noista pointeista! Juuri ajattelin, että tuon mittarin kanssa mittaus käy nopeasti: sen kun lykkää pyttyyn ja -piip- mitattu on!
Ehkä siis vielä jatkan jonkin aikaa noiden tippojen kanssa... saisivat olla kyllä tarkempia, kuin tuo Tetran! Pitäisiköhän kokeilla jotain muuta merkkiä...
Ehkä siis vielä jatkan jonkin aikaa noiden tippojen kanssa... saisivat olla kyllä tarkempia, kuin tuo Tetran! Pitäisiköhän kokeilla jotain muuta merkkiä...
Minä olen tykännyt JBL:n pH 6,0-7,6 tippatestistä. Värikartta tuossa on 0,2 yksikön välein ja sitä on mielestäni helppo tulkita. Pakkaus riittää noin 80 testiin, ja tuohon on olemassa myös täyttöpakkauksia, joilla on ainakin Saksassa hintaa vain 3,5 euron kieppeillä.ParratonMonni kirjoitti: Ehkä siis vielä jatkan jonkin aikaa noiden tippojen kanssa... saisivat olla kyllä tarkempia, kuin tuo Tetran! Pitäisiköhän kokeilla jotain muuta merkkiä...
Meillä merivesipuolella pH:n mittaamistarve on säännöllistä. Korallit tarvitsevat kasvamiseen kalsiumia ja sitä saadaan esim. kalsiumhydroksidistä (kalkkivesi) jota tiputetaan säännöllisesti korvausveden mukana. Toisena vaihtoehtona kalkkireaktori jonka yhteydessä käytetään CO2:ta. Medioitten vaihtotarpeen näkee hyvin pH:sta ja siinä hommassa jatkuvasti lukeva mittari on todella kätevä - kun arvo alkaa soutaa sallittujen rajojen alapäässä niin täytyisi toimia. Näitä vaihteluita ei näe tippatesteillä koska niiden lukemavirhe on ainakin +-0,2 ja mittausajankohdallakin on merkitystä.Ville V kirjoitti: pH:n mittaus keskusteluissa mittarin hankintaa perustellaan usein mittauksen nopeudella. Väittäisin kuitenkin, että tippatestin saa suoritettua nopeamminpH:n mittaus kun ei ole niitä nopeinpia mittauksia (johtuen anturin toimintaperiaatteesta)
Siis jatkuvasti mittaava pH-mittari on tosikätevä (näyttää lukemaa koko ajan) ja sen lukeminen kestää yhden vilkaisun verran aikaa - siinä ajassa tippatestejä ei edes ehdi ottaa esille.
Toki jatkuva mittaus on kätevä ja nopea lukea, mutta kysyjä ei ollut vailla jatkuvaa mittaustaMikael kirjoitti: Siis jatkuvasti mittaava pH-mittari on tosikätevä (näyttää lukemaa koko ajan) ja sen lukeminen kestää yhden vilkaisun verran aikaa - siinä ajassa tippatestejä ei edes ehdi ottaa esille.
-
ParratonMonni
- Advanced Member

Juuei, jatkuvaa mittausta en tarvitse, "tavallisia" makeanveden altaita on vain. Eikä tuo jatkuva mittaus kai sitten oikein toimikaan makeassa vedessä, jos oikein ymmärsin? Eli vedessä pitää olla sähkönjohtamisen vuoksi hieman suolaa, että mittari toimii hyvin?