pH-mittarit

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

pH-mittarit

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Onko kellään kokemuksia tästä

Onko suosituksia jostain muusta mittarista?
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Mlatvala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mlatvala »

Eikös ne näitä ole kehuneet? tai ainakin käyttäneet...

Jos meinaat tilata tuotteen niin laitetaan tuplana, itsekin voisin ostaa samalla samoilla kuluilla...
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Hannan mittarit ovat laadukkaita. Noissa halvimmissa malleissa on kiitenä elektrodi ja, jos sen rikkoo, niin pitää vaihtaa koko mittari. Noh, elektrodin hinta pyörii 40 tienoilla, että se ja sama...

En tiedä, kuinka tarpeellista on erillinen pH-mittarin osto, kun tippatestit ajavat saman asian. Mittarin hintaan kuitenkin pitää lisätä vielä kalibrointiliuokset sekä säilytysneste. Parikymppia siis...

Enemmänkin mittarin käyttö on silloin suositeltavaa, kun omistaa esim. malawi/tang-akvaarion, jossa mitataan myös sähkönjohtavuus. Tällainen mittari on esim Hannan Combo malli (~150 euroa).

Mutta onhan pH-mittari tietysti kätevä mitata, jos paljon mittailee...
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Mä en ostaisi pH-mittaria, jossa on kiinteä elektrodi. Elektrodi, joka on johdon päässä, on helpompi säilyttää omassa säilytysliuoksessaan. Tuollaisten kiinteiden mallien elektrodit tuppaavat kuivumaan.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Noissa pocket mittareissa oon elektrodia suojaava kuppi, jossa on varattu nesteelle tila. Säilytysnestettä laitetaan muutama pisara ko kuppiin, jossa saattaa olla pieni pehmeä vaahtomuovin palanenkin. Elektrodi pysyy kosteana koko ajan. Kunhan vain muistaa käyttää sitä säilytysnestettä :D

Erillinen sauvamallinen elektrodi vaatii kuitenkin itse yksikönkin ja ovat ihan eri hintaluokassa kuin 40 kybää...
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

VilleJ kirjoitti:Noissa pocket mittareissa oon elektrodia suojaava kuppi, jossa on varattu nesteelle tila. Säilytysnestettä laitetaan muutama pisara ko kuppiin, jossa saattaa olla pieni pehmeä vaahtomuovin palanenkin. Elektrodi pysyy kosteana koko ajan. Kunhan vain muistaa käyttää sitä säilytysnestettä :D
Näin juuri muistelinkin. Olen itse sen verran laiska, että en jaksaisi olla jatkuvasti kyttäämässä, joko kaikki säilytyskupin vesi on haihtunut.

Osaatko sanoa, onko kuivunut elektrodi täysin käyttökelvoton vai voiko elektrodin elvyttää vielä liottamalla? Idea ymmärtääkseni on, että lasimembraanin huokosissa on jatkuvasti kosteutta.
VilleJ kirjoitti:Erillinen sauvamallinen elektrodi vaatii kuitenkin itse yksikönkin ja ovat ihan eri hintaluokassa kuin 40 kybää...
Mä ostin joskus markka-aikaan Bebekistä mittarin, jossa elektrodi on kaapelin päässä, enkä pitänyt hintaa kovin pahana. Olen pitänyt mittarin tuloksia sunnilleen yhtä luotettavina kuin tippatestejäkin. Minusta mittarissa on käyttömukavutta enemmän eikä väriä tarvitse yrittää tulkita. Kalibrointikin pysyy melko kiitettävästi kohdillaan.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

VilleJ kirjoitti:En tiedä, kuinka tarpeellista on erillinen pH-mittarin osto, kun tippatestit ajavat saman asian. Mittarin hintaan kuitenkin pitää lisätä vielä kalibrointiliuokset sekä säilytysneste. Parikymppia siis...
---
Mutta onhan pH-mittari tietysti kätevä mitata, jos paljon mittailee...
No minulla on tuo Tetran tippatesti, jossa menee vähän arvailuksi noiden värien kanssa, jos kaipaa tarkempaa kuin "alle 7". Onko joku muu tippatesti tarkempi?
Ja tosiaan, pH on ainakin tällä hetkellä seurattava koko ajan, mittaan 2-3 kertaa viikossa.

Ja juu, olen katsellut noitakin mittareita, joissa se anturimikälie on siellä johdon päässä, vaan niissä liikutaan jo ihan eri hintaluokassa.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Ville K. kirjoitti:Näin juuri muistelinkin. Olen itse sen verran laiska, että en jaksaisi olla jatkuvasti kyttäämässä, joko kaikki säilytyskupin vesi on haihtunut.
On se sen verran tiivis, että kyllä se neste siellä kuukauden päivät pysyy :)
Osaatko sanoa, onko kuivunut elektrodi täysin käyttökelvoton vai voiko elektrodin elvyttää vielä liottamalla? Idea ymmärtääkseni on, että lasimembraanin huokosissa on jatkuvasti kosteutta.
Ainakin valmistaja suosittaa, että jos elektrodi pääsee kuivumaan, niin sitä huljutellaan jokunen tunti säilytysliuoksessa - 3M KCl. Tosin eihän se hyvää tee elektrodilla, jos sen laskee kuivahtamaan, eikä usean tunnin huljuttelu takaa, että mittari toimi oikein. Parempi siis pitää kosteana sitä kaiken aikaa ;)

Tuossa Combo mallissa on vaihdettava elektrodi, jos vioittuu, niin selviää pelkän elektrodin vaihdolla.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

VilleJ kirjoitti: Mittarin hintaan kuitenkin pitää lisätä vielä kalibrointiliuokset sekä säilytysneste. Parikymppia siis...
Wird komplett mit Batterien (4 Stück Knopfzellen 1,5 Volt) und Kalibrierschraubendreher geliefert
Jaa, ymmärsinkö mä tämän ihan väärin...
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

VilleJ kirjoitti:
Ville K. kirjoitti:Näin juuri muistelinkin. Olen itse sen verran laiska, että en jaksaisi olla jatkuvasti kyttäämässä, joko kaikki säilytyskupin vesi on haihtunut.
On se sen verran tiivis, että kyllä se neste siellä kuukauden päivät pysyy :)
No niin, ja kolmas Ville mukaan keskusteluun :D . Minulta löytyy tuosta Hannan pH-mittarista vanhempi malli (muotoilultaan hieman kulmikkaampi) ja siinä elektrodin suojakuppi ainakin on ilman mitään tiivistettä. Kuppiin mahtuva säilytysliuoksen määräkin on niin pieni, että liuosta saa lisäillä vähintään viikoittain, ettei elektrodi kuivu.
Siksi säilytinkin mittaria yleensä vesilasissa [;)]

T:Ville
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Varsin Villeksi käy tämä keskustelu :D . Eli siis Ville V: olet kuitenkin ollut tyytyväinen tuohon mittariisi, eli se näyttää sitä mitä pitääkin? Se tuossa kuitenkin seätärkein ominaisuus on...
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Minulla on ollut kyseinen mittari nyt kaksi vuotta. Hyvin toimii edelleen ja olen ollut tyytyväinen. Elektrodi tosiaan pääsee helposti kuivahtamaan, jos ei muista lisätä kuppiin litkua. Pari kertaa näin onkin tapahtunut, mutta kummasti vaan edelleen mittaa ilman virhettä... mutta ehkä tosiaan kannataisi virittää joku kuppisysteemi säilytyspaikaksi.

Voin suositella kyseistä kapinetta edullisuutensa ja toimivuutensa vuoksi.

-Juissi
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Me tilattiin Hannan mittari(Linkin kuvassa oleva) tuossa jokunen aika sitten Aquaristicshopista n. 40 euroa.
Matkaan kuulemma olisi pitänyt tulla kalibrointinesteet ja säiläri, mutta ei sellasia näkynyt.

TAS:silta(seuralta) sai ostettua kalibrointinestettä, halvalla.
Treen Corallista sai vitosella hyvän satsin säilytysnestettä matkaan. Ja hyvin on toiminut, jos se nyt näyttää oikein.
Kalibroimme sen kerran, niin ainakin Seran tippatestit heittävät asteen verran.
Seran tipalla sain altaastani 6,5, mikä olis ihanne niin Hannalla mitatessa tuli yli 7.
Muita tippatestejä en ole vielä kokeillut.

Ostokseen olen tyytyväinen, kun mittari on helppo säilyttää ja sillä on vaivaton ottaa pH. Kliks vaan.
Ja jos sitä pH:ta mittailee, niin kyllä pitkällä aikavälillä tippatesteihin enempi rahaa kuluu.
Ainakin minulla. :mrgreen:
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

VesiEläin kirjoitti:Kalibroimme sen kerran, niin ainakin Seran tippatestit heittävät asteen verran.
Öhm, mömmöm.. Millä olet kontrolloinut, että mittari näyttää edelleen oikein, jos se on vain kerran kalibroitu? Tyypillisesti näitä pocket malleja saa kalibroida kuukauden-parin välein, varsinkin jos toimii yksipistekalibraatiolla. Kaksipistemittarit ovat varmempia.
Matkaan kuulemma olisi pitänyt tulla kalibrointinesteet ja säiläri, mutta ei sellasia näkynyt.
Kai sää pyysit niitä erikseen vielä?? Käsittääkseni noi toimitaan kyllä ilman mitään litkuja tai sitten pakettina, jossa on litkut mukana, mutta paketti maksaa enempi.

Hannan kertakäyttöliuospusseja saa ainakin jostain vihermyymälöistä, jotka myyvät mittareitakin. Itse olen ostanut jostain viherliikkeestä sähkönjohtokykyyn soveltuvan kalibrointinesteen aikoinani.
Myfyriwr
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Täällä löytyy tuosta se uudempi malli jossa on suojakuppi eikä valittamista ole ollut.

Kestää aika kauan ilman kalibrointia (~4-5vk ja silloinkin heitto 0.1), ja kaksipisteisenä luotettavampi. Nopea ja huomattavasti mukavampi käyttää kuin tippatesti ainakin omasta mielestä :mrgreen:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

VilleJ kirjoitti:Millä olet kontrolloinut, että mittari näyttää edelleen oikein, jos se on vain kerran kalibroitu? Tyypillisesti näitä pocket malleja saa kalibroida kuukauden-parin välein, varsinkin jos toimii yksipistekalibraatiolla. Kaksipistemittarit ovat varmempia.
Mittari on kaksipisteinen.
Testasin huvikseen äsken pH:n altaastani; Seralla(Kaksi eri pH-testiä). Sera näytti molemmilla testeillä ~6 ja Hanna 7.3.
Kalibroimme mittarin heti kun saimme nelosen ja seiskan nesteet hankittua. Mittari on ollut käytössä meillä kuukauden päivät.
Joo, nesteet olis varmaan pitänyt tilata sitten erikseen, luulisi että kaupattais samassa, kun kerta ovat niin tärkeitä. :roll:
fisu05
Starting Member
Starting Member

kuivumisesta

Viesti Kirjoittaja fisu05 »

Meillä käytetään parafilmiä säilytysastia ja mittakennon kohdalla. Saa "tiukan" paketin, jolloin nesteet eivät haihdu. Kaksi kalibrointi liuosta niin saat parhaan tuloksen. Kolmas jos vielä löytyy, mittaa tämän pH ja kun tiedät tämän oikean pH:n niin paikkaansa pitävyyden saat parhaiten.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Kyseistä mittaria on testattu pH4 , pH7 ja pH10 nesteillä ja oikein näyttää. Ero tippatestiin vain on 1pH aste, eli melkoinen? Arvot mitattiin heti kalibroinnin jälkeen.
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Kyllä sitä kalibroida pitää. Minulla on pahimmillaan ryöminut yli 0.5 astetta pieleen parissa kuukaudessa. Olen kuitenkin huomannut, että ainakin minun mittarillani riittää, kun kalibroi vain seiskan litkulla.

-Juissi
Ville V
Senior Member
Senior Member

ParratonMonni kirjoitti: :D . Eli siis Ville V: olet kuitenkin ollut tyytyväinen tuohon mittariisi, eli se näyttää sitä mitä pitääkin? Se tuossa kuitenkin seätärkein ominaisuus on...
Mittarin hinta-laatusuhteeseen olen ollut tyytyväinen. Haittaouolena on ollut juuri tuo elektrodin kuivuminen.
Itse kuitenkin suosin Ville K:n mainitsemia mittareita, joissa on erillinen anturi. Tällaisiin mittareihin kun voi valita miten hyvän elektrodin haluaa hankkia. Tosin pelkän erillisen elektrodin hinnalla saa jo tuon pocket mallin mittarin :D .

pH:n mittaus keskusteluissa mittarin hankintaa perustellaan usein mittauksen nopeudella. Väittäisin kuitenkin, että tippatestin saa suoritettua nopeammin [;)] pH:n mittaus kun ei ole niitä nopeinpia mittauksia (johtuen anturin toimintaperiaatteesta),

Huomion arvoisia seikkoja pH-elektrodin käytössä on myös se, että veden mineraali pitoisuus ei saa olla kovin alhainen (johtuen anturin toimintaperiaatteesta). Eli jos veden sähkönjohtavuus on reilusti alle 100 MirkoSiemenssiä, kannattaa mittaus suorittaa esim. erillisessä astiassa, johon lisätään hieman suolaa nostamaan sähkönjohtavuutta. Ruokasuolahan ei vaikuta pH-arvoon.

ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos Ville V noista pointeista! Juuri ajattelin, että tuon mittarin kanssa mittaus käy nopeasti: sen kun lykkää pyttyyn ja -piip- mitattu on!

Ehkä siis vielä jatkan jonkin aikaa noiden tippojen kanssa... saisivat olla kyllä tarkempia, kuin tuo Tetran! Pitäisiköhän kokeilla jotain muuta merkkiä...
napne
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja napne »

ParratonMonni kirjoitti: Ehkä siis vielä jatkan jonkin aikaa noiden tippojen kanssa... saisivat olla kyllä tarkempia, kuin tuo Tetran! Pitäisiköhän kokeilla jotain muuta merkkiä...
Minä olen tykännyt JBL:n pH 6,0-7,6 tippatestistä. Värikartta tuossa on 0,2 yksikön välein ja sitä on mielestäni helppo tulkita. Pakkaus riittää noin 80 testiin, ja tuohon on olemassa myös täyttöpakkauksia, joilla on ainakin Saksassa hintaa vain 3,5 euron kieppeillä.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Ville V kirjoitti: pH:n mittaus keskusteluissa mittarin hankintaa perustellaan usein mittauksen nopeudella. Väittäisin kuitenkin, että tippatestin saa suoritettua nopeammin [;)] pH:n mittaus kun ei ole niitä nopeinpia mittauksia (johtuen anturin toimintaperiaatteesta)
Meillä merivesipuolella pH:n mittaamistarve on säännöllistä. Korallit tarvitsevat kasvamiseen kalsiumia ja sitä saadaan esim. kalsiumhydroksidistä (kalkkivesi) jota tiputetaan säännöllisesti korvausveden mukana. Toisena vaihtoehtona kalkkireaktori jonka yhteydessä käytetään CO2:ta. Medioitten vaihtotarpeen näkee hyvin pH:sta ja siinä hommassa jatkuvasti lukeva mittari on todella kätevä - kun arvo alkaa soutaa sallittujen rajojen alapäässä niin täytyisi toimia. Näitä vaihteluita ei näe tippatesteillä koska niiden lukemavirhe on ainakin +-0,2 ja mittausajankohdallakin on merkitystä.

Siis jatkuvasti mittaava pH-mittari on tosikätevä (näyttää lukemaa koko ajan) ja sen lukeminen kestää yhden vilkaisun verran aikaa - siinä ajassa tippatestejä ei edes ehdi ottaa esille.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Mikael kirjoitti: Siis jatkuvasti mittaava pH-mittari on tosikätevä (näyttää lukemaa koko ajan) ja sen lukeminen kestää yhden vilkaisun verran aikaa - siinä ajassa tippatestejä ei edes ehdi ottaa esille.
Toki jatkuva mittaus on kätevä ja nopea lukea, mutta kysyjä ei ollut vailla jatkuvaa mittausta [;)]

ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Juuei, jatkuvaa mittausta en tarvitse, "tavallisia" makeanveden altaita on vain. Eikä tuo jatkuva mittaus kai sitten oikein toimikaan makeassa vedessä, jos oikein ymmärsin? Eli vedessä pitää olla sähkönjohtamisen vuoksi hieman suolaa, että mittari toimii hyvin?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”