Tietysti tästä aiheesta on varmaan aikaisemminkin keskusteltu, mutta en löytänyt suoraan aiheeseen liittyvää (ellei hakusanani sitten ollut päin honkia)...
Pintavirtauksen pienentäminen
Valvoja: Moderaattorit
-
akvaristi
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Pintavirtauksen pienentäminen
Olisiko kenelläkään hyviä vinkkejä, miten vähentää pintavirtausta? Akvaariossani on Fluvalin sisäsuodatin (kokoa 4, akvaariossa 175 litraa) ja olen vääntänyt sen pienimmälle mahdolliselle puolelle ja kääntänyt suuttimen lasia päin, mutta virtaus on silti aika kova. Haluaisin sitä pienemmäksi, jotta rihmakalat viihtyisivät paremmin. En nimittäin itse keksi, miten sitä saisi pienennettyä (ellei sitten hanki jotain letkua siihen suuttimeen?), joten olisiko jotain hyviä "kikkakuutosia"
?
Tietysti tästä aiheesta on varmaan aikaisemminkin keskusteltu, mutta en löytänyt suoraan aiheeseen liittyvää (ellei hakusanani sitten ollut päin honkia)...
-
Hermen
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Ah, näitä vanhoja keskusteluja...
Jos haluaa välttämättä itse tehdä (
) suihkuputken suodattimeen, niin minkälaista putkea/letkua siihen kannattaa käyttää? Pehmeää ja taipuisaa silikoniletkua, jotain vähän jämäkämpää vai sitten ihan tikkusuoraa kovaa putkea? Jotain pitäisi taas askarrella, olkoon se sitten vaikka suihkuputki. 
Jos haluaa välttämättä itse tehdä (
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Yksi helppo tapa on jättää ulostulo niin reilusti pinnan alle, että virtus jakaantuu jo sillä. Toinen on ilmastin ja suuntaa suihkun alaspäin. Ilmastin jo itsessäänkin supistaa virtausta.
Eli jos ulostuoputki puhaltaa lähellä pintaa pinnan suuntaisesti, on virtaus aika kova
Tuon kun estää / minimoi, virtaus pinnassa hiljenee huomattavan paljon
Eli jos ulostuoputki puhaltaa lähellä pintaa pinnan suuntaisesti, on virtaus aika kova
-
Kalallinen
- Senior Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti: