Pintavirtauksen pienentäminen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Pintavirtauksen pienentäminen

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Olisiko kenelläkään hyviä vinkkejä, miten vähentää pintavirtausta? Akvaariossani on Fluvalin sisäsuodatin (kokoa 4, akvaariossa 175 litraa) ja olen vääntänyt sen pienimmälle mahdolliselle puolelle ja kääntänyt suuttimen lasia päin, mutta virtaus on silti aika kova. Haluaisin sitä pienemmäksi, jotta rihmakalat viihtyisivät paremmin. En nimittäin itse keksi, miten sitä saisi pienennettyä (ellei sitten hanki jotain letkua siihen suuttimeen?), joten olisiko jotain hyviä "kikkakuutosia" :mrgreen: ?

Tietysti tästä aiheesta on varmaan aikaisemminkin keskusteltu, mutta en löytänyt suoraan aiheeseen liittyvää (ellei hakusanani sitten ollut päin honkia)...
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Suihkuputkella. [;)]
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

mikä on suihkuputki? onko se se missä on niitä reikiä jonossa?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kyllä. Niitä saa kaikista akvaariokaupoista tai TeeSeItse menetelmällä poraamalla vaikka johonkin putkeen(Ennenvanhaan kaupasta löytyi kaardemummaputkia :D) poralla, pienellä terällä reikiä. Päähän toki tulppa, että virta kulkee pelkästään reijistä.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Kiitos, täytyy kysellä kun seuraavan kerran käyn ostoksilla akvaariokaupassa. Tee-se-itse-menetelmällä en minä ainakaan tumpelona saa mitään aikaan :mrgreen: .
Hermen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Ah, näitä vanhoja keskusteluja...

Jos haluaa välttämättä itse tehdä ( :roll: ) suihkuputken suodattimeen, niin minkälaista putkea/letkua siihen kannattaa käyttää? Pehmeää ja taipuisaa silikoniletkua, jotain vähän jämäkämpää vai sitten ihan tikkusuoraa kovaa putkea? Jotain pitäisi taas askarrella, olkoon se sitten vaikka suihkuputki. :mrgreen:
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

kovaa putkea minä suosittelisin...
Sissie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sissie »

Meillä käytetty ihan perus puutarhaletkua... mutta mitä jämäkämpi, sen parempi, sanoisin minä. Meidänkin puutarhaletku on vähän sellainen väliaikaisratkaisu, aika ruma.
Hurahatanut akvaarionhoitoon...
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Voi kauhistus, ku oon ollu joskus pari vuotta sitten tumpelo, ku en ole tiennyt et mikä on suihkuputki..
Vanhojen keskustelujen nosto on ehdottomasti kielletty :mrgreen:
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
try-out
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja try-out »

Yksi helppo tapa on jättää ulostulo niin reilusti pinnan alle, että virtus jakaantuu jo sillä. Toinen on ilmastin ja suuntaa suihkun alaspäin. Ilmastin jo itsessäänkin supistaa virtausta.

Eli jos ulostuoputki puhaltaa lähellä pintaa pinnan suuntaisesti, on virtaus aika kova 8O Tuon kun estää / minimoi, virtaus pinnassa hiljenee huomattavan paljon
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Itse olen käyttänyt virtauksen pienentämiseen suodatin mattoa, joka on toiminut tehtävässään hyvin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”