Kuinka suuri allas pariskunnalle punakirjoahvenia?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
muuriset
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Kuinka suuri allas pariskunnalle punakirjoahvenia?

Viesti Kirjoittaja muuriset »

Haluaisin tietää, kuinka iso pitäis olla punakirjo pariskunnan allas vähintään?
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

sais se vähintään olla 200-250l
muuriset
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Onpa aika ihme juttu

Aika kummaa, miten tiedot altaiden koosta vaihtelee. Varsinkin eri maissa.

Jenkkiläisellä sivustolla, joka on tosi kattava kirjoahventen tietopankki, sanottiin, että pariskunnalle Punakirjoahvenia altaaksi sopii noin 50 - 90 litranen, siis siellähän se ilmoitettiin 15 - 25 gallonaa. Ja samanlaisia allaskokoja oli yhellä englantilaisella sivustolla.

Ei voi muuta kuin ihmetellä.
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

no jos kala kasvaa n.12-14cm pituiseksi niin en minä sitä mihinkään 50litraiseen laittaisi.yritin itse kanssa etsiä tietoa mutta eipä sitä oikein ole saatavilla.mulla on 460l ja siinä ne ainakin on pärjännyt eihän noi tosin mitään hirvittävän vilkkaita ole...

-Mika
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kyllä minä aivan vähintään 150 litraa niille soisin. Eivät ne mitään superisoja tai säntäileviä ole, mutta kyllä ne 200 litraa ansaitsisivat. Eipä ulkolaisiin sivustoihin aina kannata niin luottaa. Meneehän tonnikalakin purkkiin [;)]
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
muuriset
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Ulkolaiset sivustot

Miksi ulkolaisiin sivustoijin ei kannata luottaa.

Onko suomesta tullut jokin akvaariotietämyksen huippumaa, vai onko muunmaalaiset niinpaljon tietämättömämpiä.

Eikös suurinosa noista akvakirjoistakin ole ulkolaisten tekemiä. Ja eikö noi kalojen vaatimuksetkin tule ulkolaisilta kalojen välittäjiltä.

Mulla noi punakirjot on 200l tankissa, jossa ei oo muita fisuja (enää) tappovat vaimonsakanssa muut asukit, poikastenhoidon yhteydessä
mirlin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mirlin »

Mulla noi punakirjot on 200l tankissa, jossa ei oo muita fisuja (enää) tappovat vaimonsakanssa muut asukit, poikastenhoidon yhteydessä
:twisted: :twisted: no näähän ovat reviiritietoisia kaloja, ja näköjään tehneet itsellensä laji altaan :twisted: :mrgreen: , ei vaineskaan .... tollainen 150 l pitäis riittää noille kummasti , koska ei noista nytt niin isoja kuitenkaan tule.
mulla oli 500l aikaisemmin affenia ( myös punakirjoja ) niin nää olivat kyllä säyseitä fisuja ,huom eivät tehneet pahaa kärpäsellekkään [;)] ( paitsi onnistuivat syömään aina kaikki omat poikueet, siinä ne olivat hyviä :twisted: )
Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Re: Ulkolaiset sivustot

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

muuriset kirjoitti:Onko suomesta tullut jokin akvaariotietämyksen huippumaa, vai onko muunmaalaiset niinpaljon tietämättömämpiä.
Itse asiassa suomessa suositaan luonnonmukaisuutta, kestäviä kalaratkaisuja ja eettisyyttä enemmän kuin ulkomailla yleensä.
muuriset kirjoitti:Eikös suurinosa noista akvakirjoistakin ole ulkolaisten tekemiä. Ja eikö noi kalojen vaatimuksetkin tule ulkolaisilta kalojen välittäjiltä.
Ovat suurin osa kirjoista ulkolaisten tekemiä. Luonnollisest, niitä kun on suhteessa hieman suomalaisia enemmän. Vaan aina painettu sana ei ole laki, omien aivojen käyttäminen on ihan sallittua [;)] Eikä kalojen vaatimukset tule ulkolaisilta kalojen välittäjiltä vaan ne tulkitaan kalojen biotoopin, elintapojen, koon ja monen muun seikan perusteella. Ei kukaan niitä tyhjästä "keksi". Useat välittäjät kyllä ilmoittavat sopimattomia lukuja saadakseen isoja kaloja myydyiksi, markkinavoimat tässä harrastuksessa sääli kyllä usein jylläävät.
muuriset kirjoitti:Mulla noi punakirjot on 200l tankissa, jossa ei oo muita fisuja (enää) tappovat vaimonsakanssa muut asukit, poikastenhoidon yhteydessä
Tuo kertonee jotain ontuvasta akvaariotietämyksestä, eikö? [;)]

Minä en ainakaan tuota kalaa kovinkaan pieneen laittaisi ainakaan toisten kalojen seuraan nimenomaan tuon aggressiivisuutensa takia. Kaikki mikä mahtuu suuhun myös menee sinne ja välillä vähän muukin. Kivoja kaloja mutta omalla tavallaan vaativia.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Ulkolaiset sivustot

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Aggressiivisia mutta kiehtovia ja äärimmäisen kauniita kaloja ovat kyllä.

Tuohon syömiseen vielä, että se ei tosiaan vielä tarkoita mitään jos kala ei mahdukkaan suuhun, henkensä se saattaa silti menettää.

Oma mielipiteeni on, että pariskunta lajiakvaariossa ja tämä kala on ehdottomasti parhaimmillaan, joku partamonni kaveriksi ja litroja tuollaiset 120-200 (riippuen muodosta, korkeuttahan nämä eivät altaaltaan juurikaan vaadi) ja kalat pärjäilevät luultavasti mitä mainioimmin, herkkiähän nämä eivät minkään mittapuun mukaan ole.
Toinen juttu sitten tietysti on se, että nämä kalat tykkäävät "vähän" kutea, eli se pariskunta ei luultavasti siellä hirveän kauaa kahdestaan ole...
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
Milli
Starting Member
Starting Member

...

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mulla olleet nyt 160 litrasessa, pieniä vielä ovat, n. 5 cm, joten kutukaan ei vielä ole ollut ajankohtaista. Siellä minä ne nyt kuitenkin olen ajatellut yhdessä (vain punakirjot + partis) pitää, ja toivon että pärjäilevät [:I] .

Mistä voisi löytyä tietoa punatimanttiahvenesta, kun sellaisista olen kuullut puhuttavan mutta netissä ei siitä ole tietoa missään? 8-)

Lukuunottamatta tätä:

"Minusta tuntuu, että lifalilejä on kyllä näkynyt kaupoissa aina silloin tällöin. Joskus varmaan myyty tavallisen punakirjoahvenen (H. bimaculatus) sijasta. Lajilla ei ole suomenkielistä nimeä, mutta muistelen joskus nähneeni kauppanimenä jotain timanttiin liittyvää. Punatimanttiahven? Timanttipunakirjoahven?"

Sitten jos katsoo vaikka Hemichromis lifalili, niin tulee vaan vähän sekalaista ja kovin vaihtelevaa tietoa. :?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kaipaatko jotain erityistä tietoa Milli? FishBase antaa ainakin peruslitanian - klik.

Kannattaa lukaista myös tämä:

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=22611
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Anti-hero
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

Itse en laittaisi ainakaan mitään muita kaloja jos allas on alle 200 litrainen. Nämä ovat meinaa ainakin kutuaikaan tosi agressiivisia, jopa piilossa kannon alla olevat ripsimonnit saavat kyytiä. Mulla ne on 300 litraisessa ja hyvin pärjäilevät. ja mulla on siis 2 paria. Toisilleen eivät ole tehneet yhtään mitään, ei edes kutuaikaan mikä on aika outoa, ainoastaan muita kaloja hätistelevät ja ajavat takaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”