Kuinka suuri allas pariskunnalle punakirjoahvenia?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kuinka suuri allas pariskunnalle punakirjoahvenia?
Haluaisin tietää, kuinka iso pitäis olla punakirjo pariskunnan allas vähintään?
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
-
- Junior Member
- Viesti:
Onpa aika ihme juttu
Aika kummaa, miten tiedot altaiden koosta vaihtelee. Varsinkin eri maissa.
Jenkkiläisellä sivustolla, joka on tosi kattava kirjoahventen tietopankki, sanottiin, että pariskunnalle Punakirjoahvenia altaaksi sopii noin 50 - 90 litranen, siis siellähän se ilmoitettiin 15 - 25 gallonaa. Ja samanlaisia allaskokoja oli yhellä englantilaisella sivustolla.
Ei voi muuta kuin ihmetellä.
Jenkkiläisellä sivustolla, joka on tosi kattava kirjoahventen tietopankki, sanottiin, että pariskunnalle Punakirjoahvenia altaaksi sopii noin 50 - 90 litranen, siis siellähän se ilmoitettiin 15 - 25 gallonaa. Ja samanlaisia allaskokoja oli yhellä englantilaisella sivustolla.
Ei voi muuta kuin ihmetellä.
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
-
- Junior Member
- Viesti:
Ulkolaiset sivustot
Miksi ulkolaisiin sivustoijin ei kannata luottaa.
Onko suomesta tullut jokin akvaariotietämyksen huippumaa, vai onko muunmaalaiset niinpaljon tietämättömämpiä.
Eikös suurinosa noista akvakirjoistakin ole ulkolaisten tekemiä. Ja eikö noi kalojen vaatimuksetkin tule ulkolaisilta kalojen välittäjiltä.
Mulla noi punakirjot on 200l tankissa, jossa ei oo muita fisuja (enää) tappovat vaimonsakanssa muut asukit, poikastenhoidon yhteydessä
Onko suomesta tullut jokin akvaariotietämyksen huippumaa, vai onko muunmaalaiset niinpaljon tietämättömämpiä.
Eikös suurinosa noista akvakirjoistakin ole ulkolaisten tekemiä. Ja eikö noi kalojen vaatimuksetkin tule ulkolaisilta kalojen välittäjiltä.
Mulla noi punakirjot on 200l tankissa, jossa ei oo muita fisuja (enää) tappovat vaimonsakanssa muut asukit, poikastenhoidon yhteydessä

mulla oli 500l aikaisemmin affenia ( myös punakirjoja ) niin nää olivat kyllä säyseitä fisuja ,huom eivät tehneet pahaa kärpäsellekkään
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Re: Ulkolaiset sivustot
Itse asiassa suomessa suositaan luonnonmukaisuutta, kestäviä kalaratkaisuja ja eettisyyttä enemmän kuin ulkomailla yleensä.muuriset kirjoitti:Onko suomesta tullut jokin akvaariotietämyksen huippumaa, vai onko muunmaalaiset niinpaljon tietämättömämpiä.
Ovat suurin osa kirjoista ulkolaisten tekemiä. Luonnollisest, niitä kun on suhteessa hieman suomalaisia enemmän. Vaan aina painettu sana ei ole laki, omien aivojen käyttäminen on ihan sallittuamuuriset kirjoitti:Eikös suurinosa noista akvakirjoistakin ole ulkolaisten tekemiä. Ja eikö noi kalojen vaatimuksetkin tule ulkolaisilta kalojen välittäjiltä.
Tuo kertonee jotain ontuvasta akvaariotietämyksestä, eikö?muuriset kirjoitti:Mulla noi punakirjot on 200l tankissa, jossa ei oo muita fisuja (enää) tappovat vaimonsakanssa muut asukit, poikastenhoidon yhteydessä
Minä en ainakaan tuota kalaa kovinkaan pieneen laittaisi ainakaan toisten kalojen seuraan nimenomaan tuon aggressiivisuutensa takia. Kaikki mikä mahtuu suuhun myös menee sinne ja välillä vähän muukin. Kivoja kaloja mutta omalla tavallaan vaativia.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Re: Ulkolaiset sivustot
Aggressiivisia mutta kiehtovia ja äärimmäisen kauniita kaloja ovat kyllä.
Tuohon syömiseen vielä, että se ei tosiaan vielä tarkoita mitään jos kala ei mahdukkaan suuhun, henkensä se saattaa silti menettää.
Oma mielipiteeni on, että pariskunta lajiakvaariossa ja tämä kala on ehdottomasti parhaimmillaan, joku partamonni kaveriksi ja litroja tuollaiset 120-200 (riippuen muodosta, korkeuttahan nämä eivät altaaltaan juurikaan vaadi) ja kalat pärjäilevät luultavasti mitä mainioimmin, herkkiähän nämä eivät minkään mittapuun mukaan ole.
Toinen juttu sitten tietysti on se, että nämä kalat tykkäävät "vähän" kutea, eli se pariskunta ei luultavasti siellä hirveän kauaa kahdestaan ole...
Tuohon syömiseen vielä, että se ei tosiaan vielä tarkoita mitään jos kala ei mahdukkaan suuhun, henkensä se saattaa silti menettää.
Oma mielipiteeni on, että pariskunta lajiakvaariossa ja tämä kala on ehdottomasti parhaimmillaan, joku partamonni kaveriksi ja litroja tuollaiset 120-200 (riippuen muodosta, korkeuttahan nämä eivät altaaltaan juurikaan vaadi) ja kalat pärjäilevät luultavasti mitä mainioimmin, herkkiähän nämä eivät minkään mittapuun mukaan ole.
Toinen juttu sitten tietysti on se, että nämä kalat tykkäävät "vähän" kutea, eli se pariskunta ei luultavasti siellä hirveän kauaa kahdestaan ole...
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
...
Mulla olleet nyt 160 litrasessa, pieniä vielä ovat, n. 5 cm, joten kutukaan ei vielä ole ollut ajankohtaista. Siellä minä ne nyt kuitenkin olen ajatellut yhdessä (vain punakirjot + partis) pitää, ja toivon että pärjäilevät
.
Mistä voisi löytyä tietoa punatimanttiahvenesta, kun sellaisista olen kuullut puhuttavan mutta netissä ei siitä ole tietoa missään?
Lukuunottamatta tätä:
"Minusta tuntuu, että lifalilejä on kyllä näkynyt kaupoissa aina silloin tällöin. Joskus varmaan myyty tavallisen punakirjoahvenen (H. bimaculatus) sijasta. Lajilla ei ole suomenkielistä nimeä, mutta muistelen joskus nähneeni kauppanimenä jotain timanttiin liittyvää. Punatimanttiahven? Timanttipunakirjoahven?"
Sitten jos katsoo vaikka Hemichromis lifalili, niin tulee vaan vähän sekalaista ja kovin vaihtelevaa tietoa.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mistä voisi löytyä tietoa punatimanttiahvenesta, kun sellaisista olen kuullut puhuttavan mutta netissä ei siitä ole tietoa missään?

Lukuunottamatta tätä:
"Minusta tuntuu, että lifalilejä on kyllä näkynyt kaupoissa aina silloin tällöin. Joskus varmaan myyty tavallisen punakirjoahvenen (H. bimaculatus) sijasta. Lajilla ei ole suomenkielistä nimeä, mutta muistelen joskus nähneeni kauppanimenä jotain timanttiin liittyvää. Punatimanttiahven? Timanttipunakirjoahven?"
Sitten jos katsoo vaikka Hemichromis lifalili, niin tulee vaan vähän sekalaista ja kovin vaihtelevaa tietoa.

-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kaipaatko jotain erityistä tietoa Milli? FishBase antaa ainakin peruslitanian - klik.
Kannattaa lukaista myös tämä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=22611
Kannattaa lukaista myös tämä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=22611
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Itse en laittaisi ainakaan mitään muita kaloja jos allas on alle 200 litrainen. Nämä ovat meinaa ainakin kutuaikaan tosi agressiivisia, jopa piilossa kannon alla olevat ripsimonnit saavat kyytiä. Mulla ne on 300 litraisessa ja hyvin pärjäilevät. ja mulla on siis 2 paria. Toisilleen eivät ole tehneet yhtään mitään, ei edes kutuaikaan mikä on aika outoa, ainoastaan muita kaloja hätistelevät ja ajavat takaa.