Eheim Prof. II 2026 ja lämmitin 200-300wattia.

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
oppo
Senior Member
Senior Member

Eheim Prof. II 2026 ja lämmitin 200-300wattia.

Viesti Kirjoittaja oppo »

Viikon loppupuolella saamme uuden altaan ja paketin varustus on hieman puutteellinen. Siinä on kaksi sisäsuodatinta ja allas pinta-alaa on kuitenkin 317litraa. Joten ulkosuodatin siihen on hankittava. Sitten toinen mikä uupuu on tuo lämmitin.

Elikkäs riittäneekö tuo Eheim Professional II 2026? Vai pitäisikö ostaa 2028? Vai onko se sitten taas liian tehokas? Sen lisäksi olisi joko molemmat sisäsuodattimet tai vain toinen, malleja myyjä ei muistanut mutta tehokkuudet tiesi eli: 1200l/h ja 400l/h ja ehemin olivat.

Sitten lämmitin, olisiko kuitenkin varmempaa ottaa tuollainen 300wattinen lämppäri? Vai mitä suosittelette tähän purkkiin?

8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ota se 2028. Ei ole liian tehokas, itselläni oli kaksi sellaista 330 litraisessa ja nykyisisn on 400 litraisessa myöskin kaksi.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

Mulla on 325 litraisessa Eheim prof II 2026, ja se on riittänyt oikein hyvin. Ei tarvitse puhdistaa kuin noin kerran kuussa. Roskia keräämässä altaassa on Eheimin sisäsuodatin.

Eheimillä ei taida olla sisäsuodatinta, joka pumppaisi 1200l/h. Tuollaisia noin 400 l/h pumppaavia on useitakin malleja. Kyllä yksi sellainen riittää roskan kerääjäksi tuohon sun altaaseen.

Mulla on 300 W lämmitin (lämpö 26 astetta) tuossa altaassa, ja kun sun allas on lähes saman kokoinen niin suosittelisin tuota kokoa.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Ostapa suosiolla se 2028. 2026 on liian pieni tuohon altaaseen, vaikka se aina 350 litraan asti riittäisikin "paperilla".
1200l/h ja 400l/h ja ehemin olivat.
Tulee mieleen joku 2008/2010 ja 2052. Elleivät ole jotain vanhempaa mallia, jota ei enää valmisteta.

Lämmittimeksi usein suositellaan yläkanttiin ostamista, jolloin lämmittimien ei tarvitse olla jatkuvasti päällä, mutta toisaalta taas suositellaan kahta pienempää lämmitintä, jotta lämmittimen hajotessa ei vesi kuumenisi liikaa (ainakaan nopeasti). Voihan olla, että lämmitintä et tarvitse lainkaan, jos asunnossasi on lämmintä, etkä esim. kiekkoja altaassasi pitele.. Itsellänikin on kaksi lämmitintä kaapissa, kun purkit hehkuvat ilman niitäkin...
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

2026 ja 2028:n tehoissa ei oikeastaan ole eroa, Eheim Prof. II 2026 pyörrittää muistaakseni 950 l/h ja Eheim Prof. II 2028 1050 l/h. Suurin ero noissa on suodatintilavuudessa, Eheim Prof. II 2028:ssa 7.9 l ja Eheim Prof. II 2026:ssa 4.9 l. 2028:ssa on siis 1 suodatinkori enemmän kuin 2026:ssa.

Minun mielestä kannattaa kyllä ottaa Eheim Prof. II 2028 jos vain kukkaro antaa sille mahdollisuuden, jos virtausta on liian paljon niin voi aina rajoittaa virtausta suodattimesta. Noissa Eheim Prof. II malleissahan on sellainen mahdollisuus olemassa.

Lämmitintä ei välttämättä tarvi ollenkaan, ainakin meillä lämmitin osottautui turhaksi hankinnaksi. Lämmöt ovat ilmankin pysytelleet tarpeeksi, joskus jopa liian korkealla, ilman lämmitintä. Jos lämmitintä harkitsee niin paras ratkaisu on varmaan kahden pienempitehoisen hankinta yhden tehokkaan sijasta, tällä tavoin saa lämmityksen tasaisemmaksi.
Viimeksi muokannut Sam Salonen, 09:27, 29.07.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

skare kirjoitti:Mulla on 325 litraisessa Eheim prof II 2026, ja se on riittänyt oikein hyvin. Ei tarvitse puhdistaa kuin noin kerran kuussa. Roskia keräämässä altaassa on Eheimin sisäsuodatin.
Kerran kuussa on mielestäsi hyvä? Itse putsailen ulkosuodattimiani kaksi kertaa vuodessa ja samaa olen kuullut muiltakin. Minusta suodattimesi kuulostaa pahasti alimitoitetulta, mutta jos itse olet tyytyväinen niin...
skare kirjoitti:Eheimillä ei taida olla sisäsuodatinta, joka pumppaisi 1200l/h. Tuollaisia noin 400 l/h pumppaavia on useitakin malleja. Kyllä yksi sellainen riittää roskan kerääjäksi tuohon sun altaaseen.
Eikös Eheimin 2252 sisäprutkutin pumppaa juuri tuon 1200 l/ h, vai muistelenko omiani?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

skare kirjoitti:Mulla on 325 litraisessa Eheim prof II 2026, ja se on riittänyt oikein hyvin. Ei tarvitse puhdistaa kuin noin kerran kuussa. Roskia keräämässä altaassa on Eheimin sisäsuodatin.
Oho! 8O Itse olen meidän 2026:sta putsaillut 2-3 kertaa vuodessa, allas siis 285 litrainen ja aika runsaasti kansoitettu. Roskia keräämässä meillä on Eheimin 2010 joka puhdistetaan joka toinen tai kolmas viikko.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

/sam kirjoitti:Minun mielestä kannattaa kyllä ottaa Eheim Prof. II 2028 jos vain kukkaro antaa sille mahdollisuuden, jos virtausta on liian paljon niin voi aina rajoittaa virtausta suodattimesta. Noissa Eheim Prof. II malleissahan on sellainen mahdollisuus olemassa.
...
Jos lämmitintä harkitsee niin paras ratkaisu on varmaan kahden pienempitehoisen hankinta yhden tehokkaan sijasta, tällä tavoin saa lämmityksen tasaisemmaksi.
Juup no sitä minä itsekkin mietiskelin että kannattaisi varmaan ottaa tuo 2028. Hintaerokaan ei ole paha Eheim 2026 maksaa 158.45 EUR ja Eheim 2028 maksaa 214.48 EUR (saksassa massoineen, http://www.aquaristikshop.com). Millä tuota virtausta säädetään? Kuristimilla? Pitääkö siihen ostaa jokin lisävempain(kuristin)?

Mari kirjoitti:Kerran kuussa on mielestäsi hyvä? Itse putsailen ulkosuodattimiani kaksi kertaa vuodessa ja samaa olen kuullut muiltakin. Minusta suodattimesi kuulostaa pahasti alimitoitetulta, mutta jos itse olet tyytyväinen niin...

Eikös Eheimin 2252 sisäprutkutin pumppaa juuri tuon 1200 l/ h, vai muistelenko omiani?
Tuota samaa mietin minäkin että pitääkö ulkosuodatin todella pestä kerran kuukaudessa.. Minä kun ajattelin päästä helpommalla sen kanssa. Ja tuohon 2252 olen minäkin päätynyt kun eheimin mallistoa tutkin.

Noiden siis pitäisi riittää tuon tulevan 2028 ja tuon joka pumppaa 1200l/h(mahd.2252)? Ja siivousrutiini 2-4kertaa vuodessa? Kuinkas usein massat vaihdetaan? Onko muuten kellään mitään arviota paljonko tuommoinen 2028 painaa?

Taidanpa päätyä ostamaan tuon 2028 ja lämmittimen joko sen 300wattisen tai kaksi 150wattista? (vai muita ehdotuksia..)

8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

jos virtausta on liian paljon niin voi aina rajoittaa virtausta suodattimesta.
Ennemminkin ehdottaisin suihkuputken kiinnittämistä. Virtaus ei tällöin ole lainkaan voimakasta - etenkin jos sen kääntää lasia vasten.

Tuohon 2052:een, joka muuten todellakin pumppaa 1200 l/h, olen itse kiinnittänyt nokkaan suihkuputken myös.

Itse joudun tosin putsailemaan sisäsuodatinta jopa kahden viikon välein (joskus viikonkin), kun kaatelen sen verran reippaasti tällä hetkellä turvevettä akvaan.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

Mari kirjoitti:Minusta suodattimesi kuulostaa pahasti alimitoitetulta, mutta jos itse olet tyytyväinen niin...
Jep, olen oikein tyytyväinen, vesi on erittäin kirkasta ja vesiarvot hyvät. Suodattimista puhuttaessa kannattaisi ottaa huomioon myös altaan kalasto, ei pelkkä suodattimen pumppaustehokkuus.
/sam kirjoitti:
Oho! 8O Itse olen meidän 2026:sta putsaillut 2-3 kertaa vuodessa, allas siis 285 litrainen ja aika runsaasti kansoitettu. Roskia keräämässä meillä on Eheimin 2010 joka puhdistetaan joka toinen tai kolmas viikko.
No joo, ehkä tuli hiukan liioiteltua tuota puhdistusväliä. En itse asiassa ole pitänyt lukua milloin olen sitä puhdistanut (huuhdellut materiaalikorit ja vanun), mutta monta viikkoa siihen kuitenkin aina menee. En kuitenkaan ole odottanut siihen asti, että virtausteho laskisi... siihen asti kun odottelee niin tuo pari kertaa vuodessa on varmaan ihan realistinen arvio.

Hyviä suodattimia nuo professionelit kyllä ovat, ei tarvitse liian usein putsailla ja ovat toimineet moitteettomasti.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

skare kirjoitti:
Mari kirjoitti:Minusta suodattimesi kuulostaa pahasti alimitoitetulta, mutta jos itse olet tyytyväinen niin...
Jep, olen oikein tyytyväinen, vesi on erittäin kirkasta ja vesiarvot hyvät. Suodattimista puhuttaessa kannattaisi ottaa huomioon myös altaan kalasto, ei pelkkä suodattimen pumppaustehokkuus.
Tuskin pelkkään pumppaustehokkuuteen viitattiinkaan vaan siihen, että ulkosuodattimen putsaus kuukauden välein kertoo sellaista, ettei kaikki ole ihan kuten pitäisi. Lisäsuodatuksesta tuskin olisi haittaa oli syy ennenaikaiseen tukkeutumiseen sitten vaikkapa avokätisessä ruokinnassa tai missä hyvänsä.

Mitä suodatinmateriaaleja käytät suodattimessasi?
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”