Hedelmiina kirjoitti:Kiitokset kaikille vastauksista, mä oon tosiaan yrittäny siihen jo GH tippoja lisättyyn akvaveteen, joka oli muuttunu siniseks lisänny KH tippoja

Nyt vähän kyllä nolottaa

Paitsi että kokeilin tosiaan myös suoraan sitä KH:ta siihen akvaveteen ja aika nopeesti muuttu samantien keltaseks. Täytyy kokeilla tuota 10ml akvavesijuttua myös ja jakaa sitten kahella - kiitos infosta ja myös et josko saisin kovuutta lisättyä ja samalla ph;ta nostettua tuos altaas sil soodal... Aloitan siis mittauksen alusta sen Kh;n kohdalla.
Onko tuo GH sitten ok, kun on sitä kuutta-seiskaa?
Hehee, Kiksu tajusi näemmä mokasi, itse ihmettelin mitä selitetään eri väreistä. Tosin, jos Kh lähes 0, se muuttuu heti keltaiseksi ja hämää. Kannattaa tosiaan kokeilla myös 10 ml systeemillä. Myöskin KH ja GH ihan eri asioita. Entiset nimet kummittelevat ja hämäävät ihmisiä
GH: kokonaiskovuus
KH: karbonaattikovuus, paremminkin puskuroimiskyky
GH 6-7 on lievästi kovaa, ehkäpä keskikovaa. Tuosta kovuudesta tykkää esim. omppukotilot, monet hammaskarpit (millikset, platyt..., jos ei pehmeän veden kantaa). Helsingin vesi on about 2-3, ja pehmeää. Useat meille "pehmeän veden" kalatkin usein kestävät GH alle 10, vaikka niitä pehmeän veden fisuina pidetään. Monet plekot, monniset jne...jopa rihmakalat. Varjon kirjasta vilkuilin noita arvoja...Selailin akvakirjaa, oikeastaan en löytänyt kaloja, jotka eivät kestäisi 10 asti kovuutta, vaikka pehmeän veden fisuina pidetään. Tosin ei ole kokemusta kuin GH3 enkä koveta vettä. Luultavasti omput hyötyisivät tuosta kovuudesta, vaikka Hkin vedessäkin menee:).
KH tosiaan hyvä olla vähintään 3. Huomaa, jos nostat sitä esim. soodalla, nousee ph myös! Ongelmaa ei ole, jos ph matala, mutten on....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja.
http://www.fisutar.fi