![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
No,tällaisia ovat sitten minun "tuntemani" tapaukset:
-Siskoni ystävällä on noin 100 litrainen akvaario;jossa tällä (kin) hetkellä asustelee aivan liian paljon kaloja,myöskin sinne sopimattomia lajeja.
Akvaariossa on jo monia vuosia ollut suuri,n.20 senttinen monni (lajista ei tietoa),joka vain makaa luolassaan,jonne ei edes kunnolla mahdu.Lisäksi pohjaa täyttävät jonkin lajin monniset (6 yksilöä) ja kolme piikkisilmää.
Sitten akvaariossa on myöskin neljä tiikeribarbia; jotka vain värjöttelevät värittöminä pohjalla; ja tiikeri nuoliainen(!) joita oli alunperin vielä kaksi.Kunnes toinen niistä kuoli,joka ei ole kyllä mitenkään ihmeellistä noissa oloissa: akvaarion vesi vaihdetaan noin kerran kuukaudessa,vesiarvoja ei mitata koskaan yms..
Ja kaiken huippuna akvaariossa asustelee vielä n.25 miljoonakalan parvi;jotka vielä lisääntyvät koko ajan.Vaikka osa jo aikuisista kuoleekin.
Ainiin; ja onhan tässä samaisessa purkissa asunut "pahimmillaankin" jopa 5 kultakalaa yhtäaikaa.

>Tällekin "ystävälleni" olen yrittänyt ystävällisesti kertoa kalojen tilan vaatimuksista,elävätkö parvessa,veden vaihtoväleistä yms..Mutta ei näytä todellakaan auttavan.Olen yrittänyt suostutella heitä luopumaan joistakin kaloistaan; vaikka tämän aw:n kautta,mutta ei; sanovat vain : "Ne kuitenkin kuolee kohta"..Että sellainen tapaus.<

-Ja sitten seuraava:Eräällä tutullani on 100 litrainen akvaario; jossa asustelee tälläkin hetkellä kaksi jo yli 15 cm pituista huntupyrstökultakalaa,ovat siellä jo monta vuotta kahdestaan olleet.Vesi vaihdetaan n.kerran kuukaudessa ja pH:kin lähentelee viittä.
>Neuvoja on hänellekin annettu,mutta taitaa mennä vain kuuroille korville.Tietää kyllä kultakalojen vaatimukset mutta..
-No,jälleen kerran; siskoni "ystävällä",on kuulemma normaali muotoinen kultakala lasimaljassa ilman suodatusta,tai muuta tekniikkaa.

>Tälle henkilölle en ole kyllä päässyt neuvoja koskaan antamaan; häntä kun en oikein sinäänsä tunne; vaan kuin siskoni välityksellä..
Eli,lähes kaikkia näitä ihmisiä olen yrittänyt parhaani mukaan neuvoa,mutta ei taida kukaan kuunnella.Kunhan vain on akvaario ja siinä hienoja kaloja! Voisiko näissä tapauksissa (ainakin joisskin) ilmoittaa esim.eläinsuojelu valvojalle tai muulle vastaavalle; kun ei nuo neuvot taida kelvata..