Auttakaa aloittelijaa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

kuutamolla
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Auttakaa aloittelijaa

Viesti Kirjoittaja kuutamolla »

Hei :) Olen ihan ensikertalainen akvaarioiden ihmeellisessä maailmassa. Tietoa olen ahminut valtavasti, mutta kokemuksen puuttuessa tieto on vain iloisena sekamelskana pääni sisällä. Olen hankkinut käytettynä reilu 200 litraisen "sisustusakvaarion", jossa on kaikki tarpeellinen mukana. En ole vielä noutanut pakettia, niin en osaa suodattimien malleista yms. sanoa vielä mitään. Nyt onkin kova suunnittelu käynnissä ja kysymyksiä hirmuinen määrä.

- Ensinnäkin pohjamateriaali. Olen ymmärtänyt, että hiekka olisi hyvä. Onko näin? Ja mistä kaunista hiekkaa?
- Miten sitten kasvien kanssa. Onko niitä ihan pakko olla? Jos ei, niin mitä pitää ottaa huomioon mahdollisimman kasvitonta akvaariota perustettaessa?
- Miten hoidan kypsytyksen parhaiten? Sinänsä kiire ei ole, pikemminkin toiveena toimiva akvaario.
- Suodatuspuolesta mietityttää mattosuodatin. Mikä se on ja onko se parempi kuin normaali sisäsuodatin?
- Entäs siten se kalaston valinta. Olen käynyt liikkeessä katselemassa kaloja ja ulkonäön perusteella ajattelisin kokoonpanoksi seuraavaa: 1-2 valkoisen kirjavaa pientä kultakalaa, hunajarihmakaloja ja miljoonakaloja (olivatpa kauniita! :O) Miltä kuulostaa? Minkälaiset määrät olisivat hyviä? Ja pitäisikö lisätä jotain puhtaanapidon avuksi? Haluaisin saada akvaarion pysymään todella kauniina, joten kaikki vinkit tarpeen :) Kiekkokalatkin olivat kyllä kauniita.
- Sitten viimeinen kysymys. Minulla on nyt n. 20litrainen huonokuntoinen akvaario, joka minulle lykättiin kaloineen päivineen. Siellä oli reilu 10 platya, joista kuollut 4 viikon aikana ja kaksi partamonnia (luultavasti). Monnit näyttää voivan hyvin. Uskallanko noita monneja siirtää uuteen "puhtaaseen" akvaarioon sitten, kun se on pystytetty, vai voiko niiden mukana tulla jotain ei toivottuja "pöpöjä"? Platyt ei ole kunnossa, niitä en uskalla (enkä halua) uuteen akvaarioon siirtää. Yritän saada tuon pienen toimimaan platy akvaariona ja jos ne eivät selviä, niin laitan sinne jotain muuta pienimuotoista.

Kiitos, jos vain viitsitte auttaa! Akvaariokuume on valtava ja sormet syyhyävät eikä millään jaksaisi odottaa, että pääsee akvaariota perustamaan :D Aikuinen ihminen on kuin lapsi ennen joulua :D

Tässä vielä kuva vastaavanlaisesta akvaariosta, jos mietitte mallia tms.

Kuva
(kuva lainattu netistä)
jemina82
Starting Member
Starting Member

Re: Auttakaa aloittelijaa :)

Viesti Kirjoittaja jemina82 »

en ota kantaa tuohon kasvipuoleen mutta ei kultakaloja tuohon altaaseen vaativat todella paljon litroja.kasvavat jopa 30cm kokoisiksi..käytä tuota hakua sieltä akvaarionkypsytys myöskin alkeista löytyy paljon hyviä neuvoja :)
luki-häiriöinen mökkihöperö.
kuutamolla
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksesta :) Ei ne ilmeisesti ihan hetkessä kasva niin suuriksi? Tiedän kyllä, että myöhemmässä vaiheessa pitää sitten laittaa isompaan akvaarioon, mutta eikö ne ensimmäiset vuodet mahtuisi olemaan tuossa? Olen lukenutkin kypsytyksestä jne. aivan järjettömän määrän tietoa, mutta toivoisin vielä teiltä kommentteja kysymyksiini :)
Carnation
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Carnation »

kuutamolla kirjoitti:Hei :) Olen ihan ensikertalainen akvaarioiden ihmeellisessä maailmassa. Tietoa olen ahminut valtavasti, mutta kokemuksen puuttuessa tieto on vain iloisena sekamelskana pääni sisällä. Olen hankkinut käytettynä reilu 200 litraisen "sisustusakvaarion", jossa on kaikki tarpeellinen mukana. En ole vielä noutanut pakettia, niin en osaa suodattimien malleista yms. sanoa vielä mitään. Nyt onkin kova suunnittelu käynnissä ja kysymyksiä hirmuinen määrä.

- Ensinnäkin pohjamateriaali. Olen ymmärtänyt, että hiekka olisi hyvä. Onko näin? Ja mistä kaunista hiekkaa?
- Miten sitten kasvien kanssa. Onko niitä ihan pakko olla? Jos ei, niin mitä pitää ottaa huomioon mahdollisimman kasvitonta akvaariota perustettaessa?
- Miten hoidan kypsytyksen parhaiten? Sinänsä kiire ei ole, pikemminkin toiveena toimiva akvaario.
- Suodatuspuolesta mietityttää mattosuodatin. Mikä se on ja onko se parempi kuin normaali sisäsuodatin?
- Entäs siten se kalaston valinta. Olen käynyt liikkeessä katselemassa kaloja ja ulkonäön perusteella ajattelisin kokoonpanoksi seuraavaa: 1-2 valkoisen kirjavaa pientä kultakalaa, hunajarihmakaloja ja miljoonakaloja (olivatpa kauniita! :O) Miltä kuulostaa? Minkälaiset määrät olisivat hyviä? Ja pitäisikö lisätä jotain puhtaanapidon avuksi? Haluaisin saada akvaarion pysymään todella kauniina, joten kaikki vinkit tarpeen :) Kiekkokalatkin olivat kyllä kauniita.
- Sitten viimeinen kysymys. Minulla on nyt n. 20litrainen huonokuntoinen akvaario, joka minulle lykättiin kaloineen päivineen. Siellä oli reilu 10 platya, joista kuollut 4 viikon aikana ja kaksi partamonnia (luultavasti). Monnit näyttää voivan hyvin. Uskallanko noita monneja siirtää uuteen "puhtaaseen" akvaarioon sitten, kun se on pystytetty, vai voiko niiden mukana tulla jotain ei toivottuja "pöpöjä"? Platyt ei ole kunnossa, niitä en uskalla (enkä halua) uuteen akvaarioon siirtää. Yritän saada tuon pienen toimimaan platy akvaariona ja jos ne eivät selviä, niin laitan sinne jotain muuta pienimuotoista.

Kiitos, jos vain viitsitte auttaa! Akvaariokuume on valtava ja sormet syyhyävät eikä millään jaksaisi odottaa, että pääsee akvaariota perustamaan :D Aikuinen ihminen on kuin lapsi ennen joulua :D
- Hiekka on paras pohjamateriaali varsinkin monnisia ja muita pohjakaloja varten.
- Kasveja ei ole pakko olla, mutta silti ne ovat tärkeitä hapentuottajia ja piilojen tarjoajia. Suosittelen ainakin jonkun verran hankkimaan kasveja.
- Kypsytykseen liittyen on paljon ketjuja, mutta parhaiten onnistut bakteeriympeillä (ProdiBion StartUpilla, ehdottomasti paras ja turvallisin) jne (niistä enemmän haulla sitten ;) )
- Mainitsemasi kalat kuuluvat täysin eri altaisiin: Kultakalat PARVENA 500l ja viileään, hunajarihmat ok, mutta miljoonakalat tarvitsevat taas kovetettua vettä.
- Älä ainakaan jätä platyja noin pieneen ja sitäpaitsi, nekin tarvitsevat kovetettua vettä. Voisithan siirtää aluksi partamonnit ja platyt uuteen akvaan ennen muita kaloja, ja jos ne sairastuvat lääkitset jne. Sitten voisit ottaa myös miljoonakalojakin. MUTTA nämä lajit tarvitsevat kovetettua vettä! Pointti kuitenkin on, että 20 litrainen akva ei voi olla minkään noista kaloista pysyvä koti, kannattaa siis siirtää ne mahd. nopeasti parempiin vesiin.

Ja EI kultakaloja noin pieneen akvaan. Miksi et hanki niitä vasta sitten, kun saat joskus sen 500l altaan?
jleppako
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jleppako »

Kyllä ne aika nopeasti kasvavat ihan riittävän liian isoksi tuohon 200litraiseen.

Millikset, plätyt ja muut synnyttävät hammaskarpit on vähän kirosanoja. Vaativat kovaa vettä ja oikeastaan mikään muu kala ei sovellu kovaan veteen. Jos päätät ottaa milliksiä niin sinne ei sitten paljon muuta voi laittaa. Katseleppa ennemmin tetroja, barbeja, affenia ja rihmiksiä.

Vaikea kuvitella et 20litraisessa on 10plätyä, partiksesta puhumattakaan. Jopa jo fyysisesti sinne mahtuminen on jo tuskaa. Suosittelen lopettamaan plätyt mahd. pian. Kärsineet jo tarpeeksi. Partikset, jos ovat kaksi naarasta niin ne voit siirtää uuteen akvaan. Mut en ihan ois varma ovatko nekään ihan kunnossa.
kuutamolla
Starting Member
Starting Member

Kyllä siinä on tuo määrä kaloja :/ Itseäkin aikalailla ihmetytti. Kai ne täytyy sitten lopettaa, tuskin niitä kukaan haluaa, kun en usko niiden olevan kunnossa.

Uskaltaisiko nuo monnit siirtää? Otanko riskin uuden akvaarion pilaantumisesta, jos monnit sinne laitan? Olen yrittänyt nyt tehokkaasti tuota purkkia hoitaa, mutta onhan se pieni ja kaloja paljon :/

Voi harmi niiden miljoonakalojen vesivaatimuksia! Ne oli todella kauniita. Pitänee käydä katselemassa noita mainittuja vaihtoehtoja. Netistä katselemalla ei kalojen todellinen ulkonäkö kyllä käy selväksi.

Mitenkäs sitten pohjakalat? Ja eri kalojen määrät? Jos pääkalana on tuo helmirihma, niin mikä määrä olisi sopiva? Entä sitten parvikaloille tuohon akvaarioon sopiva määrä? Mikä muu näyttävä kala kävisi tuon kultakalan tilalle sitten helmirihmojen kaveriksi?

Niin ja tuosta fyysisestä mahtumisesta, niin ne monnit ovat varmaan pieniä vielä, kun pituudet päästä päähän ovat noin 4cm ja noin 6cm. Akvaarion piti olla 40litrainen, mutta mittailujen tulos oli max 20 litraa :/
jleppako
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jleppako »

Pohjakaloiksi jotain monnisia, lämpötilavaatimuksia muuhun kalastoon seuraat niin hyvä tulee. Mielellään vaan yhtä lajia monnisia esim helmimonninen ja vähintään 6kpl parvi, mielellään vähän enempi esim 10kpl.

Itselläni on rusokirjoahven kuume niin suosittelisin niitä :) Vaikka 2narttua ja 2urosta :) Sopii useimpien rihmisten kanssa. Hyvässä akvaliikkeessa kalat on nuoria ja rusojen kohdal kuulemma näyttävät varsin tylsiltä pentuina. Lopullinen väri tulee myöhemmin.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

kuutamolla: Minkälaisia oireita platyillasi on, kun päättelet etteivät ne ole kunnossa? Missään vaiheessa ei myöskään tullut ilmi minkäkokoisia kyseiset kalat ovat. Jos niillä vaikka olisikin mahdollisuus vielä hieman parempaan elämään jossain muualla. Karanteenin kautta niille varmasti löytyisi uusi koti toiselta harrastajalta tai akvaarioliikkeestä. Muistat vain mainita jos epäilet niillä olevan jokin sairaus.
kuutamolla
Starting Member
Starting Member

No useampi jo platyista kuollut, sellaisia oireita. Ja oleilevat kasvien suojissa. Tosin tuo yksi platy on kyllä kova jahtaamaan muita, että olisiko sitten sitä piilossa. Syömässä yleensä käyvät kaikki. Platyt ovat 3-4cm mittaisia. Suurin oli paljon isompi, mutta kuoli ensimmäisenä.

Voisikohan tuohon pieneen laittaa sitten esim. taistelukalan, vai onko yhdellekin liian pieni?

Monnit ovat reippaita, syövät kasveista leviä.

Nuo rusokirjoahvenet olivat kyllä hienoja! Elikkäs jos olisi muutama noita rusokirjoahvenia, helmirihmakaloja (määrä?!) ja monnisia pohjalla, niin mikähän olisi nätti parvikala niiden kaveriksi? Niihin miljoonakaloihin tosiaan ihastuin ulkonäön puolesta, mutta eihän niitä voi laittaa, jos tarvitsevat erilaisen veden.
Carnation
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Carnation »

Ei kannata laittaa taistoakaan noin pieneen. Jos haluat säilyttää sen, niin voit käyttää sitä sukarapulana, (jossa vaikka muutama omenakotilo), sekä poikasaltaana :)
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Sukaravuille 20-litrainen käy hyvin, mutta en laittaisi niiden kanssa omppuja, en ainakaan yhtä enempää. Omput likaa niin paljon vettä, että sukaravut herkkinä otuksina alkaa äkkiä kärsiä. Maatiaissukaravut on kyllä vähän sitkeämpiä kuin jalostetut.
kuutamolla
Starting Member
Starting Member

Eikö nuo rusokirjoahvenet kiusaa toisia kaloja? Kestöökö niiden kanssa olla jotain liehuvaeväisiä kaloja? Entä mitenkäs nuo rusokirjoahventen ja helmirihmakalojen määrät?

Mitä muita pohja-/puhdistajakaloja on kuin monnit?

Kiitos, jos vain jaksatte aloittelin kysymyksiin vastailla :)
kuutamolla
Starting Member
Starting Member

kuutamolla kirjoitti:Eikö nuo rusokirjoahvenet kiusaa toisia kaloja? Kestöökö niiden kanssa olla jotain liehuvaeväisiä kaloja? Entä mitenkäs nuo rusokirjoahventen ja helmirihmakalojen määrät?

Mitä muita pohja-/puhdistajakaloja on kuin monnit?

Kiitos, jos vain jaksatte aloittelin kysymyksiin vastailla :)
Osaisiko joku vielä näihin vastata? :)

Nyt on akvaario paikallaan olohuoneessa ja odottelee minun päätöksiä :D Eli onko muuta hyvää hiekkaa, kuin paljon mainostettu Bilteman hiekka? Mukana tuli kyllä kauniin väristä soraa, mutta olen aika vakuuttunut tuon hiekan paremmuudesta soraan verrattuna, niin ajattelin jättää sen käyttämättä.

Kun löydän hiekan, niin lykkäänkö sen ja sisustukset (kasveja lukuunottamatta) akvaarioon, vettä päälle ja aloitan kypsyttelyn?
rybka
Senior Member
Senior Member

Re: Auttakaa aloittelijaa

Viesti Kirjoittaja rybka »

Helmirihmakaloille tuo on kyllä kooltaan vähän pienenlainen varsinkin, jos - kuten näyttää - siinä ei ole pituutta kovin paljoa. Suosittelisin ennemmin vaikka huuli- tai juovarihmakaloja. Tai niitä hunajarihmoja.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
kuutamolla
Starting Member
Starting Member

rybka kirjoitti:Helmirihmakaloille tuo on kyllä kooltaan vähän pienenlainen varsinkin, jos - kuten näyttää - siinä ei ole pituutta kovin paljoa. Suosittelisin ennemmin vaikka huuli- tai juovarihmakaloja. Tai niitä hunajarihmoja.
Anteeksi, olen niin paljon kaloista ja akvaarioista lukenut viime aikoina, että menee sekaisin :roll: Tarkoitin kyllä juuri noita ensimmäisessä viestissä mainitsemiani hunajarihmoja :)
5. Akvaarion (kalallinen) kypsytys

Akvaarion kypsytyksessä on kyse sen biologisen toiminnan käynnistämisestä. Kalat tuottavat akvaariossa ulosteina ammoniumia NH3+/ammoniakkia NH4+, joka on kaloille myrkyllinen aine. Ammoniakki hajoaa (hapettuu) akvaariossa nitriitiksi NO2, joka sekin on kaloille pieninäkin pitoisuuksina myrkky. Miten sitten päästä näistä myrkyllisistä yhdisteistä eroon?

Nitriitin NO2 hajoittamiseksi vähemmän vaaralliseksi Nitraatiksi NO3 tarvitaan akvaarioon elintärkeä Nitrosomas/Nitrospira typpibakteerikanta. Helpoimmiten ja nopeimmiten bakteerikannan istuttaminen tapahtuu kaupallisella valmisteella. Tetran Safe Start on eläviä typpibakteereja sisältävä valmiste, jolla akvaarion kypsytys sujuu vaivattomasti.

5.1 Lisää Tetran Safe Start valmistetta ohjeen mukaisesti. Muutaman päivän kuluttua on hyvä tuoda akvaarioon ns. pioneerikala, jota ruokitaan aluksi erittäin varovaisesti (aliruokintaa). Pioneerikala voi olla esimerkiksi jokin levänputsaajamonni, kuten partamonni

5.2 Hommaa itsellesi vesitestejä ja mittaa niitä alussa jopa päivittäin. Ainakin seuraavat testit olisi hyvä jokaisella akvaarioharrastajalla olla: pH, KH, GH, No2, N03. Mikäli nitriittiä esiintyy jossain välissä kypsytystä akvaarioon onakvaarioon vaihdettava välittömästi vettä, jotta lukema saadaan alas. Vedenvaihdon jälkeen altaaseen on hyvä lisätä Tetran Safe Start valmistetta.

Akvaarion kypsä vasta sitten, kun nitriittiä ei enään ilmesty, vaan akvaarion Nitraattiarvo NO3 vain kasvaa. Kypsyminen kestää yleensä 1-3 viikkoa. Akvaarion nitraattiarvo ei saisi nousta mielellään yli 20mg/l. Nitraatista huolehditaan säännöllisin (n. 30-50% 1x viikossa) vedenvaihdoin.

5.3 Akvaarion ollessa täysin kypsä voidaan sinne tuoda loput kalat ja kasvit, joko kerralla tai erissä. Kalat olisi hyvä käyttää karanteeniakvaarion kautta. Lue lisää aiheesta "Kalojen kotiuttaminen" osiostamme.
Onko tuo erittäin helpon kuuloinen ohje toimiva? Olen viikkoja lukenut kypsyttämisestä ja mitä enemmän olen lukenut, sitä enemmän olen saanut sekoitettua päätäni :/ Toteuttaisin tuon vain ilman pioneerikalaa ja testeillä varmistaisin kypsyyden..?
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Ok! Mutta jos vähän hunajarihmoja näyttävämpiä - ja ehkä himpun verran vähemmän herkkiä - rihmakalasia haluat, kannattaa tsekata myös nuo huuli- ja juovarihmat (niitä ei tosin ole aina saatavilla).
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
kuutamolla
Starting Member
Starting Member

Voi kun pääsisi jonnekin näkemään ja vertailemaan noita kaloja ihan elävinä, eikä vain netin kautta kuvina :/ Nuo rihmakalat ei näyttäneet oikein miltään googlen kuvahaulla, mutta olen hunajarihmoja nähnyt liikkeessä ja ainakin siellä olivat sieviä. Muita rihmoja en muista nähneeni. Ei minulla ole mikään välttämättömyys juuri noita rihmoja saada, vaan yritän etsiä kaunista ja yhteensopivaa kalastoa ja olen aivan hukassa, kun tarjontaa niin paljon :D Helomonninen oli aika nätin näköinen, mitä nyt monnisia kuvahaulla löysin :) Periaatteena haluaisin kuitenkin löytää kauniita kaloja ryhmittäin, eli yksi tai kaksi pientä parvea jotain nättejä pääkaloja, isompi parvi pieniä parvikaloja ja pohjalle monnisia määrä X. Yhden valko-musta-oranssikirjavan kultakalan olisin myös halunnut, muttei ilmeisestikään ole mahdollista ottaa tämän kokoiseen akvaarioon :(
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Itselläni on tälläistä hiekkaa: http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 0026060391 Olen ollut hyvin tyytyväinen tuohon, suosittelen.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Ostettaessa muutaman sentin kokoinen nuori kultakala kasvaa pituutta noin sentin kuukaudessa ja on vuoden päästä jo yli 10 sentin pituinen ilman pyrstöä. Seuraavien parin vuoden aikana koko tuplaantuu. (Esimerkkinä normaalimuoto tai komeetta.) Kultakala on lisäksi massaltaan suuri joten aineenvaihduntatuotteita kertyy veteen enemmän kuin saman pituiselta mutta kevyemmältä kalalta ja vesiarvot liian pienessä tilassa huononevat nopeasti.

Yksinäinen kultakala on myös neuroottinen. Kokemusta on viime keväältä kun kultakalani kaverit kuolivat sairauteen enkä uskaltanut heti ostaa sille kavereita. Jonkin ajan kuluttua ostin sille barbeja seuraksi, mutta kala oli edelleen neuroottinen ja ui edestakaisin pitkin akvaarion laseja. Kun se sai lopulta lajitovereita, se rauhoittui ja ilahtui silminnähden. Mikään ei korvaa lajitoverien seuraa kun on kyseessä parvikala. Ja kultakalaparvi ei tuon kokoiseen mahdu.

Laitatko tänne vielä ne pienen akvaarion mitat koska tuo 20 litraa kuulostaa uskomattoman pieneltä. 8O
Kultakalat
sinituulevi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sinituulevi »

Kävisikö sen kaihotun kultakalan sijaan parvi keltabarbeja? Se on hyvin vilkas ja kestävä perus-akvaariokala. Mulla on ollut muutaman vuoden verran noin 200 litrassa keltabarbiparvi 14 kpl ja paratiisikalahaaremi 1u+2n , sekä välillä niiden poikasia. Paratiisikalat ja keltabarbit pitävät suht viileästä vedestä, sellaiset 20-25 astetta, eli akvaariossa ei tarvita lämmitintä. Monnisista seuraksi kävisivät lämpötilan puolesta useimmat, esim kuparimonninen, korumonninen, täplämonninen ja pandamonninen.

Youtubessa on paljon videoita akvaarioista. Niistä voisi saada mielikuvaa siitä, miltä joku kalalaji näyttäisi omassa akvaariossa. Kiinnostavia kalalajeja esittävät videot löytää aika hyvin pistämällä hauksi kalalajin tieteellisen nimen, joka on sama kaikilla kielillä.

Ja tuolta "kuvia akvaariostanne"-ketjusta saa hyvin ideoita kalavalintoihin ja sisustukseen.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Jos olet kerran ihastunut miljoonakaloihin, ei veden kovettaminen niitä varten ole kovin vaikeaa eikä kallista. Niiden kanssa sopisivat nuo platytkin jos hengissä selviävät sinne asti kun akvaario on kypsä. Jos arvelet, ettet jaksa nyt perehtyä sekä kypsyttämiseen että kovettamiseen kaikkien muiden uusien juttujen lisäksi, kannattaa keskittyä pehmeän veden kaloihin. Tämä nyt on tällainen heitto että on sellainenkin mahdollisuus. :)
Kultakalat
kuutamolla
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia :) Tosiaan tuo kultakala taitaa väistämättä olla poissuljettu vaihtoehto :/ Pitääpä ajan kanssa katsella nuita videoita kaloista, ei ole käynyt mielessäkään, että sellaisia olisi :roll: Platyja en halua uuteen akvaarioon, ovat minusta "ei minkään näköisiä" ja tylsiä (anteeksi Platyjen harrastajat ;) ) Nuo monnit voisin siirtääkin, mutten tiedä, uskallanko riskeerata uuden akvaarion terveyttä :/ Aika heikossa kunnossa tuo pikkuakvaario kuitenkin oli. Nyt tosin kalat ovat pysyneet hengissä ja eivät vain lymyile kasvien juuressa enää :) Pienen akvaarion kohtalo on tällä hetkellä aivan auki.

Pikkuakvaarion mitat ovat muistaakseni noin leveys 40cmx pituus 23cmx korkeus 21cm.

Miljoonakalojen vaatima kova vesi vain ilmeisesti on hankala muiden kalojen valinnan kannalta :/ Muuten voisin kuvitellakin kovettavani vettä, mutta mitäs muita kaloja sinne sitten laittaisi, kun platyistakaan en tykkää ollenkaan...
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Meillä rusot eivät ole olleet pätkääkään kiinnostuneita muista kaloista, ei monnista, ei mistään. Ne hengailee vain keskenään alavesissä. Eivät koske kasveihin, ei kaivele eikä edes kutuaikana ole kovin pahana, toki pesältä pois häätävät. Ei pahaa sanottavaa näistä, sopivasti täpäköitä!
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
fazerina82
Member
Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Hei..mitäpäs jos kertoisit mistä paikkakunnalta olet ja saat vaikka vieraaksesi akvaristin, jonka kanssa voit jutella mieltä askarruttavista kysymyksistä ja joka voi antaa sulle neuvoja ja vinkki kolmosia.
Näin me tehtiin Lohjalla asuessani. Yhdessä sain aloittaa akvaarioharrastustani akvaristin kanssa täältä a-w:n kautta tutustuessani.
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Pitää uskoa, että pikkuakvaario on noin pieni :( Jos ulkomitat ovat nuo, hiekan ym. jälkeen vettä ei enää mahdukaan kuin viitisentoista litraa. Ihme että kalat ovat edes elossakaan. Noin pienen vesimäärän hoitaminen on tarkkaa puuhaa kokeneellekin jos haluaa että kaikki on kunnossa. Ei ole edellinen omistaja oikein ottanut asioista selvää, onneksi sinä otat!

Miljoonakalojen kanssa sopii miekkapyrstö, mutta se ei varmaan paljon lohduta, koska on melko lailla platya muistuttava kala. Mollitkin sopisivat, mutta ovat aika herkkiä ja vaativat usein suolanlisäyksen. Taitavat lisäksi risteytyä miljoonakalojen kanssa. Pehmeän veden kaloissa on tosiaan enemmän valinnanvaraa.

Jotenkin tuntuisi, että jos monneilla olisi jokin tarttuva tauti, olisivat siihen jo sairastuneet. Oletuksenahan on, että kalojen huonovointisuus ja kuolemat ovat johtuneet epäsopivista vesiarvoista. Itse varmaankin uskaltaisin laittaa ne uuteen akvaarioon, mutta lopullisen päätöksenhän teet sinä, koska akvaario on sinun. Sinulla on nyt kuitenkin hyvää aikaa tarkkailla monneja kypsytyksen ajan ja hoitaa pikkuakvaariota parhaasi mukaan. Monnit ovat sinulla vähän niinkuin karanteenissa nyt. :)

fazerina82:delta ei hullumpi idea, voisi yleisempääkin olla. Jopa uusi topicci voitaisiin perustaa, jossa kokeneemmat vapaaehtoiset voisivat ilmoittautua halukkaiksi antamaan kädestä pitäen apua.
Kultakalat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”