- Ensinnäkin pohjamateriaali. Olen ymmärtänyt, että hiekka olisi hyvä. Onko näin? Ja mistä kaunista hiekkaa?
- Miten sitten kasvien kanssa. Onko niitä ihan pakko olla? Jos ei, niin mitä pitää ottaa huomioon mahdollisimman kasvitonta akvaariota perustettaessa?
- Miten hoidan kypsytyksen parhaiten? Sinänsä kiire ei ole, pikemminkin toiveena toimiva akvaario.
- Suodatuspuolesta mietityttää mattosuodatin. Mikä se on ja onko se parempi kuin normaali sisäsuodatin?
- Entäs siten se kalaston valinta. Olen käynyt liikkeessä katselemassa kaloja ja ulkonäön perusteella ajattelisin kokoonpanoksi seuraavaa: 1-2 valkoisen kirjavaa pientä kultakalaa, hunajarihmakaloja ja miljoonakaloja (olivatpa kauniita! :O) Miltä kuulostaa? Minkälaiset määrät olisivat hyviä? Ja pitäisikö lisätä jotain puhtaanapidon avuksi? Haluaisin saada akvaarion pysymään todella kauniina, joten kaikki vinkit tarpeen
- Sitten viimeinen kysymys. Minulla on nyt n. 20litrainen huonokuntoinen akvaario, joka minulle lykättiin kaloineen päivineen. Siellä oli reilu 10 platya, joista kuollut 4 viikon aikana ja kaksi partamonnia (luultavasti). Monnit näyttää voivan hyvin. Uskallanko noita monneja siirtää uuteen "puhtaaseen" akvaarioon sitten, kun se on pystytetty, vai voiko niiden mukana tulla jotain ei toivottuja "pöpöjä"? Platyt ei ole kunnossa, niitä en uskalla (enkä halua) uuteen akvaarioon siirtää. Yritän saada tuon pienen toimimaan platy akvaariona ja jos ne eivät selviä, niin laitan sinne jotain muuta pienimuotoista.
Kiitos, jos vain viitsitte auttaa! Akvaariokuume on valtava ja sormet syyhyävät eikä millään jaksaisi odottaa, että pääsee akvaariota perustamaan
Tässä vielä kuva vastaavanlaisesta akvaariosta, jos mietitte mallia tms.

(kuva lainattu netistä)