Kuinka kestäviä ulkosuodattimet on?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Boa
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kuinka kestäviä ulkosuodattimet on?

Viesti Kirjoittaja Boa »

Edelleen pohdin ulkosuodatinta tai toista uutta sisäsuodatinta 225 litraseen pyttyyni.

Alan kallistuun ulkosuodattimen kannalle, mutta mietityttää niiden kestävyys.
Kuinka ne on kestäny teidän käytössä?
Onko tarvinnut paljon osia vaihdella?
Kuinka varmoja letkuliitokset ovat eli onko ollut vesivahinkoja?

Jos joku voisi vielä jeesata mikä olisi hyvän kokoinen suodatin tuohon, jossa kalastoa ei nyt ole paljon (lehtikala pariskunta, partis ja1 musta-aavetetra :| ) mutta tulee lisää kunhan kaikki muu on kunnossa. Sellainen mikä olisi ulkosuodatin aloittelijalle hyvä valinta.
Eheimiin olen tykästynyt, joten siitä osastosta. Altaaseen jää Aquaball 2212 sisäsuodattimeksi joka tapauksessa.
-tombba-
Member
Member

Re: Kuinka kestäviä ulkosuodattimet on?

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Itsellä on noita eheimejä pääsääntöisesti ollut käytössä. OIkeastaam pisimmät käyttökokemukset on classic sarjasta varsinkin 2215 joka ollut käytössä kolmisen vuotta. Mitään ei ole tarvinnut siihen vaihtaa vielä ja letkuliitokset on kyllä pitäviä kunhan tarpeeksi vaan laittaa letkun liitoksen päälle. Onpa meillä käytössä myös yksi tutulta saatu kuulemma reipas 10 vuotta vanha 2215 joka sekin pörrää ihan hyvin ja ongelmitta. Siihen on tullut propelli vaihdettua ja muuta sitten ei ole tarvinnutkaan. Sitten löytyisi reipas vuoden kokemus proffa 1 sarjan 2224:sta johon ei myöskään ole tarvinnut varaosia. Reipas vuoden kokemus on myös uudemmasta eheimistä eli proffa 2075:sta ja eipä siinäkään huolen häivää ole ollut. Yksikään suodatin ei ole vuotanut kertaakaan. Classiceissa kannattaa muistaa hankkia tuplahanat mukaan, jotta saa putsauksen hoidettua helpommin. Sitten on kokemuksia fluvalista mikä oli sekin ihan passeli, mutta turhan äänekäs minun mielestäni. Itse olen tuohon eheimin käyttöön jäänyt ja varmaan sama linjaus jatkuu varaosien saatavuuden sekä käytön helppouden takia. Niin ja tuossa eheimin 2215 on se hyvä puoli, että jos ei meinaa virtausteho riittää, niin aina voi hankkia siihen 2217 propellin jolla virtausta saa lisää. Toinen oma 2215:seni pyörinyt nyt puolisen vuotta 2217 propelin kanssa ongelmitta. Massatilavuutta siinä lienee tarpeeksi kuitenkin vielä biologiseen suodatukseen.
Viimeksi muokannut -tombba-, 20:24, 20.06.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Omistan Eheim 2224. Ei ole tarvinnut osia vaihdella koskaan ja ei ole kertaakaan laskenut alleen. Vesivahinkoa en pelkäisi sillä putket ovat niin tiukasti kiinni toisissaan ettei niitä saa repimälläkään irti. :) Tämä tuli testattua kerran kun laitoin imuputken vahingossa väärinpäin kiinni letkuun. Tiivisteet tosin kannattaa uusia noin 1 - 2 vuoden välein ettei tapahdu ikävää kastelua. [;)]
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Ainakin omien kokemusteni perusteella ulkosuodattimet ovat loistavia vempeleitä! Puhdistusvälit pitkiä (mallista riippuen 2kk-1 vuosi) ja ainakin Eheimit ovat luotettavia, itselläni on 2 eheim ecco pro200 pörräämässä biologisina suodattimena, 5 vuoden aikana ei mitään korjauksia ole tarvinnut tehdä, ei edes tiivisteitä vaihtaa (ovat edelleen kimmoisat, ei halkeamia). Ainoastaan sivellä valkovaseliiniä tiivisteeseen putsauksen yhteydessä. Puhdistan nuo molemmat 3-4kk välein. Letkut ovat kestäneet loistavasti, ei yhtään vuotoa, hysteerinen kun olen, tarkistan kaikki akvaarioiden hilavitkuttimet joka päivä...:mrgreen:

Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
-tombba-
Member
Member

Kana +-yksipantteri kirjoitti:Omistan Eheim 2224. Ei ole tarvinnut osia vaihdella koskaan ja ei ole kertaakaan laskenut alleen. Vesivahinkoa en pelkäisi sillä putket ovat niin tiukasti kiinni toisissaan ettei niitä saa repimälläkään irti. :) Tämä tuli testattua kerran kun laitoin imuputken vahingossa väärinpäin kiinni letkuun. Tiivisteet tosin kannattaa uusia noin 1 - 2 vuoden välein ettei tapahdu ikävää kastelua. [;)]
Eikai noita tiivisteitä noin usein kannata vaihdella :O Mullakin on tuossa toisessa 2215:ssa kymmenen vuotta vanha kannen tiiviste ja ihan hyvässä kunnossa se on edelleen. Ei halkeaman halkeamaa pinnassa eikä muutenkaan kovettunut mistään kohtaa.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Meillä käytetiin kerralla koko pyyheliina-arsenaali olohuoneessa kun Serafilista pamahti kannen kiinnitysmekanismi. Onneksi ei sen pahempaa ja vesi ei päässyt lattian alle, mutta siihen loppui ulkopömpeleiden käyttö meillä. No, olin kyllä jo mietiskellyt mattoa seuraavaksi vaihtoehdoksi. Projekti otti tuona iltana jättiharppauksen.

Kyllä kait nuo on yleensä ihan pitäviä pelejä. On vaan pirun ikävää jos härpäke sattuu laukeamaan omassa lukaalissa ja näin on joskus käynyt myös muille kuin meille. Itse en vaan halua ottaa enää yhtäkään riskiä vaikka periaatteessa niihin luotankin. Tuo onneton Serafil tuli meille käytettynä akvakauppojen mukana, ei se varmaankaan ollut kovin vanhakaan, mutta mistäpä minä tietäisin sen käyttö/huoltohistoriaa, joten syy pamahtamiseen saattaa löytyä sieltäkin.

Joskus 80-luvulla meillä oli joku mikälie Eheim, joka oli sellainen, että jos sen tiiviste ei sulkemisvaiheessa asettunut kunnolla just eikä melkein, se lirutteli vettä sieltä kannen ja pöntön välistä hiljaksiin. Sitä piti seurata aina jonkin aikaa sulkemisen jälkeen ja avata uudestaan jos vuoti, mutta ikinä ei tullut vedet lattialle kun tiesi homman nimen. Ehkäpä tuollainen mahdollisuus on pystytty nykyään eliminoimaan jotenkin?
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Boa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Boa »

Kiitos vastauksista.
Voinen vetää johtopäätöksen, että hyvin toimivat ja ovat turvallisia käyttää. Ellei tietenkin jokin maanantaipainos osu kohdalle.

Minkälainen sitten olisi hyvä? Olen katellut ja lueskellut erilaisia, lähinnä Eheimiä koska tykkään niistä.
Tälläisiin vaihtoehtoihin olen päätynyt: Eheim Classic 2217, Professionel 3 2073 tai 2075. Kattelin myös Professionel 3e 2076, mutta se taitaa olla jo hieman liikaa. Kaikkea kivaa siinä oli, mutta niin oli hintakin .
Tuon ulkopöntön lisäksi olisi tuo Aquaball 2212.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Ota se 2217. Yksinkertainen on kaunista, tässä tapauksessa toimintavarmuutta. Uudempien kanssa enemmän ongelmia.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Minä ottaisin professionel 3 2075. Olen kuullut että professionelit ovat hiljaisempia kuin Classicit.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-tombba-
Member
Member

Kana +-yksipantteri kirjoitti:Minä ottaisin professionel 3 2075. Olen kuullut että professionelit ovat hiljaisempia kuin Classicit.
Enpä sanoisi tuota 2075 ihan hiljaiseksikaan. Onhan se hieman hiljaisempi, kun classicit, mutta ei mitään mahdotonta eroa ole niissä. Ääni on kyllä tasoittunut huomattavasti siitä mitä se oli ensimmäisten kuukausien ajan, mutta sitten päästäänkin siihen, että tuo 2075 on käytännössä aika alitehoinen moottoriltaan. Pyörittää kyll ävettä ihan mukavasti, mutta siinä vaiheessa, kun se alkaa keräämään roskaa sisäänsä putoaa virtaus todella nopeasti. Classiceissa ei tuota ongelmaa ole ollut. En väitä että 2075 olisi huono suodatin. Käytännössä sen suurin vika on alitehoinen moottori ja muuten kyllä tuntuu olevan loistava peli. Hintaero 2217 ja 2075 välillä ei kyllä ole mahdoton ja onhan tuo 2075 huollon ja käynnistyksen kannalta ihan omiaan.
Tavi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tavi »

Mulla on Eheim puhissut noin 10 vuotta ilman ongelmia. Ulkosuodattimeen ei ole vaihdettu mitään ei edes tiivisteitä.
Ei kai kestävyydeltä voi enempää vaatia.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Kana +-yksipantteri kirjoitti:Minä ottaisin professionel 3 2075. Olen kuullut että professionelit ovat hiljaisempia kuin Classicit.
Niimpä niin... "olen kuullut". Mulla on vuosia kokemusta classiceista, sekä proffa kakkosista. Proffa kolmosista hieman vähemmän. Kaikkia malleja kuitenkin käytössä tälläkin hetkellä, ja edelleen tuon toiminta varmuuden ja edellä mainittujen seikkojen vuoksi suosittelen 2217 pönttöä. Tuplahanoilla.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
satuile
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja satuile »

Muistuu mieleeni kuinka aloitin itse akvaristina olon 90-luvun lopulla. Kaikki alkoi oikeastaan siitä kun täti möi minulle altaan ja kaapista kaivettiin vanhempieni vanha neliskanttinen pönttösuodatin esiin. Sama pönttö, joka pyöritti aikoinaan heidän 500 litraista allasta kun minä olin hieman pönttöä pitempi 70-luvun puoli välissä. Siis käytin onnistuneesti 25 vuotta vanhaa ulkosuodatinta. Siinä oli vielä kannen kiinnityksenä sellaiset oikeat harmaat muoviruuvit, joilla kansi kiristettiin paikoilleen. Sitten suodatin alkoi osoitella merkkiä muovin haprastumisesta, ja alkoi hiljaa tehdä railoja, mutta ukko näppäsi vielä lasikuitupintaa siihen. Vehje hylättiin vasta muutaman käyttövuoden jälkeen. Mahtaa vieläkin olla varaston nurkassa. Onkohan akvaario museota olla olemassa? ;) Sinne se kuuluisi.
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Mulla on ollut Eheimin ulkopönttöjä jotain 13 vuotta jatkuvasti käytössä, ensimmäiseen vaihdoin kerran kannentiivisteen ja möin sen sitten ja näihin kahteen nyt toimiviin (kohta 5 vuotta toiminnassa olleisiin) kumpaankin tiivisteen kerran eikä noiden kanssa ole ollut mitään ongelmia. Toinen on proffa II ja toinen classic. Classic aina hurisee putsauksen jälkeen vähän kovempaan ennenkuin kaikki ilma on sieltä poistunut, mutta muuten kummatkin ovat hiljaisia vempeleitä, ei mitään pahaa sanottavaa niistä.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
[Mage]
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja [Mage] »

Mites sit tuollanen ulkosuodatin jos tulee sähkökatkos? reagoiko miten? ja mitä tarkottaa että suodattimessa on tuplahanat?
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Mitä mulle on tullut sähkökatkoja, niin ainoa asia minkä suodatin on tehnyt, on sammuminen. :mrgreen: Siitä se on sitten itse hurahtanut normaalisti päälle (ja sammutan mä suodattimet muutenkin vedenvaihdon ajaksi kun en jaksa kuunnella lorinaa, töpseli vaan takaisin seinään ja suodatin toimii normaalisti).

Tuplahana on tämän näköinen: http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708400333 Tuo kiinnitetään suodattimen letkuihin (letku poikki sopivasta kohtaa ja hana väliin), on suodatin sitten helppo irrottaa letkuista tuon avulla, vivut väännetään kiinni (suodatin pitää olla sammutettu), eikä vesi enää virtaa ja hanat pyöritetään toisistaan irti ja suodatinpöntön voi viedä vaikka pesulle ja letkut jää altaaseen. Uudemmissa malleissa letkut on kiinni hanayksikössä eikä tuota tarvitse erikseen.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Niin no, miten sen nyt ottaa. Minusta tuommoiset kymmenen pintaan olevat käyttökokemusvuodet ovat vielä aika pieniä otantoja, kun se vesivahinko ei kuitenkaan tarvitse kuin sen yhden kerran tapahtuakseen. Itselleni on kolmeenkymmeneen vuoteen mahtunut kaksi vuototapausta, onneksi ilman vesivahinkoja. Eheimiläisiä olivat molemmat osallistujat. Enää ei tule yhtään ulkosuodatinta minulle, varsinkaan kun Juwelkin tekee loistavia sisäpömpeleitä sintratulle lasille.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Mulla oli ensimmäinen ulkosuodatin vuona 1972, Eheimin keskipakopumpulla toimiva suodati. Yksikään suodatin ei ole vuotanut vesiä lattialle, joskus kun on sammuttanut suodattimen, silloin on tihkunut vettä kannen raosta. Tiivisteen vaihto on riittänyt. Pumput on kestäneet keskimäärin 15 vuotta, Fluvalit ovat hiukan kestävämpiä ja hiljaisempia, mutta menettävät tehoa nopeammin kuin Eheimit.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Silloin kun eheim oli vielä eheim se valmisti hiton kestäviä laitteita. Itellä on tossa olkkarin nurkassa laite jonka kilvessä lukee made in west-germany. Kuka vielä muistaa sellasta:) Alkuperäisillä osilla mennään yhtä tiivisteen vaihtoa lukuunottamatta. Sekään ei tosin olisi ollu jälkikäteen ajatellen tarpeellinen. Tänäpäivänä kyseinen tehdas on tehnyt nokiat ja tuottaa hirvittävät määrät uusia malleja markkinoille ja microsoftin tyyliin antaa käyttäjien hoitaa testauksen. Valitettavasti siis sillä tuotemerkillä on laatu mennyt alaspäin ja kovaa. Jos uusi eheim olisi tähän talouteen pakko ostaa, olisi se kyllä ehdottomasti classic-sarjasta.
Jos tänään pitäisi ostaa ulkosuodatin, riippuen vähän tarpeista, niin aqua-el ja jbl olisi siellä ykkösvaihtoehtoina.
annek
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annek »

Tungenkin tähän ketjuun kun juuri pähkäilen ulkosuodattimen hankinnan kanssa. Olin alustavasti ajatellut tuota Eheim Professionel 3 -mallia, mutta onko se sitten "mopo" moottoriteholtaan? Olisi tulossa kolmesataseen, jossa on lisänä sisäsuodatin roskaa keräämässä. Tuo hanasysteemi vaikutti kätevältä, kun ei oo mun lempparia puljata irrotuksen ja putsauksen kanssa. Mut ilmeisesti Classiciin hommattu tuplahanasysteemi sitten ajaisi saman asian jos olen oikein ymmärtänyt? Joskus muinaisessa Fluvalin pöntössäni oli tuollainen tuplahanasysteemi (oli silloin "uusinta uutta :roll: ), ja se oli periaatteessa kätevä, mutta ei kuitenkaan käytännössä ihan niin hyvin toiminut kuin olisi pitänyt.

Entä muu "helppous"? Avaaminen/sulkeminen? Putsaus ja massojen vaihto tai vaihtoehdot? Riittäisköhän tuossa Professionelissa tehoa pyörittämään vielä sellaista "vesimyllynratasta" jonka ajattelin taas jossain vaiheessa värkätä? (Hyviä kokemuksia männävuosilta, kiekkoaltaan veden happipitoisuus kohosi merkittävästi).

Joku toisessa ketjussa mainitsi että "esisuodatin"levyt tukkeutuvat helposti, auttaakohan tähän sitten tuo roskankerääjänä toimiva sisäsuodatin?

Mielestäni kestävyyteen kuuluu paitsi moottori, myös ne muovinippelit, letkut, hanat, tiivisteet sun muut. Hajoilevatko tosiaan nyky-Eheimit niin helposti kuin joistain viesteistä olen ymmärtänyt? Fluvaleihin meni vähän maku kun tuo pikkuinen Fluval U temppuilee vaikka on ihan uusi...

Eli kellä on kokemusta molemmista sekä Classicista että Professionelista, kertokaa lisää hyviä ja huonoja puolia?
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

annek kirjoitti:Tungenkin tähän ketjuun kun juuri pähkäilen ulkosuodattimen hankinnan kanssa. Olin alustavasti ajatellut tuota Eheim Professionel 3 -mallia, mutta onko se sitten "mopo" moottoriteholtaan?
Juu-u. Ei kannata muutenkaan hankkia kokemuksia roffa kolmosista. Pysy classicissa vaan...
annek
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annek »

Teemu Salonen kirjoitti:Itellä on tossa olkkarin nurkassa laite jonka kilvessä lukee made in west-germany.
Heh, oli ihan pakko tulla kertomaan että käytettynä ostamani akvaarion mukana tulleessa Eheimin sisäsuodattimessa lukee niinikään made in w-germany :D . Kokeilin sitä nyt piruuttani tuohon pikkuakvaarioon ja woimaa oli senverran että tetraparat lentelivät kuin koskessa... Ehkä "hieman" ylimitoitettu satalitraiseen, mutta varmana laitan tuon kyllä tuohon isompaan (ulkosuodattimen lisäksi).
-tombba-
Member
Member

annek kirjoitti:
Teemu Salonen kirjoitti:Itellä on tossa olkkarin nurkassa laite jonka kilvessä lukee made in west-germany.
Heh, oli ihan pakko tulla kertomaan että käytettynä ostamani akvaarion mukana tulleessa Eheimin sisäsuodattimessa lukee niinikään made in w-germany :D . Kokeilin sitä nyt piruuttani tuohon pikkuakvaarioon ja woimaa oli senverran että tetraparat lentelivät kuin koskessa... Ehkä "hieman" ylimitoitettu satalitraiseen, mutta varmana laitan tuon kyllä tuohon isompaan (ulkosuodattimen lisäksi).
Löytyy muuten minultakin yksi classic 2215 jossa valmistusmaana lukee west germany. Hyvin toimii ja ainut mitä siihen on vaihdettu on kannentiiviste sekä propelli (tosin 2217 propelli virtauksen parantamiseksi), kun tuo minulle tuli. Siellä se pyörittää 200 litraista edelleen ihan hyvin.
Boa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Boa »

Kauniit ilmat on pitänyt minut koirain kanssa ulkosalla ja poissa koneen äärestä, siksi hieman hiljaiseloa.

Kiitos kaikille isosti avusta ulkosuodattimen pähkäilyssä!

Nyt sitten vihdoin ja viimein se päivä koitti jolloin ihana (toivottavasti) ulkosuodatin saapui postissa :D Päädyin valitsemaan Eheim Classic 2217.
Biologiset massat otin pakettiin mukaan. Nyt on pieni ohjekirjanen luettu, letkuja ja hanoja tutkailtu, pytty koiran karvoissa ja mieli intoa täynnä kohtaamaan asennuksen haasteet :D Saas nährä kuinka muijan käy.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”