Tungenkin tähän ketjuun kun juuri pähkäilen ulkosuodattimen hankinnan kanssa. Olin alustavasti ajatellut tuota Eheim Professionel 3 -mallia, mutta onko se sitten "mopo" moottoriteholtaan? Olisi tulossa kolmesataseen, jossa on lisänä sisäsuodatin roskaa keräämässä. Tuo hanasysteemi vaikutti kätevältä, kun ei oo mun lempparia puljata irrotuksen ja putsauksen kanssa. Mut ilmeisesti Classiciin hommattu tuplahanasysteemi sitten ajaisi saman asian jos olen oikein ymmärtänyt? Joskus muinaisessa Fluvalin pöntössäni oli tuollainen tuplahanasysteemi (oli silloin "uusinta uutta

), ja se oli periaatteessa kätevä, mutta ei kuitenkaan käytännössä ihan niin hyvin toiminut kuin olisi pitänyt.
Entä muu "helppous"? Avaaminen/sulkeminen? Putsaus ja massojen vaihto tai vaihtoehdot? Riittäisköhän tuossa Professionelissa tehoa pyörittämään vielä sellaista "vesimyllynratasta" jonka ajattelin taas jossain vaiheessa värkätä? (Hyviä kokemuksia männävuosilta, kiekkoaltaan veden happipitoisuus kohosi merkittävästi).
Joku toisessa ketjussa mainitsi että "esisuodatin"levyt tukkeutuvat helposti, auttaakohan tähän sitten tuo roskankerääjänä toimiva sisäsuodatin?
Mielestäni kestävyyteen kuuluu paitsi moottori, myös ne muovinippelit, letkut, hanat, tiivisteet sun muut. Hajoilevatko tosiaan nyky-Eheimit niin helposti kuin joistain viesteistä olen ymmärtänyt? Fluvaleihin meni vähän maku kun tuo pikkuinen Fluval U temppuilee vaikka on ihan uusi...
Eli kellä on kokemusta molemmista sekä Classicista että Professionelista, kertokaa lisää hyviä ja huonoja puolia?