Nitriitti nousee h-i-t-a-a-s-t-i

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Lara__
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Nitriitti nousee h-i-t-a-a-s-t-i

Viesti Kirjoittaja Lara__ »

Pahoittelen heti että taas on kyse tästä ikuisuusaiheesta eli kypsytyksestä. :P Olen siitä mielestäni kaiken lukenut ja suurimman osan ymmärtänytkin, mutta täysin aloittelija kun olen niin pakko vielä tarkistaa täältä. [;)]
Laitoin 25.1 tiistaina vedet tuohon 125 litraiseen akvaariooni. Sekaan heitin pari kourallista kukkamultaa sukkahousussa (lisäksi puristelin sitä niin, että niitä multahiukksia on ympäri akvaariota. Samalla laitoin myös n. 1/3 tl hirvensarvisuolaa ja hyppysellisen kalanruokaa.
Veden alkuarvot NO3 >0, NO2 0, GH 8, KH 6, pH 7,2, Cl 0,4. Minulla on siis tippatestit tuosta pH:sta ja NO2:sta, muut arvot on saatu liuskatestillä. Tällä viikolla pitäisi tulla tippatestit myös NO3 ja NH4/NH3. Niitä odotellessa.. :?
Olen siis ahkerasti tässä viikon mittaan noita arvoja testaillut eikä mainittavasti ole mikään muuttunut. Toisena päivänä laitoin vielä n. 1/4 tl hss ja joka päivä olen murustanut veteen hyppysellisen kalanruokaa. Päätin etten lisää enää hss ennenkuin jotain alkaa näkymään. Tuossa sunnuntaina eli viidentenä päivänä viimein sain nitriittiarvoksi 0,1! Ajattelin että jee, tästä se lähtee nousemaan. Laitoin taas ripauksen n. 1/4 tl hss. Nyt kuitenkin jokapäivä olen pettyneenä todennut että ei se siitä mihinkään nouse.. Tänään testi näytti ehkä just js just 0,15, lisäsin taas ripauksen hss..
Sitä nyt siis tässä vaan pohdin, että onko normaalia että tuo nitriitti nousee noin hitaasti? 8O Olenko jo laittanut liikaa hss? Voinko tehdä mitään muuta kuin odottaa? :|
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Re: Nitriitti nousee h-i-t-a-a-s-t-i

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Onkos sulla mitattuna nitraattiarvoa?
Tuo kukkamultaymppi kun voi toimia siinämäärin tehokkaasti että muuttaa suuren osan suoraan nitraatiksi, ja vain osa kuormituksesta jää nitriitiksi vielä. Mikäli nitraatti on korkeahko ja nousee pienestä nitriitistä huolimatta HSS:llä ruokittuna on altaassasi kaikki ok. Kun nitriitti nollissa, ei muuta kuin vettä vaihtoon ja kalastoa hankkimaan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Lara__
Junior Member
Junior Member

No siis ongelmahan on siinä, että saan nitraatti tippatestin näillä näkymin vasta perjantaina, että silloin tiedän paremmin. Liuskatesti ei kyllä ole näyttänyt nitraattia kuin ehkä ihan vähän päälle nollan (0-10), siis missään vaiheessa.. Eli en usko että on lähelläkään kypsää vielä.. :|
They2
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja They2 »

Lara__ kirjoitti:Liuskatesti ei kyllä ole näyttänyt nitraattia kuin ehkä ihan vähän päälle nollan (0-10), siis missään vaiheessa.. Eli en usko että on lähelläkään kypsää vielä.. :|
Liuskatestit näyttää ihan mitä sattuu, niihin ei ole mitään luottamista. :)
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Wanha käyttää liuskatestiä sen helppouden takia, olen muutaman kerran ottanu tipoilla ns seurantatestin, kyllä ne JBL:n liuskat näyttää riittävän oikein, ihan turhaan niitä mollataan.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Nallurainen kirjoitti:Wanha käyttää liuskatestiä sen helppouden takia, olen muutaman kerran ottanu tipoilla ns seurantatestin, kyllä ne JBL:n liuskat näyttää riittävän oikein, ihan turhaan niitä mollataan.
Joo muuten, JBL:lää täälläkin suositellaan, jos liuskia käyttää, mutta älkää missään nimessä menkö ostamaan Tetran liuskia. Kokemusta on, ja varsinkin pH heittelee siinä aika pahasti.
Rapakala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Rapakala »

Hei,

Minäkin sivuaisin nitriitin hidasta nousua kysymykselläni. Nitriittiä ei näytä olevan nimeksikään, mutta nitraattia muodostuu kuitenkin hieman. JBL:n liuskat kertoo, että NO2 on parhaimmillaankin 0-0,5, kun NO3 pyörii 0-25 välillä. Bakteereina SafeStart (lisätty 31.1.), saavat vähän kalanruokaa ja hirvensarvisuolaliuosta +bactozymiä. Kysymys: Missä voidaan mennään metsään ja mikä on tämä korkeahko nitraatti luku, joka keskustelussa on mainittu?
They2
Advanced Member
Advanced Member

Annatko päivittäin hss? Odota vielä pari päivää, aika lyhyen aikaa olet vasta kypsyttänyt. Voi myös olla mahdollista, että Safe-Start oli kuollut, tuote kun ei kestä pakkasta. Korkeahko nitraattiluku on kun testi huutaa punaista. :)
Lara__
Junior Member
Junior Member

No niin, minä, keskustelun aloittaja täällä taas. Nyt on testejä. :o Tällä hetkellä NO2 0,1 mg/l NO3 10mg/l ja NH4/NH3 2mg/l... :|
Ja akvaario on nyt ollut kypsymässä siis 11 päivää. Itse nyt tästä päättelen että bakteereja on vaan kertakaikkiaan niin vähän, ettei homma lähde käyntiin.. Huonoa kukkamultaa! :? Helpottaisi varmaan elämää, jos vaan suosiolla kävisin ostamassa jonkun starttiaineen..?
Rapakala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Rapakala »

Lara__ kirjoitti:No niin, minä, keskustelun aloittaja täällä taas. Nyt on testejä. :o Tällä hetkellä NO2 0,1 mg/l NO3 10mg/l ja NH4/NH3 2mg/l... :|
Ja akvaario on nyt ollut kypsymässä siis 11 päivää. Itse nyt tästä päättelen että bakteereja on vaan kertakaikkiaan niin vähän, ettei homma lähde käyntiin.. Huonoa kukkamultaa! :? Helpottaisi varmaan elämää, jos vaan suosiolla kävisin ostamassa jonkun starttiaineen..?
Tai sitte elämä ei helpottuisi. Täällä aloitettiin SafeStartilla eikä akvaariossa edelleenkään tapahdu mitään. Epäilivät kaupassa, että jos kauppaan tullessa, kuljetuksen aikana, ei kuljetusliike ole pitänyt huolta siitä, että pullojen sisältö ei kylmety.

*lähtee tonkimaan kukkaruukkua*
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Älkää hermoilko sen kypsytyksen kanssa, kypsytysvaihe kysyy pitkää pinnaa, oma eka akva oli kypsä kolmen kuukauden kuluttua aloituksesta, en siis käyttänyt laisinkaan keinikemiaa aloituksessa.
Laran altaassa tapahtuu jo jotain joka on hyvä merkki, anna vaan sille altaalle aikaa kypsyä, pari viikkoa kun vielä jaksat oottaa niin se alkaa olla jo paremmassa kuosissa.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Lara__ kirjoitti:No niin, minä, keskustelun aloittaja täällä taas. Nyt on testejä. :o Tällä hetkellä NO2 0,1 mg/l NO3 10mg/l ja NH4/NH3 2mg/l... :|
Itse aloitin kypsyttämisen tuolla SafeStartilla ja ohraisesti kävi, ainakin osa tuotteen sisällöstä oli kuollut ja minullekin alkoi kertyä tuota nitraattia mutta nitriittiä ei. Eli siellä saattaa olla nyt bakteerikannoissa epäsuhta, nitriittiä nitraatiksi muuttavia bakteereja saattaa olla enemmän kuin mitä ammoniumista nitriitiksi muuttavia eli nitriittiä ei ehdi kertymään. Minä kyllä suosittelisin käyttämään Prodibion BioDigest-valmistetta, itse ostin sitä, kun totesin ettei kypsytys lähtenyt kunnolla käyntiin ja sen lisäämisen jälkeen alkoi nitriitti nousta reippaasti. Eli se todellakin toimii kuten monet ovat täällä todenneet. [;)]

Multaympistä ei ole kokemusta, mutta veikkaisin kyllä että pelkästään sen kanssa tuo kypsytys tosiaan vaatii aika pitkän ajan. Multaympinkään laadusta eli sen sisältämän bakteerikannan määrästä kun ei voi tietää mitään. Kaupallisilla, toimivilla tuotteilla tuota kypsymisprosessia voi nopeuttaa.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
BTM
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BTM »

Minä kyllä suosittelisin käyttämään Prodibion BioDigest-valmistetta
Miksi tuo BioDigest on parempi kuin SafeStart? Siis ymmärrän, että safestart menee pilalle, jos jäätyy/kylmettyy, mutta miksi ei sitten tuo biodigest tee samaa? Itselläni tuossa safestart odottaa akvaarioon menoa. Miksi sitä muuten saa laittaa vasta kolmantena päivänä akvaarion käynnistyksestä? Liittyykö veden kaasujen vapautumiseen tai lämpötilan nousuun (kun alkuun piti laittaa ohjeen mukaan viileää vettä). Ohjeet on Helsingin Akvaariokeskuksen sivuilta luettuja.
Ostan kasveja: Sammalet, hatturuoho, pennilehti, viuhkalehti. YV!
Myyn Kauniston hiekkaa (noin 20 kg), akvaarion taustamuovi (kaksipuoleinen, kasvi/kasvi+kanto, käyttämätön ). YV!
akvaristi
Senior Member
Senior Member

BTM kirjoitti: Miksi tuo BioDigest on parempi kuin SafeStart? Siis ymmärrän, että safestart menee pilalle, jos jäätyy/kylmettyy, mutta miksi ei sitten tuo biodigest tee samaa? Itselläni tuossa safestart odottaa akvaarioon menoa. Miksi sitä muuten saa laittaa vasta kolmantena päivänä akvaarion käynnistyksestä? Liittyykö veden kaasujen vapautumiseen tai lämpötilan nousuun (kun alkuun piti laittaa ohjeen mukaan viileää vettä). Ohjeet on Helsingin Akvaariokeskuksen sivuilta luettuja.

Tieteellisen tutkimuksen mukaanhan tuossa Safestartissa on oikeasti enemmän eläviä typpibakteereja kuin BioDigestissa (näin kuulin turkulaisessa akvaariokaupassa), mutta ongelmana taitaa olla juuri tuo pakkauksen muoto. SafeStartissahan bakteerit on muovipullossa, BioDigestissa ne taas on lasiampulleissa muovipakkauksen sisällä. Veikkaisinkin, että tuo lasiampulli vaikuttaa tuohon säilyvyyteen. Mutta tämä on siis vain oma valistunut arvaukseni 8-). Mutta käytännössä minulla lähti kypsyminen käyntiin BioDigestilla, Safestartilla kertyi vain hieman nitraattia mutta nitriitti ei lähtenyt nousemaan. Eli Safestartin sisältö oli itselläni todennäköisesti jäätynyt osittain, jolloin toisia bakteereja oli enemmän kuin toisia, mutta kumpaakaan ei riittävästi kypsymistoiminnan etenemiseen.

Tuosta en kyllä itse ole kuullut juttuakaan, että saisi laittaa vasta kolmantena päivänä 8O. Sen tiedän, että veden pitäisi olla muistaakseni yli 20-asteista (itsellä oli 25), jotta bakteerit säilyvät hengissä. Itse siis aloitin kypsytyksen näillä ohjeilla http://aquahoito.info/suomi/kypsytys/palikka.php.
BTM
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BTM »

They2 oli jossakin toisessa ketjussa kertonut, että odotus johtuu siitä, että vedessä on metalleja. Mutta toisaalta taas aquasafe poistaa ne metallit.
Käytän safestartia bactozymin ja aquasafe:n kanssa, onko sillä merkitystä? Kaikki mainitaan ko. ohjeissakin. Ihmetteln kyllä suuresti odottamisen tarvetta. Olen erittäin huono odottaja, joten haluaisin lykätä aineen akvaarioon heti! :D Mutta tietenkään en halua riskeerata omalla kiirehtimiselläni kypsytyksen epäonnistumista. Lämpötila vedellä on jo noussut 25 asteeseen ja tämä on jo toinen päivä aloituksesta. Joten ei mulla tietty olis kuin enää yksi yö odotettavaa :D.
Myyn Kauniston hiekkaa (noin 20 kg), akvaarion taustamuovi (kaksipuoleinen, kasvi/kasvi+kanto, käyttämätön ). YV!
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Niin siis klooriahan voi joidenkin kuntien hanavedessä olla ja sehän tietysti tappaa bakteerit, mutta tosiaan vedenparannusaine hajottaa kloorin. Ja itsekin käytin tuota Aqua Safea vaikka täällä on pohjavesi käytössä, johon klooria ei todennäköisesti edes juuri ole lisätty. Ja minä en SafeStartin kyljessä ainakaan huomannut mitään mainintaa odotusajasta, vedenparannusaineesta saatettiin jotain mainita (?). Tai sitten olen lukenut TOSI huonosti :D. Bactozym ei ole itselle tuttu tuote, mutta ilmeisesti se tehostaa bakteerien toimintaa.

Minusta kyllä kuulostaa tuo kolmen päivän odotusaika aika oudolta...

Muoks: Muuten olenkin sitten huono neuvomaan, kun olen itsekin tehnyt vaikka mitä mokia kypsytyksen kanssa ja nytkin on erinäisiä ongelmia menossa :roll:. Tai ehkä kohta nimenomaan osaakin neuvoa, kun itse tietää, mitä EI pidä tehdä :mrgreen:.
Viimeksi muokannut akvaristi, 12:59, 07.02.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BTM
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BTM »

Jep, itse pullossa ei sanota tuosta mitään. Ikävää kun on ohjeita, joissa ei kerrota miksi niin tehdään. Haluan perusteluita kiitos! :D (Tuo siis kaikille "virallisten" ohjeiden kirjoittajille.) Nuo kypsytys asiatkin ovat selvää veden kemiaa, joten kaikelle on varmastikin syy.

Niin Helsingin vedestä on siis mulla kyse.
They2
Advanced Member
Advanced Member

BTM kirjoitti:Jep, itse pullossa ei sanota tuosta mitään. Ikävää kun on ohjeita, joissa ei kerrota miksi niin tehdään. Haluan perusteluita kiitos! :D (Tuo siis kaikille "virallisten" ohjeiden kirjoittajille.) Nuo kypsytys asiatkin ovat selvää veden kemiaa, joten kaikelle on varmastikin syy.
Odotus varmaan juuri sen takia, jotta kaikki haitalliset metallit yms häviää. Vedenparannusaine kun ei ihan silmänräpäytyksessä kaikkea klooria yms. hävitä, joten siksi pitää hieman aikaa odottaa. Siihen ei kyllääkään ihan 3 päivää mene. :?
BTM
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BTM »

Hym hym... Laitoin eilen illalla sen safestartin. Mittasin nyt nitriittiä ja nitraattia. Nitriitti on tippunut hanaveden 0,2:sta 0,05 mg/L ja nitraattia ei näytä olevan ollenkaan. Tosin testin veden väri ei ole niin puhtaasti keltainen kuin vertailukartan 0 mg/L, mutta ei kyllä ollenkaan oranssi mitä sen ptäisi olla jos lukema kasvaisi. Se on mielestäni hieman vihertävää. Kyseessä on seran nitraattitesti. Altaassa on hyvin pieni hentokarvalehden palanen kellumassa, jos se vaikuttaa. Muuta kasvillisuutta ei ole. Olen laittanut altaaseen bactozymin lisäksi hieman kalanruokaa. Mitä mieltä olette, onko tuossa kypsyminen alkamassa vai näyttääkö siltä, että bakut ovat kuolleet?
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Oletko laittanut hirvensarvisuolaa eli ammoniumia? Pelkkä kalanruoka ei varmaankaan riitä käynnistämään tuota prosessia. Ja lisäksi on mennyt vasta alle vuorokausi, joten eipä mitään mitattavaa ole kertynytkään. Etenkään jos bakteereilla ei ole mitä muuttaa nitriitiksi (eli ammoniumia) [;)]. Nitriittiä taas pitää olla, jotta syntyisi nitraattia.
BTM
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BTM »

En ole laittanut hirvensarvisuolaa tai ammoniumia. Olen ymmärtänyt, ettei noilla aineilla käynnistäessä tarvitse? Ymmärrän kyllä ettei ilman ammoniumia tule nitriittiäkään. Itse aineiden pakkausten ohjeissa kehotetaan laittamaan altaaseen muutamia kaloja. Uskaltaisinkohan laittaa esim. partikseni sinne, joka ei ole ennenkään hätkähtänyt pienistä tai isommistakaan veden laadun heikenemisistä.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Jos kalattomasti ajattelit kypsyttää, niin siinä tapauksessa ammoniumia pitää lisätä, koska se toimii bakteerien ravintona. Kalallisesta kypsytyksestä ei ole kokemusta, tuohon saa joku viisaampi kommentoida. Itse kyllä saatan ottaa riskin ja siirtyä kalalliseen kypsytykseen, kun oma kalaton kypsytys on "pattitilanteessa" :?.
BTM
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BTM »

Eikö tuossa bactozymissä sitten ole jotain ammoniumia tai muuta ravintoa. Pakkauksessa ei kerrota mitä kapselit sisiältää. Kehutaan vaan, kuin se auttaa bakteeri kannan kehitystä jne. Laitoin nyt partiksen kelluttelemaan muovipussissa uuteen akvaan ja päästän sen sinne. Saahan tuon poiskin jos näyttää alkavan voida huonosti.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

En kyllä tunne tuota Bactozymiä lainkaan, mutta ei se kyllä taida ammoniumia sisältää. Äkkiä googlettamalla tuli tällainen vastaan: http://www.lemmikkiexpress.fi/product_d ... php?p=1220. Eli se vastaa käsitystäni Bactozymistä, jonka tarkoituksena on edistää bakteeritoimintaa ja luoda sille hyvät kasvuedellytykset.

Mittailethan tarkkaan vesiarvoja, nyt kun sinulla on tuo partis siellä. Ruoki niukasti ja jos nitriittiä tulee, vettä vaihtoon.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Jos kalattomasti kypsyttää, niin ehdottomasti hss mukaan päivittäin. Ei todellakaan ole kallista, sillaisen pussin saa parilla eurolla apteekista. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”