Veden happipitoisuus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sanja
Junior Member
Junior Member

Veden happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Miten saan akvaarioni pintaveden kierron mahdollisimman vähäiseksi, mutta silti varmistettua, että pohjallakin riittää happea? Tällä hetkellä suodatuksesta vastaa yksi tehokas sisäsuodatin, jonka olen asentanut posottamaan seinään päin. Veden kierto on ihan sopivalla tasolla, mutta happitilanne huolettaa (ainakin siinä vaiheessa, kun koko kalasto on hankittu ja kasvit muodostaneet sen viidakon, jonka tuonne haluan). Kansilasitkin ovat aika tiiviit ja lähellä veden pintaa... Erillistä ilmastinta en haluaisi, ja ilmaletku suodattimen ulostulossakin ärsyttää ääntä pitäessään. (Se lienee kuitenkin paras pitää paikallaan, vai?) Altaaseen tulevat rihmat nyt tietty pärjäävät, mutta mitenköhän sukaravut, hohtokiilakyljet ja piikkisilmät?

Olisi kiva kuulla, miten muut ovat ratkaisseet tämän valtaisan ongelman omissa altaissaan. :D
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Re: Veden happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja They2 »

Jos veden pinta liikkuu, ja vesi kiertää koko akvaariossa, niin ei huolta. Eri asia, jos on erittäin happipitoista vettä tarvitsevia kaloja.
Aix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aix »

mikä on syy, että et halua pintaveden kiertoa? Ainut syy, mikä tulisi mieleen, olisi co2 kasville, jos niitä on runsasti, mutta sitten kasvit itse tuottaa aika hyvin happea...
thank
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja thank »

Yleensä pintakalat ainakin arvostavat mahdollisimman tyyntä pintaa.
Aix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aix »

Se on sitten kiinni varmaan kalasta, kun mun kalat on aina tykännyt kun vesi vähän kiertää...
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Pintakalat voivat pitää tyynestä veden pinnasta, mutta kokemuksesta voin vakuuttaa, että tyvenestä akvaarion vedenpinnasta tulee ongelmia.
Kyseisestä aiheesta on AW:ssä useita keskusteluja.
thank
Advanced Member
Advanced Member

Minä oon ratkaissut tuon ongelman jakamalla veden kierron mahdollisimman pieniin pisteisiin ja toisessa päässä akvaariota on kasvit jakamassa pintakiertoa.
Aix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aix »

Se on aika hyvä ratkaisu, itselläkin samalla tavalla. Yhdessä 2m akvassa on kuitenkin niin paljon kasveja, että päästän suodattimesta veden suoran pohjalle, ei yhtään pinta liiku. Jos kasveja on riittävästi, hapenpuute ei ole ongelma.
thank
Advanced Member
Advanced Member

Jos pintavesi ei ollenkaan liiku, voi kaasujen vaihtuminen akvaariossa olla huonoa ja esim. hiilidioksidi jää pintajännitteen takia altaaseen eikä poistu vedestä.
Sanja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Aix kirjoitti:Jos kasveja on riittävästi, hapenpuute ei ole ongelma.
Toki kasvit päivällä yhteyttävät ja muodostavat happea, mutta öisin ne vain käyttävät sitä ihan niin kuin muutkin eliöt. Eli mitä enemmän kasveja, sitä enemmän happea yöllä kulutetaan. Sitä tässä juuri oikeastaan pohdiskelenkin, että ehtivätkö ne päivällä tuottaa enemmän happea, kuin itse yöllä kuluttavat...

Mutta joo, liikkuuhan tuo pinta vähän koko ajan, eli ehkä se sitten riittää.
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Aix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aix »

uskoisin, että yöllä kasvit käyttää huomattavasti vähemmän kaasuja, kun päivällä tuottaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”