Olisi kiva kuulla, miten muut ovat ratkaisseet tämän valtaisan ongelman omissa altaissaan.
Veden happipitoisuus
Valvoja: Moderaattorit
Veden happipitoisuus
Miten saan akvaarioni pintaveden kierron mahdollisimman vähäiseksi, mutta silti varmistettua, että pohjallakin riittää happea? Tällä hetkellä suodatuksesta vastaa yksi tehokas sisäsuodatin, jonka olen asentanut posottamaan seinään päin. Veden kierto on ihan sopivalla tasolla, mutta happitilanne huolettaa (ainakin siinä vaiheessa, kun koko kalasto on hankittu ja kasvit muodostaneet sen viidakon, jonka tuonne haluan). Kansilasitkin ovat aika tiiviit ja lähellä veden pintaa... Erillistä ilmastinta en haluaisi, ja ilmaletku suodattimen ulostulossakin ärsyttää ääntä pitäessään. (Se lienee kuitenkin paras pitää paikallaan, vai?) Altaaseen tulevat rihmat nyt tietty pärjäävät, mutta mitenköhän sukaravut, hohtokiilakyljet ja piikkisilmät?
Olisi kiva kuulla, miten muut ovat ratkaisseet tämän valtaisan ongelman omissa altaissaan.
500-litrainen seurala.
Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
-
They2
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Mies
Re: Veden happipitoisuus
Jos veden pinta liikkuu, ja vesi kiertää koko akvaariossa, niin ei huolta. Eri asia, jos on erittäin happipitoista vettä tarvitsevia kaloja.
mikä on syy, että et halua pintaveden kiertoa? Ainut syy, mikä tulisi mieleen, olisi co2 kasville, jos niitä on runsasti, mutta sitten kasvit itse tuottaa aika hyvin happea...
-
thank
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Yleensä pintakalat ainakin arvostavat mahdollisimman tyyntä pintaa.
Se on sitten kiinni varmaan kalasta, kun mun kalat on aina tykännyt kun vesi vähän kiertää...
Pintakalat voivat pitää tyynestä veden pinnasta, mutta kokemuksesta voin vakuuttaa, että tyvenestä akvaarion vedenpinnasta tulee ongelmia.
Kyseisestä aiheesta on AW:ssä useita keskusteluja.
Kyseisestä aiheesta on AW:ssä useita keskusteluja.
-
thank
- Advanced Member

Minä oon ratkaissut tuon ongelman jakamalla veden kierron mahdollisimman pieniin pisteisiin ja toisessa päässä akvaariota on kasvit jakamassa pintakiertoa.
Se on aika hyvä ratkaisu, itselläkin samalla tavalla. Yhdessä 2m akvassa on kuitenkin niin paljon kasveja, että päästän suodattimesta veden suoran pohjalle, ei yhtään pinta liiku. Jos kasveja on riittävästi, hapenpuute ei ole ongelma.
-
thank
- Advanced Member

Jos pintavesi ei ollenkaan liiku, voi kaasujen vaihtuminen akvaariossa olla huonoa ja esim. hiilidioksidi jää pintajännitteen takia altaaseen eikä poistu vedestä.
Toki kasvit päivällä yhteyttävät ja muodostavat happea, mutta öisin ne vain käyttävät sitä ihan niin kuin muutkin eliöt. Eli mitä enemmän kasveja, sitä enemmän happea yöllä kulutetaan. Sitä tässä juuri oikeastaan pohdiskelenkin, että ehtivätkö ne päivällä tuottaa enemmän happea, kuin itse yöllä kuluttavat...Aix kirjoitti:Jos kasveja on riittävästi, hapenpuute ei ole ongelma.
Mutta joo, liikkuuhan tuo pinta vähän koko ajan, eli ehkä se sitten riittää.
500-litrainen seurala.
uskoisin, että yöllä kasvit käyttää huomattavasti vähemmän kaasuja, kun päivällä tuottaa.