Mustan veden akvaario

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Mustan veden akvaario

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Tänäaamuna valoja sytyttäessä vesiarvot olivat:

johtavuus: 28
pH: 6,0

Koska nyt en lannoita, johtavuus säilyy aluksi noin alhaalla. En mitannut KH:ta, koska väriä on kuitenkin vaikea nähdä yhden tipan jälkeen 10ml:ssa, ja sen täytyy olla noin 0,5 koska eilen ennen 50% vedenvaihtoa se oli 1. Oikeastaan vettä tuli vaihdettua ainakin 55 %.

Mittasin pH:n sekä JBL 6-7,6 -testillä että JBL 3-10 -testillä. Em. näytti 6,0. Jälkimmäinen näytti jotain 6 ja 6,5 välissä. Miksi testit näyttävät eri arvoja? Varmaan siksi, että hyvin pehmeässä vedessä kaikki pH-testit ovat epätarkkoja, myös elektroniset. Joten on mahdollista, että pH on oikeasti alhaisempi. Tosin olen luullut, että pH-testit näyttävät hyvin pehmeässä vedessä liian alhaista lukemaa. Esim. useissa matkakertomuksissa mustanveden joille kerrotaan arvoja kuten johtavuus 5 ja pH 3,5 mikä ei pitäisi olla mahdollista, koska jos pH olisi oikeasti 3,5 se johtaa virtaa paremmin (se happo johtaa virtaa).
kr70
Advanced Member
Advanced Member

Mittasin pH:n vielä huonolla SuperFish-elektronisella mittarilla. Se näytti jotain 6,4. "Jotain" siksi, että usean minuutin odottelun jälkeen lukema jäi heilumaan suunnilleen välille 6,35-6,5. Tämä on jopa tällä SuperFish-mittarille tosi laaja heilunta, mikä näyttää sen, että pH:n mittaaminen hyvin pehmeässä vedessä on todellakin haastavaa. Voihan olla, että JBL 6-7,6 -testi näyttää liian matalaa arvoa tässä hyvin alhaisessa KH:ssa, mutta ennemmin epäilen, että SuperFish näyttää väärää. Joka tapauksessa KH ~0,5 ei ole aiheuttanut mitään pH:n romahdusta.

Pitäisi varmaan ostaa parempi elektroninen pH-mittari.

Kalat ovat säikkyjä, varmaankin koska pintakasvit häipyivät.
kr70
Advanced Member
Advanced Member

2 vkoa sitten vaihdoin turpeen. Viikko meni siinä, kun turve vettyi että painui kunnolla alaspäin. Nyt juuri ennen 25% vedenvaihtoa mittasin pH:n ja KH, ja KH oli ensimmäistä kertaa ENNEN vedenvaihtoa korkeintaan n. 0,5. Yleensähän ruokinta on nostanut KH:n aina vähintään 1:een. Veikkaan, että alempi KH johtuu uudesta turpeesta, joka tunnetusti laskee KH:ta hiukan. Siitä huolimatta pH ei ole romahtanut. Se oli JBL 3-10 -testillä mitattuna n. 6, mutta tämä testi on yleensä antanut hiukan korkeamman tuloksen kuin JBL 6-7.6 -testi, joten pH saattaa olla nyt jopa hiukan alle 6. Mielenkiintoista, mitä pH huomenaamulla näyttää.

Himmeämpi valaistus ja lannoituksen puute on auttanut sinileväongelmaan hiukan.

Vai olisiko KH:n lasku siltikin kiinni kasvien ja lannoituksen puutteesta? Jossain vaiheessahan heitin hypoteesin, että ne nostaisivat KH:ta.

Koska viime kevään poikaset ovat jo melko isoja, olen vähentänyt ruokintaa ja vedenvaihtoja. Vain 25% viikossa. Saattaa olla, että poikaset ovat kasvaneet hitaammin kuin keskikovassa vedessä. Hyvin pehmeässä vedessä kaloilta kuluu teoriassa enemmän energiaa osmoottisen tasapainon ylläpitämiseen. Kaloja on nyt yhteensä n. 40.
kr70
Advanced Member
Advanced Member

pH oli aamulla sama kuin eilen ennen vedenvaihtoa, 3-10 -testillä mitattuna, eli noin 6. Tuo testi vaikuttaa kuitenkin melko epätarkalta. 6 on oranssi, 6,5 on vihreä, minulla testi on usein ollut keltainen, jonka olen tulkinnut 6 ja 6,5 väliin, mutta 6-7.6 -testi on silloin näyttänyt 6,0. Pitäisi ostaa parempi elektroninen mittari.

Johtavuus oli vain 22.
kr70
Advanced Member
Advanced Member

Tänään otin 25% vedenvaihdon yhteydessä vanhat tehottomiksi käyneet lehdet pohjalta, imuroin pohjan ja laitoin vähän uusia lehtiä: 2 catappaa ja 4 pyökkiä. Nämä olivat muutaman päivän likoamassa 6 litrassa RO-vettä, jonka johtavuus on vain jotain 2 (nyt en mitannut mutta aiemmin on ollut). pH sankon punaruskeassa vedessä oli n. 5, mitattuna JBL 3-10 -testillä.

Ennen vedenvaihtoa johtavuus akvaariossa oli 26, vedenvaihdon jälkeen 24. pH oli vedenvaihdon jälkeen n. 6.

Viikossa johtavuus on siis noussut vain 4 pykälää, vaikka olen ruokkinut n. 40 kalaa normaalisti. Eli ensimmäinen hypoteesini, että kasvit ja lannoitus nostavat KH:ta, on ehkä totta. Nythän en ole lannoittanut ja valo on himmeämpi. Jaavansaniaiset kasvavat mutta hitaasti. Kalojen jätöksistähän tulee vähän lannoitusta. Jo kaksi eksperttiä ovat sanoneet minulle, että se on ruokinta, joka nostaa. Siitäkin olen saanut vähän näyttöä (ks. aiemmat kirjoitelmani), joten ehkä se on nyt niin, että molemmat nostavat KH:ta. Nyt en yrittänytkään mitata KH:ta - se on johtavuuden perusteella niin alhainen, ettei mittaaminen onnistu JBL:n tippatestillä, luultavasti alle 0,5.

Miksi johtavuus on laskenut vain 2 yksikköä? Laskennallisesti sen olisi pitänyt laskea n. 6 yksikköä. Luultavasti siksi, että uusista lehdistä liuenneet hapot nostavat johtavuutta.

Tämän pH 5 -veden laitto laski siis akvaarion pH:ta vain minimaalisesti. Saa nähdä, mitä huomenaamulla näyttää.

Suunitelmissa lisätä joka vedenvaihdon yhteydessä 1 catappa ja 2 pyökkiä, kunnes niitä on niin paljon, että kaikki taas pois.

Olen päättänyt, etten osta uutta elektronista mittaria. Olen lukenut netistä, että niiden oikea käyttö vaatii huomattavaa huolellisuutta. Esim. anturia ei saa pyyhkiä kuivaksi (kuten minä olen tehnyt, joten olen ehkä tuhonnut sen anturin), ja sitä pitäisi säilyttää jossain kemikaaliliuoksessa. 3-10 -tippatesti näyttä kuitenkin jotenkin toimivan, kun ämpärin pH:ksi tuli 5.
kr70
Advanced Member
Advanced Member

Aamulla pH oli samassa kuin eilenillalla vedenvaihdon jälkeen.
kr70
Advanced Member
Advanced Member

Mittauksia ennen 25%-vedenvaihtoa:

johtavuus: 32
KH: <= 0,5
pH: n. 6

Johtavuus on siis noussut hiukan enemmän kuin viime viikolla eli 8 pykälää. Olen ilmeisesti ruokkinut hiukan enemmän. Kuitenkin nousu on edelleen paljon maltillisempaa kuin silloin, kun oli paljon kasveja ja lannoitusta, ja KH ei nouse yli 0,5:n.

pH:n mittaus on tosiaan näköjään vaikeaa hyvin pehmeässä vedessä: 3-10 -testi näytti jotain 6 ja 6,5 välissä, 6-7.6 -testi näytti alle 6 (väri oli sellainen, mitä ei ole värikartassa). Syy on ymmärtääkseni ainakin se, että itse testitipat muuttavat pH:ta hiukan, kun puskurointikyky on hyvin heikko.

Bakteerit kasvavat parhaiten 7-8 pH:ssa. Eli pH 6:ssa bakteerit pärjäävät huonommin. Sehän on yksi syy, miksi mustanveden kalat pärjäävät paremmin happamassa vedessä (eivät ole tottuneet suuriin bakteeritiheyksiin). Tämän bakteerien heikomman kasvun näkee tässä akvaariossani siitä, että pohjalla olevat lehdet hajoavat hitaammin kuin ennen, kun pH oli lähempänä 7:ää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”