Potut kirjoitti:Mikä on sellainen iho- ja kidusloiset tappava lääke jolla voi lääkitä haarniskamonnit?
Erittäin hyvä kysymys. Nimittäin Camacell (flubendadolea) sisältävät lääkkeet tappavat haarniskat...
Itse en ole 100% varma, uskaltaisinko Tremazolia käyttää. Luultavasti haarniskat kestävät tremazol-lääkityksen. Itse olen tullut aivan neuroottiseksi haarniskojen kanssa, kun kysymys on lääkityksestä.
Itse laitoin 20 minuutin kylpyyn erilliseen 55 litran faunaboksiin varmuudeksi haarniskat. Sillä näitä 4 epeliä en halua rääkätä lääkkeillä, jos epäilen vähänkin. Tiedustelin Seralta tämän lyhytkylvyn tehoa (se on ohjeessa), mutta tuli mielestäni politiikon vastaus....No, varmaankin jotain tehoa on. Ihmettelen vain, että tämä 20 min. kylpy on samalla teholla/annostuksella kuin 6h hoito. No, luultavasti faunassa lääke tehoaa paremmin, koska ei ole orgaanista jätettä. Mutta sinnikäs sissi voi saada vain lääkeresistenssin. Kuitenkin kylpy voi siinä mielessä auttaa, että loiset jäävät veteen/faunaan pääosin. Lääke ei tehoa muniin, joten siksi yleensä lääkitys pitää kidusloisten osalta uusia noin viikon päästä (riippuen hieman veden lämpötilasta, lämpimämpi nopeampi kierto).
Itse haluaisin käyttäjien kokemuksia erityisesti Tremazolin suhteen. 20 minsaa nämä haarniskat ainakin kestivät hyvin. Haarniskat ovat jöpöjä pohjalla eikä lääkemyrkytystä helposti huomaa. Kun heivaa himpun ruokaa ja haarniska yrittää uimaan ylös, näkee sairauden helposti. Myös kalpea väri kertoo haarniskan stressistä.
Itse sisäloisiin olen yhdeltä harrastajalta saanut tiedon, että Nematol oli haarniskalla yes. Se hoitaa vai pyäreät sisäloiset (Nematodit). Tremazol kidus - ja iholoiset ja lapamatotyyppiset (laakamadot).
Onko sinulla muita kaloja kipossa ja tarkoitus madottaa koko kippo vai ainoastaan haarniskat? Toki ongelma sitten koko kipossa.....Vai karanteenausmielessä tulevat kalat?
https://cdn.sera.de/fileadmin/gbi/02190 ... 04_INT.pdf
20 min. kylpy ohjeessa....tosiaan annostus on sama kuin 6h hoidossa....Mielestäni tutkin, että suositus treman annostuksella on 3h ainakin....Haarniskoille ehkä boostaisin jotain modattua lievää, jos ei ole ihan varmat loiset vaan enempi varmistus....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja.
http://www.fisutar.fi