Haarniskamonni

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

sannamaria
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Haarniskamonni

Viesti Kirjoittaja sannamaria »

Kyselenpä täälläkin mielipiteitä, kun mietin, että mahtuisiko meille pari haarniskamonnia.

Allas on 200 l, pohjan mitat 110 x 40. Pohjalla etuosassa n. 2/3 Bilteman hiekkaa, takaosassa pyöreää soraa. Asukkaina tällä hetkellä 18 intiaaninsulkaa, partis, 4 rusokirjoahvenen poikasta, 3 albiinomonnista ja 1 sysievämonninen. Sysieviä olen tilannut 5 kpl lisää, tosin tänään kun kävin niitä kaupassa katsomassa (ovat karanteenissa siellä), näyttivät mielestäni hohtomonnisilta.

Tähän porukkaan olen ajatellut lisäksi hankkia vielä jonkun parven, luultavasti kardinaali- tai hohtotetroja.

Mahtuisiko altaaseen vielä haarniskamonnipari vai alkaako tuolla pohjalla jo olla tungosta? Periaatteessa voisin noista albiinomonnisista luopua. Niitä on muutenkin liian pieni porukka, vain 3 kpl, koska tulivat akvaarion mukana enkä aio niitä lisää ostaa.

Haarniskoista olen kuullut vähän ristiriitaisia tietoja, kun joskus sanotaan että ovat tosi kilttejä, joskus taas varoitellaan että syövät pienet kalat. Joutuisivatko siis kardinaali- tai hohtotetrat haarniskojen ruuaksi?

Kiitos jos joku osaisi vähän jelppiä. :)
suomunaama
Senior Member
Senior Member

Re: Haarniskamonni

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Kyllähän tonne mahtuu pari haarniskamonnia, jos on hyvät kasvitiheiköt piiloiluun. Erityisesti noin 150-lehtinen anubiaspuska ollut mun omille mieleen. Oon huomannut, että nämä ei pahemmin tykkää kuin kasvien seassa makoilusta, kutuputkiin eivät ole ikinä menneet.

Meillä ovat tulleet toimeen niin Sewellia lineolatan poikasten kuin isopurjeen, puikkokalojen ja mustaveitsienkin kanssa, enkä oo huomannut kenenkään joutuneen syödyksi tai tapelleen. Luulisin, että suurin ongelma näissä on se jatkuva hyppiminen ulos altaasta ja veden roiskutus lattioille. Toki sulla varmaan jotkut kannet on. Nämä tykkäävät pöyhiä pohjasta kaikkea herkkua, eli hiekankin puolesta menee. Mun haarniskamonnit nielee pienemmät Tetran tabletit kokonaisina, ja katkarapukin maistuu, mutta kaloja en oo kyllä nähnyt syövän, vaikka ruokailevat samalla tabletilla pienten kanssa. Omasta mielestä siis tosi kilttejä ja harmittomia kaloja.

Täällä nämä ei periaatteessa edes muuten elä pohjalla, vaan usein hilluvat pinnan tuntumassa tai lepäävät 50 cm korkeudessa anubiaan lehdillä. Jos akvaariossa on paljon korkeita sisusteita, joilla on hyvä makoilla, tuskin jäävät vain pohjalle.
sannamaria
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sannamaria »

On siellä pari korkeahkoa juurakkoa ja kasveja on paljon. Voisihan sinne vielä jotain rakentaa lisääkin, juurakkoa ainakin. :) Hyppivätkö siis ihan alvariinsa? Pitääkö sitä hyppimistä esim. vedenvaihdon yhteydessä erityisesti varoa? Hyppimisen vuoksi olen esim. tapparakalat jättänyt kauppaan.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Samaa mieltä Suomiksen kanssa.:). Mahtuu joo mielestäni. Suomulla on iso pytty, mutta minulla kyllä 200 litrainenkin. Voisin kuvitella, että mahtuvat ok sinne. Minulla myös 400 litran pytty ja toki parempi siellä, mutta haarniskat ovat häseltäjiä nuorina ja pieniä, joten mahtivat 200 litraan. Kun kasvavat, hidastuvat ja osin pötköttelevät suojapaikoissa. Sen puoleen ei taas tarvita tilaa.

Kiltteys on suhteellinen käsite ihmisllä ja kaloilla. Haarniska on kiltti fisu kokoonsa nähden monesta syystä. Ei puolusta reviiriä kuin sitten kutee. Hyvin sosiaalinen ja enempi häseltäjä kuin puolustelija kuten esim. lehtikala.

Ja kalanpojat, jotka "vahingossa" menee suuhun, ne on haarniskan saalista. Se ei mielestäni tarkoituksella jahtaa edes kalanpoikia, mutta voi luulla esim. survarintoukaksi ja nappaa sen. Ei kardinaalitetroja jahtaa tai syö eikä vahingossakaan niitä ahmi. Harmittomia epeleitä. Mutta jos olisi esim. kalanpoikasia vapaassa vedessä, voisi surviasen toukkana vahingossa syödä. Plekonpennut minulla oli ihan hyvin haarniskojen kanssa.

Kilttejä tosiaan ovat. Ei ole hyppineet kuten tapparat. Mutta hyvä, jos ei ihan piripintaan ole vesi. Pelästyminen voi heivata ne yli laidan yms. yleensä ei hypi erityisesti. Mutta roiskii vettä joo...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
suomunaama
Senior Member
Senior Member

Ei näitä helpolla saa niin paljoa peläytettyä, että hyppäisivät, eikä tunnu muutenkaan toi hyppääminen toimivan näillä ykkösvaihtoehtona pelätessä. Itse asiassa nää on aika lailla sieltä rohkeimmasta päästä, syö kädestä ja innolla tutkiskelee lappoa. Vedenvaihdon yhteydessä siis tuskin tulee ongelmia. Ei oo tullu täälläkään, vaikka mullakin vedenvaihto stressaa aika paljon kaloja, kun ensin otetaan pois 500 litraa ja sitten suihkutetaan 30-40 minuutin ajan kovalla paineella viileää vettä puutarhaletkusta akvaan.

Nälkäisinä enemmänkin säheltävät ja roiskivat. Mulla on toi vesiraja 4 cm päässä altaan laidoista ollu nyt pari kuukautta, eikä sen jälkeen oo ollu monneja tai vettä lattioilla, vaikkei kannet aina olekaan paikallaan.
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Jos haarniska hyppää niin uteliaisuudesta ei pelosta :) Mulla on isoin haarniska ( nyt uudessa kodissa) ollut se joka tykkäs käydä lattialla tiedustelemassa kun vettä oli altaassa paljon.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

KUn "sarastusvaloni" eli täystehon on/off-valoni rävähtää päälle ja pois, voisin kuvitella, että jokin fisu voi hypätä kiposta, jos sattuu huonolla tuurilla lähelle valoja yms.

Myös keskellä yötä en suosittele työntämään kättä yks-kaks kippoon. Kerran lensi leväbarbi kaaressa, kun pelästyi. Tosin monnit ovat yöeläjiä enempi eikä pinnassa ole yleensä säheltämässä.

Laittaisin ainakin harvan ritilän (alumiinia tai muovia), ettei fisut heilu yli laidan, jos pelkoa. Kalusteakvassa paljon pelivaraa, vaikka kansi aukikin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Joo tuo isoin kävi aina reunalla tunnustelemassa että mitä tapahtuu ja heittämässä vettä yli laidan ja jos vesi oli tarpeeksi korkealla tuli myös yli. En oikein vahingossakaan saanut nuita haarniskoja säikkymään. Kaikki muut kalat kyllä :D
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
suomunaama
Senior Member
Senior Member

Meillä meni kerran isoin haarniska altaasta ulos kansilasille. Ennen kuin ehdin apuun, se pyristeli lasin toiselle laidalle ja molskahti takaisin. Ylikulkusita? Tai sitten kävi imuroimassa lasille tippuneet ruoanmuruset. :mrgreen:

Kissankuppiin on kanssa hypätty, ja vettä oli lähes aina kissanraksuissa, kun syljeksivät yli laidan.
Medusa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Oi! Siis haarniskamonni viihtyy 250-litraisessa. Kuvittelin sen olevan liian pieni niille. Haarniskamonnit ovat siis supersymppiksiä. :D Pitäisi olla akva, jossa olisi pohjaa noin 200x50, jotta saisin kaikki himoitsemani pohjafisut mahtumaan. :mrgreen: Muutama haarniska olisi kyllä kiva...kissatkin tykkäisivät seurailla, ei tulisi niillekään ikävä talvisilla loskakeleillä. [;)]
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Medusa kirjoitti:Oi! Siis haarniskamonni viihtyy 250-litraisessa. Kuvittelin sen olevan liian pieni niille. Haarniskamonnit ovat siis supersymppiksiä. :D Pitäisi olla akva, jossa olisi pohjaa noin 200x50, jotta saisin kaikki himoitsemani pohjafisut mahtumaan. :mrgreen: Muutama haarniska olisi kyllä kiva...kissatkin tykkäisivät seurailla, ei tulisi niillekään ikävä talvisilla loskakeleillä. [;)]
Kyllä ne juuri ja juuri mahtuisivat sinulle:). Rihmisten kanssa ihan hyvä yhdistelmä. Pari-kolme varmasti ok -valinta. Yksin ei viihdy, kaksinkin menee, pieni ryhmä ok kippoosi. Kun tottuvat elelemään 240 litran kipossa, niin ok. Kun laittaa isoon kippoon, muutos pienempään minusta sitten ongelmallisempi. Varjon mukaan min. 240 litraa:). Muistaakseni hiven nostanut litroja edelliseen kirjaan....

Haarniskat kyllä vipeltävät pinnallakin ja keskikerroksessa, vaikka pohjakaloja ovatkin pääosin. Pentuna ovat vilkkaampia, aikuisena tahti hiven hidastuu kuten ihmisellä ja siksi vaativat hieman vähemmän tilaa suhteessa kokoonsa vaikka koko kasvaa.

Nämä taas niitä makuasioita osin ja eri koulukuntia akvan koosta....Haarniskat ovat siitä hyviä, etteivät ole mitään ärhäköitä reviirikaloja ja ovat superkilttejä.

Kun hankkii isompia fisuja akvaan, suodatus on sitten haasteellinen, mutta sinulla on melko hyvin pelivaraa:):

Itse ostin Kurjesta omat vipeltäjäni:). Olivat vilkkaita ja hyväkuntoisia. Joskus nähnyt melko aneemistakin sakkia. Kuulemma näistä löytyy paljon rakennevikoja "nokkapuolelta" eli pään rakenne kai joillakin omituinen. Kantsii varmasti valkata huolella. Ja Kurjessa ainakin katsoivat jo sukupuolenkin - oli selvä herra joukossa:):
suomunaama
Senior Member
Senior Member

Mulla just yhdellä on tuollainen epämuodostunut pää. Ei sitä huomaa, jos ei tarkkaan katso. Toisella puolella päätä ''kasvojen'' profiili vaan ulkonee reilusti enemmän, kun katsoo 3/4 -kulmasta. Sivulta ja edestä normaali.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Eipä se varmaan haittaa akvaariossa menoa:). Noista kun ei aina tiedä, jos periytyvää, niin siinä mielessä ehkä ei hyvä, että juuri se kutisi.
suomunaama
Senior Member
Senior Member

Täällä ei kyllä elä minkään kalan poikaset, elleivät muni kutuputkeen. Monnikanta ainoa joka rehottaa. :mrgreen:
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

suomunaama kirjoitti:Täällä ei kyllä elä minkään kalan poikaset, elleivät muni kutuputkeen. Monnikanta ainoa joka rehottaa. :mrgreen:
Onneksi herra albiinopartis keksi valloittaa unelmoimansa kutuputken - tosin taitaa naaras puuttua. :P

Kirjoahvenet tosin väijyvät partisten pentuja järjestelmällisesti. Jos niitä on kipossa ei välttämättä kutuputkikaan auta:). Minulla on melko poikasystävällinen kalavalikoima asiaa silmällä pitäen.

Hyvä kun muistutit...suunnittelin puksupartiskien toista sukuhaaraa kutemaan kippoon, jossa on lehtiksiä ja rusokirjoahvenia....joo...väki varmasti vähenee, vaikka osa varmasti säästyykin, koska kasveja ja piiloja on paljon....

Yksi partiskauppani meni niin, ettei herra albiino suostunut tulemaan tuubista ulos. Oli pakko myydä tuubi ja fisu. :twisted: Ei kertakaikkiaan irronnut vaikka mitä tein:).
suomunaama
Senior Member
Senior Member

Onneksi meillä tulee kalat suhteellisen nätisti pois piiloistaan. Sewellioiden kanssa oli välillä ongelmaa. Ne eivät irtoa lasesita sitten millään. Nostin ne vesirajan yläpuolelle, mutta silti ovat ja pysyvät kiinni lasissa eivätkä luultavasti vedestä poissa ollessa edes kykene irrottautumaan sen imukuppimaisen ruumiinmuodon takia. Ainoa keino napata lasissa oleva sewellia on heiluttaa sewelliaa veden alla haavilla niin, että irtoaa ja ui haavin pohjalle.

Meni vähän OT:ksi. :)
Hara
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hara »

Itse suosittelisin kun haarniskoja altaassa niin kaikki lasinreiät peittoon, itsellä on suhteellisen moni haarniska pompannut akvaariosta pois. Kutua vartioidessa nuo pomppii kovastikkin uhkia vastaan.

Mitään muita kaloja en ole noiden nähnyt syövän kuin aivan pieniä poikasia joilla on ruskuaispussit vielä käytöössä.
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
Medusa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Mitä enemmän saan tietää haarniskasta, sitä enemmän se on alkanut himottaa. :D Kenenpä unelma ei olisi roiskuttava rohmu, joka tulee vaikka kädestä syömään? :mrgreen: 8-)

Mietin vain, että miten se mahtaa sopia muuhun porukkaan. Siellä uiskentelee tällä hetkellä helmirihmakalahaaremi, kaunis turkoosiin vivahtava taistopoika ja partis. Helmimonnisparvi on hankinnassa ja pikkuinen pleko (siis semmoinen alle viiteentoista senttiin kasvava) suunnitteilla. Pelkään, että labyrintit jäävät haarniskojen varjoon ruoka-aikaan, etenkin taisto, joka on kovin verkkainen. Ehkä sille pitänee sitten hankkia oma akvaario tai sitten siirtää haarniskojen hankkimista ja antaa näiden rauhallisesti seilaavien kalojen elellä rauhassa... kunpa tietäisi etukäteen. Toisaalta, kuulemma haarniskat menevät rihmojenkin kanssa. Taisto minua lähinnä huolettaakin. :|
Hara
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hara »

Niin ja ne vielä äänteleekin kuuluvasti.
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

En tiedä miten teillä, mutta varmaan hyvä yrittää saada naaras ja uros pienempään akvaarioon? Meillä noi pojjaat on välistä äksyjä toisilleen. Meillä mötkötetään välistä suodattimen päälläkin, ruokaa odottelemassa ja sanotaanko ettei mikään kala ole niin nopea lähtemään paikaltaan kuin haarniskamonni ''ruokakellon'' soidessa.
Ahvenia ja monneja.
Potut
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Potut »

Ehdittiin laittaa akvaarioon Camacell-lääke ja muutaman tunnin päästä luin ettei se sovikaan haarniskamonnille.
Pelastettiin ne (2kpl) tuonne pienempään altaaseen joka on 180 litraa.
Mahtaako ne selvitä vaikka kerkesivät altistua lääkkeelle? Ja muutenkin tuon kokoisessa altaassa pärjääkö kunnes voi muuttaa takaisin? Tuolla on vähä ahdasta kun on paljon kasveja.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: -

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Hara kirjoitti:Niin ja ne vielä äänteleekin kuuluvasti.

Kuvaileppa vähän sitä ääntelyä; meillä on kaksi haarniskamonnia ja viime aikoina olen huomannut sellaista naksuvaa ja narisevaa ääntä purkista tai sitten se tulee muovisen valokannen jäähtymisestä. :mrgreen:
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Potut
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Potut »

Mikä on sellainen iho- ja kidusloiset tappava lääke jolla voi lääkitä haarniskamonnit?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Potut kirjoitti:Mikä on sellainen iho- ja kidusloiset tappava lääke jolla voi lääkitä haarniskamonnit?
Erittäin hyvä kysymys. Nimittäin Camacell (flubendadolea) sisältävät lääkkeet tappavat haarniskat... :twisted: :cry:

Itse en ole 100% varma, uskaltaisinko Tremazolia käyttää. Luultavasti haarniskat kestävät tremazol-lääkityksen. Itse olen tullut aivan neuroottiseksi haarniskojen kanssa, kun kysymys on lääkityksestä.

Itse laitoin 20 minuutin kylpyyn erilliseen 55 litran faunaboksiin varmuudeksi haarniskat. Sillä näitä 4 epeliä en halua rääkätä lääkkeillä, jos epäilen vähänkin. Tiedustelin Seralta tämän lyhytkylvyn tehoa (se on ohjeessa), mutta tuli mielestäni politiikon vastaus....No, varmaankin jotain tehoa on. Ihmettelen vain, että tämä 20 min. kylpy on samalla teholla/annostuksella kuin 6h hoito. No, luultavasti faunassa lääke tehoaa paremmin, koska ei ole orgaanista jätettä. Mutta sinnikäs sissi voi saada vain lääkeresistenssin. Kuitenkin kylpy voi siinä mielessä auttaa, että loiset jäävät veteen/faunaan pääosin. Lääke ei tehoa muniin, joten siksi yleensä lääkitys pitää kidusloisten osalta uusia noin viikon päästä (riippuen hieman veden lämpötilasta, lämpimämpi nopeampi kierto).

Itse haluaisin käyttäjien kokemuksia erityisesti Tremazolin suhteen. 20 minsaa nämä haarniskat ainakin kestivät hyvin. Haarniskat ovat jöpöjä pohjalla eikä lääkemyrkytystä helposti huomaa. Kun heivaa himpun ruokaa ja haarniska yrittää uimaan ylös, näkee sairauden helposti. Myös kalpea väri kertoo haarniskan stressistä.

Itse sisäloisiin olen yhdeltä harrastajalta saanut tiedon, että Nematol oli haarniskalla yes. Se hoitaa vai pyäreät sisäloiset (Nematodit). Tremazol kidus - ja iholoiset ja lapamatotyyppiset (laakamadot).

Onko sinulla muita kaloja kipossa ja tarkoitus madottaa koko kippo vai ainoastaan haarniskat? Toki ongelma sitten koko kipossa.....Vai karanteenausmielessä tulevat kalat?

https://cdn.sera.de/fileadmin/gbi/02190 ... 04_INT.pdf
20 min. kylpy ohjeessa....tosiaan annostus on sama kuin 6h hoidossa....Mielestäni tutkin, että suositus treman annostuksella on 3h ainakin....Haarniskoille ehkä boostaisin jotain modattua lievää, jos ei ole ihan varmat loiset vaan enempi varmistus....
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Potut kirjoitti:Ehdittiin laittaa akvaarioon Camacell-lääke ja muutaman tunnin päästä luin ettei se sovikaan haarniskamonnille.
Pelastettiin ne (2kpl) tuonne pienempään altaaseen joka on 180 litraa.
Mahtaako ne selvitä vaikka kerkesivät altistua lääkkeelle? Ja muutenkin tuon kokoisessa altaassa pärjääkö kunnes voi muuttaa takaisin? Tuolla on vähä ahdasta kun on paljon kasveja.
Hyvä, sillä haarniskasi olisivat vainaita nopeasti. Jos ovat oireettomia, varmaa ihan yes. Omani altistuivat 2 päivää, ja olen menettänyt kaksi vanhempaa haarniskaa. Nämä neljä pentua on nyt potria porsaita :). Oli kyllä karmea kokemus....

Epäiletkö vain kidusloisia vai ihan sisäloisiakin?

Ja Camacell on myrkkyä kauan kipossa....haarniskoja en laittaisi moneen viikkoon ehkä takaisin. Vedenvaihdot, pohjan laponta ja suodattimien putsaus on yes ja auttaa. Mutta uskomattoman kauan siellä on jämiä. Esim. omppukotilot ja sukikset lakoavat vielä todella kauan....ja miksei haarniskakin kärvistele....
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”