Akvaariosta ja sen hankinnasta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Akvaariosta ja sen hankinnasta
Kyllä käytettyä akvaariota on käytävä livenä katsomassa, älä osta sikaa säkissä, voi tulla suuri pettymys.
Tuo ikäjuttu on vähän mielipideasia mielestäni, jotkut hyvin tehdyt vanhat ovat todennäköisesti pitkäikäisempiä kuin monet uudet ja uuteenkin tuppaa helposti joku naarmu tulla jossain vaiheessa.Valitse itsellesi mieluinen malli ja väri joka sopii kotiinne sille ajateltuun paikkaan.
Toi luonnonmukainen valaistus mistä puhut on ledeillä helpoin ja luonnollisin auringonnousuineen ja laskuineen, muilla valoilla voi kikkailla putki kerrallaan sytyttämisiä ja siten vähän porrastaa valotehoa mutta ei siitä luonnollista saa.
Ledejä käytettynä makean veden altaissa ei juuri näy, on sen verran uusi juttu makealla puolella joten jos haluat niihin panostaa on ne ostettava tai rakennettava itse.
Virtausta valitse kalojen mukaan, useimmat kalat tykkää, ja suodatusta mielestäni mieluummin liikaa kuin liian vähän niin vesiarvot pysyvät hyvinä ja vesi puhtaana ja kirkkaana.
Tuo ikäjuttu on vähän mielipideasia mielestäni, jotkut hyvin tehdyt vanhat ovat todennäköisesti pitkäikäisempiä kuin monet uudet ja uuteenkin tuppaa helposti joku naarmu tulla jossain vaiheessa.Valitse itsellesi mieluinen malli ja väri joka sopii kotiinne sille ajateltuun paikkaan.
Toi luonnonmukainen valaistus mistä puhut on ledeillä helpoin ja luonnollisin auringonnousuineen ja laskuineen, muilla valoilla voi kikkailla putki kerrallaan sytyttämisiä ja siten vähän porrastaa valotehoa mutta ei siitä luonnollista saa.
Ledejä käytettynä makean veden altaissa ei juuri näy, on sen verran uusi juttu makealla puolella joten jos haluat niihin panostaa on ne ostettava tai rakennettava itse.
Virtausta valitse kalojen mukaan, useimmat kalat tykkää, ja suodatusta mielestäni mieluummin liikaa kuin liian vähän niin vesiarvot pysyvät hyvinä ja vesi puhtaana ja kirkkaana.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Itse henk.koht. en kyllä yli 10 v. akvaa ostaisi, kun maksimissaan 10 vuoden päästä epäilyttäisi akvan silkonit. Jo 15 v. akvaa itse alkaisin epäillä. Ja silikonit minusta no 1, sitten tulee pienet naarmut. Pikku naarmut tuskin käytössä näkyy kun kasveja. Joskut tarpeen mukaan, jos mahdollista kääntävät akvan takalasin eteen jne...
Ja itse en ole tehnyt vanhojen akvojen ostoa kovin monimutkaiseksi. Pääasia, että itse akva, valaisinsysteemi ja jalusta ovat mukana, jos en erillissuunnitelmaa tekisi niihin. Kalaxiin olen ostanut aikoinaan Wromakin jalustan ja Hailean loisteputket. Nyttemmin paketti tuntuu helpommalle.
Muut roinat ehtii ostella erikseen tai uutena.
Puhumattakaan ajastimesta, joita saa muutamalla eurolla peruskaupasta.
Ja itse en ole tehnyt vanhojen akvojen ostoa kovin monimutkaiseksi. Pääasia, että itse akva, valaisinsysteemi ja jalusta ovat mukana, jos en erillissuunnitelmaa tekisi niihin. Kalaxiin olen ostanut aikoinaan Wromakin jalustan ja Hailean loisteputket. Nyttemmin paketti tuntuu helpommalle.
Muut roinat ehtii ostella erikseen tai uutena.
Puhumattakaan ajastimesta, joita saa muutamalla eurolla peruskaupasta.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Silikonit ei periaatteessa mene juuri miksikään kun säilytetään hyvin. Itsellä 20 vuotta vanha allas joka oli välissä gerbiilien terrana ei vuotanut 3 vuoden käytön aikana
Mutta kylmä ja kuuma vaihteluilla saa silikonit huonoksi kyllä. Pakkanen tekee tosi pahaa.
Mullahan on 18000 litraa tunnissa kierto mun 522 litraisessa. Mutta kivillä ja juurakoilla on tehtynä suvantokohtia missä virtausta ei juuri ole joten kalat voivat vetää lonkkaa rauhassa. Ja parit isommat "luolat" missä piileksii paljon erinäköisiä öttiäisiä.
Joku puhui syvyyksistä. Itse tykkään että allas on syvempi kuin korkea on ainakin enemmän pohjapinta-alaa ja samalla aluetta mistä happea altaaseen. Omat altaat on 145*80*45, 160*70*50 ja sitten tuo juwelin mikä on korkea ja vuotaa yläkulmasta ._. Ja tietysti myynnissä oleva 190 litrainen mikä on 40 korkea ja 50 syvä.

Mutta kylmä ja kuuma vaihteluilla saa silikonit huonoksi kyllä. Pakkanen tekee tosi pahaa.
Mullahan on 18000 litraa tunnissa kierto mun 522 litraisessa. Mutta kivillä ja juurakoilla on tehtynä suvantokohtia missä virtausta ei juuri ole joten kalat voivat vetää lonkkaa rauhassa. Ja parit isommat "luolat" missä piileksii paljon erinäköisiä öttiäisiä.
Joku puhui syvyyksistä. Itse tykkään että allas on syvempi kuin korkea on ainakin enemmän pohjapinta-alaa ja samalla aluetta mistä happea altaaseen. Omat altaat on 145*80*45, 160*70*50 ja sitten tuo juwelin mikä on korkea ja vuotaa yläkulmasta ._. Ja tietysti myynnissä oleva 190 litrainen mikä on 40 korkea ja 50 syvä.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
^ei silikoni itsessään mene miksikään, mutta sisäpuolinen sauma on kuluvaa tavaraa, koska altistuu leville, mahdollisille kemikaaleille, leväraapoille, yms. Jos välisauma ei ole tiivis, rupeaa allas silloin helposti vuotamaan jos sisäpuolisen sauman alle pääsee vettä. Myös mahdolliset saumojen vaihdot lisäävät tätä riskiä. Jos akvaariota on pidetty huolella ja se on oikein kasattu, kestää se yleensä useamman kymmentä vuotta. Mitään tee se itse akvaariota en suosittele, joten kannattaakin turvautua tunnettuihin luotettaviin merkkeihin. On myös hyvä kysyä vähän historiatietoja, esim. onko ostanut uutena, silikonit vaihdettu, jne. Mitään kovin naarmuista ja kolhitun näköistä ei kannata ostaa.
-
- Elite Member
- Viesti:
Silkkareiden kestoiästä on kyllä peistä väännetty paljonkin.
http://www.akvaarioseura.net/Akvaarionteko.pdf
Näytti järkeenkäyvälle tekstille, mutta silikonin vaihdostakin paljon kinaa miten tulisi oikeaoppisesti tehdä ja välisaumahan kaikkein tärkein tavallaan on, jos oikein olen käsittänyt. Itse en toisen käden silikoonauksiin luottaisi vaan tehdassilkkarit pitää olla tai ainakin ammattihenkilö asialla ja takuu työhön.
http://www.akvaarioseura.net/Akvaarionteko.pdf
Näytti järkeenkäyvälle tekstille, mutta silikonin vaihdostakin paljon kinaa miten tulisi oikeaoppisesti tehdä ja välisaumahan kaikkein tärkein tavallaan on, jos oikein olen käsittänyt. Itse en toisen käden silikoonauksiin luottaisi vaan tehdassilkkarit pitää olla tai ainakin ammattihenkilö asialla ja takuu työhön.

Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
^nuo vaihtamiset kannattaa jättää tekemättä jos ei oikeati ole varma taidoistaan. Jos haluaa oppia uusimaan saumoja, kannattaa tehdä sitä alkuun pieniin akvaarioihin, ja tehdä testaaminen tiloissa joissa ei pääse aiheuttamaan vesivahinkoa. Mutta itse en tajua välillä tätä vaihtamisen "intoa". Toki jos akvaariolla on jo ikää ja saumat repsottaa, tai kyseessä on vuotava akvaario, ymmärrän sen. Tuolloinkin se pitää tehdä hyvin ja huolellisesti. Sen vuoksi en välttämättä suosittelisi kovin vanhaa allasta. Maksimissaan muutaman vuoden vanha akvaario voisi olla vielä viisas hankinta, koska siinä olisi alkuperäiset saumat, ja toisaalta siihen ei tarvitsisi vaihtaa niitä vielä pitkään aikaan. Se on myös usein ensimmäiseltä omistajalta, eikä kulumaakaan pitäisi kovin olla, ellei ole ollut huolimattamolla käyttäjällä. Näitä vaan ei ole niin runsaasti myynnissä kuin vanhempia, mutta kun selailee esim. A-W:n, Keltaisen pörssin, Torin ja Huutonetin ilmoituksia, voisi sellainen löytyä. Etsimistä kannattaa tehdä aktiivisesti, koska menevät hyvin nopeasti kaupaksi jos hinta on kohdillaan.
-
- Junior Member
Eilen kävin katsomassa sitä viisi vuotta vanhaa Juwelia ja päädyin ostamaan sen. Akvaario on siis Juwel Rio, 240 litrainen, hinta 250 € eli normihinta käytetyllä. Akvaarion historia on siis tällainen, että se on ollut ensin myyjän poikaystävällä ilmeisesti vuoden verran ja sen jälkeen myyjällä. Akvaario itse näytti olevan siistissä ja hyvässä kunnossa, silikonit vaikuttivat kimmoisilta, mitä niitä nyt koettelin, akvaario oli edelleen toiminnassa, joten kaikki pelasi eikä siis vuotanut. Lasit olivat naarmuttomat. Mukaan tulee kaikenlaista sälää, jota on hoidossa käytetty, kantoja (hyvä, kun ovat kalliita), hiekan/sorankin saisi mukaan. Suodattimet olivat Juwelin oma sisäsuodatin ja Eheim Professional 2 ulkosuodattimeksi. Itse olisin tykännyt enemmän Classicista, kun proffasta on täällä vähän varoiteltu, mutta useimpien myytävien akvojen mukana tuntuu tulevan proffa, joten ajattelin että noh, eiköhän se nyt pelitä aikansa ja voin myöhemmin ostaa vaikka uutena Classicin. Sehän olisi mainio syntymäpäivälahja.
(siis tässä on nainen, joka haluaa syntymäpäivälahjakseen suodattimen.
No, en minä ole hajuvesistä viime aikoina niin kauheasti enää piitannutkaan.)
Kyselin vähän myyjältä, pienen tytön äidiltä, ja hän vaikutti kyllä ymmärtävän akvaariopidon päälle. Lupasi pestä akvaarion ja tiesi, ettei siihen pesuainetta käytetä. Ja sanoi vielä, että ei kannata päästää pikkusuodatinta kuivumaan, kun siitä saa bakteerikantaa. Minusta se kaikki vaikutti ihan asialliselta. Tuumasin, että ei ne akvaariot kummemmaksi muutu, vaikka tässä vielä ihmettelisin ja odottelisin. Tämä on ihan hyvä. Tuntui tukevalta jalustan kanssa ja jalustakin näytti olevan priimakunnossa.
Se paljon puhuttu kansikin vaikutti tukevammalta ja samoin kansilevyt kuin mitä olivat Itiksen Faunattaren näytekappaleessa, jota kävin eräänä päivänä ihmettelemässä. Ehkä ne olivat tehty tukevammiksi viisi vuotta sitten? Kun minusta tuntuu, että kaikki tehdään tänä päivänä huterammaksi.
Itse akvaariokokonaisuus oli aika korkea, noin 130 cm, joten arvelin sen kuitenkin olevan uustuotantoa. Putkista myyjä ei osannut sanoa ovatko T8 vai T5, eikä putkissakaan lukenut, mutta olivat ohkaisen näköisiä, niin ehkä sitten T5. Toivottavasti. Onhan se selvitettävissä, missä vaiheessa Juwel siirtyi T5:een.
Sisustuksesta vielä, että pohjalla oleva aines näytti minusta hienolta soralta, vaikka myyjä sanoikin sitä hiekaksi. Mutta joskushan jotkut käyttää hiekka ja sora nimityksiä vähän huolimattomasti. Aion sen kuitenkin vaihtaa hienommaksi hiekaksi, vaikka siihen Bilteman hiekkaan, kun se on kerran valmiiksi jo puhdastakin. Kuten sanoin kantoja on tulossa, hyvä. Ja oikea 3D-tausta! Oi onnea! Siitä olen haaveillut, vaikka se tilaa viekin. Tämä tausta siis on lämpimän punaisen ruskea. Mukana olisi jotain huonokuntoisia kasveja, mutta myyjä itsekin sanoi, että ne ovat vähän, noh, levättyneet. Varmaan heitän ne pois. Ja yllätykseksi siellä oli kolme nuorta terveen ja pirteän oloista partamonnin poikasta. Myyjä on ajatellut toimittaa ne faunattareen, mutta en nyt tiedä ottaisinko ne itselleni. Toisaalta sitten akvaario pitäisi laittaa kuntoon pikavauhtia, että lapsilla on koti. Ehkä haluaisin edetä vähän rauhallisemmin ja hankkia ensin niitä kasveja ja noin. Kypsytys kuitenkin sujuu nyt nopeasti, kun on toiminnassa olevat suodattimet? Partiksia haluan joka tapauksessa, ovat ne niin mainioita, mutta niitähän on täälläkin tarjolla sopuhintaan, joten minun ei ole välttämätöntä ottaa nyt juuri noita. Söpöjä ne kyllä olivat ja touhukkaita. Vähän tekisi mieli ottaa...
Olen nyt joka tapauksessa tyytyväinen ja huojentunut. Pääsen suunnittelemaan ja laittelemaan omaa vesimaailmaa. Juweliahan tai vastaavaa alun perin suunnittelin. Juwel-akvaristit ketjun keskustelut valinnan kai lopullisesti ratkaisi. Värikin siinä on se minulle mieluisin eli tumma puu. Sitä sävyä meidän muutkin puuhuonekalut noudattavat, joten se istuu hienosti olohuoneeseen.
Keskiviikkona se on tulossa kotiinsa. Pistäisin mieluusti kuvia tänne, vaikka akvaariopäiväkirjaa, jossa kertoisin prosessin etenemisestä, mutta en vielä ainakaan keksinyt, kuinka kuvia liitetään tietokoneelta. Pitäisikö kuvat ensin ladata jonnekin nettikuvapalveluun, kuten flickr, instragram tai aijaa? Minä lataisin mieluummin suoraan omalta tietokoneelta. Useimmiten se on mahdollista.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kyselin vähän myyjältä, pienen tytön äidiltä, ja hän vaikutti kyllä ymmärtävän akvaariopidon päälle. Lupasi pestä akvaarion ja tiesi, ettei siihen pesuainetta käytetä. Ja sanoi vielä, että ei kannata päästää pikkusuodatinta kuivumaan, kun siitä saa bakteerikantaa. Minusta se kaikki vaikutti ihan asialliselta. Tuumasin, että ei ne akvaariot kummemmaksi muutu, vaikka tässä vielä ihmettelisin ja odottelisin. Tämä on ihan hyvä. Tuntui tukevalta jalustan kanssa ja jalustakin näytti olevan priimakunnossa.
Se paljon puhuttu kansikin vaikutti tukevammalta ja samoin kansilevyt kuin mitä olivat Itiksen Faunattaren näytekappaleessa, jota kävin eräänä päivänä ihmettelemässä. Ehkä ne olivat tehty tukevammiksi viisi vuotta sitten? Kun minusta tuntuu, että kaikki tehdään tänä päivänä huterammaksi.
Itse akvaariokokonaisuus oli aika korkea, noin 130 cm, joten arvelin sen kuitenkin olevan uustuotantoa. Putkista myyjä ei osannut sanoa ovatko T8 vai T5, eikä putkissakaan lukenut, mutta olivat ohkaisen näköisiä, niin ehkä sitten T5. Toivottavasti. Onhan se selvitettävissä, missä vaiheessa Juwel siirtyi T5:een.
Sisustuksesta vielä, että pohjalla oleva aines näytti minusta hienolta soralta, vaikka myyjä sanoikin sitä hiekaksi. Mutta joskushan jotkut käyttää hiekka ja sora nimityksiä vähän huolimattomasti. Aion sen kuitenkin vaihtaa hienommaksi hiekaksi, vaikka siihen Bilteman hiekkaan, kun se on kerran valmiiksi jo puhdastakin. Kuten sanoin kantoja on tulossa, hyvä. Ja oikea 3D-tausta! Oi onnea! Siitä olen haaveillut, vaikka se tilaa viekin. Tämä tausta siis on lämpimän punaisen ruskea. Mukana olisi jotain huonokuntoisia kasveja, mutta myyjä itsekin sanoi, että ne ovat vähän, noh, levättyneet. Varmaan heitän ne pois. Ja yllätykseksi siellä oli kolme nuorta terveen ja pirteän oloista partamonnin poikasta. Myyjä on ajatellut toimittaa ne faunattareen, mutta en nyt tiedä ottaisinko ne itselleni. Toisaalta sitten akvaario pitäisi laittaa kuntoon pikavauhtia, että lapsilla on koti. Ehkä haluaisin edetä vähän rauhallisemmin ja hankkia ensin niitä kasveja ja noin. Kypsytys kuitenkin sujuu nyt nopeasti, kun on toiminnassa olevat suodattimet? Partiksia haluan joka tapauksessa, ovat ne niin mainioita, mutta niitähän on täälläkin tarjolla sopuhintaan, joten minun ei ole välttämätöntä ottaa nyt juuri noita. Söpöjä ne kyllä olivat ja touhukkaita. Vähän tekisi mieli ottaa...
Olen nyt joka tapauksessa tyytyväinen ja huojentunut. Pääsen suunnittelemaan ja laittelemaan omaa vesimaailmaa. Juweliahan tai vastaavaa alun perin suunnittelin. Juwel-akvaristit ketjun keskustelut valinnan kai lopullisesti ratkaisi. Värikin siinä on se minulle mieluisin eli tumma puu. Sitä sävyä meidän muutkin puuhuonekalut noudattavat, joten se istuu hienosti olohuoneeseen.
Keskiviikkona se on tulossa kotiinsa. Pistäisin mieluusti kuvia tänne, vaikka akvaariopäiväkirjaa, jossa kertoisin prosessin etenemisestä, mutta en vielä ainakaan keksinyt, kuinka kuvia liitetään tietokoneelta. Pitäisikö kuvat ensin ladata jonnekin nettikuvapalveluun, kuten flickr, instragram tai aijaa? Minä lataisin mieluummin suoraan omalta tietokoneelta. Useimmiten se on mahdollista.
-
- Junior Member
Minä jatkan nyt vielä täällä. Akvaario on siis tulossa huomenna. Suodattimet ja lämmitin on, kantoja ja jotain sälää, kuulemma vesitestejäkin on tulossa.
Olen tässä tutkaillut mitä muuta. Laitoin kyselyyn hiilidioksidilevittimen, sellainen voisi olla hyvä, varsinkin kun haluan paljon kasveja. Sitten törmäsin sellaiseenkin ihmeeseen kuin pohjalämmitin tai kaapelilämmitin, jonka tarkoitus on kai enemmin pöyhiä hiekkaa kuin lämmittää - varsinainen lämmitin hoitaa sen homman. Vaikka kaipa pohjalämmitinkin nyt jonkin verran lämmittää. Ensin ajattelin, että jes, hiekanpöyhijä voisi olla hyödyksi, mutta se hinta. Akvaariokeskuksessa systeemi maksaa jotain 190 euroa.
Taitaa jäädä hankkimatta. Kierteisiä kuulemma saa kaupan päälle.
Ja oikeastaan ei minua haittaa pöyhiä pohjaa tikulla, sehän on vähän kuin puutarhaa pöyhisi ja hoitaisi.
Keskusteluketjuja lukiessa huomaan kyllä ettei mistään asiasta ole vain yhtä totuutta. Joku ylistää juttua, toinen heittäisi samalla jutulla sitä kuuluisaa vesilintua. Kuten tuo pohjakaapeli. Jonkun mielestä se ei pysy oikein edes paikoillaan ja toisen mielestä se auttaa paljon. Ota tästä nyt selvää. Kokemuksen kauttahan tässä harrastuksessa lopullinen tieto tulee ja kokemusta saa vain, no, harrastamalla. Minä tässä aloittelen hommaa joten olen varmasti puolen vuoden päästä viisaampi. T'ällä hetkellä en pysty kuin luottamaan omaan arviointikykyyni.
Sitten se pohjamateriaali eli hiekka. Siitäkin on peistä väännetty. Ensin harkitsin Biltemaa, kun se on kuulemma vielä niin puhdastakin, ettei tarvitse pestä (kyllä huuhtelisin sen silti), mutta sen jälkeen olen löytänyt keskusteluja, missä siitä on vakavasti varoiteltu. Joten olen harkinnut vaihtoehtoja. Minnekään hiekkakuopalle minulla ei ole mahdollisuuksia tässä lähteä ja taidan jättää leikkipuistojen hiekkalaatikot rauhaan. Voisi tulla muilta käyttäjiltä sanomista.
Tällä hetkellä olen harkinnut kuitenkin sitä toista suosittua vaihtoehtoa eli Kanniston soran hiekkaa. Eläinkaupassa saa noin kahdellakympillä neljäkymmentä kiloa, joka riittäisi hyvin minun altaaseeni. Sitä sitten putsaamaan. On sekin saanut kritiikkiä osakseen, mutta jotain sinne pohjalle on laitettava. Alkuperäinen materiaali vaikuttaa minusta enemmin pienikiviseltä soralta kuin hiekalta, vaikka myyjä sitä hiekaksi kutsuikin. Ei missään nimessä minusta sellaista, että monnit pöyhisivät.
Paitsi että eikös Fisutar10 sanonut käyttävänsä K-raudan hiekkaa? Mitähän laatua niistä K-raudan hiekoista se mahtaa olla, niitähän on erilaisia. Onko siinä eroa Kanniston soran hiekkaan vai onkohan se saman tyyppistä?
Altaan hankinnasta se pähkäily vasta alkaakin.
Olen tässä tutkaillut mitä muuta. Laitoin kyselyyn hiilidioksidilevittimen, sellainen voisi olla hyvä, varsinkin kun haluan paljon kasveja. Sitten törmäsin sellaiseenkin ihmeeseen kuin pohjalämmitin tai kaapelilämmitin, jonka tarkoitus on kai enemmin pöyhiä hiekkaa kuin lämmittää - varsinainen lämmitin hoitaa sen homman. Vaikka kaipa pohjalämmitinkin nyt jonkin verran lämmittää. Ensin ajattelin, että jes, hiekanpöyhijä voisi olla hyödyksi, mutta se hinta. Akvaariokeskuksessa systeemi maksaa jotain 190 euroa.

Keskusteluketjuja lukiessa huomaan kyllä ettei mistään asiasta ole vain yhtä totuutta. Joku ylistää juttua, toinen heittäisi samalla jutulla sitä kuuluisaa vesilintua. Kuten tuo pohjakaapeli. Jonkun mielestä se ei pysy oikein edes paikoillaan ja toisen mielestä se auttaa paljon. Ota tästä nyt selvää. Kokemuksen kauttahan tässä harrastuksessa lopullinen tieto tulee ja kokemusta saa vain, no, harrastamalla. Minä tässä aloittelen hommaa joten olen varmasti puolen vuoden päästä viisaampi. T'ällä hetkellä en pysty kuin luottamaan omaan arviointikykyyni.
Sitten se pohjamateriaali eli hiekka. Siitäkin on peistä väännetty. Ensin harkitsin Biltemaa, kun se on kuulemma vielä niin puhdastakin, ettei tarvitse pestä (kyllä huuhtelisin sen silti), mutta sen jälkeen olen löytänyt keskusteluja, missä siitä on vakavasti varoiteltu. Joten olen harkinnut vaihtoehtoja. Minnekään hiekkakuopalle minulla ei ole mahdollisuuksia tässä lähteä ja taidan jättää leikkipuistojen hiekkalaatikot rauhaan. Voisi tulla muilta käyttäjiltä sanomista.
Tällä hetkellä olen harkinnut kuitenkin sitä toista suosittua vaihtoehtoa eli Kanniston soran hiekkaa. Eläinkaupassa saa noin kahdellakympillä neljäkymmentä kiloa, joka riittäisi hyvin minun altaaseeni. Sitä sitten putsaamaan. On sekin saanut kritiikkiä osakseen, mutta jotain sinne pohjalle on laitettava. Alkuperäinen materiaali vaikuttaa minusta enemmin pienikiviseltä soralta kuin hiekalta, vaikka myyjä sitä hiekaksi kutsuikin. Ei missään nimessä minusta sellaista, että monnit pöyhisivät.
Paitsi että eikös Fisutar10 sanonut käyttävänsä K-raudan hiekkaa? Mitähän laatua niistä K-raudan hiekoista se mahtaa olla, niitähän on erilaisia. Onko siinä eroa Kanniston soran hiekkaan vai onkohan se saman tyyppistä?
Altaan hankinnasta se pähkäily vasta alkaakin.

-
- Starting Member
^ Sitä KAUNISTON soraa saa sieltä samasta rautakaupasta, ja aikapaljon halvemmalla kun mistään eläinkaupasta. Ihan sivuhuomatuksena.
-
- Elite Member
- Viesti:
Itse suosin Weber, 0.5-1mm, suodatushiekka (hiven parempi kuin puhallushiekka, joka sekin käy). K-rauta. N. 8-9 €/25 kg. Suodatushiekka hiven kalliimpaa kuin puhallus.
Myös 25 kg sopiva kantokoko. 40 kg säkki ei powereillani hievahdakkaan maasta. Kerran sellaisen sain erään ostokseni yhteydessä akvaliikkeestä kannettavakseni, kun satuin mainitsemaan kielletyn sanan "Saksan verkkokauppa". Jouduin sitten osissa kantamaan auton peräkontista säkin 2. kerrokseen...joo, ei enää koskaan.
Kyseinen hiekka oli myös erittäin epäpuhdasta, tuo Weberin hiekka on ihan inhimillistä puhdistaakin ja 25 kg nousee ihan kivasti 2. kerrokseen näillä lihaksilla
.
Myös 25 kg sopiva kantokoko. 40 kg säkki ei powereillani hievahdakkaan maasta. Kerran sellaisen sain erään ostokseni yhteydessä akvaliikkeestä kannettavakseni, kun satuin mainitsemaan kielletyn sanan "Saksan verkkokauppa". Jouduin sitten osissa kantamaan auton peräkontista säkin 2. kerrokseen...joo, ei enää koskaan.

Jos ei hiekan perinteinen pesutapa jaksa innostaa(mua ei enää yhden 25kg weberin puhallushiekkasäkin jälkeen) niin tässä vinkki miten asiasta voi selvitä hieman helpommin: http://www.youtube.com/watch?v=d-XB0bwt ... re=related
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
-
- Junior Member
Siis ideana tuossa on, että lika ja pöly jää pulloon. Yksikö huuhtelukerta riittää pullomenetelmällä? Tuo näyttää helpolta.Jos ei hiekan perinteinen pesutapa jaksa innostaa(mua ei enää yhden 25kg weberin puhallushiekkasäkin jälkeen) niin tässä vinkki miten asiasta voi selvitä hieman helpommin: http://www.youtube.com/watch?v=d-XB0bwt ... re=related
Soittelin Oulunkylä K-rautaan ja sieltä löytyisi Weberin puhallushiekkaa, hinta jotain reilu 6€ säkki. Hieman halvempaa kuin Kauniston soran hiekka akvaariokaupassa. Suodatushiekkaa ei nyt löytynyt. Tietysti voin kysyä vielä muualtakin. Kauniston soraa en huomannut kysyä, mutta ainakaan haulla en saanut sitä esiin.
-
- Elite Member
- Viesti:
Ainakin itse aina löydän sieltä Ogelin ulkovarastolta suodatushiekkaa, aina tähän asti ollut. Tietokannoissa siellä tämän suhteen ollut ongelmia muistaakseni.
-
- Advanced Member
Itse testasin tuota tekniikkaa omaan parimetriseen altaaseeni, kun ei kiinnostanut puhdistaa Weberin puhallushiekkaa (0,6-1,2) käsin. Yksi kerta riitti ja yllättävän kirkasta oli vesi heti tuon jälkeenkin, vaikka hiekka pöllysi, kun täytin allasta lisää.Medusa kirjoitti:Siis ideana tuossa on, että lika ja pöly jää pulloon. Yksikö huuhtelukerta riittää pullomenetelmällä? Tuo näyttää helpolta.Jos ei hiekan perinteinen pesutapa jaksa innostaa(mua ei enää yhden 25kg weberin puhallushiekkasäkin jälkeen) niin tässä vinkki miten asiasta voi selvitä hieman helpommin: http://www.youtube.com/watch?v=d-XB0bwt ... re=related
- Liitteet
-
- tältä näytti ja kirkastui tosi nopeasti kokonaan, kun laitoin suodattimeen vanua päällimmäiseksi parin päivän ajaksi.
- WP_20140804_004muok.jpg (78.78 KiB) Katsottu 4357 kertaa
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
-
- Junior Member
Viime viikolla ei ollut aikaa enempää syventyä altaan täyttöön, mutta tällä viikolla olisi tarkoitus aloittaa kypsyttely. Mutta ensin pitää siis saada vedet ja hiekat altaaseen. Kokeilin pullomenetelmää ämpärissä ja hyvin se näytti sujuvan. Ensin sitten vesi altaaseen ja perästä hiekat pullolla, ilmeisesti. Vedenparannusaineen voi kai pistää perään? Huomenna pitäisi mennä ostamaan tarvittavia kemikaaleja, vedenparannusainetta, pohjalannoitetta ja jotain kypsytyksenaloitusainetta.
Oops. Lukaisin juuri yhdestä kypsytyslinkistä ettei sitä vedenparannusainetta tarvittaisi kypsytysvaiheessa lisätä ollenkaan. Niin, onhan se tietysti järkeenkäypää, kypsytyksenhän on tarkoitus tuottaa kalakelpoista vettä, joten mitä sitä etukäteen sitten parantelemaan. Sitä käytettänee sitten vedenvaihtojen yhteydessä.
Kypsytysohjeet saavat kyllä pään sattumaan. Yhdet neuvoo ostamaan kemiallisia aineita kaupasta, kun toiset taas puolustaa hirvensarvisuolaa ja kalanruokaa. Multaakin sukkahousuissa voisi lisätä. Pitääkös ne sukkahousut olla käyttämättömiä?
Oops. Lukaisin juuri yhdestä kypsytyslinkistä ettei sitä vedenparannusainetta tarvittaisi kypsytysvaiheessa lisätä ollenkaan. Niin, onhan se tietysti järkeenkäypää, kypsytyksenhän on tarkoitus tuottaa kalakelpoista vettä, joten mitä sitä etukäteen sitten parantelemaan. Sitä käytettänee sitten vedenvaihtojen yhteydessä.
Kypsytysohjeet saavat kyllä pään sattumaan. Yhdet neuvoo ostamaan kemiallisia aineita kaupasta, kun toiset taas puolustaa hirvensarvisuolaa ja kalanruokaa. Multaakin sukkahousuissa voisi lisätä. Pitääkös ne sukkahousut olla käyttämättömiä?

-
- Elite Member
- Viesti:
Suosittelen Biodigest start -ampulleja. Akvaarioon.fi:stä saa.
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4200002133
Säästyy aikaa ja hermot:) Ja kalat kiittävät:).
Nuo bakut ampulleissa taas tykkäävät samalla kerralla vedenparannusaineista.
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4200002133
Säästyy aikaa ja hermot:) Ja kalat kiittävät:).
-
- Junior Member
Pitänee kokeilla. Minusta tuntuu, että kaikki ehdotukset menevät läpi, kunhan eivät ole liian työläitä.Fisutar10 kirjoitti:Suosittelen Biodigest start -ampulleja. Akvaarioon.fi:stä saa.

Akvaarioon.fi:hän on nettikauppa, eli kestää pari päivää saada kotiin tuote. Kysynpä kuitenkin jos niitä löytyisi vaikka Itiksen akvaariokaupoista.
Nyt mietin sitä pohjalannoitteen lisäystä. Sehän pitänee tehdä ennen kuin laittaa vettä, ettei se sotkeennu veteen. Hiekan pulloputsaus-menetelmähän taas toimii parhaiten, jos akvaariossa on vesi ja sitten pullosta levittää hiekat päälle. Eli missähän vaiheessa laittaisi pohjalannoitteen? Vai voisiko sen korvata lannoitetableteilla? Minulla on myös EasyCarboa, joka kai myös auttaa kasvien kasvua. Ostin sitä litran kokeeksi 70% alennuksella, kun paikallinen 4pets lopetti.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ketjuja pohjalannoitteesta:
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=203925
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=203562
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=181578
K-raudassa ei muuten löytynyt Weberin suodatushiekkaa, eikä niillä tyypeillä siellä ollut haisuakaan, mitä tarkoitan. Ei Oulunkylässä eikä Vantaanportissa. Voisikohan olla, ettei sitä enää/tällä hetkellä saa? Päädyin ostamaan Weberin puhallushiekkaa sen sijaan, kuitenkin sen koko on samaa, mitä useimmilla täällä tuntuu olevan akvaarioissaan. Mutta en kyllä rupeaisi sitä mielellään ämpärissä pesemään, kun pullomenetelmä tuntuu toimivan. Kasvit saavat tyytyä tabuihin ja veden kautta tulevaan lannoitteeseen.
Olen muuten löytänyt nyt unelmien kalankin sinne akvaan: garra flavatra eli pandagarra. Kerrrta kaikkiaan vastustamaton otus! En kyllä tiedä, miten viihtyy rihmojen kanssa, kun taitavat olla eri mieltä virtauksen määrästä.
-
- Junior Member
Biodigest start -ampullit ovat pikakypsytykseen? Nitriittipiikkiä ei tule ja kalat voi kotiuttaa saman tien?
Kuulostaa hyvältä sinänsä, ehkä vähän vauhdikasta, kun kaikki on vielä vähän suunnitteilla vasta.
Mittasin vesijohtoveden arvoja. PH oli aivan kellertävää ja minun saamani testin mitta loppui 6,2:een, joten ph lienee alle 6, ehkä 5.5. Karbonaattikovuustestin tein Seran testillä (olipas testiaineen puteli hankala saada auki!) ja vesi muuttui keltaiseksi jotain viiden-kuuden tipan paikkeilla. Siis alhaiset ph:t ja kokonaiskovuudet... kasvien, kantojen ja kalojen päästöt eivät nostane niitä? Kuulostaa siltä, että joku koristelen akvaani simpukankuorilla kuin Muumimamma kukkapenkkiään tai sitten hankin suklaarihmoja. Eivätkös ne tykkää alhaisista arvoista? Itse asiassa joskus haaveilin suklaarihmoista kunnes tajusin kuinka tarkkoja ne ovat vesiarvojen suhteen. Mutta nyt vaikuttaisi siltä että ei problem.
Muita testejä en tehnyt. Nitriitti ja nitraatti ovat a) tetran testejä ilman ohjetta b) seran nitraattitesti. En ryhdy nyt tappelemaan seran pullojen kanssa enempää.
Arvelen että hanaveden nitriitit ovat aika alhaista tasoa.
Kuulostaa hyvältä sinänsä, ehkä vähän vauhdikasta, kun kaikki on vielä vähän suunnitteilla vasta.

Mittasin vesijohtoveden arvoja. PH oli aivan kellertävää ja minun saamani testin mitta loppui 6,2:een, joten ph lienee alle 6, ehkä 5.5. Karbonaattikovuustestin tein Seran testillä (olipas testiaineen puteli hankala saada auki!) ja vesi muuttui keltaiseksi jotain viiden-kuuden tipan paikkeilla. Siis alhaiset ph:t ja kokonaiskovuudet... kasvien, kantojen ja kalojen päästöt eivät nostane niitä? Kuulostaa siltä, että joku koristelen akvaani simpukankuorilla kuin Muumimamma kukkapenkkiään tai sitten hankin suklaarihmoja. Eivätkös ne tykkää alhaisista arvoista? Itse asiassa joskus haaveilin suklaarihmoista kunnes tajusin kuinka tarkkoja ne ovat vesiarvojen suhteen. Mutta nyt vaikuttaisi siltä että ei problem.

Muita testejä en tehnyt. Nitriitti ja nitraatti ovat a) tetran testejä ilman ohjetta b) seran nitraattitesti. En ryhdy nyt tappelemaan seran pullojen kanssa enempää.
Arvelen että hanaveden nitriitit ovat aika alhaista tasoa.

-
- Elite Member
- Viesti:
Joo, maltti on valttia Biodigestinkin kanssa. Nopeuttaa kypsytystä, mutta ei tee ihmeitä kuten epäiletkin. Fisut vähissä erissä varovasti.
Kantoja akvassa, jotka romahduttavat ph:ta. Kh luonnostaan matala hanavedessä. Kanto voi nopeasti pistää ph:n todella alas. Myös typpiyhdisteetkin usein.
Useimmat kalat tykkäävät ph 7 pintaan ja Hesan hanavedessä ph on jopa 8 pintaan ja laskee nopeasti akvassa yleensä tuonne ph 7 ja risat. Selvittäisin ensin miksi ph on noin matala. Suklaarihmikset tykkäävät, monet muut fisut eivät, kun alkaa 6.5 olla lasissa.
Lapsilukot korkeissa ovat keski-ikäiselle melko haastavia (katsoo itseään peilistä). Seran lääkkeet minusta huippu - taidan hörpätä niitä itsekin.
Mutta testit ovat minusta kökköjä...Mutta tippatestit kuitenkin tarkkoja, jos osaa tulkita (minusta ammoniakkitesti seralla kyllä vaikea tulkita ihan alapäässä, JBL huippu helppo ja hyvä).
Jos ph on matala ja kh myös. Pirkka ruokasoodaa hieman puskuriksi. 1 tl/100 litraan akvavettä ja sitten mittaus kun se on liuennut. Mutta älä testaile kalojen kanssa. Nopeasti ph taivaissa, jos et tiedä mitä teet.
Kypsytykseen siis ammoniakkitesti, nitriitti- ja nitraattitesti. Kaikki lähes pakollisia:). Ammotestiä et myöhemmin paljoa tarvitse, mutta esim. sairaalakipossa ehkä .
Kantoja akvassa, jotka romahduttavat ph:ta. Kh luonnostaan matala hanavedessä. Kanto voi nopeasti pistää ph:n todella alas. Myös typpiyhdisteetkin usein.
Useimmat kalat tykkäävät ph 7 pintaan ja Hesan hanavedessä ph on jopa 8 pintaan ja laskee nopeasti akvassa yleensä tuonne ph 7 ja risat. Selvittäisin ensin miksi ph on noin matala. Suklaarihmikset tykkäävät, monet muut fisut eivät, kun alkaa 6.5 olla lasissa.
Lapsilukot korkeissa ovat keski-ikäiselle melko haastavia (katsoo itseään peilistä). Seran lääkkeet minusta huippu - taidan hörpätä niitä itsekin.

Jos ph on matala ja kh myös. Pirkka ruokasoodaa hieman puskuriksi. 1 tl/100 litraan akvavettä ja sitten mittaus kun se on liuennut. Mutta älä testaile kalojen kanssa. Nopeasti ph taivaissa, jos et tiedä mitä teet.
Kypsytykseen siis ammoniakkitesti, nitriitti- ja nitraattitesti. Kaikki lähes pakollisia:). Ammotestiä et myöhemmin paljoa tarvitse, mutta esim. sairaalakipossa ehkä .
-
- Junior Member
Ph-testi oli joku wardley.? Never heard. Luulenpa, että ostan ihan uudet testit ja aloitan testauksen alusta.
Ettei sitten peintaloalue aiheuta tepposia vesiarvoille?
JBL:n testejä on suositeltu, mutta ovat hiuksianostattavan kalliita, etenkin ammonium-testi - 29.90! Kun sitä ei tarvitse edes myöhemmin, vaan ihan tässä alussa. Luulenpa, että tilaan akvaarioon.fi:stä tetran testit, ovat siellä nyt tarjouksessakin.
Kaipa ne kelpaavat, vaikka yhdessä keskusteluketjun aloittaja totesikin saaneensa eri testeillä aivan eri tuloksia. Ei kuulosta kauhean hyvältä ajatellen, että kotitesteihin pitäisi kuitenkin luottaa, kun ei ole varaa labraan lähettää vesinäytettä joka kerta, kun vaihtaa vedet.
Juu, tulisi suklaarihmiksille lokoisat oltavat 240 litran lajiakvaariossa.
Mutta ajattelin kyllä vähän monipuolisempaa kalastoa.
Ettei sitten peintaloalue aiheuta tepposia vesiarvoille?

JBL:n testejä on suositeltu, mutta ovat hiuksianostattavan kalliita, etenkin ammonium-testi - 29.90! Kun sitä ei tarvitse edes myöhemmin, vaan ihan tässä alussa. Luulenpa, että tilaan akvaarioon.fi:stä tetran testit, ovat siellä nyt tarjouksessakin.

Juu, tulisi suklaarihmiksille lokoisat oltavat 240 litran lajiakvaariossa.
-
- Senior Member
Olisiko sun mahdollista kiikuttaa vesinäyte vaikka akvaariokeskukseen? Sen sijaan, että tilaat kalliita tippatestejä netistä varmistaaksesi jo olemassa olevien testien luotettavuuden, minä käyttäisin sen rahan muihin ostoksiin tuossa kivijalkakaupassa ja saisin silti niiden testien tulokset paperilla mukaan. Sitten voisit vertailla omia testituloksia ja mikäli ovat oikeassa, (uusien ostaminen turhaa) liikkeestä löytynee asiantuntevaa opastusta kyseisen veden kalastoon tai vedenmuokkaukseen. 

450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Tetran testit kannattaa jättää sinne kaupan hyllylle, olkoon kuinka hyvässä tarjouksessa tahansa. Ne eivät varsinkaan nitriin osalta ole riittävän tarkkkoja edes harrastuskäyttöön.
Hanki vaan kunnolliset JBL:n testit. Ne ovat huomattavasti riittoisampia kuin tetran ja ennenkaikkea tarkempia.
Hanki vaan kunnolliset JBL:n testit. Ne ovat huomattavasti riittoisampia kuin tetran ja ennenkaikkea tarkempia.
-
- Elite Member
- Viesti:
JBL:ään saa täyttöputeleita. Oli yllättävän halpa se ammotäyttiskin. Jos tilaa JBL:n peruspaketin, niin samalla lasikyvetillä ja kelkalla ja mittapipetillä pärjää, jos mittaa harvoin. Vain värikartta on se, mitä tarvitset. Itse olen valokopioinut värikarttoja ja printannut ja laittanut muovitaskuun ja pelittää minun värisilmälle täysin. Näytön värithän ovat ihan mitä sattuu ja säädöistä kiinni. Minusta paperiprintti ajoi ihan asiansa. Itse en Seran testistä saanut tolkkua siellä alapäässä, vaikka oli alkuperäiskamat...siksi annoin tyhmyyttäni pois ventovieraalle, joka ei edes kiittänyt yms. kivaa...olisit saanut vaikka sen:).Medusa kirjoitti:Ph-testi oli joku wardley.? Never heard. Luulenpa, että ostan ihan uudet testit ja aloitan testauksen alusta.
Ettei sitten peintaloalue aiheuta tepposia vesiarvoille?![]()
JBL:n testejä on suositeltu, mutta ovat hiuksianostattavan kalliita, etenkin ammonium-testi - 29.90! Kun sitä ei tarvitse edes myöhemmin, vaan ihan tässä alussa. Luulenpa, että tilaan akvaarioon.fi:stä tetran testit, ovat siellä nyt tarjouksessakin.Kaipa ne kelpaavat, vaikka yhdessä keskusteluketjun aloittaja totesikin saaneensa eri testeillä aivan eri tuloksia. Ei kuulosta kauhean hyvältä ajatellen, että kotitesteihin pitäisi kuitenkin luottaa, kun ei ole varaa labraan lähettää vesinäytettä joka kerta, kun vaihtaa vedet.
Juu, tulisi suklaarihmiksille lokoisat oltavat 240 litran lajiakvaariossa.Mutta ajattelin kyllä vähän monipuolisempaa kalastoa.
Mutta tosiaan paperituloste/värikartta tarvitaan:). Passaa kokella, hyvällä väritulostimella A4 ja avot, aika hyvin pitäisi näkyä, jos saat alkuperäisen skannin hyvillä väreillä:).
-
- Elite Member
- Viesti:
http://www.jbl.de/images/container/w960_h1200/55219.jpg
Tuo värikartta on uniikkia ja ne täyttöpullot. Lasipullot ja tuo "kelkka" kaikissa JBL:n testeissä samat. Ja mittaruisku. Skannasin värikartan pdf:ksi. Ruudulla näytti prikulleen samalta. Värit alkavat tulostimessani vähetä, joten tulostettu versioni ei ollut ihan niin hyvä kuin ennen ja odotin. Lienee vain tulostimen vika.
Tuo värikartta on uniikkia ja ne täyttöpullot. Lasipullot ja tuo "kelkka" kaikissa JBL:n testeissä samat. Ja mittaruisku. Skannasin värikartan pdf:ksi. Ruudulla näytti prikulleen samalta. Värit alkavat tulostimessani vähetä, joten tulostettu versioni ei ollut ihan niin hyvä kuin ennen ja odotin. Lienee vain tulostimen vika.
-
- Junior Member
Kiitos ajatuksesta!Itse en Seran testistä saanut tolkkua siellä alapäässä, vaikka oli alkuperäiskamat...siksi annoin tyhmyyttäni pois ventovieraalle, joka ei edes kiittänyt yms. kivaa...olisit saanut vaikka sen:).

Itse asiassa huomasin, että akvaarioon.fi:stä saa myös JBL:n testejäkin ihan kohtuuhinnalla, vaikka toki yhteishinnaksi näille kuudelle perustestille (siis ph, kh, gh, ammonium, nitraatti, nitriitti) tulee semmoinen 70. Ehkä kuitenkin tilaan ne sitten.
Siltsu, huomasin, että nämäkin testit saa myös akvaariokeskuksesta, en huomannut tarkistaa hintoja. Nettikaupoista on houkutus tilata, kun se on "niin helppoa", mutta olet aivan oikeassa. Oikeasta kaupasta saa kaupan päälle asiantuntevia neuvoja. Toki kauppias haluaa myydä, sillähän hän elää. Virtuaalikauppa toimii silloin, kun tietää täsmälleen, mitä hakee eikä tarvitse yhtään ylimääräistä neuvontaa. Mutta ehkä sitä kannattaisi tukea kivijalkakauppoja.
Minun täytyy hieman vain sopeutua, kun koko ajan ilmenee uutta rahan menoa. Siis itse asiassa kävin eilen Akvaariokeskuksessa asialla, oli minulla se vesinäytekin mukana, mutta unohdin sen sitten tyystin. Siellä tuli puhetta minun proffastani, jota olin turhaan yrittänyt käynnistellä. He suosittelivat huoltoa ja tiivisteiden vaihtoa ynnä vaseliinausta. Kaikki ihan asiallisia ja varteenotettavia neuvoja, kun huomioi, että suodatin on viisi vuotta vanha. Varmaan teenkin niin, vien laitteen sinne ja annan heidän hoitaa sen kuntoon, sillä luulen, että se olisikin ihan hyvä vaihtaa ne osat ja vaseliinilla vetää, en usko, että sitä on tehty.

Nyt olen täyttänyt altaan vedellä ja Juwelin oma suodatin pörrää ihan kiltisti. Edellinen omistaja kyllä siivosi suodattimetkin ja vaihtoi massat ja ne näyttävät siisteiltä siltä osin. Akvaariossa on pullomenetelmällä koeputsattu erä hiekkaa. Jotain nöhtää siitä silti irtosi veteen, mutta vaikuttaa siltä, että Juwelin suodatin on siivonnut ylimääräiset roskat. Ehkä siis uskaltaudun putsaamaan loputkin pullomenetelmällä.
Seuraava askel onkin sitten akvaarion kypsyttelyn aloitus + jossain vaiheessa proffan huolto. Voisin tehdä kypsyttelyn hitaan kaavan mukaan, vaikka kuukausi/viisi viikkoa tuntuukin aika pitkältä ajalta, mutta toisaalta siinä olisi sitten aikaa. Kasveja voi kai istutella kesken kypsymisenkin? Tai sitten niillä biodigesteillä, mutta kuinka nopeasti ne sitten käynnistävätkään akvaarion. Jotkut aineet kai ovat sellaisia kalat sisään -heittoaineita.