Kaikenlaisia aloittelijan mietteitä
Valvoja: Moderaattorit
Re: Kaikenlaisia aloittelijan mietteitä
Voi noita kaloja. Kyselin niiltä, että eikö olisi mukava saada muutama noitamonni kaveriksi, niin ne oli vain, että eiii... Ei ei eii.
Pitää vielä yrittää puhua ne ympäri. Voisin kokeilla lahjontaa. Mutta muutama rauhallinen noitamonni voisi olla jännittävä lisä tuonne pohjalle. Haaveilin tosiaan aikaisemmin niistä ahvenista, mutta noitamonni voisi mennä paremmin monnisten kanssa. En halua mitään reviiririitoja tänne.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Rakensin juuri liuskekivestä kolon, jonka alla on hiekkaa ja päällä kanto. Pari muutakin uutta piiloa tuli rakennettua, mutta aivan altaan eri päihin, keskellä on "hiekkakuoppa". Ja kas, aina niin arat helomonnisetkin kestävät erinomaisesti ihmisen kävelyn siitä ohitse. Kuparimonniset makaavat paikallaan kuin halot, mitäs siinä tuijottelet. Ota näistä nyt selvää? 

Eilen oli jännittävä päivä. Meille muutti viisi mustaneontetraa vanhan parven jatkoksi ja pikkuiset olivat aivan kauhusta kankeana ja kalpeana, mutta sitten kun nähtiin lajitovereita, niin heti joinattiin tiimiin. Nyt ovat pikkuiset jo rohkaistuneet. Toinen jännittävä oli kaksi noitamonnia. Näyttävät jo vilkkailta ja virkeiltä, vaikka monnisia vielä nukuttaa. No nyt on jo kaikki heränneet. Toinen noitamonni ensitöikseen pisteli kierteiskotilon tuulensuojaan. Eipä minua haittaa, vaikka niitä muutama syötäisiinkin. Tuskinpa sentään saavat niitä tuolta sukupuuttoon tapettua. Noitamonnit ovat kyllä jännittäviä pikku rokotiileja ja symppiksiä olentoja.
Oi himpura, kuinka vaikea on kuvata kaloja. Pitäisi opetella manuaalinen säätö, mutta olen laiska. No sain kuitenkin muutaman kutakuinkin tunnistettavan kuvan aikaseksi.
Ylemmässä kuvassa Notkis ja alemmassa Tikku.
Minulle kyllä sanottiin, että niiden nimet on Pilli ja Nenä.
Notkis on selkeästi aktiivisempi, kuin Tikku. En ole varma pitäisikö olla huolissaan, vai onko se normaalia. No ne on asuneet täällä vasta pari yötä, niin vielä on liian aikaista sanoa.

Ylemmässä kuvassa Notkis ja alemmassa Tikku.
Minulle kyllä sanottiin, että niiden nimet on Pilli ja Nenä.
Notkis on selkeästi aktiivisempi, kuin Tikku. En ole varma pitäisikö olla huolissaan, vai onko se normaalia. No ne on asuneet täällä vasta pari yötä, niin vielä on liian aikaista sanoa.

Kuvasin vähän videota noitamonnista. Aloin myös miettimään, että onkohan nuo minun kaksi noitamonnia samaa lajia vai ei. Toinen on selkeästi ruskeampisävyinen ja tämä oranssimpi viihtyy oikein hyvin avoimella hiekallakin. Se ei juuri arkaile mitään. Ruskeampi piiloilee mielellään. Nyt ruskeampi pakitti hylystä ulos, missä se vietti jonkin aikaa. Hylky on tosin aika ahdas sille. Pitääköhän sille hankkia luolia? Minulla on kyllä kantoja, minkä suojiin pääsee ja kasvien allakin tuo ruskea noitamonni viihtyy. Tosin ei se kaiken aikaa piilottele. Nytkin on esillä virkeänä.
Minua myös huolettaa, ettei ne mene ruokanapille ollenkaan. Ne ei ole kertaakaan käyneet ruualla, mutta syövät kyllä huppukotiloita.
https://www.youtube.com/watch?v=qzoTGULiVsI
Minua myös huolettaa, ettei ne mene ruokanapille ollenkaan. Ne ei ole kertaakaan käyneet ruualla, mutta syövät kyllä huppukotiloita.
https://www.youtube.com/watch?v=qzoTGULiVsI
Joo oranssimpi noitamonni on selkeästi rohkeampi ja aktiivisempi. Ruskeampi, jolla on pitkä raita silmien yli, on ehkä vähän hämäräaktiivisempi. Nyt vasta ovat alkamassa oppimaan ruokanappuloille. Kai ne on ötököillä eläneet tähän asti. Molemmat on kuitenkin ehkä jopa kasvaneet tässä ajassa.
Näinpä hassua unta. Minun akvaario oli tuplasti pitempi ja siellä oli vain monniset, mutta albiinoilla oli pienet ruskeat takit
Eville oli pikkuiset reijät ja ihmettelin, että miten nuo on saatu noiden päälle.
Näinpä hassua unta. Minun akvaario oli tuplasti pitempi ja siellä oli vain monniset, mutta albiinoilla oli pienet ruskeat takit

-
- Advanced Member
Hauska uni
Sen voisi melkein laittaa tuonne uni-ketjuunkin:
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... ilit=+unta

Sen voisi melkein laittaa tuonne uni-ketjuunkin:
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... ilit=+unta
Hei, kaikki!
Rekisteröidyin juuri uudeksi käyttäjäksi. Tarkoitukseni on nyt alkaa tosissaan etsimään akvaariota ja ottamaan selvää harrastuksesta. Oman akvaarion hankkiminen on yksi pitkäaikaisimpia haaveitani.
Harrastuksesta minulla ei ole kovin kokemusta. (Lapsuudessa meillä oli jonkin aikaa varmaan joku useamman sadan litran akvaario, mutta ei siitä kauheasti ole muistikuvia.) Mietin, että onko siis parempi ostaa ja hankkia käytettynä vai etsiä joku aloittelijan paketti? Ovatko kultakalat helppohoitoisia kaloja? Kaiken kanssa olen vielä öönä aapisen laidalla.
Rekisteröidyin juuri uudeksi käyttäjäksi. Tarkoitukseni on nyt alkaa tosissaan etsimään akvaariota ja ottamaan selvää harrastuksesta. Oman akvaarion hankkiminen on yksi pitkäaikaisimpia haaveitani.
Harrastuksesta minulla ei ole kovin kokemusta. (Lapsuudessa meillä oli jonkin aikaa varmaan joku useamman sadan litran akvaario, mutta ei siitä kauheasti ole muistikuvia.) Mietin, että onko siis parempi ostaa ja hankkia käytettynä vai etsiä joku aloittelijan paketti? Ovatko kultakalat helppohoitoisia kaloja? Kaiken kanssa olen vielä öönä aapisen laidalla.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Kalasoppa
- Sukupuoli: Mies
Onko aloittelijan pakettia edes olemassa? Ei kultakalat ihan vaikeimpia kaloja ole mutta listan kärkipäässä kuitenkin. Joudut hankkimaan ison akvaarion ainakin 500l mielummin isomman 1000l. Kultakala on parvikala ja jokaiselle kalalle pitää varata ainakin 100litraa vettä. Lisäksi kultakala on viileänveden kala joten voi olla haasteellista pitää olosuhteet kultakaloille sopivina. Lisäksi kultakalat vaativat tehokkaan suodatuksen. Kultakala ei ainakaan ole aloittelijan kala.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Minua auttoi alkuun, kun lainasin kirjastosta Markku Varjon akvaariokirjoja. Luin ne moneen kertaan ja niistä oppii tosi paljon. Mitkäs ne kirjat nyt olikaan... Akvaariokasvit, Akvaarion perusopas ja Akvaariokalat. Varsinkin tuosta kalakirjasta oli iso apu. Siinä on paljon lajeja ja hienosti kerrottu kunkin kalan erityistarpeista. Kannattaa ensin etsiä se itselle mieluisin ja sopivin ja sitten miettiä, minkälaisia kaloja voi ottaa sille kaveriksi. Muidenkin kirjoittamia akvaariokirjoja on toki olemassa.
Kävin keräämässä vähän hiekkaa yhdeltä rannalta. Siinä oli ennen julkinen uimaranta, mutta se on lopetettu jo vuosia sitten ja nykyään paikassa kasvaa sankka risukko, mutta hiekka on edelleen siellä. No otin muutaman lapiollisen ja huuhtelin pienen satsin huolella ja annoin kuivata. Koska hiekka näyttää minun silmään aika ruskealta, kokeilin magneetilla ja sehän tarttuu siihen melko tehokkaasti, eli hiekka on hyvin rautapitoista. Ei ole niin, että vain jokunen jyvä tarttuu, vaan magneettiin jää sitä hiekkaa ihan kunnolla, kun vähän pyyhkäisee.
Taidanpa siis käyttää nämä hiekat pienoismalliharrastukseen. Siihenkin tarvin hiekkaa, mutta olen ymmärtänyt, että liika rauta ei ole hyväksi kaloille.
Taidanpa siis käyttää nämä hiekat pienoismalliharrastukseen. Siihenkin tarvin hiekkaa, mutta olen ymmärtänyt, että liika rauta ei ole hyväksi kaloille.
Kauhea riehunta alkoi. Kalat riehuu. Se on niin kiva, kun pumpun putsamisen jälkeen tuli hyvä virtaus. Niin ollaan muka viattomana, mutta aina kun mulla silmä välttää, niin loiskutellaan. Loisk loisk. Käännyn taas katsomaan, niin ei me mittään... Älkää vain kaatako sitä akvaariota. Tyly asua ämpärissä kalojen.
Toukokuussa kävi vieraita.
Manu kissa tuli käymään. Manu oli käynyt jo joulun aikaan ja akvaario oli silloin kypsymässä. Siellä leijuvat nöyhtäpallerot olivat jänniä ja alustan kolojakin piti tassulla kokeilla, jos siellä olisi vaikka hiiri. No kevätpuolella Manu tuli toisen kerran kylästelemään ja nyt oli kalojakin. Ensin Manu oli vain, että jaa. Kävi vain tsekkaamassa, että paikat on oortninkissa. No sitten köllähti rennosti tuohon lattialle ja huomasi jotain uutta kiinnostavaa akvaariossa.

Manu kävi kurkkaamassa lähemmin pikkukaloja, mutta otti yllättävän rauhallisesti. "Jaa vai tuollaisia", mutta seurusteli sitten meidän ihmisten kanssa vain. Mutta annas olla, kun ilta saapui. Ihmiset menivät nukkumaan, niin kalathan ne voi kissaa viihdyttää koko yön. Ilkeästi ei onnistunut tämä hupi. Peitin akvaarion mustalla peitteellä yöksi. Aamulla oli Manukin auttamassa, kun nostettiin kaloilta peittoa pois
Manu kissa tuli käymään. Manu oli käynyt jo joulun aikaan ja akvaario oli silloin kypsymässä. Siellä leijuvat nöyhtäpallerot olivat jänniä ja alustan kolojakin piti tassulla kokeilla, jos siellä olisi vaikka hiiri. No kevätpuolella Manu tuli toisen kerran kylästelemään ja nyt oli kalojakin. Ensin Manu oli vain, että jaa. Kävi vain tsekkaamassa, että paikat on oortninkissa. No sitten köllähti rennosti tuohon lattialle ja huomasi jotain uutta kiinnostavaa akvaariossa.

Manu kävi kurkkaamassa lähemmin pikkukaloja, mutta otti yllättävän rauhallisesti. "Jaa vai tuollaisia", mutta seurusteli sitten meidän ihmisten kanssa vain. Mutta annas olla, kun ilta saapui. Ihmiset menivät nukkumaan, niin kalathan ne voi kissaa viihdyttää koko yön. Ilkeästi ei onnistunut tämä hupi. Peitin akvaarion mustalla peitteellä yöksi. Aamulla oli Manukin auttamassa, kun nostettiin kaloilta peittoa pois

Olen antanut nyt akvaarion rauhottua, enkä ole hankkinut mitään uutta. Kasvit rehottaa ja tuossa kesällä pinta kasvoi niin täyteen, että papukaijalehti alkoi kärsiä valonpuutteesta. Tuuheimmillaan se oli todella komea, mutta peitti näkyvyyttä pahasti. Nyt se on alaosastaan melko ruma. No reipas karsinta ja uusi kasvilamppu oli kasveille mieleen. Istutusvaiheessa arvioin kasvien vaatiman alan vähän pieleen ja jossain vaiheessa pitää vähän hienosäätää. Yksi pöheikkö pois ja matala pensas tilalle, niin minäkin näen akvaarioon 
Kuparimonnisen poikasia kasvatin sellaisessa verkkolaatikossa tai kopassa. Se hankaloitti akvaarion hoitoa melkoisesti ja oli vedenvaihdossa tiellä. Muutenkin tuli sellainen vaikutelma, ettei se ole kalankasvattajan paras valinta. No en meinaa kaloja sen kummemmin kasvatella, mutta olipahan kokemus. Ikävän paljon poikasia kuoli ja osasyyksi arvelen nimenomaan tuota ahdasta koppaa. Sitten kävi vielä niin, että kun olin myynyt poikaset, niin siellä oli vielä yksi oikein pikkuinen kitukasvuinen reppana. No kun se pääsi isoista eroon, niin alkoi kasvaa, mutta todella hitaasti. Aikani sitä ruokin, mutta alkoi käydä sääliksi yksinäinen pieni poikanen, niin joku aika takaperin laskin kopan hiljalleen pohjalle ja käänsin kyljelleen. Poikanen ensin ui hajamielisesti kopassa ja sitten lähti avointa laitaa kohti. Sieltä se ui ulos vähän niinkuin vahingossa ja kun älysi, että oli tullut aivan uuteen maailmaan, niin jähmettyi paikalleen hetkeksi ja singahti kasvin suojaan piiloon. Pikkuajan päästä se huomasi isoja monnisia ja vaikutelma oli todella onnellinen, kun se seurasi niitä aivan varjona perässä kaikkialle
Pyrstökin oli reppanalla aivan alikehittynyt, mutta nyt se on ollut tuolla jonkun aikaa ja kunnon uimatilan kanssa vankentunut. Ruualle se tulee muiden mukana innolla ja pyrstö on selvästi vahvistunut. Se saattaa jäädä vähän lommoiseksi, mutta kun kala pärjää noin hyvin, niin pieni ruttu pyrstössä ei varmasti haittaa sen elämää.
Silloin alussa ostin koristeeksi sellaisen ison roomalaisen akveduktin, minkä moni varmaan on nähnyt verkkokaupassa. Se oli hyvä ostos. Monniset tykkää siitä todella paljon, kun siinä on niitä holvikaaria monta. Ne on niille, niinkuin pieniä talleja, missä voi köllötellä.

Kuparimonnisen poikasia kasvatin sellaisessa verkkolaatikossa tai kopassa. Se hankaloitti akvaarion hoitoa melkoisesti ja oli vedenvaihdossa tiellä. Muutenkin tuli sellainen vaikutelma, ettei se ole kalankasvattajan paras valinta. No en meinaa kaloja sen kummemmin kasvatella, mutta olipahan kokemus. Ikävän paljon poikasia kuoli ja osasyyksi arvelen nimenomaan tuota ahdasta koppaa. Sitten kävi vielä niin, että kun olin myynyt poikaset, niin siellä oli vielä yksi oikein pikkuinen kitukasvuinen reppana. No kun se pääsi isoista eroon, niin alkoi kasvaa, mutta todella hitaasti. Aikani sitä ruokin, mutta alkoi käydä sääliksi yksinäinen pieni poikanen, niin joku aika takaperin laskin kopan hiljalleen pohjalle ja käänsin kyljelleen. Poikanen ensin ui hajamielisesti kopassa ja sitten lähti avointa laitaa kohti. Sieltä se ui ulos vähän niinkuin vahingossa ja kun älysi, että oli tullut aivan uuteen maailmaan, niin jähmettyi paikalleen hetkeksi ja singahti kasvin suojaan piiloon. Pikkuajan päästä se huomasi isoja monnisia ja vaikutelma oli todella onnellinen, kun se seurasi niitä aivan varjona perässä kaikkialle

Silloin alussa ostin koristeeksi sellaisen ison roomalaisen akveduktin, minkä moni varmaan on nähnyt verkkokaupassa. Se oli hyvä ostos. Monniset tykkää siitä todella paljon, kun siinä on niitä holvikaaria monta. Ne on niille, niinkuin pieniä talleja, missä voi köllötellä.
Silloin jos te laskette akvaarion vesimäärää, kun harkitsette kalojen hankkimista, niin vähennättekö te hiekan syvyyden akvaarion veden korkeudesta pois? En ole suinpäin ryntäämässä kalakaupoille, mutta olen vähentänyt hiekan viemän noin 5 senttimetriä veden korkeudesta. Eihän ne kalat hiekan sisässä ui.
edit. Vieläkö ehtii edittiin? Mitä te pidätte pikkukalan rajana senttimetreinä?
edit. Vieläkö ehtii edittiin? Mitä te pidätte pikkukalan rajana senttimetreinä?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Itse en laske hiekkoja pois litratilavuudesta. Nuo mitat ovat muutenkin suuntaa antavia, joten niin tarkka ei tarvii olla.
Pikkukaloina pitäisin kaikkia platyn ja mollin kokoisia fisuja, mutta jos senttejä lasketaan, niin mulla nuo kalat ovat aikuisina kuitenkin 6-8 cm, joten joku 10 cm lienee sitten raja. Mielestäni alle 10 cm plekotkin ovat pikkuisia joten
Mielipidekysymys... Jos on iso allas, 10 cm näyttää pieneltä, mutta nanoon sellaista taas ei voisi laittaa, joten...
Pikkukaloina pitäisin kaikkia platyn ja mollin kokoisia fisuja, mutta jos senttejä lasketaan, niin mulla nuo kalat ovat aikuisina kuitenkin 6-8 cm, joten joku 10 cm lienee sitten raja. Mielestäni alle 10 cm plekotkin ovat pikkuisia joten
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
Meinasin vähentää kantojen ja koristeidenkin tilavuuden 
Mutta joo sehän se on pääasia, että kaloilla on hyvä asustaa tuolla. Noitamonnit vaikka on pitkiä, eivät liiemmin toisia kaloja haittaa ja sensemmoista. Muutamaa vähän isompikokoista tekisi mieli hankkia, mutta en ole kiirettä pitämässä. Sitäpaitsi minua vähän pelottaa, että joku sitten syö tuon yhden pikkuisen minun lemppari nuolimonnin, joka on vain pari senttiä pitkä.

Mutta joo sehän se on pääasia, että kaloilla on hyvä asustaa tuolla. Noitamonnit vaikka on pitkiä, eivät liiemmin toisia kaloja haittaa ja sensemmoista. Muutamaa vähän isompikokoista tekisi mieli hankkia, mutta en ole kiirettä pitämässä. Sitäpaitsi minua vähän pelottaa, että joku sitten syö tuon yhden pikkuisen minun lemppari nuolimonnin, joka on vain pari senttiä pitkä.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Noitamonnit ovat rauhaa rakastavia kaloja, ne eivät ole häiriöksi kenellekään, eivätkä syö kalanpoikasia. Eivät oikeastaan noteeraa muita lainkaan. Eivät myöskään itse väistele/pelkää muita. Meillä ne hengailevat pohjahiekalla ja juurakoissa pintoja rapsutellen. Putket eivät ole kiinnostaneet, kun eivät ole kututouhuja harjoittaneet (isossa altaassa ilmeisesti kaksi isompaa naarasta ja pikkualtaassa vielä poikasia). Tykkäävät välillä myös survareista, ettei tarvii sekaruokaisina niihin kotiloihin tyytyä 

Viimeksi muokannut Siltsu, 19:04, 15.10.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
Kirjoitin vähän huolimattomasti. Niin noitamonnit elelee kivasti siellä ja ovat minun suosikkeja, mutta siis niitä isompia kaloja ajattelin. Kirsikkatetraa tai vastaavaa.
Tässä minun akvaariossa on neljä pitkää loisteputkea. Ne olivat kaikki vanhoja ja ostin tuossa alkusyksystä yhden uuden kasvilampun, mikä sai miekkakasvit innostumaan kasvattaa kaunista lehteä. Mutta osa kasveista näyttää aika rujolta, kun tuuhea latvus on haitannut valon pääsyä pohjalle. Tässä mietiskellessä olen tullut siihen tulokseen, että voin korjata arviointivirheen ottamalla pois yhden näkyvyyttä haittaavan kasvin ja istuttamalla matalan pensaan tilalle. Näin luultavasti viereiset kasvit tuuheutuvat, kun alkavat saamaan paremmin valoa. Istuttaessa ne ohuet pienet luikerot näyttivät niin heiveröisiltä, etten arvannut niitä noin tehokkaiksi kasvajiksi. Aina tässä oppii.
Harminaihekin tuli. Jokohan kerroin? No kumminkin. Koska putket olivat vanhoja, niin toinen noista tavallisista lampuista simahti ja ostin Uulssonin Klaalta uuden tilalle. Luulin, että valkoinen lämmin tarkoittaa hieman lämpimän sävyyn vivahtavaa valkoista. Se on aivan keltainen! Koko akvaario kylpee aivan umpikeltaisessa valossa nyt.
Harmittavaa! Pitää ostaa uusi valkoinen lamppu, joka on oikeasti valkoinen. Siirrän tuon keltuaisen johonkin varastoon varalampuksi, jos sattuu tulemaan yllättävä tarve.
Harminaihekin tuli. Jokohan kerroin? No kumminkin. Koska putket olivat vanhoja, niin toinen noista tavallisista lampuista simahti ja ostin Uulssonin Klaalta uuden tilalle. Luulin, että valkoinen lämmin tarkoittaa hieman lämpimän sävyyn vivahtavaa valkoista. Se on aivan keltainen! Koko akvaario kylpee aivan umpikeltaisessa valossa nyt.

Tämä on minun oma kuvitelma, mutta kehittelin tällaisen idean. Kun vaikuttaa siltä, että monniset muuttuu aikuisella iällä huomattavasti varovaisemmiksi, niin senhän täytyy olla kehitysvaihe. Niin mitä jos se onkin niin, että pikkumonnisen pää ja aivot ei ole vielä ihan niin kehittyneet. Ihankuin ihmisilläkin on keskenkasvuisena erilainen mieli. Jos vauvamonninen luottaa siihen kylkiviivan viestiin ja kun silmillä nähty poikkeaa, niin kylkiviiva voittaa, että onko uhkaavaa. Isona sitten huomaakin, että oho lasin takana sittenkin liikkuu jotain olentoja, jotka ehkä liittyy minuun. Iik! Piiloon! Kyllä ne silmilläkin kuitenkin havainnoi, kun päästin tuon vauvamonnisen isoon veteen, niin se oli ensin, että humm homm uinpa vaan. Sitten kun silmiin tuli iso vesi, niin järkytys ja jähmetys, sitten piiloon ja sitten tutkimaan. Niin se tuon viimisimmän vauvelin pyrstö on jo tosi hienoksi kasvanut. Aivan pieni mutka on sen vanhan rytyn kohdalla. Jos ei tietäis, niin sitä ei enää huomaisikaan.
edit. Kauhea leväinvaasio on meneillään. Epäilen tuota uutta lamppua, joka on kummallisen värinen. No se otetaan tutkimuksen alle tässä lähitulevaisuudessa.
edit. Kauhea leväinvaasio on meneillään. Epäilen tuota uutta lamppua, joka on kummallisen värinen. No se otetaan tutkimuksen alle tässä lähitulevaisuudessa.
Papukaijalehti + noitamonni = näkymätön kala. Ties kuinka monta kertaa olen kattonu tuohon, että mikä kuollu irtolehti tuossa killuu. Se on noitamonni papukaijalehden vieressä olevalla kannolla. Noitamonnit on aivan mestari piileskelijöitä halutessaan. Tuo kirkkaampi tulee monnisten kanssa aamulla kyttäilemään ruokaa, mutta tummempi ei hakeudu nappuloille ollenkaan. On ne silti jo muutaman kuukauden täällä asuneet. Papukaijalehti oli kasvanut narukasviksi. Leikkasin ja karsin aika rankasti. Saa nähä, alkaako nyt tuuheutumaan taas.
-
- Advanced Member
Saitko levät kuriin uuden lampun kanssa?
Meillä isot monniset rauhoittui, kun muutin piilojen korkeutta niille sopivammaksi.
Meillä isot monniset rauhoittui, kun muutin piilojen korkeutta niille sopivammaksi.
Olen nyt pitemmän aikaa kokeillut tuota päiväpimennystä hetkeksi. Levää on vielä paljon, mutta minusta tuntuu, että se on selvästi heikkenemään päin. Aikaisemmin kun tuolla oli paksuja vihreitä möykkyjä, niin nyt matalatkin kasvit taas näkyvät. Siinä noin puolilta päivin valot käy tunnin verran pois päältä. Hidasta mutta ei minulla ole kiire mihinkään.
Voiko kala syödä itsensä kuoliaaksi?
Löysin kuolleen ja nakerretun inkkarin äsken, kun karsin kasvipöheikköä ja tein vedenvaihtoa. Mittasin heti nitriittiarvon ja se oli niin nollassa kuin voi. Edellisen kerran mittasin maanantaina ja silloinkin näytti nollaa. Ei tuossa oikeastaan mitään muuta ihmeellistä ole ollut. Sellaisen olin kyllä pannut merkille, että yksi inkkari usein nappasi ison pohjatabletin palasen, joka oli vajoamassa ja söi sen yksin. Siis noin neljänneksen kokoisen palan, mikä on minusta aivan liikaa noin pienelle kalalle kertasyönniksi. Olisiko tuo ahneuksissaan saanut jonkin suolitukoksen ja ähkyssä mennyt kasvien sekaan piiloon? Hieman sen pulskeus huolestutti, eikä näköjään turhaan. Ei se kauoa ollut kuolleena ollut, mutta oli sitä tietysti ehditty nakerrella vähän.
Löysin kuolleen ja nakerretun inkkarin äsken, kun karsin kasvipöheikköä ja tein vedenvaihtoa. Mittasin heti nitriittiarvon ja se oli niin nollassa kuin voi. Edellisen kerran mittasin maanantaina ja silloinkin näytti nollaa. Ei tuossa oikeastaan mitään muuta ihmeellistä ole ollut. Sellaisen olin kyllä pannut merkille, että yksi inkkari usein nappasi ison pohjatabletin palasen, joka oli vajoamassa ja söi sen yksin. Siis noin neljänneksen kokoisen palan, mikä on minusta aivan liikaa noin pienelle kalalle kertasyönniksi. Olisiko tuo ahneuksissaan saanut jonkin suolitukoksen ja ähkyssä mennyt kasvien sekaan piiloon? Hieman sen pulskeus huolestutti, eikä näköjään turhaan. Ei se kauoa ollut kuolleena ollut, mutta oli sitä tietysti ehditty nakerrella vähän.