Mustaneontetra näyttää minun mielestä oikein kivalta. Ihastuin siihen ensisilmäyksellä. Vaikka se ei ole yhtä värikäs, kuin sukulaiset, niin kuitenkin siinä on jotain hillittyä charmia. Olin jo kerennytkin miettiä ihan niinkuin täällä neuvottiin, että se tärkein kala ensin ja sitten sen ympärille kavereita, jotka sopivat samanlaisiin olosuhteisiin. Ajattelin niin, että mustaneontetra olisi pääparvi ja pohjan lähelle tulisi jokin pienempi ja ehkä vähän toisentyyppinen parvi. Mietin tässä, että mikä olisi sopiva kaveri noille? Tämä vaikuttaa varmaan pohjan valintaan. Luin tuosta puhallushiekasta, että siitä saa mainion pohjan ja kerkesin jo kuvitella kaikenlaista, mutta sitten joku muu sanoi, että mätäni sinne hiekkaan kaikki ja pahanhajuisia kuplia nousi pintaan. Hmmh. Pienirakeinen sora voisi olla tietenkin oikein hyvä sekin, mutta kun luin, että monniset tykkäävät hiekasta. Mutta jos ne ei olekaan monnisia hiekkapohjalla, niin mitä ne olisivat? Haluaisin maantieteellisen teeman noin kutakuinkin, etelä-Amerikasta. Ei sentään ole pakko olla samasta joesta kaikkien. Noin kolme tai ehkä maksimissaan neljä lajia olisi ajatuksena. Riippuu niistä kaloista sitten.
Harmittavasti kaikki jännä näyttää olevan aina eri maanosasta, mitä olin ajatellut. Mitä eksoottisempi ja kiinnostavampi kasvi, niin sen varmemmin se on aasiasta tai afrikasta. Mutta enhän minä voi noille kaloille ihan väärän maailmankolkan ympäristöä laittaa. Sitten tulee itku kalalle, että väärän näköinen kukka täällä. Kalan viihtyvyyshän se on pääasia kuitenkin

Joo uuden akvaarion kypsyttelystä ja näistä asioista luinkin aika paljon. Se ei ole ongelma. Kyllä minä jaksan muutaman viikon odotella ja tarvittaessa pidempäänkin. Mikähän se mahtaa olla veden laatu Oulussa? Ajattelin vain sitä, että lieneekö isokin työ saada arvot kohdilleen?