Maa-akvaario 160l

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
minikala
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Maa-akvaario 160l

Viesti Kirjoittaja minikala »

Kuva

Akvaario tänään. Järjestystä muuttelin samalla kun keräsin kivien välistä haavilla roskaa. En ole oikeen tyytyväinen, mutta en viitsi tehdä pikkutarkkaa koska olemme poikaystävän kanssa katselleet uutta asuntoa, eli muutto on piakkoin edessä.

Tuolla on viikon verran elellyt myöskin kultaköynnöstä, joka on villiintynyt täysin, kasvaa akvaarion lisäksi myös akvaariosta ulos ja ylttää kohta akvaariotason reunaan... Huh.

Vasemmassa reunassa näkyy iso musta möykky, joka on juwelin suodattimen kotelo. Sisällä on ainoastaan puhallin kierrättämässä vettä, en niitä sieniä jaksanut sinne laittaa koska pohjahan toimii suodattimena. Tuon funktio on pyörittää vettä ja tehdä siitä hiukan happirikkaampaa.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Tästä olinkin jo odottanut päivitystä, tykkään sun värimaailmasta akvassa ja muutenkin kivan tuntuinen projekti. Mitens noiden huonekasvien kasvatus akvassa, eikös kultaköynnös ole myrkyllinen? Meillä kasvaa millilässä murattia, mutta niin että juuret vedessä ja lehdet kiertää akvaa, tuntuu viihtyvän hyvin "varpaat" vedessä.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
minikala
Junior Member
Junior Member

kalaton1 kirjoitti:Tästä olinkin jo odottanut päivitystä, tykkään sun värimaailmasta akvassa ja muutenkin kivan tuntuinen projekti. Mitens noiden huonekasvien kasvatus akvassa, eikös kultaköynnös ole myrkyllinen? Meillä kasvaa millilässä murattia, mutta niin että juuret vedessä ja lehdet kiertää akvaa, tuntuu viihtyvän hyvin "varpaat" vedessä.
Kiitoksia! :) Kultaköynnös ei ole kaloille myrkyllinen, sitä pidetään aika paljon akvaariossa. Kultaköynnös viihtyy myöskin juuret vedessä, jotkut yksilöt veden alla kokonaan. Hauska, että muratti viihtyy myös, sitä voisin itsekin laittaa akvaarion yläpuolella olevaan "kasviverkkoon", jonka juuri iskin seinään. :D Tällä hetkellä siinä on kultaköynnöstä vaan, haluaisin rehevämmän lookin.
minikala
Junior Member
Junior Member

Kuva

Yöllisen inspiraation tulos: valkoinen astiakaapin ritilä ruuveilla seinään ja siihen pari metriä köynnöstä. :) Juuret akvaariossa.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Mun täytyy jostain saada tuota kultaköynnöstä, on tosi kivan näköistä :) voisin viritellä sen tuohon kasvihyllylle mikä mulla on akvan päällä. Murattia tosiaan pätkäsin sellaisen 30cm oksan, poistin muutaman alimman lehden ja laitoin millisten altaan reunalle. Olisikohan reilu viikko mennyt niin alkoi kasvattaa juuria, nyt pitkät juuret. Uskoisin että käyttää jonkun verran ravinteita akvasta.
Piscis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Piscis »

Vai viihtyy kultaköynnös akvassa. Hienoa! Pitää kokeilla itsekkin. Tämä on kiva projekti muutenkin. Mukavaa seurattavaa. :D
Jos joskus laitan toisen akvaarion pystyyn niin tekisi mieli kokeilla tällaista.
minikala
Junior Member
Junior Member

kalaton1 kirjoitti:Mun täytyy jostain saada tuota kultaköynnöstä, on tosi kivan näköistä :) voisin viritellä sen tuohon kasvihyllylle mikä mulla on akvan päällä. Murattia tosiaan pätkäsin sellaisen 30cm oksan, poistin muutaman alimman lehden ja laitoin millisten altaan reunalle. Olisikohan reilu viikko mennyt niin alkoi kasvattaa juuria, nyt pitkät juuret. Uskoisin että käyttää jonkun verran ravinteita akvasta.
Kultaköynnös on minunkin mieleeni. :) Kuten myös muratti, sitä aion istuttaa jossakin välissä tuohon myös. Olen lukenut, että kultaköynnöstä ja muita vastaavia kasveja käytetään nitriitin poistamiseen altaasta. Ne myös imevät jotain ylimääräisiä ravinteita akvaariosta ja parantavat vedenlaatua.
Piscis kirjoitti:Vai viihtyy kultaköynnös akvassa. Hienoa! Pitää kokeilla itsekkin. Tämä on kiva projekti muutenkin. Mukavaa seurattavaa. :D
Jos joskus laitan toisen akvaarion pystyyn niin tekisi mieli kokeilla tällaista.
Juu, näyttää viihtyvän. :D Kiva juttu että projekti kiinnostaa ja suosittelen kokeilemaan kultaköynnöstä!
minikala
Junior Member
Junior Member

Tänään akvaarion muutti sinileukakirjoahven (tulikohan oikein?) pariskunta, sekä tavallinen maatiaismonni. :)

Kuva

Uros

Kuva

Naaras

Kuva

Monni
minikala
Junior Member
Junior Member

Hiukan uusia mietteitä akvaarioon liittyen.

Olen inspiroitunut paludaariosta, en ihan sellaista vettä ja maata 50/50 vaan että vähän laskisi veden pintaa. Sitten jos kiuaskivistä rakentaisi jonkun kallion, joka nousisi jonkun verran veden pinnan päälle ja siihen päälle mätäs kodinonnea kasvamaan... Hmmm....

Paratiisikalat ne vaan kutee ja kutee... Taas on kuplamesä, moneskohan laatuaan, en ole jaksanut laskea enää. Sinileuat onneksi harventavat poikasia. :)
Ceela
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Ihanaa että jollain viihtyy kultaköynnös akvaariossa. Itselläni kävi niin, että "istutin" kultakäynnöksen ensin akvaarioon, eli laitoin juuret pelkästään veteen. Juuria oli kuitenkin paljon ja menin hölmönä leikkaamaan ne kokonaan pois, siinä toivossa, että se kasvattaisi itselleen vesijuuret... No siinähän kävi niin, että se mätäni akvaarioon. Mutta Juuret akvassa pelkästään, ongelmaa. Näin mulla :)
"mitä, missä, milloin, koska?"
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Kukas sulla sitten harventaa sinileukojen jälkikasvua kun nekin alkaa lisääntymään? :)
minikala
Junior Member
Junior Member

Ceela kirjoitti:Ihanaa että jollain viihtyy kultaköynnös akvaariossa. Itselläni kävi niin, että "istutin" kultakäynnöksen ensin akvaarioon, eli laitoin juuret pelkästään veteen. Juuria oli kuitenkin paljon ja menin hölmönä leikkaamaan ne kokonaan pois, siinä toivossa, että se kasvattaisi itselleen vesijuuret... No siinähän kävi niin, että se mätäni akvaarioon. Mutta Juuret akvassa pelkästään, ongelmaa. Näin mulla :)
Harmin paikka että sinulla mätäni! Minulla on näyttänyt viihtyvän hyvin, rehottaa itseasiassa ihan kunnolla. Kultaköynnöksissä on eri laatuja, toiset niistä pärjäävät paremmin ja toiset huonommin vesiviljelyssä.
kerttu kirjoitti:Kukas sulla sitten harventaa sinileukojen jälkikasvua kun nekin alkaa lisääntymään? :)
Jaa-a :D Toivottavasti paratiisikalat?
KimmoP
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja KimmoP »

Ai kun kivoja kuvia ja hienosti silmää sommittelulle. Nuo kaikki kivien ja kasvien sijoittelut näyttää tosi hyvältä. Itse kun ostin tuollaisen papukaijalehden, niin olin lukenut, että se on vaativa. Eipä tunnu siltä, kun rehottaa jo valtavan isona :)
minikala
Junior Member
Junior Member

KimmoP kirjoitti:Ai kun kivoja kuvia ja hienosti silmää sommittelulle. Nuo kaikki kivien ja kasvien sijoittelut näyttää tosi hyvältä. Itse kun ostin tuollaisen papukaijalehden, niin olin lukenut, että se on vaativa. Eipä tunnu siltä, kun rehottaa jo valtavan isona :)
Kiitoksia! Minä yllätyin papukaijalehden helppoudesta, ei tässäkään akvaariossa mikään kummoinen lamppu ole enkä mitään ravinteita ole koskaan käyttänyt ja silti se rehottaa menemään niin että karsia saa. :)
minikala
Junior Member
Junior Member

Pientä päivitystä akvaarioon liittyen! Kuvia en jaksa alkaa lisäilemään, koska muutamme piakkoin poikaystäväni kanssa uuteen asuntoon ja kameravehkeitä en jaksa enää kaivaa esiin. Muuton ajaksi akvaario on tyhjennettävä ja siinä yhteydessä se kokee todennäköisesti sekä asettelun suhteen ja ehkä muidenkin juttujen kanssa muutoksia. Mutta saa nyt nähdä! Olen kokeillut pikku "kultakalamaljoissa" ilman kaloja tuota maa-akvaariota ihan Bilteman hiekalla, toimii niinkin, kiinnostaisi kokeilla tähän isompaankin.

Olen keskittynyt ravitsemaan kasveja, jotka ovat olleet hiukan nuupahtaneessa kunnossa sinileukojen saapumisen jälkeen - pahukset kun repivät ne jatkuvasti irti ja kokoajan niitä saa istutella paikalleen. Muuten ovat kyllä kivoja kaloja ja ehkä tähän astisista lemppareitani.

Päätin tehdä itse co2-lannoitussysteemin sekoittamalla kiljua 1,5l pulloon ja sieltä letkusysteemit ovat pöhöttäneet kuplia akvaarioon. Itse en sen tarkemmin ala tässä erittelemään ohjeita, hyviä opasvideoita DIY-co2-systeemiin löytyy youtubesta haulla "co2 aquarium". Suosittelen!

Kuitenkin, tuon hiilarisysteemin asensin akvaarioon keskiviikkona 4.6. Lähdin viikonlopuksi muualle ja tänään kotiin tultuani kasvit olivat kasvaneet aivan valtavasti ja tehneet isot juuret niin ettei niitä saanut pohjasta irti repimälläkään! Papukaijalehdet helottavat kirkkaan pinkkeinä ja intianvesitähdikki on kasvanut melkein puolimetriseksi! Niistä on tullut kunnon "puskia". :D En meinannut uskoa silmiäni, olin nimittäin todella epäileväinen tuon itsetehdyn kiljun suhteen mutta näköjään se toimii.

Ah ja kultaköynnökseen liittyen: meille muutti kissa, joka ilmaisi heti, että kaikki vedenpinnan yläpuolella elävät kasvit raadellaan, joten kultaköynnös sai lähtöpassit. Kerkesi kyllä kasvaa komeaksi. Mutta näin tällä kertaa, kisu ennen kasveja. :)
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Papukaijalehteä on käsittääkseni montaa sorttia: toiset vaikeampia ja toiset vähän helpompia saada viihtymään.
minikala
Junior Member
Junior Member

Huhhuh... Kylläpäs sai taas järkyttyä kerrakseen.

Tuossa äsken ajattelin lisätä akvaarioon uuden (ison) kannon ja istutella takaisin hiukan sinileukojen repimiä kasveja. Nostelin kalat ämpäreihin (olen hysteerinen koristeiden väliin litistymisistä ym...) ja pistin päälle suojat, etteivät ne hyppäisi pihalle. Aikani puunasin akvaariota, sitten menin katsomaan kaloja - paratiisikalat olivat hypänneet suojasta huolimatta ämpäristään pois ja makasivat kalpeina ja liikkumattomina lattialla. :( Lähdin jo hakemaan biojätepussia hävitystä varten, kun poikaystäväni huikkasi että hei näähän elää vielä. Äkkiä kalat akvaarioon ja siellä ne nyt ui... Värit ovat palautuneet ja uivat ihan normaalisti, mutta näistä tapauksista ei ikinä tiedä, yleensähän nuo kuivalle maalle joutuneet tuppaavat kuolemaan vaikka näyttäisivätkin aluksi virkoavan.

Ihan kamala olo, vaikka kyse onkin "vain" kaloista. :( Kyllä sitä osaakin olla huolimaton ja tyhmä, sitä ämpäriä peittäessäni vielä mietin että pysyyköhän ne tuolla, luotin sitten että pysyvät kun olin aiemminkin niitä säilyttänyt siellä järjestelyn ajan. Huoh.

Olen myös yllättynyt, miten paljon varsinkin tuon uroksen liehupyrstössä on voimaa, kyse ei ollut mistään piripintaan täytetystä pikkuämpäristä, vaan isommasta saavista jonne jäi ihan reilusti tyhjää veden lisäksi. :O
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

minikala kirjoitti:Nostelin kalat ämpäreihin (olen hysteerinen koristeiden väliin litistymisistä ym...)
Tässä kohtaa kannattaisi miettiä ennen kuin tekee. Onko parempi stressata kalat henkihieveriin haavimalla kalat pois akvaariosta, vai ainoastaan katsoa ettei puun alle jää ketään. Järki käteen...
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
minikala
Junior Member
Junior Member

Kana +-yksipantteri kirjoitti:
minikala kirjoitti:Nostelin kalat ämpäreihin (olen hysteerinen koristeiden väliin litistymisistä ym...)
Tässä kohtaa kannattaisi miettiä ennen kuin tekee. Onko parempi stressata kalat henkihieveriin haavimalla kalat pois akvaariosta, vai ainoastaan katsoa ettei puun alle jää ketään. Järki käteen...
No joo. :( En ole kyllä koskaan ajatellut, että kalat hirveämmin stressaisivat hetkellisestä siirtämisestä, siis jos ottaa nopeasti kiinni ja saavissakin on samaa vettä mitä akvaariossa... :o Minä kun nostan valon akvaarion päältä pois sisusteiden siirtelyn ajaksi ja ahvenet varsinkin pyrkivät aina esineiden alle piiloon kun akvaariota tonkii, inhottavaa jos jonkun rusauttaa siinä hiukan sokkona siirrellessä. Yh. Pitänee jatkossa viritellä vaikka taskulamppu tai jotain että näkee sinne akvaarion sisään ja voi järjestellä sitä kalat sisällä.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Mulla on tossa akvaarion yläpuolella hylly jossa pidän huonekasveja, siihen viritän pari spottilamppua huoltojen ajaksi. Mäkin otan aina valaisimen pois akvan päältä vesienvaihdossa ym, on enempi tilaa touhuta. Mulla kyllä on muutenkin avoin tuo akvaario, ei siis kansilaseja. Koskaan ei kukaan ole vielä hypännyt vaikka altaassa on seeprakaloja (yhden kerran tosin ruokinnan yhteydessä yksi seepra hyppäsi syliin, koko porukka on niin onnesta soikeena kun menee ruokkimaan), pintakasveja on jonkin verran hillitsemässä hyppyjä. Pakkomielteisesti kyllä lasken aamuisin kaikki seeprat ja se se on haastaavaa puuhaa :mrgreen:
minikala
Junior Member
Junior Member

kalaton1 kirjoitti:Mulla on tossa akvaarion yläpuolella hylly jossa pidän huonekasveja, siihen viritän pari spottilamppua huoltojen ajaksi. Mäkin otan aina valaisimen pois akvan päältä vesienvaihdossa ym, on enempi tilaa touhuta. Mulla kyllä on muutenkin avoin tuo akvaario, ei siis kansilaseja. Koskaan ei kukaan ole vielä hypännyt vaikka altaassa on seeprakaloja (yhden kerran tosin ruokinnan yhteydessä yksi seepra hyppäsi syliin, koko porukka on niin onnesta soikeena kun menee ruokkimaan), pintakasveja on jonkin verran hillitsemässä hyppyjä. Pakkomielteisesti kyllä lasken aamuisin kaikki seeprat ja se se on haastaavaa puuhaa :mrgreen:
Pitänee minunkin katsella jonkinlaiset spottivalot, koska olen innokas vaihtamaan järjestystä ja täysin pimeää akvaariota en kalat sisällä uskalla järjestää. Minullakaan ei nykyisin ole enää kansilaseja, koska uusi kissa oli turhan innokas oleilemaan niiden päällä ja härkki ruokinta-aukosta kaloja... Seeprakalatko tosiaan pysyvät sinulla ilman kantta? :o Ovatko ihan perusseeproja vai huntueväisiä versioita? Minulla oli joskus edellisessä akvaariossa seeprakaloja ja niitä sai keräillä lattioilta jos unohti kannen vähänkin raolleen. Hyppivät myöskin kaaressa ulos jos akvaarioon laittoi lappoletkun tmv. Olin kyllä tuolloin hiukan pihalla vesiarvoista ynnämuista, saattoi tuo käytös johtua myös siitä, mutta sen tasoiset traumat jäi etten ole kyseisiä kaloja enää hankkinut, vaikka ovatkin niin kauniita. :D

---

Akvaarioon liittyen sen verran, että paratiisikalat näyttävät toipuneen shokistaan ja söivät ihan normaalisti tänään. Molempien ihon pinta on normaalin näköinen eivätkä ole enää kuivahtaneen näköisiä. Ehkäpä ne tuosta toipuvat. :)

Mutta, muuton jälkeen tulee ajankohtaiseksi ostaa vihdoin se "pää"parvikala. Haluaisin ison, näyttävän ja "yhtenäisen" parven jotain värikästä kalaa. Ei välttämättä platyja tai milliksiä tmv, koska yksilöiden välillä on liikaa eroja. Ennemminkin sellainen parvi, jossa kaikki näyttävät suunnilleen samalta. Olen katsellut tiikeribarbeja, punapäätetroja ja intiaaninsulkia... Marmoritapparakala olisi aivan ihana, mutta ne kuulema hyppivät helposti ulos akvaariosta. No, kuitenkin. Pistän sitten tarvittaessa lämmittimen mikäli lämpöjä tarvii nostaa joillakin asteilla. :P
Kevis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Vaikka tiikeribarbit tuon kokoiseen varmaan menisivätkin, niin kannattaa harkita myös niiden pienempää versiota, kuusiraitabarbia, jotka jäävät 5cm pituisiksi. Niitä saisi sitten isomman parven :)
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Kevis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kevis »

En päässyt enää muokkaamaan edellistä viestiä niin jatketaan toisessa... Punapäätetrat pysyvät hienosti parvessa ja isompi parvi (itsellä on 20kpl) on aina vaan rohkeampi ja komeampi parvi. Niitä kannattaa hankkia saman tien 10. Itselle on jäänyt sellainen mutu, että "kotiutusherkkä"-tarinat johtuvat liian pienistä hankinnoista. Amerikkalaisilta palstoilta etenkin sai lukea, että kun porukka hankkii 5 niin 2-4 yksilöä kuolee 2 viikon sisään kotiutuksesta. Uskon, että punapäätetrat stressaavat enemmän mitä vähemmän porukkaa kuljetuspussissa on kuten ne stressaavat myös altaassa sitä enemmän mitä vähemmän niitä altaassa on. Kun itselläni kuoli suodatinturmissa muutama tetra ja parvessa oli enää 7 yksilöä, ne olivat kuin eri kaloja. Pillastuivat vähästä ja ainakin yksi kolhaisi skitsahtaessaan itsensä liuskekiveen siten, että siltä irtosi yksi kiduskansi. (Kyseinen yksilö on kuitenkin yhä hengissä, sille ei ole ilmennyt asian takia ongelmia.) Joten suosittelen vahvasti, että jos näihin päädyt, niin laitat vähintään 10 yksilön parven kerralla hankintaan. Kotiuta pimeässä ainakin tunnin ajan ja loppupäiväksi on hyvä jättää akvaarion valot sammuksiin. Nyt kun itsellä on niitä 20 yksilöä, niin niiden naamat eivät haalene edes vedenvaihtojen ajaksi. (Punainen naama ja seepravärityksinen pyrstö haalenevat kun stressaantuvat/pelkäävät/vesiarvot ovat huonot.) Ovat ehkä vähän tyhmiä kaloja (eivät esim. tajua ihan heti että iso partamonni on myös kala). :mrgreen: Mutta samalla punapäätetra ovat myös todella todella komea parvikala ja tarpeeksi isossa parvessa pidettynä todellinen ilo. Eivät ole millään muotoa aggressiivisia toisia kaloja tai omiaan kohtaan. Ruoka-aikana yrittävät kantaa vuorotellen tabletin palaa toisilta piiloon, jotta sen voisi syödä itsekseen. Eivätkä ole kertaakaan hypänneet tai yrittäneet hypätä altaasta ulos. Oho, tulipas tästä kauhea myyntipuhe. 8O :mrgreen: Go romminokka!
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
minikala
Junior Member
Junior Member

Kevis kirjoitti:En päässyt enää muokkaamaan edellistä viestiä niin jatketaan toisessa... Punapäätetrat pysyvät hienosti parvessa ja isompi parvi (itsellä on 20kpl) on aina vaan rohkeampi ja komeampi parvi. Niitä kannattaa hankkia saman tien 10. Itselle on jäänyt sellainen mutu, että "kotiutusherkkä"-tarinat johtuvat liian pienistä hankinnoista. Amerikkalaisilta palstoilta etenkin sai lukea, että kun porukka hankkii 5 niin 2-4 yksilöä kuolee 2 viikon sisään kotiutuksesta. Uskon, että punapäätetrat stressaavat enemmän mitä vähemmän porukkaa kuljetuspussissa on kuten ne stressaavat myös altaassa sitä enemmän mitä vähemmän niitä altaassa on. Kun itselläni kuoli suodatinturmissa muutama tetra ja parvessa oli enää 7 yksilöä, ne olivat kuin eri kaloja. Pillastuivat vähästä ja ainakin yksi kolhaisi skitsahtaessaan itsensä liuskekiveen siten, että siltä irtosi yksi kiduskansi. (Kyseinen yksilö on kuitenkin yhä hengissä, sille ei ole ilmennyt asian takia ongelmia.) Joten suosittelen vahvasti, että jos näihin päädyt, niin laitat vähintään 10 yksilön parven kerralla hankintaan. Kotiuta pimeässä ainakin tunnin ajan ja loppupäiväksi on hyvä jättää akvaarion valot sammuksiin. Nyt kun itsellä on niitä 20 yksilöä, niin niiden naamat eivät haalene edes vedenvaihtojen ajaksi. (Punainen naama ja seepravärityksinen pyrstö haalenevat kun stressaantuvat/pelkäävät/vesiarvot ovat huonot.) Ovat ehkä vähän tyhmiä kaloja (eivät esim. tajua ihan heti että iso partamonni on myös kala). :mrgreen: Mutta samalla punapäätetra ovat myös todella todella komea parvikala ja tarpeeksi isossa parvessa pidettynä todellinen ilo. Eivät ole millään muotoa aggressiivisia toisia kaloja tai omiaan kohtaan. Ruoka-aikana yrittävät kantaa vuorotellen tabletin palaa toisilta piiloon, jotta sen voisi syödä itsekseen. Eivätkä ole kertaakaan hypänneet tai yrittäneet hypätä altaasta ulos. Oho, tulipas tästä kauhea myyntipuhe. 8O :mrgreen: Go romminokka!
Kiitos kattavasta tekstistä! :) Nuo tiikeribarbit ovat kyllä aika isoja, mutta väri on toisaalta upea. :D Mutta punapäätetroihin, hekin ovat erittäin komeita, harmi etten itse ole päässyt tarkkailemaan isompaa parvea, paikallisissa eläinkaupoissa en ole nähnyt kuin max 6 yksilön "porukoita". Noita varmaan olisi mielenkiintoista viljelläkin, kun ovat hiukan vaativampia eikä lisääntyminen ole yhtä itsestään selvää kuin vaikkapa platyilla tai vastaavilla. Olisi poikasallaskin suodattimineen tuolla kaapissa, hmmm.... :D Mutta tämä laji on kuitenkin ehdoton suosikkini noista mainitsemistani, intiaanisulat ovat turhan värittömiä makuuni ja tiikeribarbit taas hiukan liian isoja tämän kokoiseen akvaarioon parveksi. Saa nähdä mitä sitten liikkeestä loppujen lopuksi valikoituu. :) Onneksi harkinta-aikaa on.
minikala
Junior Member
Junior Member

Alkuviikosta on tarkoitus siirtää akvaario uuteen osoitteeseen. Olen suunnitellut hoitavani homman niin, että täytän 100-litraisen saavin akvaariovedellä, sinne kalat ja kasvit ja kanto uuteen kämppään. Akvaario kannetaan tyhjänä, pohjamateriaalit ja koristeet sun muut härpäkkeet erikseen, kun akvaario on itsessään jo todella painava. Huh, mahtaa olla useamman tunnin urakka edessä. :D

En nyt kiireen keskellä muista, infosinko tänne sinileukojen kutupuuhista ollenkaan, mutta tosiaan, ahvenet kutivat jokunen aika sitten ja poikasia on nyt aika kiva määrä. Muuttoon valmistauduin siirtämällä poikaset poikasaltaaseen, siellä ne nyt ovat. Ihan kalan näköisiä jo, silmät ja pyrstöt ja kaikki, mutta hirveän pieniä ovat vielä.

Paratiisikalat poikivat myös, mutta niiden poikasista, niistä muutamista jotka siis jäivät henkiin, kasvoi mutkaisia ja jouduin lopettamaan kaikki. Varmaan johtui nuo epämuodostumat siitä lattialle hyppäämisestä? :/ No, en tiedä.

Kameran kaivan muuton jälkeen esille ja räpsin sitten kuvia lopputuloksesta akvaarion siirron jälkeen jossakin vaiheessa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”