Kaikenlaisia aloittelijan mietteitä
Valvoja: Moderaattorit
Re: Kaikenlaisia aloittelijan mietteitä
Mitä muuten olette siitä mieltä, että päteekö nämä tällaiset laskelmat, jos kalat elää eri alueilla? Otot esimerkiksi kulkee pintoja pitkin ja lasilla tai monniset kaivelee pohjalla. Eihän ne juuri keskiveden elämään puutu.
-
kalaton1
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Jostain muistan lukeneeni että pienten kalojen litramäärän voi puolittaa, koski muistaakseni korkeintaan 5 senttistä kalaa. Kunhan hoito on hyvää ja ruokinta ei lähde lapasesta ja kaikilla on tilaa uiskennella en kokisi itse tunnontuskia pienestä "ylikansoituksesta. Varsinkaan jos kalat on valittu niin että kaikkia vesikerroksia tulee käytettyä, tietty jos kaikki kalat pohjalla tai keskivedessä niin ruuhkaa voi syntyä.
Nuolimonnit on itselläni sellainen kala jota en oikeastaan edes laske kuormitukseen, nuo ei juuri liiku eikä lisäruokaa niille tarvitse kovin paljon antaa(palan kurkkua silloin tällöin) ja nuohoavat hyvin kaiken ylimääräisen mahdollisesti pohjalle jäävän ruoan. Tietty jos niitäkin on kymmenittäin niin vievät tilaa ja kuormittaa enemmän.
Tää on vaan mun mielipide, mutta itse koitan ajatella maalaisjärjellä.
Nuolimonnit on itselläni sellainen kala jota en oikeastaan edes laske kuormitukseen, nuo ei juuri liiku eikä lisäruokaa niille tarvitse kovin paljon antaa(palan kurkkua silloin tällöin) ja nuohoavat hyvin kaiken ylimääräisen mahdollisesti pohjalle jäävän ruoan. Tietty jos niitäkin on kymmenittäin niin vievät tilaa ja kuormittaa enemmän.
Tää on vaan mun mielipide, mutta itse koitan ajatella maalaisjärjellä.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Joo tuo pikkukalojen puolitettu litramäärä mullaki varmaan kummitteli mielessä. No en ehkä kuitenkaan tuplaa niiden määrää. Hankin vain maltillisesti vähän isompaa säynävää ja ehkä jonkin jännän.
Oijoijoi! Tuonne on munittu! Luulen että ne on monnisten munimia. Yksi monninen on aika iso pullukka. Ei niitä munia monta ole, mutta jokunen.
Eilen kävin uudessa kalakaupassa tai ei uudessa, mutta minulle uudessa. Valikoima oli hieno verrattuna pikkuputiikkeihin. Ostin sellaisen koottavan poikashäkin ihan vain varalta ja kokosin sen illalla, niin tänä aamuna oli munittu
Lasilta en saanut irrotettua yhtään, mutta kasvin lehdeltä muutaman. Se oli hankalaa. Siinä etsin sopivaa otinta ja tähän hätään en löytänyt kuin pätkän spagettia. Sillä tikulla siirsin viisi munaa tuohon häkkiin. Mutta kauanko munien pitää kehittyä? Poikasruokaa olin jo ostanut valmiiksi varalta.
Eilen kävin uudessa kalakaupassa tai ei uudessa, mutta minulle uudessa. Valikoima oli hieno verrattuna pikkuputiikkeihin. Ostin sellaisen koottavan poikashäkin ihan vain varalta ja kokosin sen illalla, niin tänä aamuna oli munittu
Kiva ylläri monnisilta, vai mitä? 
Minä opettelin joskus ottamaan monnisten munat lasilta talteen mehupillillä. Tavallisella, ei ihan ohuella. Kun pilli on vielä kokonaan kuivilla, sormi painetaan tukkeeksi pillin päähän. Pillin toisella päällä raapaistaan munat varovasti irti lasista ylhäältä alaspäin. Kun munat irtoavat, sormi nostetaan äkkiä pois pillin päästä, jolloin ne imeytyvät pilliin sinne nousevan veden mukana. Sormi painetaan taas nopeasti takaisin tulpaksi, ennen kuin munat karkaavat, sitten ne vapautetaan poikashäkkiin.
Minä en ikinä löytänyt lehdiltä yhtään munaa. Kai altaaseen voisi nostaa koko lehdenkin, jos se vain ei kellu niin, että munat joutuvat kuiville?
Minä opettelin joskus ottamaan monnisten munat lasilta talteen mehupillillä. Tavallisella, ei ihan ohuella. Kun pilli on vielä kokonaan kuivilla, sormi painetaan tukkeeksi pillin päähän. Pillin toisella päällä raapaistaan munat varovasti irti lasista ylhäältä alaspäin. Kun munat irtoavat, sormi nostetaan äkkiä pois pillin päästä, jolloin ne imeytyvät pilliin sinne nousevan veden mukana. Sormi painetaan taas nopeasti takaisin tulpaksi, ennen kuin munat karkaavat, sitten ne vapautetaan poikashäkkiin.
Minä en ikinä löytänyt lehdiltä yhtään munaa. Kai altaaseen voisi nostaa koko lehdenkin, jos se vain ei kellu niin, että munat joutuvat kuiville?
Mun mustaselkämonnisten poikasilla menee muistaakseni 4-5 päivää ennen kuin kuoriutuvat. Osa munista voi jäädä hedelmöittymättä(mun monnisilla suurin osa) ja osa myöskin saattaa homehtua, eli kaikista munista ei välttämättä kuoriudu poikasia. Hedelmöittyneet munat ikään kuin tummenevat kun poikanen kasvaa niiden sisällä, ja jos oikein tarkasti tiiraa erottaa joitain mustia viivoja munan sisällä.
Itse irrottelin yhden kutusatsin laseista tetran fresh delica pussin laidalla ja koppasin munat pieneen mittakippoon ennen kuin osuivat pohjaan.
Yhden kerran monniset oli yllättäen liimanneet kutunsa pinnalla kelluviin vedensuosikin pistokkaisiin. Niistä olikin sitten kohtuu helppo noukkia erilleen ne lehdet missä oli muna tai kaksi.
Itse irrottelin yhden kutusatsin laseista tetran fresh delica pussin laidalla ja koppasin munat pieneen mittakippoon ennen kuin osuivat pohjaan.
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
Päivitetään vähän kuvaa. Aika paljon on kasvit kasvaneet sitten viimekerran. Kuvaaminen on aika vaikeaa, mutta lamppuja vähän sammuttelin, niin tuli kutakuinkin ok. Ruma taustapaperi peittyy kohta näkyvistä, niin sen ehkä sietää, mutta taidan ostaa kumminkin uuden kunhan sopiva löytyy. Tetrat varmaan vähän vierasti tuota valkoista laatikkoa altaassa, kun eilen söivät niin varovaisina ja vähän. Tänään olikin sitten jo entinen meininki 

Lässyn lässyn lää läpätilää.... pullukka kyntää mahalla hiekkaa. Ei haittaa, vaikka niille lässyttää, kun ei ne opi muutenkaan kunnolla puhumaan. Sain koottua loputkin munat talteen. Grillitikku on oiva työväline ja pienisilmäinen haavi vieressä, niin homma meni nätisti.
Ehkä lannoitan liian harvoin, kun vesimiekan lehti alkoi hapertumaan. Ostin uusia lannoitenappeja ja työntelin niitä kasvien juurille.
Ehkä lannoitan liian harvoin, kun vesimiekan lehti alkoi hapertumaan. Ostin uusia lannoitenappeja ja työntelin niitä kasvien juurille.
-
Siltsu
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
Kunnolla? Mutta vähän kuitenkin?KimmoP kirjoitti:kun ei ne opi muutenkaan kunnolla puhumaan.
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Vähän kuitenkin
Mulla nuo kierteiskotilot välillä surffailee veden pintaa alapuolella pinnasta riippuen. Niin ne ajelee aikansa, kunnes putoavat alas. Poikasia ei tullut tällä kertaa, mutta kyllä niitä varmaan vielä tulee, kun aikaa kuluu.
Tämä minun asunto on näin päin, että aurinko ei porota sisään ollenkaan päivän aikana. Kaloilla näyttää olevan kivasti siinä +26 astetta kelssiusta lämmintä, eli ei paha. Tänään on ollu lämmin päivä, mutta mitään älyämättä panin pitkähihaisen paidan ja nykäisin takin niskaan, kun menin ulos ja hups! Ihankuin olisi saunaan astunut, tai ainakin saunan eteiseen. Mulla oli tänään sisäilypäivä kotona, niin vähän yllätti. Kello on vasta toukokuu ja ihmisiä tuolla jo shortseissa liikkuu ulkona. Se tuli kesä tänään.
-
mirauria
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
Juu. Tuli. Allekirjoittanut lähti turhan tuhdisti pukeutuneena töihin tänään. Huh. Onneks oma asunto kanssa pysyy hyvin viileänä, kun pitää verhot kiinni keittiöstä ja olohuoneesta 
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Taitaa olla pakko ostaa Ulssonin Klaalta lattiatuuletin huomenna. Alkaa 27 astetta olla jo lämpö. Kaksi lamppua vain on päällä ja toisesta päästä nostin lasin poies, mutta en haluais pitää kannettomana, ettei raukat hypi pois. Jääpalan puotin tuonne, niin se haihtu minuutissa, eikä vaikuttanu mitään mihinkään. Tetroja se kyllä kiinnosti.
-
Koomikko
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Kalasoppa
- Sukupuoli: Mies
Lattiatuulettimella ei tee muuta kuin pyörittää kuumaa ilmaa. Jos vaan mahdollista niin hankkikaa ilmalämpöpumppu. Jos pelkästään viilennystä kaipaa niin ei ole pumpulla paljon hintaa. Helteistä nauttiin ihan eritavalla kun on paikka mihin mennä vilvoittelemaan. Kalatkin tykkää kun vesi ei lämpene liikaa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Ei ole pienintäkään mahdollisuutta minkäänlaisille pumpuille.
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ts/DVHFAN2
- Vähennä valaisuaikaa.
- Poista akvaariosta luukkuja ja muita kansia.
- Laske vedenpintaa.
- Aseta suodattimien ulostulo mahdollisimman ylös, jotta veden pinta kiertää.
- Laita ilmapumppujen suutin pinnan läheisyyteen.
- Avaa asunnon ikkunat yöksi.
- Vähennä pintakasvillisuutta.
- Nosta valaisimen korkeutta.
- Poista lämmitin akvaariosta (Se saattaa mennä yöllä päälle, kun on viileämpää).
- Poista altaasta hiilidioksidin syöttö.
Lattiatuuletin ei auta asiaa, jollei sitä saa suunnattua veden pintaan. Se päinvastoin lämmittää huoneilmaa moottorillaan.
- Vähennä valaisuaikaa.
- Poista akvaariosta luukkuja ja muita kansia.
- Laske vedenpintaa.
- Aseta suodattimien ulostulo mahdollisimman ylös, jotta veden pinta kiertää.
- Laita ilmapumppujen suutin pinnan läheisyyteen.
- Avaa asunnon ikkunat yöksi.
- Vähennä pintakasvillisuutta.
- Nosta valaisimen korkeutta.
- Poista lämmitin akvaariosta (Se saattaa mennä yöllä päälle, kun on viileämpää).
- Poista altaasta hiilidioksidin syöttö.
Lattiatuuletin ei auta asiaa, jollei sitä saa suunnattua veden pintaan. Se päinvastoin lämmittää huoneilmaa moottorillaan.
Kiitoksia, pitääpä kokeilla joitain noista. Pitänee ottaa toinenkin kansilasi pois, mutta pelkään, että kalat hyppii ulos. Ajattelin sääskiverkkoa teipata suojaksi, mutta eihän sitä missään myyä. No tänään vaihdetaan vettä, niin se tietysti auttaa.
Eilen näin poikasen poikashäkissä!
Eilen näin poikasen poikashäkissä!
-
Taavetti
- Advanced Member

Täällä viilennetään akvaariot tietokonetuulettimilla. Ne voi asentaa akvaarion reunalle. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Siis ostaa tuollaiset tuulettimet ja yhdistää ne muuntajaan. Mulla on itsetehty (tai oikeasti Koss:in tekemä) tuuletussysteemi, eli kaksi tietokoneen tuuletinta altaan laidalla, jotka muuntajalla liitettynä verkkovirtaan. Helppo ja turvallinen ratkaisu, eikä ole helleongelmia. Toimii.
Siis ostaa tuollaiset tuulettimet ja yhdistää ne muuntajaan. Mulla on itsetehty (tai oikeasti Koss:in tekemä) tuuletussysteemi, eli kaksi tietokoneen tuuletinta altaan laidalla, jotka muuntajalla liitettynä verkkovirtaan. Helppo ja turvallinen ratkaisu, eikä ole helleongelmia. Toimii.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Joo tuo linkin tuuletin vaikutti kiinnostavalta, mutta mulla on tukevat alumiinikehykset tässä. Pitäisi alkaa jesarilla kiinnittään ja sitten mietin, että jos se putoaa altaaseen.
Huono editointi tällä foorumilla.
Löyty havilinen kotelotuuletin, mutta mistähän mie siihen sähköä taijon? 12 volttia ja 0,06 amppeeria se haluaa. Nurkissa pyörii vanhoja kännyköitten latureita, mutta se pitäis melkein riipasta johto poikki, että saa testattua... Vasittua muuntajaa ei ole. Vanhoja tietokonneen powereita olis, mutta ne ei inahakkaan. Se olis ollu kaikista helpoin.
edit. Mulla ois kyllä elektroniikkakauppa tuossa ihan kävelymatkan päässä. Sielä vois kävästä kysymässä.
Löyty havilinen kotelotuuletin, mutta mistähän mie siihen sähköä taijon? 12 volttia ja 0,06 amppeeria se haluaa. Nurkissa pyörii vanhoja kännyköitten latureita, mutta se pitäis melkein riipasta johto poikki, että saa testattua... Vasittua muuntajaa ei ole. Vanhoja tietokonneen powereita olis, mutta ne ei inahakkaan. Se olis ollu kaikista helpoin.
edit. Mulla ois kyllä elektroniikkakauppa tuossa ihan kävelymatkan päässä. Sielä vois kävästä kysymässä.
Harmillisesti poikanen oli kuollut tänään. Niitä oli vain yksi. Olin jo siinä luulossa, ettei niitä tule yhtään ja siksi en varmaan ollut huomannut tuota. Eikö lie ollut ruokaa, vai liian lämmintä vai jotain muuta... Pitää lukea enemmän poikasista, jos olisi parempi onni ensikerralla.
Biltemasta säädettävä 3-12V 1A verkkovirtamuuntaja, tuote 38205, hinta 7,99€. Säädettävyyden ansiosta tuulettimen kierroslukua voi pudottaa, jolloin äänikin hiljenee.KimmoP kirjoitti:Löyty havilinen kotelotuuletin, mutta mistähän mie siihen sähköä taijon? 12 volttia ja 0,06 amppeeria se haluaa.
Joo tuosta naapurista löyty sopiva pieni muuntaja. Paljon halvemmaksi se tuli, kuin ois tullu tuo liki viienkympin laite. Mutta nyt ihmettelen, että miten ei ole kukaan älynny, tai onhan saattanukki älytä, mutta sellaista en ole nähny, että ois tuossa valaisinten kotelossa tuuletin samassa. Tuohon peltiin joku näppärä leikkaisi juuri oikeankokoisen reijän, ja tälläisi rupelin siihen. Olispa hyvä semmonen.
Kuvasin pienen harjoittelupätkän akvaariosta. Tästä opin, että ensikerralla zoomailen vähemmän ja tuen kameran paremmin, mutta harjoitteluna se menee.
https://www.youtube.com/watch?v=wXZodACOLIU
https://www.youtube.com/watch?v=wXZodACOLIU
Jotku kalat ei tykkää kamerasta ollenkaan. Heti livahdetaan piiloon, kun kameraan vain koskeekin ihmisen käsi täällä huoneessa. Jos ollaan jotenkin hauskasti, niin turha hamuilla kameraa. Vaikka se on tässä vieressä, niin siitä ei saa kuvaa, kun kalat harjoittelee steppaamaan tai pyramidikuvioita. Mistä ihmeestä ne on nuo pienet olkihatutkin punoneet? Kääpiöruohosta varmaan...
Joskus vedessä ajelehtii pätkä kääpiöruohoa, niin mustaneontetrat sitä mutustelee suussa. Näyttää ihan niinkuin olisi pitkä tupakki tai jotain. Sen tuo isoin mustaneontetra lopulta söi kokonaan. Kai se sen nieli. Suusta pilkisti aivan lyhyt tumppi. Olikohan lienee kokonaan mahaan mennyt jo. Sillä samalla kalalla oli punainen takapuoli, mutta kun olen ollut antamatta kuivattua artemiaa muutamaan päivään, niin se on parantunut. Katsoin kauan ja tarkasti, eikä ollut matoja, joten päättelin, että olen antanut liikaa herkkuja ja niin se olikin. Kakka on normaalia kaikilla. Tästä eteenpäin annan artemiaa vain muutaman kerran viikossa, enkä jokapäivä.
Joskus vedessä ajelehtii pätkä kääpiöruohoa, niin mustaneontetrat sitä mutustelee suussa. Näyttää ihan niinkuin olisi pitkä tupakki tai jotain. Sen tuo isoin mustaneontetra lopulta söi kokonaan. Kai se sen nieli. Suusta pilkisti aivan lyhyt tumppi. Olikohan lienee kokonaan mahaan mennyt jo. Sillä samalla kalalla oli punainen takapuoli, mutta kun olen ollut antamatta kuivattua artemiaa muutamaan päivään, niin se on parantunut. Katsoin kauan ja tarkasti, eikä ollut matoja, joten päättelin, että olen antanut liikaa herkkuja ja niin se olikin. Kakka on normaalia kaikilla. Tästä eteenpäin annan artemiaa vain muutaman kerran viikossa, enkä jokapäivä.