Ceelan malawisoppa <3

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ceela kirjoitti:Moikka!

Osuipa silmiini aikamoisen surullinen näky torissa äsken. Joku myy malaweja 3€ /kpl. Kuva on otettu altaan nurkasta, mutta musta näytti siltä, että siellä uiskenteli varmaan 100 malawia :( -pseudotropheus flavus -maylandia lombardio -labidochromis caeruleus lajeja. Oli siinä poikasallaskin, mutta niitä oli varmaan 50 niitä pikkustakin siinä. Tai sit se on vaan otettu tosi taidokkaasti se kuva, niin et on saatu kaikki malawit samaan kasaan. Mene ja tiedä.
Heska kirjoitti:Joo, sama myi aikaisemmin Huuto.netissäkin samoja kaloja ja allas ihan kalasopan näköinen kun kaloja tosi paljon! Ainakin kuvien perusteella ei ole 10 litraa per fisu tilaa ja piilopaikkojakin kaloille tosi vähän :roll:
Ko. myyjää on yritetty auttaa pariin otteeseen kalasoppansa kanssa ja kun ei ymmärtänyt niin hänestä tehtiin eläinsuojeluilmoitus. Viimeisimmässä myynti-ilmossa jo näytti, että malaweja vähemmän ja altaaseen sopimattomat nuoliaiset ei ollut enää altaassa. Enempää en asiasta osaa sanoa...
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Mä voisin auttaa sitä kalasoppansa kanssa ja ostaa siltä pois labidochromis caeruleuksia, mutta toisaalta ärsyttää, että joku on tampio, että päästää altaansa tuohon jamaan [}:)] Siksi, en tiedä pitäisikö kyseistä kaveria ollenkaan "tukea" taloudellisesti ostamalla kaloja pois. Kalaparat tässä vaan säälittää.

Meille on tulossa seuraavaksi 2-3metrinen allas, malaweille. :D Ei toki ihan vielä, mutta paikkakin on jo varattuna. :P Siinä kohtaa sitten luulen, että teen tosta vanhasta altaasta sen juurakko altaan mistä olen haaveillut :P Löytyis meiltä toki vielä yks nurkka tollaselle abööt 300litraselle jos tarve vaatii :P
"mitä, missä, milloin, koska?"
Ceela
Junior Member
Junior Member

Meidän malawilaa kohtasi pieni episodi, kun huomasimme, että alla oleva pöytä alkoi uhkaavasti luhistua. No worries saimme sen kyllä kuntoon. Laitoimme jalat lekaharkoista ja teimme pöytätason paksusta lankusta. Vielä sitä pitää modata nätimmäksi, mutta ainakaan pahin mahdollinen ei kerennyt tapahtumaan. Tosi akva joutunee odottamaan vähän pidempään kalasia, jotta voin olla varma, että bakteerikanta on kunnossa. Ai niin, älkää ikinä kokeilko laittaa 2252:sta päälle 10 litran ämpärissä! :D [;)] Siitä tulee märkä t-paitakisa :)
Ceela
Junior Member
Junior Member

Moikkelis.

Malaweja on altaassa jo muutamia.

- Metriaclima Lombardoi x 3 (n. 2-3 cm)
- Pseudotropheus acei "ngara" x 3 (vauvoja)
- Metriaclima sp. Zebra maisoni x 4 (puoli vuotiaita noin suunnilleen, eli ovat altaan isoimmat tällä hetkellä)

Ensi viikolla haemme estereitä Poonahilta :)

Tässä kuvia asukeista <3
Liitteet
Maisoni, Lombaroit ja pikkuinen Acei &quot;ngara&quot;
Maisoni, Lombaroit ja pikkuinen Acei "ngara"
Zebra maison & Lombardoit.JPG (200.46 KiB) Katsottu 4214 kertaa
Lobardoit
Lobardoit
IMG_0540.JPG (232.87 KiB) Katsottu 4214 kertaa
Maisoni uros eleistä päätellen.
Maisoni uros eleistä päätellen.
maisoni uros.JPG (196.1 KiB) Katsottu 4214 kertaa
Ceela
Junior Member
Junior Member

Ai niin, yritin etsiä tietoa malawien sukukypsyydestä. Minkähän ikäisenä ne alkaa niitä poikasia väsäämään. Ei muuten mitään, mutta nuo vanhimmat kun on puolivuotiaita, niin mietiskelin pitääkö alkaa tsekkailemaan toimintaa??

Toinen juttu. Mulle yks harrastaja sanoi, että päätyseinät tankista pitäis peittää jotta kalat näyttää parhaat värinsä. Onko kellään oikeaa tietoa asiasta. Aika värittömiähän nuo tällä hetkellä on, mutta ovat vielä nuoriakin. Tuo zebramaisoni uros kyllä silloin tällöin väläyttää hienosti koko kroppansa valkoiseksi ja näyttää tosi kauniilta, mutta yleensä vain jos tarttee kukkoilla muille. Reviirit on selvästi hakusessa kyllä. <3 Ihana <3
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Ceela kirjoitti:Ai niin, yritin etsiä tietoa malawien sukukypsyydestä. Minkähän ikäisenä ne alkaa niitä poikasia väsäämään. Ei muuten mitään, mutta nuo vanhimmat kun on puolivuotiaita, niin mietiskelin pitääkö alkaa tsekkailemaan toimintaa??

Toinen juttu. Mulle yks harrastaja sanoi, että päätyseinät tankista pitäis peittää jotta kalat näyttää parhaat värinsä. Onko kellään oikeaa tietoa asiasta. Aika värittömiähän nuo tällä hetkellä on, mutta ovat vielä nuoriakin. Tuo zebramaisoni uros kyllä silloin tällöin väläyttää hienosti koko kroppansa valkoiseksi ja näyttää tosi kauniilta, mutta yleensä vain jos tarttee kukkoilla muille. Reviirit on selvästi hakusessa kyllä. <3 Ihana <3
Hmm.. kyllä nuo on aikamoisen pienikokoisina alkaneet poikasia tekemään, selkeetä ikää en kyllä osaa sanoa, ehkä kuitenkin lähemmäs vuoden ikäisinä on villi veikkaus.

Päätyseinät tankista pitäs peittää...? Eihän sitä takaseinääkään ole pakko peittää jos ei halua, että ihan on makuasia ;) Kyllä ne kalojen värien näkyvyydet ihan muillakin keinoilla esille tulee, taka-ja päätyseinästä jos näkyy joku hailakka kukkatapetti ja akvaarion valaistus on kökkö sekä ruokinta ei ole balanssissa eikä anneta lisäksi värejä voimistavia ruokia niin ei ihme, jos ei näytä värikkäiltä :D
Ceela
Junior Member
Junior Member

Hedelmiina kirjoitti: Päätyseinät tankista pitäs peittää...? Eihän sitä takaseinääkään ole pakko peittää jos ei halua, että ihan on makuasia ;) Kyllä ne kalojen värien näkyvyydet ihan muillakin keinoilla esille tulee, taka-ja päätyseinästä jos näkyy joku hailakka kukkatapetti ja akvaarion valaistus on kökkö sekä ruokinta ei ole balanssissa eikä anneta lisäksi värejä voimistavia ruokia niin ei ihme, jos ei näytä värikkäiltä :D
No, meillä ei ole hailakoita kukkatapetteja. Valot on kököt, mä tsekkaan ne siihen mun 2 metriseen sitten :P ja no, hmm.. me Syötetään jotain SAKia, kasvissyöjille. NL-Aquasta suosittelivat sitä. Punaisia kaloja ei vielä ole, ennen kuin ens viikolla, sitten pitänee ostaa niille muuta ruokaa. :P No ehkä mä opin vielä :P
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mitkä putket sulla on? Toisen putkista kun vaihdat sinertäväksi esim. Hagen Powerglo niin alkaa siniset kalat loistamaan ja värit paranee. Ja osta vaikka sitä SAK Coloria myös purkki jota annat kaloille niin värit paranee. Joidenkin lajien poikaset ovat värikkäitä heti poikasena ja joillekin värit tulevat vasta myöhemmin sekin huomioitava joten malttia ja poikaset liikkeissä usein värittömiä ja kunhan kotiutuvat kunnolla niin värit paranee. Siihen 2 metriseen suosittelisin kyllä Led-valoja, mulla nyt 2 viikkoa ollut noi omat DYI-valot ja oon kyllä niin tyytyväinen :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member

Putket tossa pytyssä on... (menee katsomaan) :P
Toisessa Lampussa lukee:

Aquastar
F36W /174 8T
10000K

Ja toinen lamppu lienee ihan tavis, koska siinä ei lue mitään 8O Emmä kyllä ees ostaessani katsonut :P Mies oli hakemassa allasta.
Ceela
Junior Member
Junior Member

Kuinka usein päivässä ruokitte kalanne? Siis näillä meidän malaweilla tuntuu olevan kokoajan nälkä, mutta ennen maisonien tuloa ruokin ne kolmesti, kun aceit ja lombardoit ovat vielä pieniä. Nyt kun maisonit tulivat, niin oon mietiskellyt mitä tehdä ruokailun kanssa. Akvaariokeskuksen Viskari sanoi, että niitä pitää syöttää hyppysellinen kerrallaan, että osa menee kiduksista suoraan ulos. No minä olen sitten alkanut ruokkimaan niitä hyppysellinen kerrallaan ja katson miten ruoka hupenee. Yhtään ainuttakaan raetta ei löydy. Pienemmät aceit yleensä jäävät taka-alalle, kun eivät uskalla tulla kahakoimaan ruoasta, mutta ovat onneksi huomanneet, että "ylimääräinen" ruoka lähtee virtauksen mukana pöntön takaosaan ja menevät sinne syömään sillä aikaa kun ahneet maisonit vaan kököttävät kulmassa odottamassa milloin ruokaa tippuu. :mrgreen: Yksi pikku acei joutui kyllä eilen kahden ilkeän ison maisonin kiusaamaksi. :/ Eivät kuitenkaan saaneet kiinni pikkuista. Aika hyvinhän noilla vauhti kiihtyy nollasta sataan, eli ymmärrän hyvin miksi pari metrinen allas on oikein mainio :P
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Malaweilla on aina nälkä tai ainakin ne osaa näyttää siltä ja käyvät aina ahnaasti ruoan kimppuun :) Kyllä mä oon tommosille pienille kuten sulla antanut 3-4 kertaa pieniä annoksi päivässä ja antanut eri ruokia eri aikoina. Ja tiputtelen ruokaa vähän joka puolelle allasta että kaikki sais ruokaa mutta kyllähän jotkut ahneimmat ja isoimmat enemmän aina ahmivat.
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Minulla on tällä hetkellä vain poikasia kasvamassa 350-litraisessa malawilassa, 3-5 cm taitaa olla poikien koot. Ruokin 3-4 kertaa päivässä ja kaikki menee aina. Mielestäni kaikki kalat osaavat pitää puolensa. Kerjäävät lasin takana, jos menen altaan lähelle. Akvaarioharrastus on siis minun, mieheni ei koske altaisiin. Mies seisoi malawipytyn päädyssä tässä yhtenä päivä ja ihmetteli, miksi kaikki kalat pakkautuivat hänen eteensä. Hämmästyi, kun sanoin niiden kerjäävän. Muiden kalojen kanssa ei ole ollut tätä ilmiötä, joten mies oli ihan ihmeissään. Yleensä ei kai juurikaan kiinnitä huomiota altaisiini, mutta nuo pikkusintit keräsivät tällä kertaa pisteet kotiin :mrgreen:
Ceela
Junior Member
Junior Member

Juu, riutuvat oikein nälästä rassut. Miehelle oon joutunut sanomaan jo kovan sanan siitä, että niillä on kolme kertaa päivässä ruoka-aika. :) josta tulikin mieleen että pitää mennä syöttämään noi riutuvat raukat :P kohta mä syötän noi millikset niille jos kukaan ei ota niitä. :)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Mulla syö vauvamalawit sen 4-5 kertaa päivässä, joskus automaatin kun laitoin niin kuusikin kertaa. Noi isot possut syö 2-3 kertaa päivässä nekin, muttei isoja määriä kerralla ja kaikki kyllä menee niin kivenkoloista kuin vapaasta vedestäkin kellumasta parissa kolmessa sekunnissa 8O Mutta onnhan noita tuolla yli 60 kalaa niin kyllähän niille täytyykin sitä ruokaa antaa, että kaikille riittää päivittäin ja jos alkaa tulla altaaseen levää niin saavat syödä sitten ne levät eikä ruokaa juurikaan joihinkin päiviin :mrgreen: Ja nälkähän noilla on AINA täälläkin! Keittiöön näkee suoraan altaan päädystä niin tuo koko jengi kyttää heti jos keittiöön menee ja hauskinta on, että jos vaikka heilutan jotain ruokapurkin väristä paperia tms. kauempana altaasta niin nää hönöt luulee, että nyt tulee ruokaa ja meuhkaa tuolla altaassa ihan urakalla ja vesi lentää!
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Mulla kans isommat tekee sitä että jos niiden mielestä on jo ruoka-aika ja ruokaa ei tule niin läiskyttävät vettä kun en ole kansilaseja pitänyt nyt. On ne aika epeleitä :mrgreen: Ja jos joku vaan käveleekin vierestä niin keräännytään porukalla kerjäämään sen näköisinä kun ei olisi muka ruokaa saaneet viikkoon, on ne ovelia :P
Poonah09
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

:) minäkin olen joutunut miehelle antamaan ruokintakiellon kun tuntui että hän oli koko ajan ruokapurkki kädessä heilumassa altaan edessä.
Sanoin hänelle että jospa minä pidän huolen jatkossa kalojen ruokinnasta. Kalat ovat kuulemma niin nälkäisen näköisiä. Vaikkei kovin riutuneilta näytäkään.
Ceela
Junior Member
Junior Member

Soppa sai tänään lisää aineksia :) Eli uusimmat kalaset on 4x Scieanochromis Fryeri "icebergejä" ja estereitä tuli myös neljä. Sen lisäksi haimme malawimonnin (hybridi) Saksassa kasvatettu. Mutta on aivan samannäköinen kuin aito. Nyt on altaassa vilskettä. :)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Ceela kirjoitti:Soppa sai tänään lisää aineksia :) Eli uusimmat kalaset on 4x Scieanochromis Fryeri "icebergejä" ja estereitä tuli myös neljä. Sen lisäksi haimme malawimonnin (hybridi) Saksassa kasvatettu. Mutta on aivan samannäköinen kuin aito. Nyt on altaassa vilskettä. :)
Olethan huomioinut tulevan ruokinnan suhteen, että sulla on nyt siellä altaassa kasvis-seka ja lihansyöjät samassa altaassa? Notta jotta tarkkana, ettei kasvissyöjät saa liikaa proteiinia :) Että monipuolista ruokintaa sitten vaan jatkossa ja kasvissyöjille myös kurkut, kesäkurpitsat, herneet mm. Ruokavalioon.
Poonah09
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

Mikäs aika se klo. 2 yöllä on kirjotella netissä Hedelmiina... eikös sillon pitäs nukkua? :)

Jännä juttu tuo kurkku sinänsä että minäkin sitten viimein päätin koittaa sitä tarjota kaloilleni niin ei kelvannu kellee... olikohan sitten vääränlainen kattaus vai mitä mutta reilun päivän se kurkku siellä altaassa makasi ja sitten otin pois ku ei kukaan siihen koskenut... :roll:
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Poonah09 kirjoitti:Mikäs aika se klo. 2 yöllä on kirjotella netissä Hedelmiina... eikös sillon pitäs nukkua? :)

Jännä juttu tuo kurkku sinänsä että minäkin sitten viimein päätin koittaa sitä tarjota kaloilleni niin ei kelvannu kellee... olikohan sitten vääränlainen kattaus vai mitä mutta reilun päivän se kurkku siellä altaassa makasi ja sitten otin pois ku ei kukaan siihen koskenut... :roll:
Srippasin sata pientä poikasta ulos äippöjen suusta viime yönä ku en muuten kerenny :D Kurkkua syö meillä kaikki ja tappeleekin siitä! ;)
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Mä kans kun laitan kurkunpalan pikkuhaarukassa niin en kerkeä haarukkaa hiekkaan iskeä kun hätäsimmät jo syömässä :P Ja niin tarkkaan syövät että jää vain kuoret jäljelle, jopa pienetkin poikaset käyvät näykkimässä paloja kunhan isoimmat päästävät. Sulla Poonah09 nykyään niin paljon lihansyöjiö et ei taida kurkut kiinnostaa :mrgreen:
Ceela
Junior Member
Junior Member

Mä laitoin kurkkua aamulla. Hammastikulla 4 palaa ja pingotin ne laavakiven väliin, ettei nouse pintaan kun vapaana pomppivat pumpun taakse. Isoin lombardoi käy näykkimässö sitä ja samoin isoin acei... Katsotaan kuinka käy. Millos toi pitää ottaa sitten pois? Siis jos ei häviä? Tai ehkä ne oppii vaikka ovatkin Poonahin kalojen jälkeläisiä ;) sen verran oli aamulla pakka sekasin, että kun yleensä kun valot laitan päälle, niin kaikki kerääntyy tonne yläkulmaan odottamaan ruokaa. Aamulla ei ketään kiinnostanut. Tuo monni on kyllä ihana. Se on ehkä uteliain tapaus. Jostain syystä meidän vesi on vähän sameaa. Hitsi kun en puhelimella pysty lisää kuvia. Meidän tietokone sano sopimuksensa irti.
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Mä kun laitan kurkunpalan aamulla niin illalla voi kuoret kerätä pois :P Kyllä se monni ainakin luulis olevan kiinnostunut kurkusta, ostitko sen NL-Aquasta? Minkälaista sameutta se on, oisko monni pöyhinyt pohjaa ja saanut hiekan ja moskan liikkeelle, suodattimien pitäis kyllä ne poistaa jos toimivat kunnolla. Vai onko sulla jotain levää tms? Mikäs tietsikkaavaivaa, eikö mee sähköt päälle vai muuta vaivaa?
Ceela
Junior Member
Junior Member

Moikka.

Heska: sameus on sellasta rusehtavaa. Ei auttanut vedenvaihtokaan. Voikohan johtua noista laavakivistä? Mies halus ne takas altaaseen ja mun mielestä se siinä kohtaa muuttui. Meillä on tällä haavaa ollut vaan toi 2252, tuolla, mut nyt tarttis varmaan kaverin sille. Ei vaan oikein tiedetä mikä. Mietin sitä bioballia tai sit toista 2252??? Sanokaa viisaammat. Ulkosuodatinta en halua, jos ei oo pakko. Litrojahan Tos on se 300... Niin ja se Tietokone menee kyllä päälle, mutta näyttö sanoo no signal. Ei siis avaa käyttöjärjestelmää. Se on pitkään jo takkuillu, Windows ois pitänyt laittaa uusiks jo kauan sitten ja putsata kaikki ylimääräinen paska. Toinen vaihtoehto on että, näytönohjain hajos.

Ei oo mikään suosikki tuo kurkku, mutta kyllä nuo kaksi asialleen omistautunutta, sitä näemmä syövät. Muut ei vaan taju et sitä voi syödä ;) zebra maisonilla on selkeästi hierarkia jo muodostunut. Eipä kauheasti muut tälle yhdelle kukkoile. Jostain syystä nuo Estherit hakeutuu ton yhden maisonin vanaveteen kokoajan. Joko sen perässä on hyvä uida imussa tai sitten turvallisempaa :)
Heska
Advanced Member
Advanced Member

No kannattaa kokeilla poistaa laavakivet josko auttaa, mulla ei mustista laavakivistä kyllä irtoa mitäänväriä. Kyllä kaks suodatinta aina paremmin kerää ja ulkkarin etu et ei tarvii kokoajan pestä ja bakut säilyy paremmin.Ehkäne oppii syömään kurkkua kun tarpeeks usein tarjoilet ja mulla tykkäävät herneistä sikana. Sulatan vähän herneitä ja otan kuoren pois ja litistän sormissa vähän niin kilpailevat kuka saa napattua palat suuhunsa, Red Empressit tosi nopeita :P Ootko kattonut ettei oo vain näytönkaapeli irti jommasta kummasta päästä, ilmeisesti pöytäpc + näyttö ei läppäri? Windowskone pitää siivota välillä että toimii kunnolla esim. Easy Cleaner hyvä ilmaisohjelma.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”