Moikka, mä nyt lyhyesti jotain tässä yön pimeinä tunteina vastailen.. Tervetuloa malawistiksi
biltemasta ostettua hiekkaa kolme säkkiä ja sitten saamme vielä akvan mukana sen vanhat hiekat. Luullakseni siinä on riittävästi hiekkaa, liikaakin?
Näet allasta täyttäessäsi, kuinka paljon hiekkaa sinne tulee tolla määrällä, malawit kaivavat, joten varmasti n. 10 senttiä pohjalle hyvä.
Voiko niitä luonnon kiviä käyttää?
Voi käyttää, niinkuin aina on voinut akvaarioissa. Ainoa, mitä olen kuullut, niin jos on jotain "rautapitosta" kivissä, eli ruskeeta/kiiltävää, niin ei kannata niitä ottaa.
Jos luonnon kivistä haluaa jotakin väkertää ja "liimata" ne toisiinsa, etteivät romahda kalojen päälle, niin mitä tököttiä siihen ois paras käyttää?
En ole kuullut kenenkään liimailleen kiviä mitenkään toisiinsa, pysyy ilman liimailemattakin, kun laittaa hyvin. Pohjimmaiset kivet "tukikiviksi" pohjaan asti ja loput tukevasti päälle. Malawit kaivaa kivien alta hiekat pois niin tukikivet varmistaa, ettei pinot kaadu. Toinen juttu on myös se, että jos joudut (niin siivous/imurointi kivien väleistä, kuin tarvittaessa reviirirajojen rikkominen) nostelemaan kivet pois altaasta, niin mitenkäs nostat, jos olet ne liimannut toisiinsa kiinni...?
Jos nyt kuitenkin haluan suojata alalasin, sekä painon jakautumiselta, että muutenkin, mikä on paras "eriste" siihen?. Styroksi,Finnfoami, silikonitabletti
Toiset on käyttäneet styroroxia, toiset pleksiä mm. itsellä altaan pohjalla ihan jumppamatto, eivät saa kalat sen esiin tullessa siitä niin hyvin palasia irti kuin styroxista. Pleksiä en ole uskaltanut laittaa, ettei pleksin ja lasin väliin jää yhtään pieniä hiekanmurusia. Tiedän kuitenkin, että sitäkin on harrastajat käyttäneet.
Päätin hankkia kaksi sisäsuodatinta, kun en ole koskaan tutustunut ulkosuodattimiin ja siinä arvelluttaa myös letkujen mahdolliset vuotamiset jne. Jos hankin sisäsuodattimet, voiko esim. mun 310 litraseen laittaa kaksi 240 litraselle tankille tarkoitettua suodatinta? Onko liian vähän?
Malawit on tunnetusti p****atykkejä, joten kaksi sisäsuodatinta jos laitat niin isoimpia, mitä tiedän käytetty niin Eheimin 2252;set voisi ajaa jotenkin asiaansa ja oikein suuntaukset niihin streameilla. 310 litraiseen purkkiin malaweille
vedenkierto suodatuksineen kymmenkertainen veden tilavuuteen nähden, eli suoraan karkeasti itse laittasin 3100l/h.
Kannattaako kuitenkin ensin ennen fisujen tuloa tehdä ns. harjoitus siivous ja vaihtaa vedestä 20-30% ja tsekata kuinka paljon arvot heilahtaa? Vaiko ihan raakasti kalojen kanssa kattelee sit kuinka käy ja paljon suolaa lisäilee? Toinen mikä mietitytti oli se, että kannattaako tankkiin lisätä alustusvaiheessa mitään litkuja, onko se must juttu? siis laittaa niitä bakteerilisiä tms. sinne?
Malawijärven vesiarvothan ovat sitä ph n.7.8-8.5 välillä, kh 7, gh 4 eli mikäli teillä tulee kaivosta jo kokonaiskovuudeltaan tuota nelosta, niin sille ei tarvitse tehdä mitään. Malawisuola (esim NL-aquan on hyvin käytetty nostamaan karbonaattikovuutta tai ihan ruokasooda) Jos käytätte sähkönjohtavuusmittaria niin 210-260 ppm on järvessä, missä malawit elävät. Arvot on pääsääntöisesti helppo pitää malaweilla hyvänä, riippuen tietysti siitä, mitä ne on altaaseen laitettaessa. Itse olen tottunut heittämään tietyn määrän malawisuolaa aina vaihdon yhteydessä kymmenen litran ämpäriin ja arvot sitä myöten pysyneet samoina. Se, että jos kovuudet ja ph jonkin verran heittelee ei yleensä malaweihin vaikuta. Biodigestin ampullit, bactozym ja tetran safe start on toiminut monella kypsytyksessä hyvin. Mutta muitenkin keinoja kypsyttää on, löytyy haulla täältä foorumiltakin.
Vähän näytti siltä, että mulla olis tankkiin tulossa yks mega agressiivinen laji, pari vähän vähemmän agressiivista ja yksi rauhallinen. Voiko noin montaa lajia edes laittaa samaan tankkiin? Vai pitääkö mun raakata sieltä vielä jokunen pois? Yksi lajeista on sekasyöjä ja kaikki muut kasvissyöjiä.
Tässä tää mun lista. Viisaammat sanokaa ja kommentoikaa!
--Labidochromis caeruleus (keltainen/musta raita evässä) Sekasyöjä
--Metriaclima sp. Zebra maisoni (sinertävän valkoinen seepraraidoilla) Kasvissyöjä
--Pseudotropheus acei (sinertävä, keltaisella takaevällä ja pyrstöllä) Kasvissyöjä
--Pseudotropheus demasoni (sininen mustillaraidoilla (kuusiraitamalawiahven) Kasvissyöjä
--Pseudotropheus perspicax (valkoinen oranssilla otsalla ja selkäevällä) Kasvissyöjä
--Pseudotropheus sokolofi (sinihohtomalawiahven mustilla eväraidoilla) Kasvissyöjä
Tarkottanet tuolla agressiivisimmalla lajilla ilmeisesti demasonia. Senkin kanssa moni harrastaja kyllä on pärjäillyt, toisilla niitä pitänyt olla selkeästi vähintään 10 altaassa tai ovat alkaneet listiä toisiaan.. toisilla mennyt erilailla eli monesti se oma kokemus opettaa lopulta eniten miten menee. Allas on sulla tosiaan pieni loppujenlopuksi malaweille, mutta oikealla sisustuksella pystyt jotenkin tuota agressiivisuutta tasapainottaa (itsellä kaks metrinen, 708 litrainen malaweilla ja sielläkin ajoittain ongelmia urosten välillä ja olen joutunut laittaa näitä poikia eteenpäin uusiin altaisiin...) Samaan altaaseen voi laittaa sekasyöjät ja kasvissyöjät (pääsääntöisesti, muttei aina lihansyöjien kanssa sekotetaan vain sekasyöjät, koska ruokinta on tällöin helpompaa ja kasvissyöjät ei saa liikaa eläinproteiinia). Noi lajit pääsääntöisesti muuten perusmalaweja, kasvavat osa toisia isommiksi, mm. sokolofi ainakin 15 senttiseksi, kaikkia en nyt suoralta kädeltä noista muista, mitkä on aikuiskokoja vai onko noi jo aikuiskokosia kaikki? Eli jos noita on kaikkia lajeja sen 5 kpl, niin menee kyllä ok (ainoa, että miten demasonit osaa niin pienessä porukassa käyttäytyä, en osaa sanoa) Samansukuisten on mahdollista lisääntyä keskenään, mutta sulla aika hyvin edes eri värisiä noi Pseudot, eli ei niin suurta riskiä... tosin mikäänhän ei malaweilla mene oppikirjojen mukaan, joten ylläreitäkin voipi tulla
Ymmärrykseni mukaan yhtä koirasta kohtaan pitäisi olla 3-4 naarasta ja 1 kala per 10 L on ohje? Eli siis mun tankkiin sais periaatteessa ottaa 31 kalaa? Joudun siis luultavasti raakkaamaan joitakin pois, koska jos nuo alkaa lisääntymään, niin mullahan on tankki täynnä kohta.
Jep, tuohan olisi ihan ideaali, mikäli olisi noin, että 1u+3-4n

Vaan malaweilla harvemmin onnistuu, kun kaverit saattaa esittää milloin mitäkin sukupuolta, riippuen hierarkiapaikasta, fiiliksestä jne... Mikään ei ole niin kameleontti kuin malawi ja kameleontti itse

Ja osalla kalalajeista ei pysty edes sanomaan kumpaa sukupuolta ne ovat, saattavat käyttäytyä pitkäänkin kuin urokset ja lopulta niillä on munat leuassa

Että näin. JA kyllä, karkeasti 10 kalaa/100l niin sulla se 30 ookoo. Poikaset mun altaassa ja monen muun syödään kyllä heti pienenä, ellei niitä halua kasvattaa itse, jolloin strippaa poikaset naaraan suusta itse. Toisilla on kyllä onnistuneet piilottelemaan poikaset suht isoiksikin, joten silloin voi ylikansoitusta ilmetä tulevaisuudessa jos näin on. Itse kun otan kiviä pari kertaa kuussa pois altaasta, niin poikaset kyllä tulee syödyiksi.
Tässä siis jotain osviittaa mietteisiisi. Kirjotin lyhyesti rönsyilemättä. Tai yritin. Luehan lisää täältä, mitä muissa topikeissa on kirjoteltu niin saat vastaukset (tai olisit saanut näihinkin jo

) täältä.
Tsemppiä!
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.