Kemikalisoituva hoito?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Platva
Member
Member

Kemikalisoituva hoito?

Viesti Kirjoittaja Platva »

Tuttavaperhe on kahden viikon etelänlomalla, ja kävin tekemässä heidän akvaarioonsa kolmanneksen vedenvaihdon. Kaloina oli ainakin neontetroja, kirjoahvenia, monnisia.
Olin käynyt katsastamassa letkuhommat jo etukäteen. Nyt pöydällä oli tarjottimellinen pulloja, mitta-astioita ja ohje, paljonko kutakin ainetta akvaarioon vedellä laimennettuna lirauttaisin. Tein nöyrästi mitä käskettiin, mutta kirjoitin tätä viestiä varten aineiden nimet (määriä en) muistiin: Tetra AquaSafe, Tetra ToruMin, Tetra pH Minus, Tetra PlantaMin, Pirkka-ruokasooda (tölkki), EasyLife AlgExit, EasyLife Voogle.

Missä marinaadissa ne kalat oikein uivat...? [;)]
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kemikalisoituva hoito?

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Kukin tyylillään.

Ulkopuolisena kiinnität huomiota sellaiseen, johon altaan omistajan silmä on jo tottunut. Äkkiseltään tuoteluetteloa katsoessa tulee mieleen, että kasveja siellä halutaan lannoittaa ja ph:ta laskea.

Kyllä akvaarion kemikaalit ovat kuin vanhuksen lääkedosetti, ajan myötä matkaan tarttuu uusia aineita, jotka toisinaan vain rutinoituvat käyttöön sen suuremmin kyseenalaistamatta. No ehkä joskus kaupan kassalla sitä kyseenalaistaa, mutta ostaa kuitenkin...
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

No, jos jollakula on rahaa niin... ei kai se minulta ole pois.

Meillä lisätään Satekin kasvilannoitetta noin kerta viikkoon ja kasvit kasvaa ja kalat kutee ja altaat näyttää hyviltä.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Kalat, siis pehmeän, pärjää periaateessa ihan hanavedessä, mutta kasvit...ne on nipottajia! Se nyt vaan on väistämätöntä, että jos lataa akvaansa vähää enemmän valoa, niin kemikaaleja kuluu ellei halua kasvatella vain leviä. Vaan eipä näistä kaloille pääsääntöisesti ole haittaakaan kun on vähän hajulla siitä mitä tekee ja miksi tekee.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mulle pisti silmään toi turveuute ja pH-miinus joiden (oletettu) vaikutus kumotaan osittain ruokasoodalla. Noh, kuten sanottu, kukin tyylillään...
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Soodaa minäkin ihmettelen sekä Vooglea. pH-miinusta en myöskään ymmärrä.. ToruMin ja PlantaMin kannattaisi vaihtaa eri merkkeihin (ts. riittoisampiin), mutta kukin tavallaan tosiaan.

Itse lisään altaisiin vedenvaihdossa AquaSafea ja Blackwater Aquatania, viikottain EasyLife Kalium, päivittäin Ferro, Profito ja EasyCarbo. Itse jos olen lomilla niin faija käy ruokkimassa kalat, mutta litkuja en ole edes pyytänyt askartelemaan. Ehkä jos olisin tuon 2 viikkoa poissa niin voisin harkita.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Varmasti moni ihmettelee toisen tapoja ja käyttämiä aineita. Itse ihmettelen lähinnä sitä että ensin halutaan yhdellä aineella saada ph alas ja sitten toisella aineella ph ylös. Toisella aineella kumotaan toinen. Olisiko tulos sama jos ei käytettäisi kumpaakaan. Mut eipä tuossa muuten mitään ihmeellistä vaikka en itse noita aineita käytäkkään. Hinta ei ole kaikille se tärkein kriteeri se kun on ihan tilin saldosta kiinni mikä on kallista ja mikä ei. Se että käyttää kalojen hyvinvointia lisääviä aineita ei liene paha asia. Levänestoaineesta en osaa sanoa tässä tilanteessa mitään kun en tiedä akvaariostakaan mitään. EasyLife AlgExit kuitenkin on ihan pätevä aine jos levänestoa haluaa käyttää ja sille on tarvetta. Joskus itsekkin tuota kuuriluontoisesti käyttänyt edellisessä akvaariossa ja toimi leviä vastaan hyvin eikä kalat tai kasvit siitä kärsineet.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Piscis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Piscis »

Itse olen miettinyt tuota vedenparannusaineen käytön tarpeellisuutta. Käyttävätkö kaikki sitä? esim.AquaSafea
Toiset kalat ovat kai herkempiä kuin toiset tuon aineen käyttämättömyydelle.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member

En itsekkään aikaisemmin käyttänyt vedenparannusainetta. Sitten mietin ettei yhdestäkään vedenparannusaineesta ainakaan haittaa voisi olla. Niinpä aloin käyttämään Seachem Prime parannusainetta. Vuoden käytin enkä huomannut mitään vaikutusta missään. Akvaariossa oli pitkään ollut lievä sameusongelma ja sen takia vaihdoin vedenparannusainetta kun tuon toisen Easy-Life Filter Fluid Mediumin kerrottiin kirkastavan vettä. Kirkastihan se vettä mutta hyvin pian myös huomasimme kalojen alkavan käyttäytymään ihan eri tavalla. Kalat olivat kuin uudesti syntyneitä ja alkoivat lisääntymään ja sellaiset lajitkin alkoivat pärjäämään akvaariossa jotka eivät aikaisemmin pärjänneet. Eli vedenparannusaine voi olla tarpeellinen ja parannusaineissa voi olla isojakin eroja. Kun tämä Easy-Life kanisteri on käytetty loppuun kokeilen AquaSafea.
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Ruokasooda varmaan lisätään KH:n nostamiseksi. Ja se kun nostaa pH:ta niin tuolla miinuksella sitä lasketaan sit. Ja jos jossain on sanottu että kalat tykkää tummemmasta vedestä niin lisätään ToruMin:ä. Vooglesta ei tietty haittaa ole, mutta en näe senkään kokoaikaista käyttöä järkevänä. Ei tokikaan ole minulta pois ja toivon että ostoksillaan kannattaa sitten kotimaista kauppaa [;)]

Kyllähän sitä itsekin tulee lisättyä vedenparannusainetta, lannoitteita, equilibriumia ja hiilaria :D
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
Platva
Member
Member

Ehkä joskus varovasti kyselen, mihin niitä kaikkia aineita tarvitaan.
Itse luotan hyvään veteen, ajallisesti ja määrällisesti oikein mitoitettuihin vedenvaihtoihin, nopeasti kasvaviin reheviin kasveihin (paineistettu CO2 + nestemäinen lannoite joka toinen päivä) ja tammenlehtiin.
Sera Blackwater Aquatania lisään vedenvaihtojen yhteydessä, mutta enpä ole siitä huomannut olevan iloa kuin perheeni silmille. Tosin en juurikaan luota näissä asioissa omiin havaintoihin, akvaariossa kun kaikki riippuu kaikesta...
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member

Eikö se ole mukavampi täällä puhua selän takana :mrgreen:
Näyttäishän sullakin olevan noita aineita käytössä.
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Piscis kirjoitti:Itse olen miettinyt tuota vedenparannusaineen käytön tarpeellisuutta. Käyttävätkö kaikki sitä? esim.AquaSafea
Minä en käytä. Joskus olen miettinyt, josko pitäisi aloittaa, mutta ei ole tullut sellaista kohtaa vastaan vastaan, että olisin kokenut tarvetta. Meillä on oma kaivo, joten vesilaitoksen "jäämiä" minun ei tarvitse pelätä.
Platva
Member
Member

pisarat2 kirjoitti:
Piscis kirjoitti:Itse olen miettinyt tuota vedenparannusaineen käytön tarpeellisuutta. Käyttävätkö kaikki sitä? esim.AquaSafea
Minä en käytä. Joskus olen miettinyt, josko pitäisi aloittaa, mutta ei ole tullut sellaista kohtaa vastaan vastaan, että olisin kokenut tarvetta. Meillä on oma kaivo, joten vesilaitoksen "jäämiä" minun ei tarvitse pelätä.
Käytän Seran Blackwater Aquatania, mutta lähinnä vain värin takia. En ole huomannut sillä olevan muuta merkitystä kuin veden värjääminen, mutta en silti väitä, etteikö sillä voisi olla jotain merkitystä. Tuo sana "lähinnä" tarkoittaa sitä, että kyllähän sitä kaikenlaista tehdään ikäänkuin varmuuden vuoksi, otetaan vakuutuksia, rukoillaan jne. Jos aineella värin lisäksi on jotain myönteistä merkitystä niin hyvä on. Mutta en minä sitä ostaisi muuta kuin värin takia.
Suhtaudun hyvin epäillen aineeseen, josta kerrotaan kaikenlaista sellaista kuin "ainutlaatuinen biopolymeerien ja hivenaineiden yhdistelmä edistää kalojen terveyttä. BioExtract-kaava: sisältää luonnollisia biopolymeerejä, edistää hyödyllisten bakteerien kasvua" (Tetra AquaSafe).

Onko joku nähnyt vedenparannusaineen täsmällisen tuoteselosteen? Onko joku nähnyt tieteellisen, vertailevan tutkimuksen eri vedenparannusaineen tehoista? Minä olen nähnyt vain valmistajien ja kauppiaiden mainostekstejä.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

AquaSafen pitäisi sitoa klooria ja klooriamiinia, sehän se vedenparannusaineen tehtävä on ainakin tällaisissa talouksissa, joihin vesi tulee laitokselta. Meillä on ainakin klooritestin mukaan hanavedessä klooria, klooriamiinille en tiedä olevan testiä (siis akvaristikäyttöön). Itse en ainakaan uskaltaisi tuota vettä "raakana" laittaa altaaseen.

Turveuutteista: ToruMin on kuin laihaa teetä, Blackwater Aquatan ja myös Astran Torf- & Mangrovenexträkt ovat todella tummia ja myös värjäävät sitä vettä ilman, että sitä pitää litratolkulla kaataa esim. tuohon 317-litraiseeni.

*muoks* Kaverini Zansku ja Eväkäs noita vedenparannusaineita testaili aikoinaan, muistaakseni AquaSafe oli ainoa, joka poisti kloorin..
Platva
Member
Member

Pullahiiri kirjoitti:AquaSafen pitäisi sitoa klooria ja klooriamiinia, sehän se vedenparannusaineen tehtävä on ainakin tällaisissa talouksissa, joihin vesi tulee laitokselta. --- muistaakseni AquaSafe oli ainoa, joka poisti kloorin..
Tuossa sentään selitystä:
http://www.akvaariotekniikka.fi/ohjeet/Aqua_Cure.pdf
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Satekilla vaan taitaa olla lappu luukulla, ellen väärin muista..(?)
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member

Pullahiiri kirjoitti:Satekilla vaan taitaa olla lappu luukulla, ellen väärin muista..(?)
Satek on tosiaan lopettanut. Nettisivut vaan on jätetty auki. Eräs jälleenmyyjä kertoi ettei Satekilta ole saanut mitään enään piiiitkään aikaan. Kertoi myös että ovat pyytäneet että sulkisivat nuo nettisivutkin kun ne aiheittavat jälleenmyyjille päivittäisiä turhia tuotekyselyitä. Satek ei ole vastannut kyselyihin eikä pyyntöihin.
Platva
Member
Member

Pullahiiri kirjoitti:Satekilla vaan taitaa olla lappu luukulla, ellen väärin muista..(?)
Olet, "Pullahiiri" toki oikeassa. Laitoin linkin vaan siksi, että Satek sentään kertoi tuotteensa sisällön ja toimintaperiaatteen. Tarkemmin esim.
http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Chatelier%27s_principle

Monien vedenparannusaineiden tuoteselosteesta mieleeni on tullut uskomuslääkintä... [;)]
Platva
Member
Member

Pullahiiri kirjoitti:AquaSafen pitäisi sitoa klooria ja klooriamiinia, sehän se vedenparannusaineen tehtävä on ainakin tällaisissa talouksissa, --- Kaverini Zansku ja Eväkäs noita vedenparannusaineita testaili aikoinaan, muistaakseni AquaSafe oli ainoa, joka poisti kloorin..
Luotettava testi olisikin tarpeen.
AquaSafen lisäksi Dennerle Averan (käytin sitä aiemmin) ja Sera Aquatanin kerrotaan poistavan tai neutralisoivan klooria.
http://dennerle.com/de/produkte/aquaris ... egen/avera
http://www.sera.de/en/sera-service/news ... arium.html

Sensijaan minun käyttämäni Sera Blackwater Aquatanin kohdalla mainintaa kloorista ei näy olevan, mutta minulla ei vedessä olekaan klooria.
https://www.sera.de/en/products/in_cate ... uatan.html
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

No sinähän sen sanoitkin, ei ole klooria vedessä. Onnekas akvaristi siis! En tiedä miten akvaristit pärjää esim. rapakon takana, syksyllä tuli käytyä New Yorkissa ja höyryävässä suihkussa ollessani luulin kuolevani siihen kloorin löyhkään.. Olisi ollut mielenkiintoista mitata klooripitoisuus siitä vedestä. 8O
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Pullahiiri kirjoitti: New Yorkissa ja höyryävässä suihkussa ollessani luulin kuolevani siihen kloorin löyhkään.. Olisi ollut mielenkiintoista mitata klooripitoisuus siitä vedestä. 8O
Siellä harrastetaan veden seisottamista 24h ja monasti seisotusastiassa on jokin ilmastin tahi pumppu ja vesi sitten myös lämmitetään sopivaksi samalla. Vedenparannusaineista Seachem Prime on siellä ilmeisen kovassa kurssissa. Käsittääkseni New Yorkin vesi on kaikkiaan melko haasteellista akvaristeille. Toisaalta sielläpäin RO on ihan arkipäivää. Täytyy todeta että kun seurailee foorumeita, joilla kirjoittelee ihmisiä ympäri maailman ja näkee millaisten vesiongelmien tai veden laatujen kanssa muualla painitaan, sen jälkeen naurattaa meikäläinen nillitys tyyliin "pH8, APUA ÄKKIÄ!!!????"

Tässä kemikaalihommassa mua eniten naurattaa ja ihmettyttää kaikki ne tuotepakettien valtavan hienoiksi ja monimutkaisiksi väännetyt lauseet, joista oli lainaus tässäkin ketjussa. Eniten se, että ne uppoaa ihmisiin kuin kuuma veitsi voihin: mitä hienompi pakkaus, paremmat "selitykset" (ripauksella kemian kaavoja mielellään) ja mitä kalliimpi hinta, niin täytyyhän sen olla hyvä....? On ihan eri juttu laittaa akvaansa ADAn Bright K-ravinnetta kuin tsiljoonasosan Bright Ksta maksanutta K2SO4-jauhetta.

Mitä tulee klooriin, niin käsittääkseni meikäläiset laitokset lisää sitä pääsääntöisesti niin pieniä määriä, ettei siitä olisi haittaa kaloille tai akvan bakuille, etenkin kun se lisätään jo kloorivapaaseen akvaveteen jolloin pitoisuus laimenee edelleen. Kaipa tästäkin poikkeuksia löytyy, siis laitoksia jotka lisää sitä reippaasti? Kloorin haihtumista voi tehostaa jos antaa veden roiskua (esim kiviin tai kantoihin) kun laskee sitä. Kloori on ongelma, mutta miksei kukaan pidä ongelmana hanaveden mahdollisia mikrokaasukuplia kuten happi/hiilidioksidi, joiden tiedetään ärsyttävän, jopa polttavan, kiduksia ja limakalvoja? Kemikaaleista harvoin oikein käytettynä on kaloille haittaa, mutta laiminlyömällä hoitorutiineita tai ihan itse tietämättämme tekemällä asioita väärin aiheutamme enemmän haittaa.
Pullahiiri kirjoitti: Turveuutteista: ToruMin on kuin laihaa teetä, Blackwater Aquatan ja myös Astran Torf- & Mangrovenexträkt ovat todella tummia ja myös värjäävät sitä vettä ilman, että sitä pitää litratolkulla kaataa esim. tuohon 317-litraiseeni.
Nämä ovat silkkaa rahat pois tyhmiltä-tuotteita. Nämä tuotteet on tehty ns tummasta turpeesta jonka vaikutus mihinkään on hyvin heikko (koska ne sisältävät hyvin heikkoja happoja). Ainoa turvelaatu, jonka luontaiset ominasuudet riittävät vesiarvojen muokkaamiseen on ns. valkoinen turve, mutta jos tuotteet valmistettaisiin siitä, hintakin olisi ihan toinen. Ainoa (? ei ole vastaan vielä muita tullut) meikäläisillä markkinoilla toimiva humustuote on HS OakExtrakt ja se perustuu tammeen, josta sadaan uutettua melko vahvaa liuosta, mutta sen kyllä huomaa hinnastakin. Mangrove toimii myös hyvin, mutta siitä valmistaminen on myös kallista, siksi Astrassa todennäköisesti osa on halpisturvetta, pysyy hinta siedettävänä.

Jotain vertailua vedenparannuksen saralta http://www.thetropicaltank.co.uk/rev-cond.htm
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Mitenkäs klooriamiini? Ilmeisesti se on nykyään suositumpaa kuin kloori. Sehän ei tietääkseni ihan niin pikaiseen vedestä poistukaan?

Tuota mietin myös siellä NYC:ssä, että varmasti on jengillä käytössä RO-laitteita paljon suuremmassa määrin kuin täällä. Täällä kun on oikeasti puhdasta se vesi näin maailman mittapuulla. Ei ne näyttäisi olevan myöskään niin hurjan kalliitakaan siellä kun jotain TFH:n mainoksia lukee. Toki esim. tuttavapariskunnalla, joka asuu San Franciscossa, on suodatin, jonka kautta käyttövesi tulee. Tiedä sitten kuinka paljon se suodattaa ja mitä kaikkea pois. Voisikin kysellä, millainen suodatin se on, aktiivihiiltä voisi kuvitella..

Joskus olenkin tuota HS OakExtractia nähnyt, mutta yleensä aina naurettavan pienissä pakkauksissa. Sitäkin voisi tietty kokeilla tuohon (wannabe) mustan veden altaaseen. Ketapangeja siellä lilluukin jo muutama.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”