Uusi akvaariopaketti kaupasta vai käytetty+muutto?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jennikit
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Uusi akvaariopaketti kaupasta vai käytetty+muutto?

Viesti Kirjoittaja Jennikit »

Moi!

Olen jo muutaman kuukauden haaveillut akvaarioharrastuksen (uudelleen)aloittamisesta. Olen koettanut ahkerasti lukea kaikenlaista netistä ja kirjoista, mutta nyt tarvisin kyllä ihan sitä kokemuksen ja järjen ääntä? :)

Aion hankkia siis akvaarion tänä syksynä, kiire ei ole minnekään, vaan haluan tutustua asiaan rauhassa. Hankinnassa on 150-250l akvaario, ja tällä hetkellä uusista vehkeistä kiinnostaa MP aquapro 180l. Kun tätä asiaa jo Facebookissa pähkäilin, eräs tuttuni tarjosi minulle heidän 250 litraista akvaariotaan kaikkine vehkeineen, kaloineen ja päivineen.

Normaalisti olisin innoissani jälkimmäisestä tarjouksesta, mutta siinä huolettaa paitsi 300km:n muutto, myös se, että kuitenkin haluaisin muokata akvaarion sisustusta toisenlaiseksi, sellaiseksi että miellyttää minun silmääni. Mahtaakohan siinä olla liikaa muutoksia vanhoille(?) kaloille. He ovat ostaneet akvaarion 2005, ja siellä on enimmäkseen ilmeisesti niitä "alkuperäisasukkaita". Olisi ankeaa jos suurten muutosten jälkeen olisi 99% todennäköistä että kaikki kalat kuolevat. Onko mitään keinoa tehdä tätä hommaa järkevästi?

En tiedä sainko tähän mitään mitä päässä pyörii.. :D
MUSa
Starting Member
Starting Member

Re: Uusi akvaariopaketti kaupasta vai käytetty+muutto?

Viesti Kirjoittaja MUSa »

Noh, minä ostaisin joko uuden akvan kokonaan tai sen 250l sillä perusteella että se lahjottais ne kalat jollekkin muulle (joka asuisi sitä lähempänä niin kalat ei kuolis) ja sitten vaihtaisin sen 250 sisustuksen... :mrgreen: jos tajusit :mrgreen: ja yhtä edullisiks ne akvat tulis sillä siinä pitäis ajaa 300km toiseenpäähän ja takas... EI MITÄÄN JÄRKEÄ sanon minä :roll:
Life is full of beauty. Just close your eyes and open your heart.
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Tässä mun näkemys: Koska toivealtaasi ei tavoittele mitään mahdottomia, en laittaisi turhaan rahojani uuteen. Tuon kokoluokan altaita on vasmasti saatavilla jos sulla on syksy aikaa katsella ja jos tuttavasi allas on juuri oikeanlainen, tekniikka mieluinen jne, niin ei mitään syytä, miksi et hakisi sitä. Kyllä kalat tuon muuttomatkan kestävät. Voit sitten vaikka vaihtaa kaloja mieleisiin sisustusjuttuihin ajan kanssa, eihän kaikkea tarvitse kerralla muuttaa? Ainoa jonka varaisin valmiiksi ennen hakureissua on uusi, pesty hiekka, mikäli vanha ei miellytä. Sen vaihtaminen myöhemmin ei ole järkevää... Näin saisit valmiiksi toimivan setin, ilman kypsyttelyjä!
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Jennikit
Starting Member
Starting Member

Niin, tässähän on myös se puoli, että saisin tämän isomman akvaarion tuttavaltani kaikkine tykötarpeineen, sisältöineen ja kaloineen kutakuinkin samalla hinnalla kuin uuden, pienemmän paketin, jossa ei ole kaloja, kasveja, hiekkoja ynnä muita tarpeellisuuksia. :) Siksi tarjous on enemmän kuin houkutteleva..
kaikau
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kaikau »

Hei!
Olen tänä vuonna perustanut peräti kolme akvaariota. Ensimmäinen tuli kotiin, tyyliin "kaikki vain parasta". Viimeisin oli 100 euron kokonaisbudjetilla toteutettu ilmaiseksi saatu akvaario työpaikalle. Molemmista on kyllä ollut kovasti riemua! Eli tekisin varmaan päätöksen ihan rahatilanteen mukaan.
Tällä hetkellä enemmän kasveja kuin kaloja.
Jennikit
Starting Member
Starting Member

Tämä voi olla tyhmä, hämmentyneen n00bin kysymys, mutta olisikohan täällä ketään alan harrastajaa, jolta voisin yv:llä kysyä tarkemmin tuon 250-litraisen akvaarion kaloista? :?
MUSa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MUSa »

keltä vain :D Mutta voithan sinä tännekkin niistä laittaa kuvaa niin saatais tietoon että mitä kaloja ne on... jos sitä tarkotit ? (tai kysyä niitten kalojen tämänhetkiseltä omistajalta...
Life is full of beauty. Just close your eyes and open your heart.
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Uusi akvaario on toki käytettyä kalliimpi hankkia. Eduksi kuitenkin on, että saat itse valita silmääsi miellyttävän kokonaisuuden. Lisäksi käyttöikä on uudessa todennäköisesti käytettyä pidempi ja usein saa takuunkin.
TSN
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja TSN »

Itse ostaisin aina käytetyn. Jos vain jaksaa etsiä niin käytettynä löytyy melkein mitä tahansa mallia ja perushopeakehyksellisiä löytyy koko ajan.

Eihän lasiakvaario sinänsä mihinkään "vanhene" kun sitä huoltaa kunnolla. Voihan uusissakin akvaarioissa olla valmistusvikoja. Eipä se valmistajan takuu kauheasti lämmitä jos vedet on lattialla. Sama se on jos on kotivakuutus.

Käytettynä ostettaessa ainakin usein tietää, että silikonit on kestäneet useamman vuoden entisellä omistajalla, eli hyvin suurella todennäköisyydellä tulee vielä useita vuosia kestämään.

EDIT:
Itse tietysti ostaisin käytetyn altaan tyhjänä.. On se itse päätetty sisältö aina mukavampi kuin toisen päättämä.
180l + 54l + 52l
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Se on ensisijaisesti rahakysymys. Jos pystyt järjestämään kuljetuksen ja luotat siihen, että akvaario laitteineen on kunnollinen, vanhan hankkiminen kannattaa. Itse olen tehnyt molempia, enkä ole kummallakaan tavalla joutunut pettymään.

Kaloja raahataan Suomeen maapallon toiselta puolelta olosuhteissa, jotka eivät varmasti ole niille luontaisia. Siihen nähden 300 km on pikkujuttu. Huolehdi siitä, että kalat pakataan juuri ennen kuljetusta ja että ne pääsevät heti kuljetuksen jälkeen pois pakkauksesta. Jos mahdollista, ota parinkymmenen litran kanisteriin niiden vanhaa vettä ja sekoita se samanlaiseen määrään kotisi kraanavettä. Huolehdi siitä, että lämpötila ei laske merkittävästi kuljetuksen aikana eikä sen jälkeen. Näillä menetelmillä ne pärjäävät kotonasi vaikka saunasaavissa siihen asti, että saat akvaarion sisutettua mieleiseksesi.

Joku neuvoi vaihtamaan hiekan, minä olen siitä eri mieltä. Älä vaihda hiekkaa ennenkuin akvaario kaloineen on asettunut kotiisi.
TSN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja TSN »

Ruma mies kirjoitti:Joku neuvoi vaihtamaan hiekan, minä olen siitä eri mieltä. Älä vaihda hiekkaa ennenkuin akvaario kaloineen on asettunut kotiisi.
Aivan. Eikös se niin mene, että jos ei anna vanhan hiekan kuivua matkalla, ja ottaa vielä vanhaa vettäkin hieman mukaan, niin ei joudu erikseen kypsyttämään akvaariota, koska vanhat bakteerit, ym matkustaa mukana.
180l + 54l + 52l
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

TSN kirjoitti:Aivan. Eikös se niin mene, että jos ei anna vanhan hiekan kuivua matkalla, ja ottaa vielä vanhaa vettäkin hieman mukaan, niin ei joudu erikseen kypsyttämään akvaariota, koska vanhat bakteerit, ym matkustaa mukana.
Täsmälleen niin.
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Siltsu kirjoitti:Ainoa jonka varaisin valmiiksi ennen hakureissua on uusi, pesty hiekka, mikäli vanha ei miellytä.
Juu, olette oikeassa, mitä tulee bakteereihin ja niiden hyötyihin. Itse ajattelin asiaa helppouden kannalta. Mikään ei ole niin kauhea savotta kuin vaihtaa hiekka toimivaan altaaseen, eteenkin jos haluaa pohjalle lannotteita tms. 8O . Itse olen luottanut siihen että pesemätön suodatin, kasvit, sisustus ja kalojen mukana tuleva vesi riittäisi pitämään altaan käynnissä ilman ongelmia. Voinen tietysti olla väärässäkin... Ja toiminut näin ollen hullun tuurilla [:I]
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Jennikit
Starting Member
Starting Member

Hetken olen tätä jälleen "kypsytellyt" päässäni, ja olen päätynyt ostamaan tuon käytetyn. En vaihda hiekkaa, mutta sisustusta muutan hieman luonnollisemman näköiseksi, eli pääkallot jne poistan kyllä - lisään kasveja ja kantoja ja sen semmoisia.

Kalasto on tällainen, ja akvaario itsessäänhän oli siis 250l:

1 täpläpleko, noin 12 v
2 haarniskamonnia, 1.5v
1 kultainen levänuoliainen, 6-7v
2 tulievää, noin 2v
3 tiikerinuoliaista, noin 4v
1 verkkonuoliainen, 3-4v
2 rengasnuoliaista, 3-4v
2 mustaa mollia, noin 1v
4 albiino- ja 6 kuparimonnia, noin 3v
1 leopardimonni, noin 3v.
2 neontetraa, noin 4v
2 isoa partamonnia +poikasia

Uusioaloittelijana omasta mielestäni pohjakalojen määrä on isohko, mitä mieltä olette ylipäätään? Ainakin neontetroja laittaisin lisää, että olisi parvi. Muutoin olenkin vähän vielä hämmennyksissä että pitääkö tuolle kalatilanteelle tehdä jotain jossain vaiheessa, aika pitkäänhän nuo ovat samassa altaassa pyörineet. No, otan vastaan viisaammilta ajatuksia ja luen vielä lisää. :)
Jennikit
Starting Member
Starting Member

Any comments?
wurtsi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja wurtsi »

Tiikerinuoliainen on parvikala(väh. 6 kpl) ja vaatii vähintään 500 litraisen altaan.
Molli on kovan veden ja neon taas pehmeän veden kala.
Partamonneja kannattaa pitää vain yhtä tai vain toista sukupuolta.
Poikasista on vaikea päästä eroon ja niitä tulee ja tulee.
Siinä jotain näin aluksi.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Miten nuo kaikki kalat ovat muka mahtuneet elämään (ja sovussa?) vuosikaudet 250 litraisessa akvaariossa :O
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
MP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MP »

Tulievää ainakin suositellaan pidettäväksi ilman lajitoveria. Sait aika mykistävän kalasopan akvaarion mukana.
Tuosta tulee varmasti vielä hyvä kokonaisuus, kunhan ensin hankkii osalle kaloista uuden kodin. Jos pitäisit vaikka kaikki monniset, neontetrat, rengasnuoliaiset, toisen aikuisista partamonneista ja haarniskamonnit, niin hankkimalla neontetroja lisää parven muodostamiseksi tuosta tulisi ihan kiva kokonaisuus ja kalat varmasti viihtyisi.
Jennikit
Starting Member
Starting Member

Mulla oli vähän samanlainen fiilis kun sain tuon kalalistan. :) Aion kyllä tarjota näistä osaa uuteen kotiin varmasti, ja hankkia tosiaan neoneille lisää kavereita. MP:n ehdotus on hyvän kuuloinen, sen voisin ottaa ohjenuorakseni. :)
Jennikit
Starting Member
Starting Member

Paikkakunnallani vesi on 1,7 – 2,7 ˚dH, eli pehemoosta. Sopiiko se noille MP:n listalla oleville? :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”