Easy-Carbo

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Glutaraldehydi.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

R_R kirjoitti:Voisko olla syynä, että aine tappaa jotain tiettyä levää? Kuollut levä aiheuttaa akvaariossa nitriittipiikin ja kalat kärsii siitä.
Pitäisi olla melko massiivinen leväinvaasio jotta levän kuoleminen aiheuttaisi nitriittipiikin.
Mä epäilen että niissä tapauksissa kun EC:n käytöstä on aiheutunut ongelmia, aine on kenties reagoinut jonkin toisen aineen kanssa, tahikka on käytetty väärin (yliannostus/aloitettu liian suurella annoksella/annosteltu illalla), jolloin voi seurata happikato. Niin paljon on kuitenkin niitä hyviä käyttökokemuksiakin, että ei mielestäni voida suoraan tuomita ainetta vaaralliseksi ja huonoksi. Ja todella monissa keskusteluissa joissa on päätelty EC:n olevan ongelman aiheuttaja, on ollut paljon muitakin mahdollisia syitä tai muuttujia akvaariossa. Monia asioita on muutettu yhtä aikaa ja sitten kuitenkin on päätelty että EC:n täytyy olla se syy kaikkiin ongelmiin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mari kirjoitti:
R_R kirjoitti:Voisko olla syynä, että aine tappaa jotain tiettyä levää? Kuollut levä aiheuttaa akvaariossa nitriittipiikin ja kalat kärsii siitä.
Pitäisi olla melko massiivinen leväinvaasio jotta levän kuoleminen aiheuttaisi nitriittipiikin.
Mä epäilen että niissä tapauksissa kun EC:n käytöstä on aiheutunut ongelmia, aine on kenties reagoinut jonkin toisen aineen kanssa, tahikka on käytetty väärin (yliannostus/aloitettu liian suurella annoksella/annosteltu illalla), jolloin voi seurata happikato. Niin paljon on kuitenkin niitä hyviä käyttökokemuksiakin, että ei mielestäni voida suoraan tuomita ainetta vaaralliseksi ja huonoksi. Ja todella monissa keskusteluissa joissa on päätelty EC:n olevan ongelman aiheuttaja, on ollut paljon muitakin mahdollisia syitä tai muuttujia akvaariossa. Monia asioita on muutettu yhtä aikaa ja sitten kuitenkin on päätelty että EC:n täytyy olla se syy kaikkiin ongelmiin.
Juu ja tuolla aiemmin, joku oli maininnut myös, että vesiarvot ovat olleet kohdillaan... Eli nitriittiä ei oletettavasti ole ollut... Mä uskon johonkin yhteisvaikutukseen, mutta todellakin, mikähän se voisi olla... R_R saattaa olla siinämielessä oikeassa, että "kuollut levä" aiheuttaa jotain, jollei sit nitriittiä, niin jotain muuta myrkkyä...
Olen tuota easycarboa miettinyt kauan, mutta en oikein osaa sanoa, olisko tuo nyt turvallista kumminkaan...
Sellainen kävi mielessä, että jos kalalla on jokin tauti, bakteeri, sieni, home... joka ei siis välttämättä oireile juuri tällä hetkellä, olisi alttiimpi voimaan huonosti tuon carbon vaikutuksesta. Huonot vesiarvothan siis laukaise usein taudin akvaariossa. jospa tällä aineella on jokin tällainen vaikutus.... Spekulaatiota, mutta heitänpä ajatuksiani ketjuun...
1000 litraa vesivahinkoa
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Voiko easy carboa käyttää samaan aikaan tavallisen hiilidioksidin kanssa? Mulla siis 500l ja kaksi 1,5l kiljupulloa ja aktiivilevitin päivisin päällä. Kuplaa tulee reilua tahtia 1-2kuplaa sekunnissa, vaihtelee välillä jos alkaa hiipumaan käyminen. Monimetallit, 3x70w.

Olen taas miettiny jos alkaisi uudestaan käyttämään, kun kasvit selvästi siitä tykkäsi kun joskus käytin. Vaikkakin siitä on paljon negatiivista juttua ollu ja entisessä altaassani kuoli monnisia kun sitä k'äytin. kuolemien syyhän saattoi olla jokin muukin.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Voi käyttää mutta jos Co2-lisä on riittävän tehokas, ei nestehiilestä ole juurikaan mitään iloa. Mutta sinänsä niitä voi käyttää siis yhtäaikaa. Kannattaa olla kuitenkin varovainen ja aloittaa akvaa tiiviisti seuraten nestehiilen lisäys hyvin pienillä annostuksilla. Itse käytän sitä jatkuvassa käytössä, siis päivittäin, neljässä pytyssä, yksi-tupla-tripla-annoksina (ei siis muuta C02-lisää). Toki nestehiiltä voi käyttää esim tehostettuun levien häätöön hetken kun tekee samanaikaisesti muut pidemmän tähtäimen parannukset, esim säätää valaistusta tai hiilaria ja luopuu siitä kun homma näyttää taas hyvältä. Toi kaksi kiljua ei todennäköisesti riitä 500-litraseen. Jossain on sanottu että 1,5l/100l mutta musta se on jo aika reilusti. Meillä riitti 450-litrasessa 150w monimetallin kanssa 2x1,5l kiljua nippanappa, mutta kovin sai kilju käydä! Paineellinen, joka tuli kiljun tilalle, sai sitten syytää kupla niin nopeasti, ettei ehtinyt laskea.

Nestehiiltä käytetään maailmalla ihan järjettömän paljon joten se ei voi olla kovin haitallista, mutta silti aina silloin tällöin sen kanssa tulee ongelmia. Käytettyihin määriin nähden todennäköisesti makroskooppisen vähän, mutta silti. Yleensä ongelmiin on löydetävissä selkeä syy, mutta ei ihan aina ja siksipä tiivis seuranta aloitettaessa ja annostuksia nostettaessa on tarpeen. Jos kalat on huutamassa armoa, äkkiä vettä vaihtoon. Itse arvelen (vailla mitään sen parampaa tietoa) sen vaikuttavan jotenkin jostain syystä joissain oloissa akvan happitilanteeseen ennakoimattomasti silloin kun on tullut ongelmia. Kasvien pitää myös sopeutua siihen, kuten muihinkin ravinteisiin ja yhtäkkiset isot määrät (suhteessa siihen "tottumiseen") ei ehkä tulekaan käytettyä kasvien toimesta, mistä seuraa ongelmia. Itse olen saanut sen kanssa ongelmia vain silloin kun olen annostellut sen liian myöhään, esim iltapäivällä sen tavanomaisen aamukahdeksan sijaan (no ei se noin tarkkaa ole...) mutta on täällä joku kipannut sitä yötäkin vasten ongelmitta. Ehkä määrillä ja akvan happi/Co2-taseella on jotain tekoa tämänkin kanssa?
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

niin vielä tuosta kiljun määrästä; ei kai sillä kiljun määrällä ole väliä vaan sillä kuinka hyvin se litku käy. Eli kuinka usein sitä kuplaa puskee? VAi onko niin että kun kiljua on suuri tonkka niin kuplaa tulisi enemmän? Ph:n sain ainakin tuolla suht hyvin laskemaan kun oli melkein 7,5 ja nyt on 7. SAisi kyllä olla hieman alempi. Levää alkoi heti puskea kyllä esiin kun oli n. pari viikkoa kiljujen kinnitykset jotenkin huonosti enkä saanut viritystä toimintaan. Tiedä sitten uskaltaako ottaa carbon kanssa riskiä...jos nyt tuo kilju saisi akvan uuteen kukoistukseen.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Itsekin täytyy sanoa että Easy carbon käyttö tulee aloittaa varovasti... Itsellä sankasti rehottanut allas koki aivan saman kohtalon kuin yllä kerrottu, eli osa kasveista kirjaimellisesti suli kokonaan pois lyhyen ajan kuluesssa siitä kun aloitin Easy Carbon.

Mistään muusta ei voinut oikein johtua, koska muuta muutosta altaassa ei tehty kuin tuo Carbon lisäys , allas oli hyvässä tasapainossa ennen tätä lannoitusta.

Ymmärrän nyt että aine vain on niin ytyä, että raakana sitä ei voi altaaseen mittailla. Hyvä neuvo tuo että sekoittaa aineen ensin pariin litraan ja aloittaa ihan pienillä annoksilla.

Aion tätä nyt alkaa taas kasveja totutellen johonkin altaaseen käyttää.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja Sisso »

jenniliini82 kirjoitti:niin vielä tuosta kiljun määrästä; ei kai sillä kiljun määrällä ole väliä vaan sillä kuinka hyvin se litku käy. Eli kuinka usein sitä kuplaa puskee? VAi onko niin että kun kiljua on suuri tonkka niin kuplaa tulisi enemmän? Ph:n sain ainakin tuolla suht hyvin laskemaan kun oli melkein 7,5 ja nyt on 7. SAisi kyllä olla hieman alempi. Levää alkoi heti puskea kyllä esiin kun oli n. pari viikkoa kiljujen kinnitykset jotenkin huonosti enkä saanut viritystä toimintaan. Tiedä sitten uskaltaako ottaa carbon kanssa riskiä...jos nyt tuo kilju saisi akvan uuteen kukoistukseen.
Sekä määrä että "laatu" (käymisen) korreloivat akvassa olevan C02-määrän kanssa. Jos sulla on yksi hyvin käyvä tonkka, niin kyllä kait kaksi hyvin käyvää tonkaa on aina enemmän? Mutta jos sulla käy yksi huonosti +toinen huonosti käyvä= yksi hyvin käyvä (tai sitten ei). Isossa tonkassa, tyyliin 5l, tulee helposti käytännössä ongelmaksi loppua kohden hiipuva käyminen, joka isossa tonkassa saattaa jatkua jopa useita päiviä. Jos lopetat sen "kesken", menee osa aineista hukkaan ja niitä voi olla määrällisesti paljon, esim käymätöntä sokeria. Musta on ehkä parempi laittaa monta pientä (1-1,5l), jotka käy taatusti rajusti ja tehdä pullon vaihtoja vuorotain esim viikon välein, näin litkut käy aina hyvin ja ennen kaikkea tasaisesti. Kokeilemallahan eri suhteita ja vaihtovälejä tuo paras resepti yleensä löytyy, mutta itse en saanut hommaa sujumaan niin mitenkään isolla tonkalla.

Meillä vain vallut on nirputtaneet nestehiilestä ja nekin vain aluksi ja/tai jos ainetta kippaa niskaan. Muutoin en huomannut mitään kummallista kun aloitettiin nestehiilen käyttö, mutta kyllä tuollaisesta rajusta kasvien sulamisestakin saa välillä lukea. Mä ruuttasen sen aamuisin akvoihin lääkeruiskulla. Jaa niin, tiikerilumpeeseen tulee rumia laikkuja jos sen päälle kippaa mutta muutoin ei tunnu sitä haittaavaan.

Muoks, kesti hetken ennen kuin tajusin mitä oikeastaan tarkoitit kysymykselläsi jenniliini82, mutta taisin vastata siihen jo...
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
d78
Junior Member
Junior Member
Viestit: 209
Liittynyt: 19:32, 28.02.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja d78 »

Kiva... Olenkohan nyt tehnyt vahinkoa.

Minä olen lisännyt EC:tä nyt vain ja ainoastaan iltaisin. Siis viikon verran vasta ja normaaliannostuksella. Lurauttanut sillä muovimittakupilla suoraan altaaseen.

En ole kaloissa mitään huomannut mutta toisaalta pian ovat valot sammuneet, joten ehkä happivajeet tms. ovat kiusanneet yön aikana ja tasaantuneet aamuun mennessä.

Lisäänpä siis vastedes aamuisin ja "lantrattuun veteen".
Therapy is expensive. Popping bubble plastic is cheap. You choose.
Savage
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 20:39, 14.12.2011
Sukupuoli: Mies

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja Savage »

annostusohjeissa lukee kerta viikkoon, mut ite oon päätellyt, että tasaisesti päivittäin olisi parempi. Eli vko annos/7 samaan mittaan kuin muutkin ravinteet.
Neljä kiekkoa ja kuunjuova pleko sekä kolme banjoa 317 litrassa.
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Savage kirjoitti:annostusohjeissa lukee kerta viikkoon, mut ite oon päätellyt, että tasaisesti päivittäin olisi parempi. Eli vko annos/7 samaan mittaan kuin muutkin ravinteet.
Omassa pullossa on kyllä annostusohjeet ja määrät / päivä. Muut lannoitteet lisään 2x viikossa, ec:n joka aamu.
Melanie
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 22:21, 16.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja Melanie »

juu, kyllä tuota pitäisi kai ihan joka aamu/päivä sinne lisätä. Pitääkin taas aloittaa varovast, jätin pois kun oli isossa altaassa lääkitykset päällä.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Olisiko tämä hyvä antaa heti kun valot syttyy? Meillä kun valot syttyy vasta kun olen jo töissä. Ja aamulla en voi siis pimeeseen akvaan tätä laittaa?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
JoonasM
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 08:13, 20.04.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja JoonasM »

Mulla on tämä ihmeaine nyt ollut käytössä vasta pari viikkoa. Kasvien kasvun lisääntyminen on ollut huomattavaa. Tällä hetkellä akvassa tosin on ainoastaan vesitähdikkiä ja jotain ruohoa pohjalla, jonka nimi ei myt tule mieleen kirveelläkään :D Paljon puhutusta levän vähenemisestä en tosin ole vielä nähnyt merkkejä, tosin mitään leväinvaasiota akvaariossa ei ole ollutkaan.

Oletteko huomanneet aineella vaikutusta vesiarvoihin? Itse huomasin ph:n laskeneen aineen lisäyksen jälkeen akvaariossa n. 7,8 -> 7,3. Tästä ei tosin ole mitään haittaa, vaan päinvastoin. Ph on ollut korkeahko ja mielelläni otan vastaan ph:n lievän alenemisen. EC:tä veikkaan tähän "syylliseksi" ihan vaan sen takia, että muita ns. muutoksia akvaarion biologiaan ei ole tullut ja ph:ta olen mittaillut taajaan, sekä ennen kuin aloitin EC:n käytön ja myös sen jälkeen.
112l harrastuksen uudelleenlämmittelyä platyjen ja mollien kera
Suksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 20:00, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja Suksu »

Löysinpäs täältä mielenkiintoisen viestiketjun.
Mä väitän kivenkovaan, että tuo easy-carbo todellakin vaikuttaa jollakin tavalla altaani vesiarvoihin sekä kasvien yhtäkkinäiseen sulamiseen.
Minulla on ollut erittäin tasapainoinen akvaario nyt pari vuotta säännöllisellä hoidolla ja runsas kasvisena.
Kasvit ovat kasvaneet huimaa vauhtia ja arvot olleet aina hyvät.
Ostin nyt lemmikkiliikkeestä tuota easy-carboa ja aloitin annostelun hieman vajaalla määrällä akvaarioon. Nyt viime vedenvaihdon yhteydessä otin ennen vedenvaihtoa arvot liuskilla, ja lopputulos parin viikon käytön jälkeen oli se, että PH ja KH oli alentunut aivan liikaa akvaariossa.
Ikinä ei ole arvot olleet noin alhaita mitä ne nyt oli.
Olin kyllä ihmeissäni mistähän johtuu mutta vaihdoin vettä ja lisäsin nyt täyden annostelun akvaani.
Seuraavana iltana töistä palatessani, oli puolet amerikankilpukoistani sulaneet [}:)] sekä konnanputkesta alimmat lehdet ovat hyvin kärsineen näköisiä.
Muutos oli huomattava, nimittäin nuo amerikankilpukat ovat tähän asti kukoistaneet aivan uskomattomalla tavalla. NYT jäljellä enää 5 kappaletta :roll: ja PH sekä KH alentuneet jälleen.
Lopetin käytön nyt 5 päivää sitten ja kasvien sulaminen loppu sekä PH että KH alkavat nyt nousemaan pikkuhiljaa.
Olen kyllä itse pettynyt tuohon aineeseen totaalisesti. Toivottavasti ei kaikki kilpukat kuole.... 8O
Muutokset oli heti huomattavissa kun aloitin käytön ja nyt lopetin. Mikään akvassa ei ole muuttunut nimittäin vuodenaikana, siis hoito ja sellainen..
Uudessa isossa akvaariossa myös nyt alentunut nuo arvot kun otin eilen siitä testin..
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Suksu kirjoitti:Löysinpäs täältä mielenkiintoisen viestiketjun.
Mä väitän kivenkovaan, että tuo easy-carbo todellakin vaikuttaa jollakin tavalla altaani vesiarvoihin sekä kasvien yhtäkkinäiseen sulamiseen.
Minulla on ollut erittäin tasapainoinen akvaario nyt pari vuotta säännöllisellä hoidolla ja runsas kasvisena.
Kasvit ovat kasvaneet huimaa vauhtia ja arvot olleet aina hyvät.
Ostin nyt lemmikkiliikkeestä tuota easy-carboa ja aloitin annostelun hieman vajaalla määrällä akvaarioon. Nyt viime vedenvaihdon yhteydessä otin ennen vedenvaihtoa arvot liuskilla, ja lopputulos parin viikon käytön jälkeen oli se, että PH ja KH oli alentunut aivan liikaa akvaariossa.
Ikinä ei ole arvot olleet noin alhaita mitä ne nyt oli.
Olin kyllä ihmeissäni mistähän johtuu mutta vaihdoin vettä ja lisäsin nyt täyden annostelun akvaani.
Seuraavana iltana töistä palatessani, oli puolet amerikankilpukoistani sulaneet [}:)] sekä konnanputkesta alimmat lehdet ovat hyvin kärsineen näköisiä.
Muutos oli huomattava, nimittäin nuo amerikankilpukat ovat tähän asti kukoistaneet aivan uskomattomalla tavalla. NYT jäljellä enää 5 kappaletta :roll: ja PH sekä KH alentuneet jälleen.
Lopetin käytön nyt 5 päivää sitten ja kasvien sulaminen loppu sekä PH että KH alkavat nyt nousemaan pikkuhiljaa.
Olen kyllä itse pettynyt tuohon aineeseen totaalisesti. Toivottavasti ei kaikki kilpukat kuole.... 8O
Muutokset oli heti huomattavissa kun aloitin käytön ja nyt lopetin. Mikään akvassa ei ole muuttunut nimittäin vuodenaikana, siis hoito ja sellainen..
Uudessa isossa akvaariossa myös nyt alentunut nuo arvot kun otin eilen siitä testin..
Miksi aloitit ec:n käytön, jos kasvit kasvoivat hyvin ja akvaario hyvässä balanssissa ilmankin? Oliko joku tarve, jota lähdit sillä paikkaamaan?
Kai sen vähän "kuuluukin" vesiarvoihin vaikuttaa, jos sitä on tarkoitus käyttää hiilarilisän sijaan
- laskeehan se kuplanakin lisätty hiilidioksidi esim. tuota ph:ta.
Ps.Omassa altaassa vedensuosikki tykännyt lisästä. Mutta nämä on varmaan sellaista monen asia summia.
Savage
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 20:39, 14.12.2011
Sukupuoli: Mies

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja Savage »

Totta puhutte ystäväiseni. Sekoitin annostuksen ulkomuistista profitoon. Pro fitoa siis suositellaan kerran vkoon, mut laitan samalla carbon kannssa. Nyt näitä molempia yhdessä reilun kuukauden verran ja kasvien laatu parantunut huomattavasti eikä harmaatupsulevällekkään ole enää niin tilaa (koska kasvit kasvavat reippaammin, kai?) Kasveina pelkästään erilaisia echinodoruksia ja pohjalannoituksena biolanin tikku. Happy happy.
Neljä kiekkoa ja kuunjuova pleko sekä kolme banjoa 317 litrassa.
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Itse näen aikamoisn riskin tuossa, jos laittaa viikon päivittäiset annokset kerralla akvaan. Ymmärsinköhän nyt oikein...? Ec:n annostus perustuu pieneen tasaiseen pitoisuuteen.

Näitä kerran viikossa ohjeen mukaan laitettavia kasvilannoitteita voi toki laittaa 1/7 annosta vaikka joka päivä, eli jakaa viikkoannoksen pienempiin, tasaisiin osiin. Mutta toisinpäin en tekisi: päivittäiseen käyttöön pienellä kerta-annoksella suunniteltua ainetta ei voi laittaa kerralla viikon satsia. Uhkana happikato ja ne pelätyt kuolemat.
Suksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 20:00, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja Suksu »

En mä sitä viikon annosta lisännyt kerralla :P vaan siis minkä päivittäin saisi antaa, niin aloitin sen niinkuin vielä pienemmällä annoksella ja ajattelin sitten laittaa normaalin verran mitä saa ohjeen mukaan antaa, mut tästä ei kasvit tykänny, vissiin osa liian herkkiä? Osa kyllä tykkäsi ja lähti hirveeseen kasvuun. Entinen lannoite purkki oli loppunut eläinliikkeestä niin ostin tuollaisen tilalle ja ajattelin varovaisesti kokeilla.
Mulla hävisi parista kasvista tuon myötä myös tupsulevä!
Se ei haittaa vaikka se hävisi :P
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Itse pohtisin erityisesti fisujen kuntoa siinä sivussa. Itse en uskalla sitä ainetta akvaani laittaa. Tosin partikset ja omput putsaavat levät pois, joten akvaariossa ei tarvetta levänpoistoaineille. Kasviravinteet ja hiilarilevitin hoitaa muut tarpeet:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Jatketaas tätä keskustelua. Pohdin tässä nyt ankarasti, uskaltaisinko aloittaa hiilarin käytön ja jos uskallan, niin kumpi on turvallisempi, kilju vai easycarbo. Ongelmahan on siis se, että altaat ovat 54l ja 63l. Näille altaille päivittäinen EC annos olisi millilitran luokkaa eli yksi tippa pipetistä? Onko siis näin että tätä voi lantrata johonkin pienempään puteliin ja antaa sitten tätä reilusti laimennettua versiota? Sikäli kun olen täältä lukenut, niin easycarboa pidetään syyllisenä yhteen jos toiseenkin tragediaan. Onko kilju sitten turvallisempi? Kiljun kanssa on ilmeisesti jonkin verran vaihtelua siinä kuinka hyvin mikäkin erä toimii.

Periaatteessa vanhassa altaassa (54l) kasvit voivat ihan mainiosti, vaikka niillä onkin naurettavan vähän valoa ja varsin hajanainen lannoitus. Uuteen on kuitenkin tulossa jossain määrin hifimpiä kasveja joten hitusen omaatuntoa kaihertaa tuo hiilarilannoituksen puute. Allas on vielä kypsymässä, joten tässä olisi hyvä mahdollisuus kokeilla vähän aikaa hiilaria ennen kuin altaaseen tulee varsinaisia asukkaita. Olen todella vainoharhainen hiilarin suhteen, todennäköisesti syyttä suotta. Jotenkin vaan tulee sellainen olo, että yksikin liika tippa tai kupla nitistää sukaravut ja muut kullanmurut silmänräpäyksessä :roll: .
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minä en tuosta Easystä sano mitään muuta kuin, että olen itse lopettanut myrkkyjen käytön akvaarioissa. Tuossa tekstissäsi sanoit millilitran olevan yhden tipan verran. Siinä olet kyllä rajusti metsässä:

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ID=2637312
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Kirahvi1: Nii-in, juuri näin vaarallista on yhdistää mömmöt ja kehno matikkapää! Virallisen ohjeen mukaan keskivertokasvillisuudelle laitetaan 1ml per 50 litraa vettä. Juuri noita satekin pipettejä on laatikossa, joten periaattessa noita käyttämällä ei pitäisi pystyä kämmäämään kovin pahasti. Mutta silti... Mieluusti välttäisin itsekin kaikenlaista ylimääräistä säätämistä, mutta akvaariokasvikirjallisuutta lukiessa tulee varsin nopeasti sellainen olo, että syyllistyy häpeälliseen kasvien rääkkäykseen ilman hiilaria. Ja kiljupullo voi puolestaan räjähtää tai kissojen avustuksella levitä pitkin kämppää. Toisaalta, jos pitää valita, niin mieluummin sitten simppelimmät kasvit ja tyytyväiset otukset kuin hienot kasvit ja tukehtuneet otukset.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Oletko muuten huomannut, että tuo SATEK-pipetti on aivan paska? Kun pipetoin killejä, ne hajoavat (halkeavat) muutaman kymmenen kerran jälkeen.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Easy-Carbo

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Kummat hajoavat, killit vai pipetit! :D Haa, pääsinpä sanomaan! Minulla ei ole hajonnut vielä yhtään pipettiä, en tosin ole niillä mitään otuksia pyydystänytkään.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”