Onneksi olkoon hienon nanon valinnasta! Akva on mielestäni oikein hyvän kokoinen jopa aloittavalle, koska se on mitoitettu eri osiltaan valmiiksi. Onko siinä muuten ilmapumpulla vai miten toimiva suodatus? Omissa pienemmissäkin nanoissa ei ole ollut ongelmaa vesiarvojen kanssa vaikka en ole käyttänyt parannusaineita tmv. Sinun tapauksessasi on varmasti ihan hyvä käyttää, koska eihän siitä noin pienessä akvassa juuri kulujakaan aiheudu.
Surkaravut pärjäävät paremmin alle 25 asteen vedessä. Siksi ei tarvi lämmitintä. Kannattaa muutenkin laittaa pikkuakvaan kaloja, jotka eivät tarvitse hyvin lämmintä vettä, koska lämpöhän nopeuttaa kaikkia kemiallisia reaktioita, mikä helpommin tuottaa olosuhteisiin ei -toivottavaa vaihtelua. Normaalisti pikkuakvassa oleva sisäsuodattimen moottori ja valaisin tuottavat sen verran lämpöä, että lämmitintä ei tarvitse.
Olen pitänyt 12 kpl juovaminirasboroita pari kuukautta jopa noin 15 litran altaassa ilman mitään ongelmia. Ovat jopa olleet rohkeita, kun on ollut musta pohja, tummanruskea tausta ja hieman levää sivuikkunoissa. Pinnalla on hyvä myös olla jotain mikä varjostaa valoa. Myös hieman ruskea vesi, esim mangrovepuun tai muun vastaavan humuspitoisen aineen avulla, vähentää pikkukalojen pelokkuutta. Miljoonakala on yllättävän iso kala, eikä muutenkaan kovin helppohoitoinen Suomen yleisimmin pehmeähkössä vedessä.
Kun altaan saa kypsymään ja alussa mahdollisesti käyttää HYVIN pienen määrän lannoitetta kasveille alkaa akva pian toimia lähes itsekseen. Olennaista on vain se että altaan otuksia pitää ruokkia niin vähän että hirvittää

Toimivassa nanossa kasvien pinnoille ja erityisesti sammaleeseen muodostuu koko ajan levää joka riittää kohtulliselle määrälle (15-20) sukarapuja käytännössä täysin. Joskus olen niille murusen levätabletista heittänyt. Liika ruoka on SE ongelma. Nitraatti ja myös nitriitti nousevat helpommin ja suodatinta saa putsailla, vettä vaihtaa ja vesiarvoja mittailla jotta ne pysyvät vakaina. Myöskin pikkurasboroita pitää ruokkia tosi vähän. Itse annan noin 2- 3 kpl 0,5mm NLS -raetta päivässä per kala. Jos kalat eivät syö tai löydä niitä kaikkia, niin ravuilla riittää reservissä nälkää sen verran että pystyvät syömään ylimääräisen. Pitää muistaa että toimivassa akvassa on aina myös pikku ötököitä joita kalat syövät annetun ruoan lisäksi. Sammal ja tupsulevä on hyvää myös noiden ötököiden kasvun kannalta. Tupsulevän kanssa vaan on se ongelma että sen kanssa pitää olla kärkyllä ettei sitä pääse leviämään liikaa kasveihin joihin ei sitä halua.
Ravut ovat hyviä lannoittajia, joten kun akvan on jälleen kerran saanut toimimaan, saavat kasvit hyvin ravinnetta niiden jätöksistä. Tietty jos jotain vaativia kasveja haluaa kasvamaan, voi joutua lannoitteiden kanssa harjoittelemaan. Itse en tee sitä, enkä teidän tapauksessakaan tekisi ainakaan aluksi, ennen kuin huomaa miten systeemi on alkanut toimia terveesti. Puoli vuotta, ehkä hieman lyhyempikin aika on mielestäni hyvä jakso huomata mitä on tapahtunut.