biOrb flow perustaminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tuatilri
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

biOrb flow perustaminen

Viesti Kirjoittaja tuatilri »

Hei!

Meille kotiutui juuri biOrb flow 30litrainen akvaario. Jäi kuitenkin mietityttämään eläinliikkeen ohjeet.. Kuulemma saa laittaa kaloja ja sieltä myös kerrottiin ettei noin pieneen akvaarioon laiteta lämmitintä. Olenkin tässä pohtinut että miksi kalat pärjäävät kylmemmässä vedessä kun akvaario on pieni? Ja kyllä, haluan nimenomaan pienen akvaarion sillä kotimme on hyvin pieni myös eikä isompi tule kyseeseen. Olen valmis tarttumaan haasteeseen ja saamaan sen menestymään :)

Olen laittanut akvaarion käyntiin aloitusaineineen (tosin minulle kävi sellainen moka että laitoin vedenparannusaineet ja bioboosterin samaan aikaan enkä eri aikaan eli onko kuinka suuri munaus) ja nyt sitten yritän opiskella jotta saan kalatkin joskus asumaan siihen. Pitääkö vesi vaihtaa kuinka usein ja tarvitseeko sitä bioboosteria ja vedenparannusainetta ja kirkastajaa yms lisätä joka vedenvaihdon yhteydessä? Jos arvot jotenkin heittelee niin mitän minun tulee tehdä palauttaakseni ne normaaliksi? Kun kalat sitten joskus pääsevät kotiin niin voinko vaihtaa sinne kasveja tai koristeita milloin vain vai vaikuttavatko ne jotenkin veteen?

Olen kiitollinen kaikista käytännönvinkeistä ja kiinnostunut kuulemaan millaisia kalaporukoita olette saaneet mahtumaan onnellisesti pikkuakvaan :)
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Re: biOrb flow perustaminen

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Tuossa maa- ja metsätalousministeriön määräyksissä ei taideta kieltää kalojen pitämistä alle 40l altaissa vaan se on suositus (valitettavasti). Se kohta missä sanotaan ettei saa pitää on kirjoitettu kursiivilla ja aivan alussa lukee että ne on suosituksia...

Noin pienen altaan hoito ei ole sieltä helpoimmasta päästä vaan on kyllä monessa suhteessa vaativaa. Ei toki mahdotonta, mutta varsinkin aloittelijalle se ei ole paras mahdollinen vaihtoehto. Ymmärtäähän sen jos tila on rajallinen, mutta eihän nyt esim. 54l akva kovinkaan paljon tilaa veisi.

Kun nyt kuitenkin olet sen jo hankkinut, suosittelisin siihen ainoastaan jotain helppohoitoisempia sukarapuja. Esim. kirsikkasukaravut tai ihan maatiaiset on kestävämpiä. Valitettavasti tässäkin tapauksessa on menty taas pers edellä puuhun ja hankitaan se tieto nyt jälkikäteen. Nykyisin kun asioihin olisi helppoa etsiä se tieto ensin ja vasta sitten ostoksille.
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
sinituulevi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sinituulevi »

Olen samaa mieltä edellisen kanssa, kirsikkasukaravut olisivat paras valinta noin pieneen akvaarioon. Noin pienestähän voi kyllä sisustaa vaikka minkälaisen taideteoksen, ja sukaravut auttaisivat pitämään sen levättömänä. Jos ihan välttämättä noin pieneen halutaan kaloja, niin sitten ehkä kaikkein pienimpiä rasboroita, joilla on mittaa 1,5-2 cm, eli kääpiörasbora, mikrorasbora yms. Mulla on ollut suunnilleen tuon kokoisessa akvaariossa tuon kokoluokan kalanpoikasia kasvamassa ja ihan hyvin on mennyt.

Akvaarion hoidosta löytyy hyviä perusohjeita esimerkiksi Akvaariokeskuksen sivuilta. Vedenvaihtoja tehdään niin usein, ettei veden nitraattipitoituus nouse liikaa. Ylärajasta on monenlaisia mielipiteitä, mutta usein maksimina pidetään luokkaa 25 mg /litra. Useimmiten vettä vaihdetaan noin kerran viikossa noin kolmasosa vedestä. Vedenvaihdon yhteydessä lisätään ainetta, joka muuttaa vesijohtovedenn kaloille sopivammaksi, esim Tetra Aqua Safe. Jos käyttää kaivovettä, eikä siinä ole liikaa metalleja kuten kuparia, vedenparannusaine ei ehkä ole tarpeen.
Ronzkala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ronzkala »

Mun mielestä 30 litranen on jossain mielessä hyvä,jossain mielessä huono, vähän kuin tonninenkin on omalla tavallaan hyvä, mutta siinäkin omat ongelmansa. Tietty esim. 30 litranen on helpompi kasvittaa, eikä veden laitto ole niin hidasta kuin tonnisessa, mutta tietysti levää kertyy nopeammin ja putsata pitää usein. Naapureilla oli ennen kai 40 tai 45 litranen akvaario, ne ainakin joutu putsata joka viikko (en tiedä, niillä nuorin lapsi tais aika usein salaa käydä kaatamassa "vähän" lisäruokaa, joka tappoi kaikki pandamonniset) ja osa kaloista oli varmaan vähän liian isoja sinne, kuten joku (en tiedä mikä) monni, joka oli äkäinen ja taisi olla liian iso sinne. Toinen, mitä oon huomannu, kun ennen kävin kuorossa yhellä koululla, jossa oli semmonen ehkä 50 litranen akvaario, ja pohjalla hiekassa makoili ihan jättimonni, joka näytti melkeen peittävän koko pohjan. Aina kun tuli vähän lähempää kattelemaan, niin monni alkoi syöksyillä akvaariossa ja törmäili laseihin.
Amos
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Amos »

Onneksi olkoon hienon nanon valinnasta! Akva on mielestäni oikein hyvän kokoinen jopa aloittavalle, koska se on mitoitettu eri osiltaan valmiiksi. Onko siinä muuten ilmapumpulla vai miten toimiva suodatus? Omissa pienemmissäkin nanoissa ei ole ollut ongelmaa vesiarvojen kanssa vaikka en ole käyttänyt parannusaineita tmv. Sinun tapauksessasi on varmasti ihan hyvä käyttää, koska eihän siitä noin pienessä akvassa juuri kulujakaan aiheudu.

Surkaravut pärjäävät paremmin alle 25 asteen vedessä. Siksi ei tarvi lämmitintä. Kannattaa muutenkin laittaa pikkuakvaan kaloja, jotka eivät tarvitse hyvin lämmintä vettä, koska lämpöhän nopeuttaa kaikkia kemiallisia reaktioita, mikä helpommin tuottaa olosuhteisiin ei -toivottavaa vaihtelua. Normaalisti pikkuakvassa oleva sisäsuodattimen moottori ja valaisin tuottavat sen verran lämpöä, että lämmitintä ei tarvitse.

Olen pitänyt 12 kpl juovaminirasboroita pari kuukautta jopa noin 15 litran altaassa ilman mitään ongelmia. Ovat jopa olleet rohkeita, kun on ollut musta pohja, tummanruskea tausta ja hieman levää sivuikkunoissa. Pinnalla on hyvä myös olla jotain mikä varjostaa valoa. Myös hieman ruskea vesi, esim mangrovepuun tai muun vastaavan humuspitoisen aineen avulla, vähentää pikkukalojen pelokkuutta. Miljoonakala on yllättävän iso kala, eikä muutenkaan kovin helppohoitoinen Suomen yleisimmin pehmeähkössä vedessä.

Kun altaan saa kypsymään ja alussa mahdollisesti käyttää HYVIN pienen määrän lannoitetta kasveille alkaa akva pian toimia lähes itsekseen. Olennaista on vain se että altaan otuksia pitää ruokkia niin vähän että hirvittää :) Toimivassa nanossa kasvien pinnoille ja erityisesti sammaleeseen muodostuu koko ajan levää joka riittää kohtulliselle määrälle (15-20) sukarapuja käytännössä täysin. Joskus olen niille murusen levätabletista heittänyt. Liika ruoka on SE ongelma. Nitraatti ja myös nitriitti nousevat helpommin ja suodatinta saa putsailla, vettä vaihtaa ja vesiarvoja mittailla jotta ne pysyvät vakaina. Myöskin pikkurasboroita pitää ruokkia tosi vähän. Itse annan noin 2- 3 kpl 0,5mm NLS -raetta päivässä per kala. Jos kalat eivät syö tai löydä niitä kaikkia, niin ravuilla riittää reservissä nälkää sen verran että pystyvät syömään ylimääräisen. Pitää muistaa että toimivassa akvassa on aina myös pikku ötököitä joita kalat syövät annetun ruoan lisäksi. Sammal ja tupsulevä on hyvää myös noiden ötököiden kasvun kannalta. Tupsulevän kanssa vaan on se ongelma että sen kanssa pitää olla kärkyllä ettei sitä pääse leviämään liikaa kasveihin joihin ei sitä halua.

Ravut ovat hyviä lannoittajia, joten kun akvan on jälleen kerran saanut toimimaan, saavat kasvit hyvin ravinnetta niiden jätöksistä. Tietty jos jotain vaativia kasveja haluaa kasvamaan, voi joutua lannoitteiden kanssa harjoittelemaan. Itse en tee sitä, enkä teidän tapauksessakaan tekisi ainakaan aluksi, ennen kuin huomaa miten systeemi on alkanut toimia terveesti. Puoli vuotta, ehkä hieman lyhyempikin aika on mielestäni hyvä jakso huomata mitä on tapahtunut.
1000, 100 ja 10 litraa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”