Haarniskamonni

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Re: Haarniskamonni

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

heisku kirjoitti:Meillä on nyt tuo uros haarniskamonni iltaisin keksinyt sellaisen puuhan että roiskii vettä ruokinta-aukoista. Asettuu aukon alle ja puhaltaa kaaressa vettä lattialle! Mikähän idea tässä mahtaa olla? Ja olisiko hyviä vinkkejä mitä aukkojen kohdalle voisi laittaa? Kuitenkin ilman tulisi kiertää altaassa. Jos peitän yhden reiän niin monni siirtyy seuraavalle :mrgreen:

Nuo haarniskat eivät ainakaan ole mitään laiskoja löhöilijöitä, koko ajan ovat menossa ja tonkivat pohjaa. Vai laiskistuvatko vasta vanhempana? Kokoa nyt sellaiset 7-8cm.
heh, vai on sun haarniskas keksiny saman puuhan ku mullakin, kun oli 300litrasessa... Mulla oli pyyhkeitä välillä lattian suojana ku desitolkulla vettä purskotti. Kulmissa aukkojen kohdalla pidin välillä kumisia lasinpäällisiä, mutta vesi tuli välistä :D

mulla n.kymmenisen vuotta vanhaa haarniskaa kaks kpl ja kokoa n.15-16cm, kaksi pientä tänä vuonna tullutta, jotka vasta n.6senttisiä. Nää kaikki kalat oli kovia touhottamaan, ruoka-aikaan kaikkia ja paljon maistui myös kädestä syötettynä. Nyt, kun ovat 708 litrasessa niin ovat laiskistuneet lököilemään 3D taustan koloissa ja pohjalla ja vain ruoka saa ne liikkeelle... en tiedä, ehkä tykkäsivät olla enemmän edellisessä 300 litrasessa...
Mutta siis suloisia, kilttejä kavereita on ja hyvin persoonallisia :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Meillä haarniskat kaikki 5 kappaletta (1 uros ja 4 naarasta) tekevät tätä roiskuttelua. Meillä käytös on täysin sidoksissa ruoan kerjäykseen, ruoka-aika kun lähestyy niin vesi lentää..
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Annettakoon pieni roiskuttelu anteeksi haarniskoille:). Tosiaan uros taitaa osoittaa mieltään hieman tiukemmin ja vesi lentää. Jos ruoka on myöhässä, alkaa vesi lentää - lähinnä pyrstöllä roiskuttelee. Usein kun valot sammuu ja käyn nukkumaan kuuluu melkoista roisketta... tiedä häntä mitä yöllä touhuavat...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Mun koirashaarniskan äksyily loppui kestettyään pari viikkoa. Ehkä se oli jotain aikuistumiseen liittyvää kun ovat vielä nuoria. Yhden julkisen paikan akvaariostahan minä sain innostuksen haarniskamonnien hommaamiseen. Kysyin paikalla sattumalta olleelta akvaarion hoitajalta, mitä nuo on ja hän kertoi niiden olevan haarniskamonneja. Myöhemmin paikassa käydessäni ihmettelin, miten niiden rintaevät näyttäisivät olevan kuin koiraalla mutta silti rintapanssarien välissä on selvä rako. Sattumalta luin lehdestä, että rantamonnilla koiraallakin on rako rintapanssarien välissä, joten ilmeisesti ne ovat sitten niitä.
Kultakalat
Deidra
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Deidra »

Monilla tässä ketjussa puhuneilla näyttää olevan 1 koiras ja enemmän naaraita. Minulla tilanne on kuitenkin ihan päälaellaan, 1 naaras ja kolme koirasta, joita en kyllä itse valinnut. Aikasemmin oli vain kaks koirasta, mutta otin tytön ja pojan rescuena. Nyt huomasin, että haarniskoilla evät, etenkin tytöllä, oli syötyjä ja "suomuja" puuttuisin ja tänään sitten yhen koiraan silmään oli hyökätty ja se on ilmeisesti irtoamassa :C Kuka meillä puree, vai tappelevatko nuo keskenään? Seurana heillä on 244 litrassa tiikerinuoliaisia (2kpl), keisaritetroja, partiksia 4 (2 poikaa ja 2 tyttöä ja x poikasta), 2 kuononuoliaista, 9 mustatetraa, 6 täplämonnista ja sitten englanniksi puhuttuja "otoja". Aikaisemmin tuli tulievä, oletin sitä purijaksi, mutta nyt tämä uusi "hyökkäys sai epäileväiseksi, että mitä on menossa? Tyttöhaarniska on aika pulleassa kunnossa, onko kyse jostain kutupuuhista ja tärkeinpänä mitä nyt pitäisi tehdä, että taattaisiin jatkossakin rauha tankissa?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mitä on kuononuoliaiset? Haarniskamonnit tuskin saavat toisiltaan silmiä syötyä pois, joten syypää on joku muu. Siksi kysyn noista nuoliaisista.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Deidra
Starting Member
Starting Member

oho, olikin kärsänuolianen :D hupsan. Muuta en ole niistä kuullut kuin, että ei saa kultakalojen kanssa laittaa samaan tankkiin, kun voivat kärsällään imeytyä sen kylkeen ja aiheuttaa ihovaurioita, mutta ne ovat kyllä aika säyseitä hiekan sihtaajia tuolla pohjalla.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Ah, missasin noi tiikerinuoliaiset ihan totaalisesti. Niiden on todettu syövän kalojen silmiä. Ne myöskin kasvavat liian isoiksi tuon kokoiseen ja vaatisivat reilun porukan lajitovereitaan seuraksi. Kärsänuoliaiset tuskin silmiä saa syötyä.

*muoks* Tuolla kuvia jo vähän isommista tikruista: http://forums.loaches.com/viewtopic.php?t=20527
Deidra
Starting Member
Starting Member

Tiedän kyllä niiden kasvavan liian isoiksi ja suunnitelmissa olisikin siirtää ne väljemmille vesille kun kasvavat, mutta nyt niitä on melkeinpä pakko pitää kotilo-ongelman takia. Tehokkaita ovat kyllä pirulaiset siinä. Olisiko sitten jotain keinoa saada ne vähemmän kiinnostuneiksi muista kaloista? En ole niillä huomannu mitään aggressiivista käytöstä ainakaan tähän mennessä ja ne ovat aika pieniä vielä, alle 10cm..
Deidra
Starting Member
Starting Member

Mutta kuitenkin tuo haarniskamonnien sukupuolijakauma on ihan jees? Kolme koirasta tuntuu paljolta yhteen naaraaseen nähden.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Muita Botia -suvun nuoliaisia löytyy, jotka syövät ihan yhtä innolla kotiloita, mutta jäävät pienemmiksi ja ovat yleisen tiedon mukaan kiltimpiäkin. Esimerkiksi klovni-, touhu- ja harlekiininuoliaiset syövät kotiloita ja mahtuvat tuohon altaasi kunnon parvenkin kanssa, siis joku noista lajeista tietenkin. Vaihtaisin tikrut niihin.

Haarniskoista: voisit koittaa, jos saisit esim. tuolta kauppapalstan kautta vaihdettua kaksi koirasta kahdeksi naaraaksi, tai sitten myydä koiraat pois. En tunne haarniskoita niin hyvin, mutta luulisin ettei tuollainen jakauma ole hyväksi jos koiraat ahdistelevat naarasta jatkuvalla syötöllä.
Deidra
Starting Member
Starting Member

Kiitos avustasi paljon! Ihanaa kun ihmiset auttaa toista hädässä :) Alan ajamaan noita muutoksia tässä mahdollisimman pian :)

Kuitenkin vielä, mitä minun pitäisi tuon mahdollisesti tulevan silmäpuolen kanssa tehdä? Nyt se näyttää elävän ihan normaalia elämäänsä tuolla ja touhuaa kuten muutkin. Pitäisikö vaan antaa ajan kulua ja katsoa mitä käy? Kun minulla on tuolla jo yksi silmäpuoli jokin monninen, joka rescuena tuli mulle
jejoka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Mikäli silmän kohta ei tulehdu niin ei tarvitse sille tehdä mitään. Muistat vain tarkkailla usein ettei tule tulehdusta ja jos tulee niin laitat sitten eristykseen ja lääkitset oikealla lääkkeellä (menee lääkettä vähemmän eikä muut saa turhaa lääkekuuria), varmistat vaikka vielä kauppiaalta oikean lääkkeen ellei joku muista paremmin täältä a-wsta mitä se bakteeri lääke oikein oli. Itselläni ei ole ollut tarvetta niin en muista nimeä. Turhaan ja "varmuuden vuoksi" ei kuitenkaan koskaan kannata lääkitä. Huolehdit vain että vesi on puhdasta (normaalit viikoittaiset vedenvaihdot) niin ei pitäisi tulla mitään kummempia ongelmia.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Quu007
Member
Member
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be

Siellä uiskentelee monneja ja monnisia sikinsokin sekaisin....kaikki sulassa sovussa... :D ...
Ei hajuakaan mitä sukupuolta nuo 3 uusinta tulokasta edustaa mutta aika näyttää... :mrgreen:
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Tää topiccihan nyt oli haarniskamonneista, joita multakin nuo neljä lököilijää löytyy. Mä en oo koskaan ees tajunnu katella ovatko ne uroksia vai naaraita, kaksi isompaa on ollu mulla yli kymmenen vuotta ainakin ja ovat tosiaan TOSI ystävyksiä. Kaksi uusimpina tullutta on pieniä eivätkä ole näiden porukoissa ollenkaan. Haarniskat olivat mun 300 litrasessa vilkkaampia, nyt 708 litrasessa niitä ei näy ku ruoka-aikaan :roll: Roiskuttelukin on loppunu...

Mutta siis niin, mulla on yhteensä 7 tikrua, aikasemmassa altaassa ollut vaihtelevasti 3-5 kpl eikä nämä ole koskaan kenenkään silmiä syönyt! Kyselin asiasta joiltain muiltakin akvaristeilta, eikä heilläkään tällasia kokemuksia ollut. Olisikohan kyse sitten siitä, miten raitapaidat syövät. Eli jos ruokinta on tarpeeksi monipuolista niin ei muut ylimääräset asiat kiinnosta.. en tiedä. Meillä syödään hyvällä ruokahalulla ihan kaikkea kasviksista ja pakaste-elukoista hiutaleisiin ja geeleihin.

Tikrut ovat myöskin ihan täysnössöjä, ne ei tosiaan tee kenellekään mitään, altaan pienimmätkin saa istua vaikka nenällä :mrgreen:

Yhdellä sattarilla oli irronnut silmä syystä, jota en tiedä (samoihin aikoihin irtosi myös toisesta pienemmästä altaasta yheltä inkkarilta myös..) Nämä kalat on eläneet ihan normaalia akvaarioelämää yhdellä silmällä. Varmasti luonnossa olisi vaikeampaa.
meillä tikrut nukkuu ja juovaperhoset käyvät lököilemässä pyrstöjen päällä :)
meillä tikrut nukkuu ja juovaperhoset käyvät lököilemässä pyrstöjen päällä :)
2012-10-22-1509.jpg (41.64 KiB) Katsottu 3128 kertaa
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Deidra
Starting Member
Starting Member

Hyvällä ruokahalulla mun tikrut ainaki syö noi tabletteja mitä oon niille antanu, mutta pitänee laajentaa. Ei kai se voi paljon vaikeampaa olla ku kissan barf-ruokavalio. Eihän? :D Tilanne rauhottunut myös sen takia, kun tyttö muutti äitini akvaarioon varmuuden vuoksi. Nyt kolme poitsut on tuntuneet rauhoittuneet jonkun verran. Tosin ruoka-aika ei ole ollut viime päivinä kovinkaan kovaa huutoa kenenkään kolmen osalta.
spotted
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja spotted »

Minkä hintaisia haarniskamonnit ovat? Entä millaiset vesiolosuhteet ovat niille mielestänne parhaat? Onko 26-28 astetta liian lämmintä? Entä tarviiko olla hiekkapohja vai voisivatko viihtyä sorapohjalla?
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Täällä meillä päin ainakin haarniskat on aika halpoja, n.3-4€/kpl. Minulla ovat tuolla isoimmassa altaassa, jonka lämmöt ovat normaalisti 27'C ja näin kesällä 29'C, jopa päivällä ylikin. Haarniskat on viihtyneet hyvin ja liikkuvat aktiivisesti, helteelläkin. Itse en sorapohjalle näitä laittaisi, niin suuri osa elämää hiekan kaivelu ja sieltä ruoan etsiminen näyttäisi olevan :)
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”