Haarniskamonni
Valvoja: Moderaattorit
Haarniskamonni
Tulin ostaneeksi 3 haarniskamonni-nimikkeellä myynnissä ollutta ötökkää 250-litraisen altaan pohjalle.
Myyjä kertoi niiden kasvavan max. 10cm.
Nyt olen kuitenkin googlettamalla törmännyt jopa 20cm aikuiskokoihin.
Voiko haarniskoja olla eri kokoisia.. siis joku lajike, joka jää pienemmäksi?
Vai olenko tehnyt emämunauksen?
Jos olen, niin kuinka kauan pärjäävät tuossa litramäärässä?
Nyt ovat aikas pieniä (5cm).
Myyjä kertoi niiden kasvavan max. 10cm.
Nyt olen kuitenkin googlettamalla törmännyt jopa 20cm aikuiskokoihin.
Voiko haarniskoja olla eri kokoisia.. siis joku lajike, joka jää pienemmäksi?
Vai olenko tehnyt emämunauksen?
-
teemu7117
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Minulla on 3 haarniskamonnia 440 litran akvaariossa. Vanhin näistä on lähes 10 vanha ja sillä on pituutta noin 14 cm, mutta se joutui kasvamaan elämänsä alun liian pienessä altaassa.Myyjä kertoi niiden kasvavan max. 10cm.
Et mielestäni ole tehnyt. Kyllä haarniskamonnit menevät ainakin aika pitkään tuon kokoisessa altaassa kuin sinun. Ne eivät ole mitään erityisiä säntäilijöitä tai jatkuvia uimareita ja mahtunevat tuollakin elämäänsä viettämään.Vai olenko tehnyt emämunauksen?
Haarniskamonnista kannattaa muistaa se, että arat kalat saattavat jäädä näiden seurassa vähälle ruoalle ja myös sen että kaikki mikä niiden suuhun mahtuu myös menee sinne mukaanlukien erityisen pienet tetrat tai kalanpoikaset.
Haarniskamonnit ei meillä ainakaan ole ikinä olleet millään tavalla aggressiivisia ketään kohtaan ja laji on suosikki lajini. Rauhallisia mukavia vouhaajia. Vanhinta haarniskamonniani syötän joka ilta säännöllisesti kädestä pakastekuivatulla tubifexin palasilla.
Hauskoja otuksia.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
-
teemu7117
- Senior Member

Olen käynyt Korkeasaaressa ja ei siellä viime kesänä ainakaan mitään järjettömän kokoisia haarniskamonneja ollut. Haarniskamonneja kylläkin. Tuon lajin tilantarvetta ei mitenkään voi verrata mihinkään kovaa vauhtia tai miljoona kilometriä yössä uiviin kaloihin, kuten leväbarbeihin jne.Käypä esimerkiksi korkeasaaressa katsomassa haarniskamonneja. Yhdessä altaassa olin näkevinäni HK:n blön uiskentelemassa, mutta se olikin haarniskamonni.
Haarniskamonnit eivät myöskään ole mitään säntäilijöitä, jotka päätyvät hyppäämään lattialle tai törmäämään akvaarion laseihin pelästyessään, vaan meillä tuossa yli 10 cm koossa ne lähinnä uiskentelevat rauhallisesti altaassa tai makoilevat jossain.
Ehkäpä tuota 250 litraista, mikä alkuperäisellä kirjoittajalla on voidaan pitää sitten jonkinlaisena hyvänä miniminä. Kyllä ne kalat sitten alkavat altaassa näyttämään luonnottomilta, kun ne eivät sinne mahdu.
Haarniskamonnin hyvänä puolena on se, että ne näyttävät viihtyvän esim tuollaisessa 3 parvessa aivan hyvin, eivätkä tarvi isoa parvea ympärilleen, niinkuin esimerkiksi corydoras-monniset, jotka kuuluvat myös panssarimonneihin.
haarniskamonnista
Oma haarniska noin 15cm, ja kauhea punkero, kasvavat hirveän "läskeiksi", ainakin tämä yksilö. Minusta akvaarion koko 300 litrasta ylöspäin, varsinkin jos niitä monta. Haarniskamonni ei kyllä ole kovinkaan liikkuvainen, enimmäkseen se löhöää pohjalla, kivien, kasvien päällä, liikettä kyllä tulee ruoka-aikaan, haarniskamonnit eivät myöskään ole mitään arkoja kaloja, vaan ovat jatkuvasti esillä, ne kesyyntyvät nopeasti, tämäkin syö kädestä surviaisia. Lisäksi myös plussana että monni todella säyseä, ja sitä voi pitää esim. tetrojen sekä monnistenkin kanssa.
Tässä kuvia siitä:

"Nyt olen kuitenkin googlettamalla törmännyt jopa 20cm aikuiskokoihin.
Voiko haarniskoja olla eri kokoisia.. siis joku lajike, joka jää pienemmäksi?"
Haarniskamonni kooksi sanotaan noin 18 cm.
En usko että muita haarniskamonneja jotka jäävät pienemmiksi, jos kerran nämä sinun haarniskamonnit ovat saman värisiä kuin mitä haarniskamonni on, ja yleensäkin kaikki haarniskamonnin sukulaisetkin kasvavat lähemmäs 15cm ellei enemmänkin. 10senttiseksi kasvavaa lajia en ole koskaan tavannut.
Tässä kuvia siitä:

"Nyt olen kuitenkin googlettamalla törmännyt jopa 20cm aikuiskokoihin.
Voiko haarniskoja olla eri kokoisia.. siis joku lajike, joka jää pienemmäksi?"
Haarniskamonni kooksi sanotaan noin 18 cm.
En usko että muita haarniskamonneja jotka jäävät pienemmiksi, jos kerran nämä sinun haarniskamonnit ovat saman värisiä kuin mitä haarniskamonni on, ja yleensäkin kaikki haarniskamonnin sukulaisetkin kasvavat lähemmäs 15cm ellei enemmänkin. 10senttiseksi kasvavaa lajia en ole koskaan tavannut.
Ymmärsit oikein Teemu, ei se HK:n blöökään mikään aivan järjetön ole. En kommentoi tilavaatimuksista mitään. Isompiakin kaloja löytyy ja paljon, mutta ihan kivan kokoisia ja näköisiä täysikasvuiset haarniskamonnit on.Olen käynyt Korkeasaaressa ja ei siellä viime kesänä ainakaan mitään järjettömän kokoisia haarniskamonneja ollut. Haarniskamonneja kylläkin. Tuon lajin tilantarvetta ei mitenkään voi verrata mihinkään kovaa vauhtia tai miljoona kilometriä yössä uiviin kaloihin, kuten leväbarbeihin jne.
-
Lisa
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
250 litrainen peruspytty (100*50*50) ei ole riittävän iso asumus massaviksi paisuville ja pitkille (jopa 18-20 cm) haarniskamonneille. Suosittelen ainakin 300 litraista, pitkulaista allasta, mutta tilaa saisi kernaasti olla enemmänkin.
Toivottavasti kolmen poppoosi koostuu kahdesta naaraasta ja yhdestä koiraasta.
Toivottavasti kolmen poppoosi koostuu kahdesta naaraasta ja yhdestä koiraasta.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Haarniskamonni
Kiitoksia hirmuisesti kaikille vastanneille ja apua asiaan tuoneille!
Täytynee siis alkaa ihan tosissaan suunnittelemaan isompaa allasta, johon sijoittaa tilaa vaativat öttömönkijäiset.
Vuoden sisään sellaisen pystytys varmasti onnistuu eli ehkä nuo haarniskat siihen asti pärjäävät tuossa "peruspytyssä"..
Sukupuolista en osaa sanoa yhtään, vaikka kuinka olen yrittänyt niitä tiirailla. Lienevät vielä liian pikkuruisia tai sitten en vaan kykene erottamaan naarasta ja urosta.
Mutta..
Kuinka paljon se sukupuolijakauma loppujen lopuksi vaikuttaa, jos kerran ovat säyseitä otuksia?
(..ja kun mitään poikastehtailua en otuksilta odota)
Eli miksi kaksi naarasta ja yksi uros?
Täytynee siis alkaa ihan tosissaan suunnittelemaan isompaa allasta, johon sijoittaa tilaa vaativat öttömönkijäiset.
Vuoden sisään sellaisen pystytys varmasti onnistuu eli ehkä nuo haarniskat siihen asti pärjäävät tuossa "peruspytyssä"..
Sukupuolista en osaa sanoa yhtään, vaikka kuinka olen yrittänyt niitä tiirailla. Lienevät vielä liian pikkuruisia tai sitten en vaan kykene erottamaan naarasta ja urosta.
Mutta..
Kuinka paljon se sukupuolijakauma loppujen lopuksi vaikuttaa, jos kerran ovat säyseitä otuksia?
(..ja kun mitään poikastehtailua en otuksilta odota)
Eli miksi kaksi naarasta ja yksi uros?
Varmasti pärjäävät 250 l koko elämänsä ajan.Täällä foorumilla on nykyään vallalla yleisesti sellainen käsitys että jokaiselle vähänkin 10 cm ylittävälle kallale pitäisi hankkia 400-500l tilaa.Luontoon verrattuna tilaa ei ole koskaan liikaa.Minulla oli 15v sitten kolme haarniskamonnia 140 l akvaariossa.Hyvin elivät ja kasvoivat täysikokoisiksi. Eäinrääkkäystä tietysti nykymittapuullaTäytynee siis alkaa ihan tosissaan suunnittelemaan isompaa allasta, johon sijoittaa tilaa vaativat öttömönkijäiset.
Hoplosternum littorale(rantamonni?) laji kasvaa 24 cm pituiseksi, mutta sitä ei voi ostaa vahingossa sillä se on näillä leveyksillä harvinaista herkkua ja hinta sen mukainenNyt olen kuitenkin googlettamalla törmännyt jopa 20cm aikuiskokoihin.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Kiitoksia "kannustuksesta".
Ajattelinkin kyllä pitää haarniskat tuossa 250-litraisessa kunnes on tilaa pystyttää suurempi allas (sellainen kuitenkin jossain vaiheessa tulossa).
Kauhistutti vain alkuun tuo koko kun tosiaan luulin niiden jäävän 10cm:n mittaan, mutta kasvavatkin hiukan isommiksi..
Niin ja..
Olen myös pistänyt merkille saman (=nykyään vallitsevan käsityksen kalojen tilanvaatimuksista) ja ovat ajat muuttuneet kovasti.
Lueskelin meinaan tuossa pari iltaa sitten 7-vuotta vanhoja akvalehtiä ja oli jokseenkin eri tieto/taito esillä niissä lehdissä.
..ja eihän siitä nyt kuitenkaan niin kauaa ole!
Tosin onhan se hyvä, että varoitellaan ja hyvääkin siitä on varmasti seurannut.. esim. kultakalamaljojen poistuminen "katukuvasta".
Noh, nyt meni vähän ohi aiheen eli piste tähän.
Ajattelinkin kyllä pitää haarniskat tuossa 250-litraisessa kunnes on tilaa pystyttää suurempi allas (sellainen kuitenkin jossain vaiheessa tulossa).
Kauhistutti vain alkuun tuo koko kun tosiaan luulin niiden jäävän 10cm:n mittaan, mutta kasvavatkin hiukan isommiksi..
Niin ja..
Olen myös pistänyt merkille saman (=nykyään vallitsevan käsityksen kalojen tilanvaatimuksista) ja ovat ajat muuttuneet kovasti.
Lueskelin meinaan tuossa pari iltaa sitten 7-vuotta vanhoja akvalehtiä ja oli jokseenkin eri tieto/taito esillä niissä lehdissä.
..ja eihän siitä nyt kuitenkaan niin kauaa ole!
Tosin onhan se hyvä, että varoitellaan ja hyvääkin siitä on varmasti seurannut.. esim. kultakalamaljojen poistuminen "katukuvasta".
Noh, nyt meni vähän ohi aiheen eli piste tähän.
-
teemu7117
- Senior Member

No nyt olen kyllä täysin samaa mieltä Mikan kanssa. Minulla on todella kokemusta näistä kaloista 10 vuoden ajalta ja en näe tämän kalan kohdalla tuossa ylenpalttisessa kuutioakvaariofiilistelyssä mitään järkeä. Esim. joidenkin tiikerinuoliaisten kohdalla tilanne on aivan toinen.Varmasti pärjäävät 250 l koko elämänsä ajan.Täällä foorumilla on nykyään vallalla yleisesti sellainen käsitys että jokaiselle vähänkin 10 cm ylittävälle kallale pitäisi hankkia 400-500l tilaa.Luontoon verrattuna tilaa ei ole koskaan liikaa.Minulla oli 15v sitten kolme haarniskamonnia 140 l akvaariossa.Hyvin elivät ja kasvoivat täysikokoisiksi. Eäinrääkkäystä tietysti nykymittapuulla
Meillä myös vanhin haarniskamonni eli ensimmäiset yli 5 vuotta yksin ja näytti pärjäilleen hyvin. Oppi käsikesyksi ja kerjäämään ruokaa siten, että aina kun huoneeseen tuli niin monni alkoi vouhaamaan pitkin etulasia.
Sitten ostin tälle yhden kaverin ja sen kanssa nämä olivat kuin paita ja se toinen juttu. Tämän toisen onnistuin kuitenkin tappamaan samettitautiin ja vanha monni oli selkeästi pitkän aikaa (yli puoli vuotta) paljon apaattisempi, vaikka ostin sille seuraksi kaksi haarniskamonnia lisää. Näistä meidän vanhus ei ole välittänyt oikein koskaan.
Myös nämä puheet haarniskamonnien agressiivisuudesta on asia jota en voi näkemättä ymmärtää. Meillä otukset ovat kyllä sen verran laiskan pulskeita, että kiire tulee vain ruoka-aikaan. Esim. pohjalla makaavan haarniskamonnin päälle voi laskeutua helmimonninen tai toinen haarniskamonni siten ettei alimmaiseksi jäävä välitä asiasta ollenkaan.
Kuinkahan usein näihin koko keskusteluihin osallistuu ihmisiä, jotka eivät ole esim. tässä tapauksessa kyseistä kalaa ikinä pitäneet. Selvä asiahan on ettei 40 cm pleko tai kymmenen kalan parvi leväbarbeja mahdu satalitraiseen, mutta en myöskään arvosta juuri mielipiteitä, joissa kalojen tuntemus koostuu pelkästään googlella löydettyyn kalan ennätysaikuiskokoon.
-
Tankero
- Senior Member

- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Re: Haarniskamonni
Varjon kirjan mukaan minimikoko näille on 160l.
-
Quu007
- Member

- Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
- Viesti:
Mulla oli kanssa 225 litrasessa 2 haarniskaa...olen ihan myyty niiden suhteen...nyt saivat sitten 600 litrasen ja ihmettelen suuresti että mitä ne puuhasivat kun molemmat kävivät vuorotellen pinnalla kelluvan lehden alla pyörimässä..
Olisko kutupuuhia(ko)? ja millainen on haarniskamonnin kutu?Pitäskö mun tehdä jotain pelastaakseni poikaset sikäli mikäli niistä jotain kuoriutuu....help pliis...mä oon pihalla kun lumiukko...
Olisko kutupuuhia(ko)? ja millainen on haarniskamonnin kutu?Pitäskö mun tehdä jotain pelastaakseni poikaset sikäli mikäli niistä jotain kuoriutuu....help pliis...mä oon pihalla kun lumiukko...
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
-
Quu007
- Member

- Viesti:
Siinä meijän toinen haarniska ihmettelemässä elämää suurempaa lätäkköä...
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
-
Quu007
- Member

- Viesti:
Onko tässä kuvassa nyt uroksella esiintyvät oranssinpunertavat evien päät?Meinaan kun tuntuu että olisi hiukan kutuelkeitä ilmassa...
-
jejoka
- Member

- Akvaarioseurat: HAS
Mulla ei oo haarniskat kuteneet vielä kun ekat 2 on vielä niin kakaroita. Kaverilla jolta muutti meille 2 naarasta oli uroksella kutu parhaillaan tiukan vartioinnin alla ja sain itsekin pienen suihkun kun herra päätti heittää vettä yli laidan. Kutevat jollekin lehden alapinnalle ja ainakin tällä herralla lehti on pinnalle asti kasvanut. Poikaset selviävät ulkosuodattimessa hengissä mikäli sinne menevät. Näin siis sain ohjeistusta itse ja nyt odottelen kärsivällisesti (häh onks se jotain syötävää?
) koska nuo meijän rupee kutemaan.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Täällä löytyi yksi n. sentin mittainen haarniskamonnin poikanen ulkosuodattimsesta, ja nyt kaveri on jo 8 senttinen, ja aivan yhtä touhukas ja ahne kuin vanhempansa.
Mahtavia kaloja!
Mahtavia kaloja!
190l,180l,72l
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
-
Kiksu
- Advanced Member

Koiraalta tuo näyttää. Meillä ei nuo harrasta mitään hempeilyä ainakaan vielä, koiras kuvittelee omistavansa kaikki pohjalle vajoavat ruoat ja ajaa naaraat kipakasti pois. Ajaa ne tieltään vaikka ei olisi ruokaakaan. Onneksi jättää sentään akvaarion toisen pään hieman vähemmälle vartioinnille. Äsken yksi barbikin sai äkäisen lähdön kun erehtyi näykkimään pohjatabua ja ukko huomasi sen.Quu007 kirjoitti:Onko tässä kuvassa nyt uroksella esiintyvät oranssinpunertavat evien päät?Meinaan kun tuntuu että olisi hiukan kutuelkeitä ilmassa...
Kultakalat
-
Quu007
- Member

- Viesti:
Meillä nämä on yllättävän rauhallisia jopa ruoka aikaan...ei jahtaa muita vaan kaikki sulassa sovussa tonkivat pohjaa ja hakevat tabuja...
Ja nuo meijän ötökät on kassa ihania kerjäläisiä...nyt kun ovat tuossa olohuoneen somisteena niin aina kun askeleet lähestyvät lätäkköä niin meno kiihtyy...
Haarnsikat ja toinen Helmiripismonni ovat kuin paita ja peppu...sitä aluksi hiukan jännitin..miten tuli vaan mieleen että uskallanko hankkia vielä pari Haarniskaa lisää vai tulee ahdasta?
Eli tällä hetkellä siellä on siis 2 helmaria ja 2 haarniskaa pikku monnisia...
Ja nuo meijän ötökät on kassa ihania kerjäläisiä...nyt kun ovat tuossa olohuoneen somisteena niin aina kun askeleet lähestyvät lätäkköä niin meno kiihtyy...
Haarnsikat ja toinen Helmiripismonni ovat kuin paita ja peppu...sitä aluksi hiukan jännitin..miten tuli vaan mieleen että uskallanko hankkia vielä pari Haarniskaa lisää vai tulee ahdasta?
Eli tällä hetkellä siellä on siis 2 helmaria ja 2 haarniskaa pikku monnisia...
-
jejoka
- Member

mulla on 4 haarniskaa, 2 ripsaria n 20cm, 2 partis tytsyä, 5 lehtikalaa ja 4 sateenkaariahventa. Suunnitelmissa olisi vielä rihmakaloja pintakerrokseen kunhan viuhkalehti vähän kasvaa. Litroja löytyy 530. Uskoisin sullekin vielä mahtuvan kunhan piiloja riittää kaikille.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Meillä on nyt tuo uros haarniskamonni iltaisin keksinyt sellaisen puuhan että roiskii vettä ruokinta-aukoista. Asettuu aukon alle ja puhaltaa kaaressa vettä lattialle! Mikähän idea tässä mahtaa olla? Ja olisiko hyviä vinkkejä mitä aukkojen kohdalle voisi laittaa? Kuitenkin ilman tulisi kiertää altaassa. Jos peitän yhden reiän niin monni siirtyy seuraavalle 
Nuo haarniskat eivät ainakaan ole mitään laiskoja löhöilijöitä, koko ajan ovat menossa ja tonkivat pohjaa. Vai laiskistuvatko vasta vanhempana? Kokoa nyt sellaiset 7-8cm.
Nuo haarniskat eivät ainakaan ole mitään laiskoja löhöilijöitä, koko ajan ovat menossa ja tonkivat pohjaa. Vai laiskistuvatko vasta vanhempana? Kokoa nyt sellaiset 7-8cm.
kiekkola+pohjan asukit