500-litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sanja
Junior Member
Junior Member

500-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Hankimme piakkoin noin 500-litraisen pytyn. Tällä hetkellä olen iskenyt silmäni pitkään ja kapeaan kaksimetriseen altaaseen, mutta kauppoja ei ole vielä lyöty lukkoon. Joka tapauksessa joku allas hankitaan, ja sinne muuttaa nykyisestä altaasta kuusiraitabarbit, hohtokiilakyljet, läjä piikkisilmiä ja yksinäinen panssarimonniparka, jolle on tarkoitus hankkia parvi ympärille. Myös molempia olemassaolevia parvia aion kasvattaa reilusti. Lisäksi kaverini altaasta olisi mahdollista pelastaa ikivanha juovaokamonni väljempiin vesiin eläkepäiville. Haaveilen myös loistobarbeista ja rantamonnipariskunnasta.

Mielipiteitä, ideoita? Onkohan loistobarbit liian hurjaa seuraa hohtokiilakyljille? Onko juovaokamonni liian äksy? Kaverin altaassa se on kuulemma oikein säyseä, mutta mitä jos se innostuu uusissa maisemissa ja pistelee kiilakyljet kitaansa? Miltä tämä kalasto muuten teistä kuulostaa? Minulla on aina ollut vain pienehköjä altaita, enkä oikein osaa hahmottaa, minkä verran kalaa tuollaisessa 500-litraisessa on liikaa tai vähän... Sen tiedän, että haluan vain muutamia kivoja lajeja kunnolliset parvet, enkä mitään hurjaa sillisalaattia. Mutta silti, jos teidän mielestänne tämä kalasto kaipaa vielä kipeästi jotain tiettyä, niin vinkatkaa ihmeessä. Olen tällä hetkellä hyvin altis vaikutteille. [;)] Saa myös heitellä kalastoehdotuksia ihan lukumäärien kanssa. En tosiaan oikein hahmota sopivia parvikokoja.

Vesiarvot ovat totta kai noiden olemassaolevien kalojen mukaan: pehmeää, suht lämmintä, happamanpuoleista. Pohja on hiekkaa ja kasveja ja puuta on paljon. Sukarapuja, kierteisiä, varmaan pari petokotiloakin.
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Sanja
Junior Member
Junior Member

Re: 500-litraiseen

Panssarimonni=haarniskamonni, tietty. :)
500-litrainen seurala.

Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Juovaokamonni on verkkainen veikko, se ei kiusaa muita kun saa ruokansa ja sillä on oma piilo jossa saa köllötellä rauhassa. Minulla on melkein 30 senttinen veikko saman moisessa tankissa ja oikein näyttävä otus onkin. Aina kun se on esillä ja jos joku on kylässä se kerää pisteet ja ihmetykset: Noin iso kala!
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Sanja
Junior Member
Junior Member

Hyvältä kuulostaa! =) Millaisen piilon se haluaisi? Pötköttääkö se mieluummin pohjalla vai jossain vähän ylempänä? Pitäisikö olla ihan kunnon suojaisa luola, vai kelpaako joku suojaisampi juurakonreunus?

Huomasin, että täällä foorumilla loistobarbeja tunnutaan pitävän viileämmän veden kaloina. Miksi? Olen kuvitellut, että niille sopii aika laaja lämpötila-alue, ja niin Markku Varjon kalakirjakin lupailee. Olisiko väärin ottaa sellaisia 26-27 -asteiseen veteen?
500-litrainen seurala.

Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Pohjallahan se haluaa köllötellä, siis juovaokamonni. Ison juurakon varjossa, tai jos on sellainen jossa on sakaroita alaspäin, niiden välissä. Mielellään myös saa olla reilusti varjoa. Alla olevassa kuvassa meidän Nestori, hiekka saa olla myös pehmeää sillä oka kaivaa mielellään kraaterin jossa köllöttelee.
Liitteet
nestori.jpg
nestori.jpg (41.65 KiB) Katsottu 2734 kertaa
Sanja
Junior Member
Junior Member

^ Kiitos! Jos tyyppi muuttaa meille, niin tuollaisen paikan saa. :)

Ja hei kommentoikaa nyt muutkin jotain, ihan mitä vaan! Minä täällä kihisen innosta uutta allasta odotellessa, ja olisi kivaa, jos joku pähkäilisi kanssani.
500-litrainen seurala.

Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Jos haluat niin lukaise viestini alla olevasta linkistä omia kokemuksiani akvaarioelämästä. Kyllä se porukka innostuu juttelemaan kunhan saat altaan ja alat sitä pystyttämään. Täällä monesti juuri sellaiset ketjut ovat kaikkein vilkkaimpia kun sattuu ja tapahtuu. Itsekin olin ihan liekeissä kun sain isomman tankin, ja puljasin vanhasta lennossa sen pystyyn, sekin on dokumentoitu sivuillani.
Sanja
Junior Member
Junior Member

Monta parvea tämän kokoiseen altaaseen järkevästi mahtuu? Siis sellaista isoa +20 pikkukalan parvea, sen pienempään porukkaan en halua parvikaloja pakottaa. Olen tässä nyt pähkäillyt, mitä kaikkea tuohon mahtuisi, niin johan alkoi löytyä kivoja lajeja. Ja jostain syystä kaikki suosikkini ovat parvikaloja: monnisia, kulmatetroja, barbeistakin löytyy vaikka kuinka monta ihanaa lajia, ja sitten tosiaan kun pari lajia on jo valmiiksikin... Nyt pitäisi muistaa, ettei kaikkea kaunista tarvitse omistaa. :D

Tulipyrstön taidan ottaa, sellaisesta olen haaveillut lapsesta asti.
500-litrainen seurala.

Sanja
Junior Member
Junior Member

Listaan tähän kaikki ne lajit, joihin olen nyt ihastunut. Suluisssa jotain heittoja yksilömääristä, vaikka käytännössä ajattelin kyllä kasvatella parvia pikkuhiljaa, ja katsoa, mikä on hyvä määrä juuri tähän altaaseen. Mitä näistä lajeista te jättäisitte pois? Kaikki ei taida ihan mahtua. :roll: (En halua tinkiä parikalojen parvikoosta, ne ansaitsevat kaverinsa.)

Tulipyrstö (1)
Rantamonni (2)
Partamonni (3)
Haarniskamonni (7)
Kuparimonninen (15)
Piikkisilmä (20)

Hohtokiilakylki (40)
Viisiraitabarbi (20)
Loistobarbi (15)
Kulmatetra (20)
Palettikala (2)
500-litrainen seurala.

Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Nuo loistobarbit jättäisin pois suunnitelmasta, sillä ne voisivat kyllä olla liian hurjaa seuraa hohtokiilakyljille. Kun niiden koosta on monenlaista tietoa, Varjon Akvaariokalat sanoo niiden kooksi 8 cm mutta sitten Faunattaren sivut sanovat että luonnonmuotoiset saattavat kasvaa paljon tuota suuremmaksi, niin jäävätkö hohtokiilat jalkoihin. Minulla on hohtokiiloja, ja ne ovat kyllä ihastuttavan touhukkaita kaloja. :) Tuo määrä mielestäni niitä on ihan hyvä suunnitelma.

Palettikalat jättäisin pois myös, sillä jos ne alkavat kutu-urakoimaan niiin sitten niinä on äkkiä enemmän kuin tuo kaksi... Partamonneja varmaan menisi se kolme, mutta sitten tarkkana, että ovat koko poppoo samaa sukupuolta. :) Hohtokiilat ja viisiraitabarit sopivat mielestäni hyvin kämppiksiksi, pieniä ja kilttejä molemmat. :) Nuo kulmatetrat saattavat olla "ilkeitä", näin varoittaa tuo Akvaariokalat-kirja. Jos niitä kilttejä pikkuisia ei olisi tulossa, niin sitten parvet voisivat olla kulmatetrat ja nuo loistobarit yhdessä. Minä pidän tuota mainitsemaasi lämpötilaa ihan ok:na noille loistobarbeille. :)

Kaksi vapaan veden parvea olisi minusta hyvä, kolmas saattaisi olla jo sillisalaattitunnelma. Monnisia en varmaankaan ottaisi, vaan pohjalla olisi vain piikkisilmiä, ja nuo "isot pohjalakalat". Jos tuota Varjon kirjaa on uskominen , niin ne haarniskamonnit menisivät myös parina. Onhan tuo ollas iso, mutta jotenkin tuntuu, että jos niitä olisi se seitsemän, niin saisiko sinne koko pohjapoppoolle tehtyä riittävästi koloja...? Voihan sitä sitten yksilö tai jopa lajimäärääkin lisätä myöhemmin, jos näyttää siltä, että siellä olisi sopivasti tilaa.

Tälläisiä mietteitä täältä. :)
Sanja
Junior Member
Junior Member

Kiitos mietteistä! Nyt saimme altaan pystyyn ja vanhat kalat sinne uimaan. Katsellaan hissuksiin, miltä alkaa näyttää. :)
500-litrainen seurala.

Sanja
Junior Member
Junior Member

No nyt olisi tällainen vähän järkevämpi karsittu suunnitelma. Kommentteja?

läjä piikkisilmiä
5 haarniskamonnia
2 rantamonnia
1 juovaokamonni
1 tulipyrstö
(ehkä pari partamonnia)

45 kiilakylkeä
17 kuusiraitabarbia

Haluaisin kuitenkin vielä tuohon sen vähän isomman parvikalan joukkoon. Kuusiraitabarbit puikkelehtivat lähellä pohjaa ja kiilakyljet menevät tiukasti muodostelmassa, joten mielestäni allas kaipaa jotain keskivedessä uivaa rohkeaa porukkaa. Minua miellyttävät isommat kiiltäväkylkiset tyypit, joilla olisi vähän luonnettakin.

Loistobarbi - liian ilkeä ja vilkas?
Safiiritetra - Pysyykö yhtään parvessa? Missä vesikerroksessa viihtyy?
Joku muu?
500-litrainen seurala.

Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Minun silmäni alkaa tuo kalalista näyttämään nyt ihan hyvältä. :) Tuota toivetta isommasta parvikalasta mietin edelleen, että kuinka hurjaa seuraa nuo hohtokiilat sietävät. Sinänsä ne ovat kyllä hyvin aktiivisia ja touhukkaita, että eivät ne heti varmaankaan jalkoihin jäisi, vaikka seillä olisi jokin isompikin parvi, ehkä :? En osaa tosiaan sanoa, että miten ne pärjäävät isojen ja vilkkaisen kanssa, kun minulla on ne ovat toivottoman ujojen kalteribarbien kanssa. Niitä ei taida kovin monella ollakaan, että kokemukset niistä varsinkaan isompien kalojen kanssa taitavat olla aika niukkoja.

Nyt on hankala suosittaa. :) Safiiritetraa voisi ehkä ajatella sitten, jos varmasti löytää myynnissä yksilöitä, jotka ovat varmasti pilkuttomia ja terveitä. http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... *#p7084878 Ei ole omaa kokemusta, mutta mitä tämä foorumi sanoo, niin aika vilkkaana tuotakin pidetään.. Jos itselle olisi pakko valita [;)] :) tuosta listasta, niin ottaisin niitä loistobarbeja, ne olisivat ainakin potentiaalisesti terveempiä. Yksi vaihtoehto, joka minulle tulee mieleen, on hohtoseeprakala.klik Koko 6,5 cm, olisi yläveden kala. Joskus noita itselleni ajattelin, mutta silloin niitä ei saanut mistään, ei tainnut edes tukkulistoilla olla, mutta mielestäni niitä olisi kyllä nyt ollut taas saatavilla, (kun itselläni ei ole niille paikkaa). Seeprakalahan tuo on, että siinä on kanssa riski tautisuuteen... Jos minulla olisi muuten tuo kalasto, niin kolmanneksi parveksi laittaisin noita. :) Tuo voi olla kyllä sitten taas ristiriidassa tuon näkemykseni kanssa, että hohtokiiloille pientä ja rauhallista seuraa... [;)]

Ei ole siitäkään omaa kokemusta, mutta tuli mieleen kun tuota Akvaariokalat-kirjaa tutkailin, että eikai tuo rantamonni voi erehtyä pitämään hohtokiilaa kalanpoikasena ja popsia sitä... Kuinkahan pieniä allastovereita noilla rantamonneilla on pidetty, olet varmaankin sitä tutkinut? :)
Sanja
Junior Member
Junior Member

Minusta hohtokiilat eivät ole kauhean arkoja. Tai eivät ainakaan pikkualtaassani (140 l) kahdenkymmenen pyrstön parvena olleet. Ne eivät juuri säikkyneet haarniskamonnienkaan menoa, vaikka nuoripari joskus siellä kutikin. Kuusiraitabarbit ovat melkein arempia. Nyt tuolla isossa altaassa hohtokiiloja vähän jännittää, mutta toivon niiden pirityvän, kun saavat lisää lajitovereita turvaksi pahaa maailmaa vastaan. Mutta pitää nyt katsella tuota allasta ihan ajan kanssa, ja miettiä, kaipaanko sinne edes kolmatta parvea. Kiitos kuitenkin seeprakalavinkistä, perehdyn niihinkin!

Rantamonneista olen löytänyt aika vähän kokemuksia. Mutta sen perusteella, mitä olen löytänyt ja kysellyt, pitäisi kiilojen kyllä olla turvassa. Tosin tiedä sitten, mistä ikinä saan rantamonneja. Akvaariokeskuksen kautta jo yritin, mutta ei onnannut: Juuri äsken plumpsautin karanteenialtaaseen kaksi ei-ainakaan-rantamonnia. No, onpahan montaa laatua haarniskoja sitten. :roll:
500-litrainen seurala.

hruottu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Minulla on kiilojen (hohto ja ruso) kanssa punapääbarbeja ja viihtyvät hyvin samassa altaassa. Barbit ei hätyyttele kiiloja ollenkaan ja muutenkin uivat hieman eri kerroksissa, eli meillä punapäät ui juurikin keskellä allasta kun taas kiilakyljet enemmän pinnan tuntumassa. Punapäät viihtyy kylläkin viileässä vedessä eli riippuu paljon teillä nyt se lämpö on, että kannattaako noita harkita. Jos menee lämpöjen puolesta niin ovat kyllä kauniita ja parvikalaksi mielestäni näyttäviä :)
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
Sanja
Junior Member
Junior Member

^ Punapäät ovat vähän turhan saman näköisiä kuin nuo kuusiraitani. Jännä muuten, että yhdessä liikkeessä niitä suositeltiin minulle nimenomaan vähän lämpimämmässä (kuin loistobarbit) viihtyvinä barbeina. Tiedä nyt sitten näistä lämpötilavaatimuksista, kun jokaisella on ihan eri ohjeet. Yksi luottaa Varjon kirjaan ja toinen sanoo, että juuri tämän lajin kohdalla sekin on väärässä.
500-litrainen seurala.

hruottu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja hruottu »

Mulla ovat altaassa jossa lämpö 24,5 ja huomaa että heti jos lämpö lähtee siitä nousemaan niin kalat muuttuvat apaattisemmiksi eikä värit ole niin selkeät (en tarkoita urosten voimakasta kutuväritystä) ja jos käväisee tuon alla niin samantien on kuturalli menossa :) Eli ainakin oman kokemuksen mukaan viihtyvät paremmin vähän viileämmässä altaassa.
Altaat: 450 + 240 + 240 + 40
Lisäksi kaksi koiraa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”