80 litraiseen akvaarioon ongelmattomia asukkeja?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: 80 litraiseen akvaarioon ongelmattomia asukkeja?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Fisutar10 kirjoitti:
Sisso kirjoitti: Jos homma menee noin näppärästi, että toisen sukupolven kalat on jo sopeutuneita niin miksi vatvoa vesiarvoista mitään koska harrastajilla Suomessa on akvat pullollaan monia, monia suomessa syntyneitä lajeja? .
Toisen sukupolven lajit eri juttu, kun pitkän jalostuksen tulos.
Kyllä kyllä, mutta kun jotkut harrastajat käytävät perusteena väärille vesiarvoille sitä, että kyseiset kalat ovat synytneet niissä "väärisä arvoissa" ja siksi niihin sopeutuneet eli ovat tavallaan "Väärän Veden F1-sukupolvi". En usko, että edes vielä F2 on sopeutunut...

Luonnossa muutokset ja sopeumat tapahtuvat ylensä hyvin, hyvin hitaasti, ei parissa vuodessa saatikka parissa sukupolvessa. Kuinka moni täällä oikeasti tietää miksi hohtomillis on nykyään pehmeän veden laji? Ei tasan siksi, että sitä on pidetty pehmeävetissä akvoissa eräitä vuosia!
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Sisso kirjoitti:
Fisutar10 kirjoitti:
Sisso kirjoitti: Jos homma menee noin näppärästi, että toisen sukupolven kalat on jo sopeutuneita niin miksi vatvoa vesiarvoista mitään koska harrastajilla Suomessa on akvat pullollaan monia, monia suomessa syntyneitä lajeja? .
Toisen sukupolven lajit eri juttu, kun pitkän jalostuksen tulos.
Kyllä kyllä, mutta kun jotkut harrastajat käytävät perusteena väärille vesiarvoille sitä, että kyseiset kalat ovat synytneet niissä "väärisä arvoissa" ja siksi niihin sopeutuneet eli ovat tavallaan "Väärän Veden F1-sukupolvi". En usko, että edes vielä F2 on sopeutunut...

Luonnossa muutokset ja sopeumat tapahtuvat ylensä hyvin, hyvin hitaasti, ei parissa vuodessa saatikka parissa sukupolvessa. Kuinka moni täällä oikeasti tietää miksi hohtomillis on nykyään pehmeän veden laji? Ei tasan siksi, että sitä on pidetty pehmeävetissä akvoissa eräitä vuosia!
Yhtä väärin on iskeä pehmeään veteen sopeutuneita kaloja kovaan veteen...ja nopeat muutokset puoleen ja toiseen ovat haitaksi. Jos lukee yksioikoisesti vain noita suosituksia, voi yhtä pahasti ampua harhaan. Maailma on moniulotteinen, tieto ja tekniikka vaihtuu ja maailmassa ei ole yhtä yksioikoista totuutta - ikävä kyllä:).

Ja turha aliarvioida myöskään aquawebiläisiä - monella on jopa omat aivot:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Mitä muuta meillä on käytössämme kuin suositukset? Mulla ei ole mahdollisuutta käydä tsekkaan kalojeni autenttisia asuinoloja ja viettää siellä aikaa seuraten vesiarvojen muutoksia kuukausikaupalla, joten voin vain luottaa siihen tietoon jonka löydän ja toivoa että se on luotettavaa. Johonkin ne kait perustuvat? Vaikka annetut suositukset todellakin vaihtelevat lähteestä riippuen, kun jättää pois ihan ääripäät niin todennäköisesti ei mene kovin pahasti metsään. Meillä ihmisillä on vaan ikävä taipumus selitellä virhevalintojamme ja -tekojamme joskus vähän kummilla selityksillä jotka perustuvat...niin mihin?

Omat aivot...Joskus toi on hyvä argumentti, joskus ei. Yhtä hyvä kuin se kuuluisa maalaisjärki...Kaikkea akvoihin liittyyvää ei voi päätellä itse, se on vain jostain opittava (kuten toi hohtomillisjuttu). Lukemalla, toisilta harrastajilta tai kantapään kautta mutta aina joskus kalat joutuvat maksumiehiksi. Väitän, että suurin osa kalojen sairauksista johtuu jostain mitä akvaristi teki tai jätti tekemättä. Eikä täällä jaetut neuvot tai tieto ole aina niin kuranttia, koskee myös omia kirjoituksiani.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
antti-boy
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja antti-boy »

Noniin, nyt on päässyt akvaario jo hyvään alkuun joten palataan astialle:

Eli akvaariossa litroja 80, nykyisiä asukkeja on pieni mutta pippurinen maatiaispartamonni, neontetroja 11 kpl, hohtomiljoonakaloja 5 kpl (2 urosta, 3 naarasta), sekä kirsikkasukarapuja 9 kpl. Kasveja on mm. vedensuosikkia, vesitähdikkiä ja amerikankilpukkaa.

Nyt sitten pitäisi saada tuonne jotain kivaa vielä, jollain tavoin tuo akvaario näyttää hieman "vajaalta". Olen ajatellut että pallopartalevä voisi olla hyvä, eikös se toimi ns. akvaarion roskankerääjänä ja ajattelin että monni ja rapuset voisivat pitää siitä. Lisäksi mielessä on käynyt myös omenakotilot, mutta onkos niille jotain erityisvaatimuksia ja sopivatko ne noiden entisten asukkien kanssa? Omenakotilot on lajikkeena minulle nimittäin ihan tuntematon mutta kivoilta ne näyttäisivät...

Kotiloista päästiinkin seuraavaan kysymykseen, nimittäin viime viikonloppuna akvaarion pintaan oli ilmestynyt jotain valkoisia munan näköisiä, olivat kiinnittyneet yhteen pieneen kilpukanalkuun. Noh, ajattelin että varmaan sukaravut ovat tehneet munia, mutta kun tutkin asiaa niin eihän ravut laskekkaan munia vaan kantavat niitä ja tulin siihen johtopäätökseen, että nuo ovat jonkun kotilon munia? Keskiviikkona "akvaariovahtini" sitten ilmoitti, että munat ovat kadonneet ja suodattimen takaa on löytynyt yksi kotilo. Millä näistä "roskakotiloista" pääsisi eroon ennenkuin niistä ehtii edes muodostua ongelmaa? Kaverini suositteli petokotiloa ja että se pitäisi haittakotilot poissa, mutta kun tutkin asiaa niin ilmeisesti sille maistuisi myös sukaravut.

Joten mikä neuvoksi? Olisiko jotain hyvää ja säyseää "kotiloimuria" vai pitääkö koittaa itse kitkeä ne sieltä käsin? Entäpä ideoita tuohon akvaarioon, miten nuo omenakotilot ja pallopartalevä tai kenties jotain muuta?
antti-boy
Starting Member
Starting Member

Sen verran päivitystä, että pallopartalevä on nyt ostettu ;)
pandamonninen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pandamonninen »

antti-boy kirjoitti:Sen verran päivitystä, että pallopartalevä on nyt ostettu ;)
Sanokos ne liikkeessä mitään,että tekeekö se pallopartalevä jotain hyödyllistä?
Mulle on jäänyt vähän epäselväksi.Itse luulin et "torjuu" levää ja liikkeessä sanoivat jotta koriste vaan. :?
antti-boy
Starting Member
Starting Member

pandamonninen kirjoitti:
antti-boy kirjoitti:Sen verran päivitystä, että pallopartalevä on nyt ostettu ;)
Sanokos ne liikkeessä mitään,että tekeekö se pallopartalevä jotain hyödyllistä?
Mulle on jäänyt vähän epäselväksi.Itse luulin et "torjuu" levää ja liikkeessä sanoivat jotta koriste vaan. :?
Ei ollut mitään puhetta, mutta itse olen ollut siinä käsityksessä että se kerää tuolta akvaariosta kaikenlaista likaa ym. ryönää (ja sen takia muuttuu vihreestä harmaaks jolloin se pallo on syytä pestä) ja ton takia se kiinnostaa monnia ja rapuja...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”