Mielipiteitä kalastostani

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Mua ihmetyttää hirveästi se että, aamulla kun herään niin avaan huoneeseeni ensin verhot, että kalatkin saavat heräillä, ja hetkenpäästä vasta valot akvaarioon. Niin että kun pelhät ikkunaverhot ovat auki, niin osa kalosta uivat ihan kierossa. Johtuuko se siitä että ne yrittävät kääntyä valoa kohti tai jotain, kun se tulee aika vaakatasosta.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

siis kalathan koittavat yksinkertaisesti uida selkä kohti valoa. :D

(Lukuunottamatta selkäuimareita etc, mutta idea sama..)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Eli ei tarvise olla huolissaan? Kun se vaan näyttää niin kamalalta :D
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
USK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 20:14, 04.05.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja USK »

Olen perustamassa noin 220 l akvaariota (altaan vaakamitat noin 140 x 40 cm, korkeutta varmaankin 50 cm), ja olisin kaikista liikenevistä kommenteista ja neuvoista erittäin kiitollinen. :)

Kalastoksi toivoisin seuraavaa:
rubiinitetra (6 kpl)
kääpiörihmakala (2)
smaragdirasbora (~10)
sinineontetra (~10)
nuolimonninen (~10)
seepranuolimonni (2)
rubiiniseeprakala (~8)
viirikirjokala (6)
punajuovaviiripyrstö (3)
loistogurami (2)
helmirasbora (~10)

Olin suunnitellut kalamäärän laskukaavalla ~1 cm/l, mutta kun katselin palstan kalastoehdotuksia, alkoi tuo tuntumaan melkoisen hurjalta määrältä, vaikka pieniä ovatkin. Altaan lämpötilaksi olin ajatellut noin 26 °C, mutta muut vesiarvot on vielä aika hakusessa (kasvistoani olen valikoinut sopivaksi pehmeään-keskikovaan veteen). Osa kaloistani ilmeisesti kaipaisi turveuutteen lisäystä, mutta voiko siitä olla haittaa joillekin muille?

Olin ajatellut tuoda ensimmäisinä asukkeina nuo rubiinitetrat (ehkä kahdessa erässä?), mutta onkohan kalojen myöhemmällä hankkimisjärjestyksellä väliä? Listattujen lisäksi olin vielä toivonut pohjalle jotain yksin-/kaksineläjää.

Olen myös lueskellut hiekka/sorakeskustelua, ja ymmärsin, että ainakin jotkut monniset kaipaisivat hiekkapohjaa? Itse haluaisin hieman tummeman pohjan (ja ilmeisesti myös osa pienistä kaloistani viihtyisivät tummemman kanssa paremmin?), ja ainakin kuvat hiekkapohjista näyttävät yleensä todella vaaleilta. Lisäksi en ole erityisemmin kotiloiden ystävä, pysyyköhän hiekkapohja kunnossa ilman niitä?
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja en »

USK kirjoitti:Olen perustamassa noin 220 l akvaariota
Kalastoksi toivoisin seuraavaa:
rubiinitetra (6 kpl)
kääpiörihmakala (2)
smaragdirasbora (~10)
sinineontetra (~10)
nuolimonninen (~10)
seepranuolimonni (2)
rubiiniseeprakala (~8)
viirikirjokala (6)
punajuovaviiripyrstö (3)
loistogurami (2)
helmirasbora (~10)
Kalastoon...
kääpiörihmakalojen ego ei taida mahtua altaaseesi...
seepranuolimonneja vaikka 6-12
rubiinitetroja-smaragdisarboroita-sinineontetroja-rubiiniseeprakaloja-helmirasboroita VALITSE 2 LAJIA ja ota niitä alkuun 20kpl
nuolimonnisia 16- enemmän
viirikirjokaloista, viiripyrstöistä, gurammeista en ota kantaa...

Sitten seuraile rauhassa tilannetta ja ota lisää parvikaloja SAMOJA lajeja joita sinulla jo on.

tumma tai ruskea hiekkapohja, paljon kasvillisuutta, paljon juurrakkoja
USK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 20:14, 04.05.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja USK »

USK kirjoitti:Kalastoon...
kääpiörihmakalojen ego ei taida mahtua altaaseesi...
seepranuolimonneja vaikka 6-12
rubiinitetroja-smaragdisarboroita-sinineontetroja-rubiiniseeprakaloja-helmirasboroita VALITSE 2 LAJIA ja ota niitä alkuun 20kpl
nuolimonnisia 16- enemmän
viirikirjokaloista, viiripyrstöistä, gurammeista en ota kantaa...

Sitten seuraile rauhassa tilannetta ja ota lisää parvikaloja SAMOJA lajeja joita sinulla jo on.

tumma tai ruskea hiekkapohja, paljon kasvillisuutta, paljon juurrakkoja
Kiitos neuvoista,
onko kääpiörihmakalan ongelma nuo muut kalat, vai vaan ihan yleensä altaan koko? Onkohan ongelma sama myös esimerkiksi huuli- ja hunajarihmakalan kanssa?
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja en »

Mä väitän et kääpiörihmisksillä on isompi ego... ja se riippuu altaan koosta... vaikka olis umpirehevä yms niin ... älä ota sitä...
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 639
Liittynyt: 22:31, 06.12.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Ildar »

No ei niillä nyt niin älyttömän kokoinen ego ole etteivätkö kahteensataan litraan mahtuisi. Ihan näppärästi riittävän rehevässä altaassa menevät peräti alle sadan litran. Toki tempperamenttia on esimerkiksi hunajarihmaan nähden vähän enemmän, mutta mitään mahdottomia otuksia kääpiörihmat eivät kyllä ole.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja en »

Ehkö sul on ollut nössö yksilö... Nojoo, sanotaan sit niin että kannattaa varautua siihen että ukko jahtaa akan hengiltä yössä ja sitten rupeaa ahdistelemaan muita kaloja... (vuosien saatossa kaksi kertaa kokeiltu noin 300l rehevässä juurrakkoisessa altaassa.
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 639
Liittynyt: 22:31, 06.12.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Ildar »

en kirjoitti:Ehkö sul on ollut nössö yksilö... Nojoo, sanotaan sit niin että kannattaa varautua siihen että ukko jahtaa akan hengiltä yössä ja sitten rupeaa ahdistelemaan muita kaloja... (vuosien saatossa kaksi kertaa kokeiltu noin 300l rehevässä juurrakkoisessa altaassa.
Kyseisen tempperamentin huomioonottaen olen aina pitänyt tämäntyylisiä kaloja haaremina. Yllättäen koiras ei jahtaakaan yhtä naarasta hengiltä, kun heiloja on kaksi.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Eikös tämäntyyppisissä kaloissa ole ihan suositeltavaakin pitää haaremissa? sama kuten taistelukaloissa. Ei mulla ainakaan tulisi mieleenkään laittaa yhtä naarasta uroksen kanssa, joten miksi sitten poikkeus ruhmakaloissa?
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja en »

nojoo, huonosti kirjoitin... siis naaraat... [:I] kyllä, heitä oli alkuun 2... toisella kertaa taisi olla alkuun 3... mut joo, olenkuullut useammasta akvaariokaupasta samaa... Samahan se on monissa kaloisa... esim jos altaassa on partamonniuros, saattaa olla että edes isoon pohjaan ei mahdu imusuisia urospuolisia noitamonneja tms pikkukaloja...
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

No huh huh. Taas piti vähän karsia akvaarion kasveja, kun pintaa oli näkyvillä vain pieni osa suodattimen edesta :S Taisi siinä yli puoli tuntia vierähtää, ja kasveja meni melkein 10l ämpärillinen roskikseen. Oli varmaan muutaman kymmenen euron edestä kasveja, mutta en jaksanut laittaa ilmoitusta, kun niitä pitäisi sitten säilytellä ties missä :(
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Noniin. Ostinsitten viimein kaloille pakaste surviaisia. Tuli vähän huono omatunto, kun kurjessa kerroin että osa monnisista on melkein saman kokoisia kuin ostaessani, ja sanoivat että siitä näkee sen etteivät ne ole saaneet tarpeeksi monipuolista ruokaa :( Mutta nyt rupean ruokkimaan kaikkia kalojani joka päivä surviaisilla :D Ensimmäisen kerran kun laitoin, niin osa kaloista sekosi aivan täysin... Ahtoivat itsensä niin täyteen että varmasti oli huono olo koko loppupäivän :( Keksin jo itselleni tavan kuinka saan surviaiset tasaisesti kaikille kaloille :D Laitan jäisen kuution puoliksi, ja pidän toista puolikasta sormilla vedenpinnan tuntumassa. Kun jää sulaa niin surviaisia alkaa vähitellen irrota, ja virtauksen mukana leviävät koko akvaarioon, niin että kaikki saavat. Sitten kun pala on melkein puoliksi sulanut, niin tiputan sen monnisille, ja teen saman toisellakin puoliskolla.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

päivänvarjo kirjoitti:Laitan jäisen kuution puoliksi, ja pidän toista puolikasta sormilla vedenpinnan tuntumassa. Kun jää sulaa niin surviaisia alkaa vähitellen irrota, ja virtauksen mukana leviävät koko akvaarioon, niin että kaikki saavat. Sitten kun pala on melkein puoliksi sulanut, niin tiputan sen monnisille, ja teen saman toisellakin puoliskolla.
Suosittelisin hommaamaan jotkut kasvipihdit tai muun pinsettimäisen välineen tähän tarkoitukseen. Noista survareista on aika monet saanut melkoisia allergia oireita ja ainakaan minä en käsittele niitä paljain käsin enää ollenkaan, vaikkei mulle ole vielä ikinä tullut mitään oireita. Monelle kuitenkin kuuluu allergia kehittyneen vuosien saatossa todella pahoihin reaktioihin kun ovat paljain käsin survareita käsitelleet, vaikkei alussa ollut mitään ongelmia.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Tuollainen ei olisi tullut edes mieleeni. Kiitos että kerroit, niin pystyn varomaan.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Mut eihän pakasteet tipu pohjalle? Ainakaan nää mitä mulla on. Ne kelluu ja siitä sulaa tosi nopeaa kaloille. En ole pitänyt kuutiota millään kiinni, koska se kyllä leviää siitä itsestään hyvin joka puolelle. Tiputan sen suoraan pakkauksesta veteen. Monet sulattavat kuutiot ensin, mutta en ole itse tehnyt sitä mm allergiajuttujen takia. Mitä nopeammin saan kuution veteen sitä parempi. :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Sitäkin täytyy sitten kokeilla :D
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Kokeilin tänään tuota kellotusta, mutta ei oikein toimi, kun mulla kalat ovat oppineet että ruokinta tapahtuu etulasin tuntumassa, ja kun laitoin pakasteen kellumaan niin virtaus vei sen mukanaan akvaarion perälle mistä monet kaloista eivät sitä löydä, ja se joku onnekas kuka sinne eksyy yksinään ahtaa sitten itsensä ilmapalloksi.

Mutta noiden surviaisten hankinta ei kyllä kaduta tippaakaan. Vaikka olen vasta neljänä päivänä niitä antanut niin vaikutukset huomaa jo nyt. Suurin osa kaloista on paljon pirteämpiä, etenkin monniset. Ennen ne suuren osan ajasta vain möllöttivät/ hengasivat paikallaan, mutta nyt touhuavat iloisina ja kaivelevat pohjaa( ja tuhisevat <3) Ne muistuttavat hyvin paljon meijän kääpiösnautseria :D Monet kalat ovat alkaneet saada enemmän väriä, esim ruusutetrat. Ennen ne ovat olleet enemmän vaaleanpunaisia, mutta muutamat alkavat olla paljon tummemman ja vahvemman punaisia. Sukaravutkin rakastavat surviaisia. Niitä onkin ruvennut olemaan aika paljon, kun ovat lisääntyneet hurjasti. Muutamilla kirkkaan punaisilla kirsikkarukarapu naarailla on myös kaikki jalat/ ja muut ulokkeetkin värjäytyneet punaisiksi, ja näyttävät aika hauskoilta kun kaikki sata eri jalkaa huitovat eri suuntiin. Monnisilla on alkanut tulla hieman punaista väriä tiettyihin paikkoihin ruumiiseen, ja näyttää siltä kuin ne olisivat siinä samassa kun aloin surviaisi antamaan niin kasvaneet kaikki sentin :) Taistelukalallakin ovat evien punaiset reuvat alkaneet muuttua lähemmäksi viininpunaista.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Mitä olet aiemmin kaloille syöttänyt?`

Pelkkä pakastesurvari ei toki ole tie onneen ja autuuteen, kehottaisin sen lisäksi ruokkimaan monipuolisella ja laadukkaalla täysruoalla (esim. NLS) ja vaikkapa tekemään itse räkmixiä, jos haluat tuoreruokaa syöttää. Myös muita pakasteita on kuin punainen survari.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Uiville kaloille Astran:n Tropical Flake ja monnisille Tetran:n Tablets TabiMin. Noita ruokia olen pelkästään syöttänyt, kun en tajunnut että pitäisi monipuolisemmin ruokkia ennenkuin nyt :( Mitä kaikkea tuoretta ruokaa kaloille voi itse laittaa?
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Kaloille voi syöttää kaikenlaisia vihanneksia, kurkkua, kesäkurpitsaa, paprikaa, kiinankaalia, salaattia, herneitä, maissia... Erilaisia kaloja ja äyriäisiä voi sekoittaa itse tehtäviin ruokiin, esim.

Muikkumix http://www.susirajanakvaario.net/phpbb/ ... c.php?p=15
Räkmix http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/rakmix.php

Valmisruokamerkkejä kannattaa vaihdella ja mieluiten käyttää vain laadukkaita ruokia, markettien värjätyt vehnäjauhohiutaleet kannattaa unohtaa ihan kokonaan :)
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Okei :D tuollaisia voisi joskus kokeilla taiteilla. Voi kyllä olla että kaikkia aineksia en löydä mutta voihan niitä soveltaa. Kurkkua ja kesäkurpitsaa on syöttänyt, mutta sitä syövät ainoastaan partamonnit ja pleko. kun sellaisen sentin paksuisen viipaleen heitän illalla niin aamulla siihen on syöty kunnon kolo. Salaattia, herneitä ja pakasteporkkanaa olen kokeillut, mutta ei kelvannut :x Käykö myös esim pieneksi silputtu vähäsuolainen katkarapu tai jotain muuta vastaavaa?

Entäpä nuo ruuat mitä olen tähän mennessä syöttänyt? Ymmärrän hyvin että pelkkänään eivät riitä, ja aionkin ruokkia tästälähin monipuolisemmin, mutta ovatko nuo ihan laadukkaita ruokia?
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Voiko tuota käärmekalalle syöttää ? Pitäiskö olla vielä lihapitoisempaa (surviaista tms) evästä vai meneekö ihan tuollaisenaan?
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Osaisiko joku antaa vinkkejä miten pääsisin limaskasta kokonaan eroon? Kun tuossa myin kasveja niin huomasin että taas niitä siellä seassa on. Joka viikko joudun nyppimään limaskaa pois, vaikka aina teen sen niin perusteellisesti ettei missään näy ainuttakaan limaskaa. Silti aina viikon päästä siellä on muutamia yksilöitä!
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”